Hur lägger ni upp fodringen?

Sv: Hur lägger ni upp fodringen?

Har precis flyttat min ponny hemifrån, till ett annat stall.

ca 6-7 lite hö + kraft
ca 7 - 7.30 mycket hö i hagen
Rider på dagen, 16-17 hö + betfor
19-20 hö + kraft

Mina lösdriftshästar har fri tillgång på hö och får kraft 1 gång/dag,kl 17.00.Fri tillgång på mineraler.Pigga och runda.Men går långt ifrån hårdträning..

Mina får så här:

06:30-07:30 Frukost, Kraftfoder och hö.
10:00-11:00De som går i mindre hagar får lite hö
13:00-15:00Hö
17:00-18:00 Hö
19:00-20:00 Krafftfoder

Jag har eget stall och har haft mina hästar i 8 år nu. Tyvär jobbar jag i regel hela dagarna och första åren gick jag i gymnasiet och kom hem sent på kvällen. Har alltid fodrat mina hästar först vid 06:00, utsläpp, hö i hagen. Motion ngn gång runt 17- 18:00 sedan in och få kvällsmat. Detta ser jag absolut inte som optimalt, skulle givetvis vilja att de kunde få hö åtminstonde vid lunch, men de har klarat sig fint ändå då de har fått rejält med hö på morgonen. Men god utfodring? -Nej, tyvär.

Ger du så mycket/äter de så långsamt att du inte hinner stanna o kolla tills de ätit upp på kvällen?
Min äter 0.25 kg havre och 0.5 kg blöt betfor på ca 15 min.

vi har fem hästar i stallet o dom får så här
mellan 6,30-7,30 morgon kraftfoder o utsläpp me hö i hagen
middags hö i hagen mellan 12-14
kommer in ca 20-21 o får kraft foder o kvälls hö
sen släcker vi lampan :)

I nuvarande stall:
Morgon Kraftfoder inne och hö ute: senast ute 8:30
Lunch hö: 12-16, tyvärr ibland senare:crazy:
Kväll kraftfoder och hö inne: 19-21

Just nu har vi ingen optimal fodring, men det är det bästa vi kan åstakomma just nu när vi båda jobbar heltid.

ca. 5:30 tuss med hösilage inne medan täcken byts. Ut med mycket hösilage i hagen.
ca. 15-17 hösilage i hagen.
Ridning någon gång på kvällen, kraftfoder efteråt.
ca. 22 intag med hösilage i boxen, här får gammelgubben betfor och seniormüsli.

Jag har eget stall med 5 hästar (varav 2 egna). Hos oss ser det ut så här:

senast kl 7: Kraftfoder, ut i hagen där de har fri tillgång på hösilage.

kl 21: Hästarna kommer in till kraftfoder och hö.

Vi ger väldigt lite kraftfoder, mest morötter och mineraler. Någon häst får lite havre, min unghäst får lucernpellets. Men i övrigt lever de i princip på grovfoder.

Efter ändrade förutsättningar får nu våra såhär, inget exakt klockslag men ungefär:

Morgon runt kl 08, kraftfoder inne och sen hö i hagen (bara en av de tre som går i hage får kraftfoder, de andra går ut i hagen under tiden han äter upp.). Om det regnar jättemkt eller blåser storm får de morgonhö inne.

Sedan får de lunch/em. hö i hagen vid kl 13-14.
När de kommer in på kvällen vid 19.30 får de hö och kraftfoder, sedan får de natthö vid 22.

Boxvilehästen får hö samma tider, och kraftfoder morgon och kväll.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har installerat automatisk utfodring i stallet och i hagen och hästarna får nu sin mat fem gånger per dygn. Hästarna mår bättre, är lugnare och jag slipper passa fodringstider. Skönt med "färdigfodrad" häst när jag kommer till stallet för att rida på em. I fredags var jag bortapå middag och hästarna fick mat dom oxå. Helt ok att inte behöva stiga upp i ottan efter en lång kväll.

Hur funkar automatisk utfodring i stallet?

Vår fodring går till så här:

07-08 : utsläpp, krafftfoder inne, höet ute
12-14 : Hö ute
18-19:30 : insläpp, krafftfoder + hö
21-22? : De andra hästarna kommer in, krafftfoder+ hö

I mitt stall får de såhär:

7.30Frukost Kraftfoder och hösilage
12-13.00 Hösilage i hagen
17-18.00 Insläpp lite hösilage + Hälften av kraftfodret
20-21.00 Kvällshösilage + Kraftfodret

Min häst får 3 kg kraftfoder (havre och havrefritt) och 8-9 kg ensilgare uppdelat på 4 givor.

ca: 7.00 2 kg Ensilage 1 kg kraftfoder
ca: 12.00 2 kg ensilgare (i hagen)
ca: 16:00 2 kg ensilagre 1 kg kraft
ca: 21.00 2 kg ensilage 1 kg kraft

Hur funkar automatisk utfodring i stallet?

Höautomater som ger morgon- och sent kvällshö. Kraftfoderautomater som fodrar flera ggr.
I hagarna anväder vi en automatgrind för lunch- och em.fodring.

*KL*

Om man bara träffar hästen en gång per dag då? (inhyrd och fri tillgång på grovfoder hela dagen) ok att ge kraftfodret då? Säg två kilo av ett preparat vid ett och samma tillfälle?!

*KL*

Om man bara träffar hästen en gång per dag då? (inhyrd och fri tillgång på grovfoder hela dagen) ok att ge kraftfodret då? Säg två kilo av ett preparat vid ett och samma tillfälle?!

Våra automater kan fodra max 12 ggr./dygn med individuella fodergivor och dom rymmer 25 liter så dom behöver inte fyllas varje dag.

Men då kan ju vilken häst som helst i hagen gå och äta fodret. Rätt? Vill ogärna dela med mig till de andra hästarna i hagen:p

Kraftfoderautomaterna sitter inne i stallet vid varje box.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 781
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 831
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt... 2
Svar
34
· Visningar
5 051
Senast: spinxx
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 217
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka