Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

NaTTa

Trådstartare
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
Nästan som rubriken:p

Menar då under dagen. Jag släpper ut min kanin på morgonen men vatten och fritillgång till gräs. Hur länge kan hon vara utan kaninfoder?

Klarar hon sig till kvällen?
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Du kanske kan lägga ut en tuss hö också?
Pellets eller liknande räcker det med att ge en gång per dag om kaninen behöver det!
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

har den fri tillgång på gräs behöver den väl knappast något annat?
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Nej, egentligen räcker det nog med gräs, tänkte mest att det kanske är bra att ge lite hö samtidigt så här i början av sommaren så att kaninen inte blir dålig i magen av gräset.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Mina erfarenheter av de mesta djur är att de struntar totalt i höet om de har tillgång till gräs
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Hej!

Enligt de som skriver reglerna för hur man ska hantera inburade djur, så skall kaniner och andra gragare ha fri tillgång till hö. Tänderna växer en centimeter per månad, och höet ska då tydligen hjälpa till, plus att grovfodret innehåller mycket fibrer som håller igång tarmarna.

Höet ger dessutom sysselsättning då de gärna busar runt i det.

Mvh Lisbeth
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Jo visst ska de ha hö men jag anser inte att det ska vara ute över dagen, då de får hö när de kommer in?
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Ja, ja, ska man vara petig, så ska de nog få hö ute också, men det kan ju inte vara så krångligt.

Basmaten för kaniner är ju ändå hö, gräs innehåller förskräckligt mycket vatten och lite fibrer per viktenhet.

Mvh Lisbeth
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Visserligen men jag personligen skulle nog inte ge min kanin hö ute när jag vet att den kommer äta hö hela tiden inne
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Ja, ja, ska man vara petig, så ska de nog få hö ute också, men det kan ju inte vara så krångligt.

Basmaten för kaniner är ju ändå hö, gräs innehåller förskräckligt mycket vatten och lite fibrer per viktenhet.

Mvh Lisbeth


Men vad menar du med att kaniners basmat är hö? Var hittar de hö naturligt?
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Men jag tror att reglerna menar inburade djur, som inte har tillgång till annan mat ex. gräs.

Mina kaniner äter bara gräs på sommaren, både från gräsmattan och långt gräs som jag slagit.

I början får dom självklart invänjas genom att få både gräs och hö.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

kaniner ska alltid ha tillgång till hö även om de har fullt med gräs runtomkring sig, för de behöver höet för att hålla ordning på magen, iaf vad jag hört och mina kaniner blir dålig i magen omde inte får hö
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

kaniner ska alltid ha tillgång till hö även om de har fullt med gräs runtomkring sig, för de behöver höet för att hålla ordning på magen, iaf vad jag hört och mina kaniner blir dålig i magen omde inte får hö

Mina har jättebra magar på gräs, dock han jag vant in dom långsamt!

Kanske beror på vad man har för kanin, min mors hermeliner tål inte bara gräs. Men mina franska vädurar klarar det jättebra!

Ps, finns alltid lite hö i nattburen, men dom rör det inte ens.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Basmaten för kaniner är ju ändå hö, gräs innehåller förskräckligt mycket vatten och lite fibrer per viktenhet.

Mvh Lisbeth

:eek::eek:
oj, jag som trodde att kaninerna i det vilda åt gräs. men då är det alltså någon kaningud som skickar ner hö till dem så att de slipper det förskräckliga gräset.

Men hallå.... Hö behöver de bara ha om det inte finns tillräckligt med gräs och under en invänjningsperiod när man precis börjar ta ut dem.
Tror nog att där står i reglerna ungefär samma som på alla andra djurarter... att de ska utfodras med ett för arten lämpligt foder av bra kvalitet. Det borde ju innebära att för utegående kaniner så gäller gräs, kvistar och andra örter och hö är onödigt.
Mina kaniner har alltid fått äta av det som finns färskt ute på sommarhalvåret.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

*KL*

Nej enligt regler ska de ha hö ute med. Det mest då de ofta står på klippt gräs som är fiberfattigt. I det vilda äter de ju kvistar, rötter och annat än bara gräs. De måste också vänjas in långsamt så att bakterierna i magen som bryter ner maten måste ha en chans att ställa om sig.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Hmm, ja... jag tror just att den springande punkten är hur kaniner i det fria lever. För det första finns det ju inte gräs året runt, för det andra gräver de hålor, och kommer då åt mycket rötter och annat. Tarmsystemet kanske är byggt för mycket fibrer? Och - för den delen - även om kaninen inte äter höet den får ute, så har man ju gett den möjligheten att välja själv, vilket man inte gör om den inte får något hö.

Mvh Lisbeth
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Ha dels behöver magen det för att funka, men även tänderna måste ha det då de inte bara tuggar rakt upp och ner som en människa utan måste tugga åt sidorna jmf. med en ko som idisslar för att inte tänderna ska bli för långa, denna soterns tuggning behövs inte på klippt gräs just för att det är fiberfattigt :)
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

länk till reglerna för hållning av kaniner tack....
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 422
Senast: amsway
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 717
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 443
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp