Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Våra hästar är ute 12-14 tim/dag (kortare vid skräpväder) utan ligghall. Går ut vid 8 på morgonen och in mellan 20 och 22 på kvällen.

Har visserligen stora boxar (12kvm) men det är ju inte samma sak som att kunna gå runt i hagen.

Men eftersom vi inte har ligghall så behöver de få sova ut på natten då det är ganska blött hos oss en period (börjar torka upp nu) så det är nog skönt för dem att få vara inne så lång stund/dygn för är de inne kortare blir de trötta. Speciellt nu när vi har börjat rida ordentliga träningspass igen (blir inte så mkt sånt på vintern).
När det blir torrt i backen går de ute dygnet runt i minst 4-5mån.

En tjej jag känner köpte en D-ponny för ett tag sen till sitt "active stable" (hästarna går ute dygnet runt och har ligghall osv) och den ponnyn hade ALDRIG varit ute någon gång!! :crazy:
Stod på en ridskola i Stockholm (innerstan eller nåt??!!)
Snacka om kontrast för den ponnyn (Från aldrig ute till alltid ute...)

OJ va långt detta blev, ingen som orkar läsa ens...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men herregud vad löjligt !!!
Var glada att de får vara ute, tänk på dom stackars hästarna som bara får vara ute 2-3 h dag och sen stå inne och glo....Hur kul kan det vara ??
Mina hästar är ute 12-14 h dag när dom inte går på bete, jag ser ingen anledning varför hästarna ska stå inne när dom kan vara ute och andas i friska luften (om de inte är sjuka/skadade), det är väl bättre för hästarna att vara ute än att stå inne?? ngn som håller med??:banana:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

En häst ska inte stå 20 timmar om dygnet i en box, så enkelt är det. Har man inte tillgång till mer hagtid så får man helt enkelt stå över!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hur mkt tror du Briar och andra tävlingshästar på elitnivå får gå i hage? Vad jag förstår är det kanske 1-2 timmar om dagen, inte mer i alla fall. Men för det står dom inte i boxen 22 timmar per dygn. Dom aktiveras på många andra sätt, t ex massage, laser, skrittmaskin och resor. Tycker du att deras ägare/ryttare inte borde ha hästar då? Var går gränsen? Hur många timmar i hagen för att kunna ha häst? Är det t ex 6 timmar minst i hage? och är möjligheten bara 5 timmar så ska man inte ha häst??? Det blir ju svårt att dra en gräns även om jag också tycker att någonstans borde gränsen gå. 3-4 timmar är gränsfall för mig men det ska väl gå att få dispens också.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Om du har vindskydd sa finns dte Ingen begransning av hur lange dina hastar far ga ute, tacke eller inte tacke pa.

Det finns en lag som begransar hastarnas utomhusvistelse till 12 timmar, denna regel ska, eller har, andrats till 16 timmar om man inte har vindskydd.

Pa satt och vis sa fortstar jag varfor lagen finns, for att skydda hastar med daliga agare, som inte vill ha stall och inte ids bygga vindskjul. Men ibland tycker jag dessa regler skjuter oss i benet.

Det finns en maxtid men inte en minimumtid...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag anser att man inte ska ha hast om man tycker att hasten ar for dyr for att vara ute.
Det ar ett utomhusdjur, som ar skapt att rora pa sig mycket och langt.
Det ar inte en leksak.

Att hastarna inte far ga ute ar pga. manniskans egna egoism. Ingen annan orsak.
Vi vill inte riskera hasten for den ar dyr... Vad vi inte tanker pa i det laget ar att vi gor mer illa an nytta med detta tankande.

Vem vill riskera miljoner?
Tycker man sa kan man kopa en dyr bil istallet imo.




Hur mkt tror du Briar och andra tävlingshästar på elitnivå får gå i hage? Vad jag förstår är det kanske 1-2 timmar om dagen, inte mer i alla fall. Men för det står dom inte i boxen 22 timmar per dygn. Dom aktiveras på många andra sätt, t ex massage, laser, skrittmaskin och resor. Tycker du att deras ägare/ryttare inte borde ha hästar då? Var går gränsen? Hur många timmar i hagen för att kunna ha häst? Är det t ex 6 timmar minst i hage? och är möjligheten bara 5 timmar så ska man inte ha häst??? Det blir ju svårt att dra en gräns även om jag också tycker att någonstans borde gränsen gå. 3-4 timmar är gränsfall för mig men det ska väl gå att få dispens också.
 
  • Gilla
Reactions: Rmn
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Personligen håller jag på att tappa intresset helt för den "klassiska" hästsporten när hästarna behandlas som dom gör. Nu vet jag inte alls hur Briar hanteras dagligen - men eftersom han var uppe i exemplet så fortsätter jag där. Vill jag verkligen stödja en sport där utövarna anser att det är likvärdigt för en häst att gå i skrittmaskin som i en hage med hästsällskap? Anser att laser och massage är en bra sysselsättning för en häst?

Hästar i toppklass får inte gå ute mycket i hage - men kan ändå prestera otroligt bra på tävlingsbanorna. Innebär det då att hästen mår bra ändå? Eller är det så att man har vant hästen vid detta sedan föl för att den är för "värdefull" för att hållas i ett så naturligt tillstånd som möjligt? Är det för att ge hästen det bästa tänkbara livet - eller människans? Som en gammal tränare till mig resonerade "om hästen inte får gå i hage blir den såå mkt mer sammarbetsvillig när den ska tränas". Är det dit vi vill komma?

Jag tror aldrig att jag kommer att stalla upp en häst igen - håller mig helt till min lösdrift.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag tycker att man istället borde införa minimi utevistelse på t.ex 6 timmar med undantag p.g.a exterm väderlek eller liknande. Och att hagarna inte får vara hur små som helst. All forskning man har gjort pekar ju på att hästar mår bäst ute i stora hagar.
Mina hästar går på lösdrift, det är bara när det stormar som dom har varit inne (det har ju varit ett par sånna iår) för man vill ju inte gå upp mitt i natten och jaga lösa hästar bredvid/på en stor landsväg.
(Nej, jag tycker inte synd om ridskolorna som skulle tvingas att stänga p.g.a krav på utevistelse. Ska hästarna behöva lida för att vi ska ha det bekvämt?!)
Jag tror att många anmälningar är okunskap, "ush vad det regnar och där står den stackars lilla hästen och kurar ihop sig";) Istället borde man anmäla dom som har vintertäcke på sina hästar när det är 15-20 grader varm om dagarna som jag har sett den här veckan.
När jag var på Flyinge på ett stuie besök blev jag så irriterad på att hon som var guide var stolt över att hästarna var ute hela en timme om dagen, i små hagar som var dubbelt så stor som en box. ÄR INTE DETTA OKUNSKAP!
(Jag tål kritik, Flyinge.)

:bow: kan bara hålla med :bow:

Är ju en horribel djurplågare själv. Mina hästar har gått ute hela vinter (dygnet runt med fri tillgång på grovfoder) och dom har inte tillgång till ett vindskydd. Dock har dom en ladugårdsbyggnad som tar mycket av vinden när det blåser och dom har täckats vid behov (mycket nederbörd alt jätte kallt -20 grader o kallare), sen har jag även halmat hagen på vissa platser för att dom ska ha en torr liggplats. Tror ni dom använd halmhögarna mycket... nope går bra att bajsa där dock :cool:
Sen har jag tillgång till ett stall, något lågt i tak men inom rimliga gränser, där jag stallat in dom när vädret varit som värst typ snöstorm el ihållande regn. Men oftast har dom bara stått inne några timmar på em för att sedan vilja gå ut igen trots att dom fått mat inne. Tror dom stått inne 3-5 nätter max i vinter. O vet ni dom mår TOPPEN!

oj blev långt :o
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hur mkt tror du Briar och andra tävlingshästar på elitnivå får gå i hage? Vad jag förstår är det kanske 1-2 timmar om dagen, inte mer i alla fall. Men för det står dom inte i boxen 22 timmar per dygn. Dom aktiveras på många andra sätt, t ex massage, laser, skrittmaskin och resor. Tycker du att deras ägare/ryttare inte borde ha hästar då? Var går gränsen? Hur många timmar i hagen för att kunna ha häst? Är det t ex 6 timmar minst i hage? och är möjligheten bara 5 timmar så ska man inte ha häst??? Det blir ju svårt att dra en gräns även om jag också tycker att någonstans borde gränsen gå. 3-4 timmar är gränsfall för mig men det ska väl gå att få dispens också.



Jag tycker att ridsporten barkar utför... med tanke på att det faktiskt är hästarn och inga maskiner!!! Det handlar alldels för mycket om pengar!! om hästar inte skulle ha sånt penga värde som dom har hur många skulle då inte vilja släppa ut sina hästar då pga ex. skador m.m. Det är IGENTLIGEN inte klokt att vi människor får hålla hästar på detta sätt??!! är jag bara ute och cyklar lr är det någon annan som också kan hålla med ang detta??


Hästar är födda utomhus i vilt tillstånd, varför ska de då behövas plågas utav att stå inne större delen av sina liv??
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag tycker att ridsporten barkar utför... med tanke på att det faktiskt är hästarn och inga maskiner!!! Det handlar alldels för mycket om pengar!! om hästar inte skulle ha sånt penga värde som dom har hur många skulle då inte vilja släppa ut sina hästar då pga ex. skador m.m. Det är IGENTLIGEN inte klokt att vi människor får hålla hästar på detta sätt??!! är jag bara ute och cyklar lr är det någon annan som också kan hålla med ang detta??


Hästar är födda utomhus i vilt tillstånd, varför ska de då behövas plågas utav att stå inne större delen av sina liv??

Men allvarligt hur många hästar är idag födda utomhus i vilt tillstånd???? Det finns väl bara ett par vildhästraser kvar i världen och inte är det våra tamhästar och def inte de som bor på våra breddgrader
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Kan ju bara säga (som elev på Flyinge) att hästarna går ute fyra timmar/dag ;) Men jag vet, det är på tok för lite.. Hagarna är liiite större än dubbelt så stora som en box faktiskt ;) men inte mycket.. Och så är det bara grus och lera :( Förstår ditt resonemang även om det var lite överdrivet ;) I mitt förra stall var hästarna ute från 10-17 ungefär på sommaren och tyckte inte alls om detta, men det var deras regler och dom andra i stallet ville inte ta ut tidigare/ ta in senare och min häst kan inte gå ute själv tyvärr så... Så till TS, vi har precis läst om beteendestörningar på Flyinge och allra största orsaken till att dessa uppkommer är att vi har stört deras naturliga miljö:smirk: Alltså bör det ju inte vara fel att ha ute hästarna länge...:idea:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det känns ju extra galet att hästarna har minimala hagar och kort tid ute på ett ställe som Flyinge där man istället borde undervisa i bra hästhållning.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Och nu ljuger jag inte:
*2 st paddockar
* 1 ridhus
* ridvägar
* fodringar och in-och utsläpp som igick i hyran

MEN; 2 timmar utevistelse/dag

:eek: :eek:

Det där hade min ponny aldrig gått med på. Hon hade bråkat, protesterat, matvägrat m.m. ända tills hon fick bättre förhållanden
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Mina hästar går ute i 10 timmar och inte lider de av det. På sommarn går de ute dygnet runt och tycker det värkar underbart att få vara ute i solen.:)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag ser inte upp till någon elitryttare, snarare tvärtom. Många av dem behandlar hästarna som skit, rent ut sagt. En häst ska vara ute, inte i skrittmaskin eller under ett "solarium". Nä, de borde inte få ha häst! De får väl köpa käpphästar, de kostar inte så mycket, skadar sig inte, och när man blir less så ställer man in dem i ett hörn och sen är det bara att plocka fram dem när man vill "leka".

Jag tror inte att dessa tävlingshästar är särskilt lyckliga. Och det är vad jag tycker är viktigast. Min häst ska vara lycklig, när min häst inte är lycklig längre så ska inte jag ha häst mer.

Att inte släppa ut de pga. skaderisker och dylikt är bara bullsh*t.

Det ska finnas en gräns. Skulle jag få bestämma så om möjligt lösdrift, men det vet vi ju alla att det inte skulle funka. Men, minst 10 timmars utevistelse. Och att ridskolorna och liknande skulle vara tvungna att stängas ner, det skiter jag i. Jag sätter hästens välmående i första hand, inte människans egen egoism.

Hur kan man, med gott samvete, inte låta hästen vara ute mer än 4-5 timmar om dygnet?

Som sagt, kan man inte erbjuda en häst ett bättre liv än så, då får man stå över!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hej
nu har jag läst många inlägg och de flesta mycket bra. vill egentligen bara berätta om mina erfarenheter.
Jag har en del hästar och har hållit på i ganska många år, är fritids ryttare eller sk skogsmulle. Jag blev övertalad att köpa ett fullblod från gallopen, det var verkligen en ny erfarenhet. Den stackars pållen visste inte hur hon skulle överleva ute, hon gick på fint bete med häst kompisar men.......
Första tiden var jag tvungen att stalla in alla mina hästar någon timme för att hon skulle kunna äta och slappna av det gick inte att fodra henne ute för hon verkade inte förstå vad hon skulle göra med maten då och det gick inte att ta in henne ensammen osv. hon tappade så att jag var verkligt orolig för henne och jag som aldrig har haft en underviktig häst;)
Nu är hon ute så mycket hon kan, när vi kommer till stallet vid ca 7.30 så vill hon ut och när hon skall in vid ca 20.30 så vill hon stanna ute. Hon vet nu mer vad maten ute är förnågot och hon har lagt på sig igen nu ser hon ut som en häst igen.
Under den här tiden blev vi naturligtvis anmälda för att vi hade en "mager" häst och gud bevars smutsiga hästar.
Vi hade prenumerationskort på djurskyddsinspektören kändes det som och det var mycket obehagligt även om hon var trevlig nog, de kunde behöva en charm kurs men....det är kränkningen i att bli anmäld av en människa som är så hemskt. Att inte våga komma till mig och säga du hur är det är inte din häst lite tunn.
Nu ligger allt detta bakom oss hoppas jag.:D
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

*kl*
En jag känner fick anmärkning av djurskyddsinspektören för att hennes stora fina naturhagar var för backiga.

Hon fick vackert riva stängslet och bygga hagar på platt mark.

Helt sjukt:eek:

//Gilly
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men allvarligt hur många hästar är idag födda utomhus i vilt tillstånd???? Det finns väl bara ett par vildhästraser kvar i världen och inte är det våra tamhästar och def inte de som bor på våra breddgrader

Med vilt tillstand kan innebara att hasten ar fodd utomhus i flock. Det behover inte betyda att flocken i sig ar vild.


Det finns Manga hastar i sverige som ar fodda utomhus, speciellt manga islandshastar ar det.


Och att en hast ar fodd inomhus betyder inte tat den inte har samma behov som en vildhast. Det ahr den.

Den kan bli vild och klara sig sjalv pa ytterst kort tid.



Vi ahr haft hasten som tamhast i tusenden ar och fortfarande ar det ett djur som drivs av sina instinkter. inte en maskin.

Se till behovet, inte till bekvamligheterna.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Med vilt tillstand kan innebara att hasten ar fodd utomhus i flock. Det behover inte betyda att flocken i sig ar vild.


Det finns Manga hastar i sverige som ar fodda utomhus, speciellt manga islandshastar ar det.


Och att en hast ar fodd inomhus betyder inte tat den inte har samma behov som en vildhast. Det ahr den.

Den kan bli vild och klara sig sjalv pa ytterst kort tid.



Vi ahr haft hasten som tamhast i tusenden ar och fortfarande ar det ett djur som drivs av sina instinkter. inte en maskin.

Se till behovet, inte till bekvamligheterna.



:bow: :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp