Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det är ingen mänsklig rättighet att ha häst, har man inte råd att ha hästen på ett vettigt sätt får man avstå tills man kan.
 
  • Gilla
Reactions: Rmn
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

håller med!
sen måste jag fråga en sak: ni som har hästarna ute från tidig morgon till sen kväll, när rider ni? jag tar ju in min häst vid tre/ fyra och ger den eftermiddags mat så jag kan rida sen vid sex-tiden. men om ni har dom ute till nio, rider ni efter det?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

håller med!
sen måste jag fråga en sak: ni som har hästarna ute från tidig morgon till sen kväll, när rider ni? jag tar ju in min häst vid tre/ fyra och ger den eftermiddags mat så jag kan rida sen vid sex-tiden. men om ni har dom ute till nio, rider ni efter det?

tja eftersom jag jobbar heltid...(vill inte men måste...4 hästar ÄTER massor) :D och sen 4 barn...så jag är först i stallet vid halv 6 -6 på kvällen...å de tar minst en timme att mocka så ridning blir först vid 19 och sen är de fodring för natten...långa dagar för mig...men vad gör man inte för dom 4benta???:D

givetvis får hästarna fodringar under dagen...men jag kommer inte dit förräns på kvällen...*s*

cat
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jo det är verkligen irriterande vi hade en som ringde varje gång det regnade och hästarna var ute. :/ Lite smått jobbigt. tur att vi inte visste vem det var...

Det är BRA för hästar att vara ute mkt! Tänk på de stackars mustangerna de kanske inte ens får hö på vintern eller rent vatten. *väldigt ironisk* Ha dina hästar ute, det är väl ingen av dem som har blivit skadad av det!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Om jag är i stallet på f-m så tar jag in min häst,borstar honom,rider och när han är avborstad efter ridningen åker han ut i hagen igen.
De kvällar jag har kvällsjour rider jag såpass sent att det är dags att ta in alla hästar när jag är klar.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Mina hästar är ute från ca kl 05 till 21.30 ena veckan och 07-23 den andra. (jobbar skift)
Men om det är skitväder ute så får dom förstås komma ut senare/ in tidigare.
Det är konstigt att det är lagligt att ha hästen inne dygnet runt, men den får inte vara ute för mkt....
Med det underbara vårvädret som vi har nu, skulle inte en häst klara sig 12 timmar ute utan vindskydd då?
Allt beror ju på väder och vind, samt hur hästarna trivs. Jag har ett halvblod som hatar regn, andra bryr sig inte.

Mina hästar är oftast inne mera på sommaren än på vintern. Då för att komma undan flugor och andra insekter som fördärvar sommaren...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag tycker att man istället borde införa minimi utevistelse på t.ex 6 timmar med undantag p.g.a exterm väderlek eller liknande. Och att hagarna inte får vara hur små som helst. All forskning man har gjort pekar ju på att hästar mår bäst ute i stora hagar.
Mina hästar går på lösdrift, det är bara när det stormar som dom har varit inne (det har ju varit ett par sånna iår) för man vill ju inte gå upp mitt i natten och jaga lösa hästar bredvid/på en stor landsväg.
(Nej, jag tycker inte synd om ridskolorna som skulle tvingas att stänga p.g.a krav på utevistelse. Ska hästarna behöva lida för att vi ska ha det bekvämt?!)
Jag tror att många anmälningar är okunskap, "ush vad det regnar och där står den stackars lilla hästen och kurar ihop sig";) Istället borde man anmäla dom som har vintertäcke på sina hästar när det är 15-20 grader varm om dagarna som jag har sett den här veckan.
När jag var på Flyinge på ett stuie besök blev jag så irriterad på att hon som var guide var stolt över att hästarna var ute hela en timme om dagen, i små hagar som var dubbelt så stor som en box. ÄR INTE DETTA OKUNSKAP!
(Jag tål kritik, Flyinge.)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag har mina ute minst 12 timmar.
Dom kommer sällan in före 22.00
Jag rider när jag har tid.
Släpper ut dom i hagen igen om dagen inte är slut efter ridningen.

På sommaren kan ridturen även bli nattetid...:love:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Våra går ute dygnet runt fron och med igår. De har ypperligt "liggunderlag" och vindskydd i sian rejäla pälsar. Och givetvis tas de in om det blir skruttväder!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Min häst har nu varit ute 1065 dygn i sträck och inte en enda "skruttdag".



Jeeeses vart tar tiden vägen!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

tja eftersom jag jobbar heltid...(vill inte men måste...4 hästar ÄTER massor) :D och sen 4 barn...så jag är först i stallet vid halv 6 -6 på kvällen...å de tar minst en timme att mocka så ridning blir först vid 19 och sen är de fodring för natten...långa dagar för mig...men vad gör man inte för dom 4benta???:D

givetvis får hästarna fodringar under dagen...men jag kommer inte dit förräns på kvällen...*s*

cat



Herregud! 4 hästar OCH 4 barn?! Beundransvärt!

:D
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

håller med!
sen måste jag fråga en sak: ni som har hästarna ute från tidig morgon till sen kväll, när rider ni? jag tar ju in min häst vid tre/ fyra och ger den eftermiddags mat så jag kan rida sen vid sex-tiden. men om ni har dom ute till nio, rider ni efter det?

Det går ju att ta in hästen ifrån hagen :idea:
Min häst går ute till sju-åtta på kvällen och antingen rider jag förmiddag eller vid fyra-fem. Beroende på när jag rider så kan han få gå ut igen efter ridturen.
Det är extra skönt att veta att hästen är ute länge de dagar när jag inte hinner rida. Då står liksom inte han och stirrar in i en boxvägg från tre på em till klockan sju dan efter.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det är klart att hästen ska hållas på så sätt att den får utevistelse varje dag. Men att dra slutsatsen att man inte kan ha häst bara för att man endast har möjlighet till en stallplats med några timmars hagvistelse per dag är att gå för långt anser jag. Tiden som man har till förfogande för sin häst är lika viktig som hagtiden. När man är arbetslös har man mkt tid och kan ju aktivera o sysselsätta hästen på många sätt förutom ridning samt hinna umgås mer med hästen. Det kan t ex vara att ut och gå, ut och beta, horsemanshipövningar, extra skötsel och vård av hästen. Jag tycker det kan vara värre med en häst som "bara" får gå i hagen utan skötsel o motion pga en ägare som inte har tid än en häst som får "allt" men bara är ute 3-4 timmar om dagen. Men man tycker ju så olika.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Gullisar! :love:

Jo, jag klarade mig! :bow:

Känns bra va?;)... Jag har haft "dom" hemma några gånger p.g.a. anmälningar för att jag har hästarna ute, hemska tanke (det var rätt många år sen nu...25 år närmare bestämt:o ) och jag klarade mig jag med alla gångerna:D. Sen när jag byggde nytt stall i Hälsingland ringde jag hem dom själv så att dom fick se stallet, mäta det, kolla vinterhagarna och vindskydden...men dom fick aldrig några mer påringningar:cool:

Kram på dig, Glad för din skull:bump:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Våra har typ börjat gå ute dygnet runt nu..om det inte är allt för dåligt väder och när det kommer någon ny häst som det gjorde idag..:)
Ena hagen har bara massa träd och den andra ett vinskydd..
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

hjälp då kanske man inte ska tala om att våra denna vecka gått ute dygnet runt.... och de lider inte det minsta, halmbädd i hagen, kvälls o morgon fodring ihagen och täcke på....de stortrivs!!!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

kl


Men vad räknas som vindskydd då?
Våra sju går ute från 6-7 på morgonen till ca22 på kvällen, men har tillgång till stor kuperad hage med tät skog.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 033
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp