Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Med vilt tillstand kan innebara att hasten ar fodd utomhus i flock. Det behover inte betyda att flocken i sig ar vild.

Det finns Manga hastar i sverige som ar fodda utomhus, speciellt manga islandshastar ar det.

Och att en hast ar fodd inomhus betyder inte tat den inte har samma behov som en vildhast. Det ahr den.

Den kan bli vild och klara sig sjalv pa ytterst kort tid.

Vi ahr haft hasten som tamhast i tusenden ar och fortfarande ar det ett djur som drivs av sina instinkter. inte en maskin.

Se till behovet, inte till bekvamligheterna.

Citat på den meningen jag svarade på!
Hästar är födda utomhus i vilt tillstånd, varför ska de då behövas plågas utav att stå inne större delen av sina liv??

Jag skrev ang VILT tillstånd! Och idag föds inte speciellt många föl utomhus längre, speciellt inte tävlingshästar som det diskuterades om när det gällde utevistelse.

Många föl föds redan i mars och då är inte det speciellt lämpligt att ha dem ute.

En häst klarar sig inte i vilt tillstånd på det sättet idag.

Nej jag anser inte att alla instinkter finns kvar hos hästar på det sättet som det gjorde hos vildhästar.

Alla djur och människor har kvar en hel del av sina drifter även om vi har anpassat oss efter den levnads standarden som finns idag.

Hästen har också utvecklats och man har förfinat och avlat fram en hel del egenskaper som de i vilt tillstånd inte har någon användning för
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag ser inte upp till någon elitryttare, snarare tvärtom. Många av dem behandlar hästarna som skit, rent ut sagt. En häst ska vara ute, inte i skrittmaskin eller under ett "solarium". Nä, de borde inte få ha häst! De får väl köpa käpphästar, de kostar inte så mycket, skadar sig inte, och när man blir less så ställer man in dem i ett hörn och sen är det bara att plocka fram dem när man vill "leka".

Jag tror inte att du har så stor insikt i hur många elitryttare behandlar sina hästar med den kommentaren du fäller :angel:

Skrittmaskin är ett komplement och väldigt bra när den används rätt. Solarium hade jag verkligen önskat att jag själv hade till mina hästar för ett bättre sätt att mjuka upp muskler finns knappast, eller för att låta dem torka efter tvätt.

Tycker det är betydligt fler buskryttare som leker med sina hästar än vad just elitryttarna gör

Jag tror inte att dessa tävlingshästar är särskilt lyckliga. Och det är vad jag tycker är viktigast. Min häst ska vara lycklig, när min häst inte är lycklig längre så ska inte jag ha häst mer.

Tycker inte att någon tävlingshäst ser olyckligare ut än grannens hobbyhästar

Att inte släppa ut de pga. skaderisker och dylikt är bara bullsh*t.

Det beror ju på vad man menar med bullshit?? Är det den samma statistiken om skador i hage eller bara dina egna påhittade??

Jag släpper inte ihop alla mina hästar utan har dem olika beroende på hästens mentalitet och jo jag vill inte att de skall skada sig, vad är det som är så konstigt med det??

Hagskada

Det ska finnas en gräns. Skulle jag få bestämma så om möjligt lösdrift, men det vet vi ju alla att det inte skulle funka. Men, minst 10 timmars utevistelse. Och att ridskolorna och liknande skulle vara tvungna att stängas ner, det skiter jag i. Jag sätter hästens välmående i första hand, inte människans egen egoism.

Mina går ute mellan 5-8 timmar och det räcker fullt ut när de tränas ordentligt. Och jo jag anser att mina hästar är betydligt mer välmående än många andras

Hur kan man, med gott samvete, inte låta hästen vara ute mer än 4-5 timmar om dygnet?

Jo jag kan göra det beroende på vädret.

Som sagt, kan man inte erbjuda en häst ett bättre liv än så, då får man stå över!

Det är vad du anser vara ett bra liv
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Och jag svarade, vilt tillstand innebar inte att hasten ar vild, det innebar att den foddes utomhus.

jag vet inte var du far ifran att det inte fods manga hastar utomhus nufortiden.


Finns Massor av hastar som ar det...


Bara for att det inte finns en massa hastar som ar det i din hastkrets innebar inte att det ar likadant overallt, inom alla grenar.

Det finns dessutom manga hastar inom dressyr, hoppning, falttavlan, tom trav som fods utomhus, kanske bara inte sa manga uppfodare i sverige.
Att de fods tidigt pa aret beror inte pa att vi finns i sverige, det beror pa var i sverige man bor.


Att tillagga ar att dte inte bara sker allvarliga skador i hagen, de sker i boxen med. Och de langsiktiga skadorna av att sta inne och inte fa chans att rora sig naturligt ar betydlgt varre och svarare att laka an de skadorna som kommer fran hagarna.

Citat på den meningen jag svarade på!


Jag skrev ang VILT tillstånd! Och idag föds inte speciellt många föl utomhus längre, speciellt inte tävlingshästar som det diskuterades om när det gällde utevistelse.

Många föl föds redan i mars och då är inte det speciellt lämpligt att ha dem ute.

En häst klarar sig inte i vilt tillstånd på det sättet idag.

Nej jag anser inte att alla instinkter finns kvar hos hästar på det sättet som det gjorde hos vildhästar.

Alla djur och människor har kvar en hel del av sina drifter även om vi har anpassat oss efter den levnads standarden som finns idag.

Hästen har också utvecklats och man har förfinat och avlat fram en hel del egenskaper som de i vilt tillstånd inte har någon användning för
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Och jag svarade, vilt tillstand innebar inte att hasten ar vild, det innebar att den foddes utomhus.

Vilt tillstånd är när en häst är VILD inte att den föds på lösdrift. Stor skillnad!!!

jag vet inte var du far ifran att det inte fods manga hastar utomhus nufortiden.

Nej det förds inte så många hästar utomhus i Sverige! För det är här vi är nu! Och jo de föds så tidigs som möjligt för att de skall kunna konkurrera på de olika visningar som finns!

Finns Massor av hastar som ar det...

Är vad?

Bara for att det inte finns en massa hastar som ar det i din hastkrets innebar inte att det ar likadant overallt, inom alla grenar.

Tja inom alla grenar vad menar du specifikt då? Jag har rätt stor hästkrets och det är ingen skillnad någonstans

Det finns dessutom manga hastar inom dressyr, hoppning, falttavlan, tom trav som fods utomhus, kanske bara inte sa manga uppfodare i sverige.

Nu bor vi i Sverige och det är ett Svenskt forum, då tänker jag iaf inte på hur de föder upp häster på tex Irland :crazy:

Att de fods tidigt pa aret beror inte pa att vi finns i sverige, det beror pa var i sverige man bor.

Beror inte på var man finns geografiskt utan endast för att den vuxna hästen skall kunna hävda sig mot de andra i championat eller löp etc

Att tillagga ar att dte inte bara sker allvarliga skador i hagen, de sker i boxen med. Och de langsiktiga skadorna av att sta inne och inte fa chans att rora sig naturligt ar betydlgt varre och svarare att laka an de skadorna som kommer fran hagarna.

Jag har tävlat och tränat hopp/fälttävlanshästar under nästan 25år och inte haft en enda kotledsinflammation eller annan allvarlig skada. de skador jag haft har varit trauman dvs skador i hage eller skada i box (brutet ben i box) ingen skada som härleder till kortare utevistelse dvs 5-8 timmar.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

KL
har inte läst ens halva tråden.

När ska alla vuxna människor lära sig att allt inte är svart eller vitt?
tycker det är lustigt att hela Bukefalos verkar bestå av lösdriftsfolk så fort såna här trådar kommer upp, för det är inte min bild av sveriges hästar att majoriteten går ute dygnet runt när man tittar sig runt i stallarna, och jag bor i ett av sveriges hästtätaste län.

tror det var Hästfocus för ett par nummer sen som hade en mycket intressant artikel där en veterinär uttalade sig och sa att det nu börjar påvisa sig verkliga resultat från "den nya" hästhållnings typen, av fri tillgång på grovfoder. Det har ju inte varit i bruk så utbrett som de senaste åren och nu menade veterinären börjar man se resultaten av detta. Hästen enligt honom, är inte skapad för att ha rikligt och obegränsat med foder 12 månader om året, utan fortfarande är deras kroppar inställda på att ha lite sparsammare resurser vintertid på året. Man kunde se fysiska problem som resultat av fria tillgången sade denna veterinär. Ledproblem och magproblem bland annat.(kommer inte ihåg detaljerna).

Nu var det inte foder utan utevistelse vi pratar här men jag inflikar detta för att kanske som exempel påminna lite om att allt inte är svart eller vitt. det finns lika mkt avarter och skräckexempel bland tävlingsfolk där hästarna går ute 2 timmar per dag, som det finns buskryttar folk där hästarna går ute 24 timmar utan ngn som helst kunskap bakom eller förhållanden som gör utevistelsen human för hästarna.
det vanligaste är väl att hästar går ute en 6-10 timmar, och det tycker jag nog får anses som skäliga förhållanden om man utöver detta är någorlunda kunning och fodrar och aktiverar sin häst på ett vettigt sätt.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

KL

det finns lika mkt avarter och skräckexempel bland tävlingsfolk där hästarna går ute 2 timmar per dag, som det finns buskryttar folk där hästarna går ute 24 timmar utan ngn som helst kunskap bakom eller förhållanden som gör utevistelsen human för hästarna.
det vanligaste är väl att hästar går ute en 6-10 timmar, och det tycker jag nog får anses som skäliga förhållanden om man utöver detta är någorlunda kunning och fodrar och aktiverar sin häst på ett vettigt sätt.

:bow: :bow:
couldn't agree more
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ok, inte som skit, men inte långt ifrån. Sen beror det ju på vad man definerar som att man behandlar sina hästar som skit.

Ja, dessa "Nä, den här hästen får inte gå i hage, den är för värdefull" grejerna är bullshit. Visst kan en häst skada sig, både vid ridning, i box, i stallgången och ute i hagen, men självklart ska de ha utevistelse för det! En häst är alltid en häst, och en häst trivs ute (De flesta..).

Nu har jag själv inga tävlingshästar eller så, men hur kan en häst vara lycklig med 2 timmars utevistelse, ½ timme i skrittmaskin, 1 timme (?) i solarium, 2 timmars annat pysslande och sedan stå i box resten av dygnet? Jag kan bara säga att varken mina eller några av mina bekantas hästar skulle trivas så. Aldrig någonsin att de skulle gå med på något sådant.

All stress på tävlingbanorna då, en lycklig, tillfreds häst är väl inte stressad? Eller är hästarna bara så ivriga att man knappt kommer upp på dem, utan några medhjälpare?

Jag kan inte låta bli att tycka synd om dessa hästar. Jag säger inte att alla hästar har det såhär, eller ens hälften, men alldeles för många. För att inte prata om många hästar på ridskolor, men det hör till en annan diskussion.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Givetvis fods det manga hastar utomhus i sverige. Som jag sade, det beror helt och hallet pa vilken inriktning man tittar inom.

Islandshastarna behover inte vara fodda tidigt pa aret pa samma satt som en travare eller en galoppor.

Inte heller halvblodet behover vara fodd tidigt.

Allt beror pa vilken sport man haller pa med.

Vilt tillstand kan lika garna innebara en stor flock dar man har hastarna ar pa losdrift utan att hastarna har kontakt med manniskorna.

Det finns en kvinna som foder upp travare pa detta satt pa Gotland.
Dessa hastar ar i stort sett vilda nar de tas in som ettaringar. Valdigt trevliga i psyket.
Vissa ar helt vilda, eftersom de fran borjan undvikit manniskor, medans andra ar handtama.

Detta stalle ar stort, dvs mycket hastar.


Som jag sa, bara for att du sjalv och de i din krets inte foder upp hastar utomhus betyder inte att det finns manga som gor pa detta satt.


Jag har jobbat pa islandsuppfodning dar hastarna foddes ute i flock.
Dessa foddes i varmt vader.
Jag vet andra islandshastagare som later sina ston fola ute.

Jag valde att lata mitt sto fola inomhus, detta pga att jag bor i norrland och stoet blivit draktig pa naturlig vag. Hon blev draktig tidigt och folade darmed tidigt, vi har sno har lange.



Allt beror pa ens forutsattningar.


Alla hastar passar att sta pa losdrift, det ligger dock pa vart ansvar att skapade ratta forutsattningarna.
En frusen hast behover tacke da det ar for kallt, och attdet finns bra vindskydd.
For att ta et exempel.







Vilt tillstånd är när en häst är VILD inte att den föds på lösdrift. Stor skillnad!!!



Nej det förds inte så många hästar utomhus i Sverige! För det är här vi är nu! Och jo de föds så tidigs som möjligt för att de skall kunna konkurrera på de olika visningar som finns!



Är vad?



Tja inom alla grenar vad menar du specifikt då? Jag har rätt stor hästkrets och det är ingen skillnad någonstans



Nu bor vi i Sverige och det är ett Svenskt forum, då tänker jag iaf inte på hur de föder upp häster på tex Irland :crazy:



Beror inte på var man finns geografiskt utan endast för att den vuxna hästen skall kunna hävda sig mot de andra i championat eller löp etc



Jag har tävlat och tränat hopp/fälttävlanshästar under nästan 25år och inte haft en enda kotledsinflammation eller annan allvarlig skada. de skador jag haft har varit trauman dvs skador i hage eller skada i box (brutet ben i box) ingen skada som härleder till kortare utevistelse dvs 5-8 timmar.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

håller med!
sen måste jag fråga en sak: ni som har hästarna ute från tidig morgon till sen kväll, när rider ni? jag tar ju in min häst vid tre/ fyra och ger den eftermiddags mat så jag kan rida sen vid sex-tiden. men om ni har dom ute till nio, rider ni efter det?

Hur menar du nu? Det är bara att ta in hästen, borsta, rida, släppa ut igen.... Inte ett dugg svårt...

*knapplån*

Tråkigt att man blir anmäld när man försöker ge hästarna ett så bra hästliv som möjligt. Jag skulle nog också kunna bli det. T ex de dagar jag har utsläppet o går i skolan så hästarna kommer ut vid 7... och sedan in vid 21. Stackarna kan ju bli mörkrädda... eller frysa bara för att någon människa gör det ;)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ok, inte som skit, men inte långt ifrån. Sen beror det ju på vad man definerar som att man behandlar sina hästar som skit.

Det är när man inte bryr sig om sin häst i mina ögon, skiter i att ta den till veterinär när den är halt för att den skall få självläka etc

Ja, dessa "Nä, den här hästen får inte gå i hage, den är för värdefull" grejerna är bullshit. Visst kan en häst skada sig, både vid ridning, i box, i stallgången och ute i hagen, men självklart ska de ha utevistelse för det! En häst är alltid en häst, och en häst trivs ute (De flesta..).

Utevistelse får många tävlingshästar iaf i Sverige, men om det sedan är 4 timmar eller mer eller mindre spelar mindre roll.

De flesta allvarliga skador brukar ske vid hagvistelse.

Nu har jag själv inga tävlingshästar eller så, men hur kan en häst vara lycklig med 2 timmars utevistelse, ½ timme i skrittmaskin, 1 timme (?) i solarium, 2 timmars annat pysslande och sedan stå i box resten av dygnet? Jag kan bara säga att varken mina eller några av mina bekantas hästar skulle trivas så. Aldrig någonsin att de skulle gå med på något sådant.

Jag är av personlig åsikt att vädret avgör hur länge de skall vara ute, sedan rids de och tränas. Mina hästar är betydligt mer tillfreds än många runtomkring som "bara" står i hage och hänger och inte gör ngt annat! Ridningen man utför på tävlingshäst motsvarar rätt länge i hage rent energimässigt.

All stress på tävlingbanorna då, en lycklig, tillfreds häst är väl inte stressad? Eller är hästarna bara så ivriga att man knappt kommer upp på dem, utan några medhjälpare?

Vilka tävlingar har du varit på??? Jag ser dock ingen stress. En häst som stressar presterar inget och är således ingen bra häst att tävla på.

Stressad tävlingshäst


Jag kan inte låta bli att tycka synd om dessa hästar. Jag säger inte att alla hästar har det såhär, eller ens hälften, men alldeles för många. För att inte prata om många hästar på ridskolor, men det hör till en annan diskussion.

Jag förstår inte varför alla som inte håller på med tävling eller har egna tävlingshästar försöker få det till att tävlingshästar överlag har det dåligt är stressade ryttarna skiter i sina hästar etc etc

Jag vet betydligt fler stressade och dåligt hanterade skogsmullehästar
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Givetvis fods det manga hastar utomhus i sverige. Som jag sade, det beror helt och hallet pa vilken inriktning man tittar inom.

Islandshastarna behover inte vara fodda tidigt pa aret pa samma satt som en travare eller en galoppor.

Det har du helt rätt i

Inte heller halvblodet behover vara fodd tidigt.

Detta har du fel i. Idag så betyder årgångschampionaten väldigt mkt och därför vill man ha tidiga föl

Vilt tillstand kan lika garna innebara en stor flock dar man har hastarna ar pa losdrift utan att hastarna har kontakt med manniskorna.

Nu var den meningen jag svarade på ang hästars förflutna dvs vildhästar och där har kriterierna ändrats en hel del.

och var har hästar inte någon kontakt med människor, enl lag skall hästar ha tillsyn DAGLIGEN

Det finns en kvinna som foder upp travare pa detta satt pa Gotland.
Dessa hastar ar i stort sett vilda nar de tas in som ettaringar. Valdigt trevliga i psyket.
Vissa ar helt vilda, eftersom de fran borjan undvikit manniskor, medans andra ar handtama.

Tycker inte det skiljer sig speciellt mkt från andra uppfödare som har unghästar faktiskt. Dessa hästar ser ju säkert människor varje dag så "vilda" är de ju inte i den bemärkelsen.

Som jag sa, bara for att du sjalv och de i din krets inte foder upp hastar utomhus betyder inte att det finns manga som gor pa detta satt.

Min krets?? typ de flesta uppfödare av stora hästar menar du. Vi har fött upp connemaror och vet många andra som också gör det och där föddes fölen i box. Man tog in från lösdrift när man trodde det var aktuellt. Inte lät man fölen födas hej vilt utan uppsyn. I mina öron låter det ganska vanskligt med tanke på de risker som faktiskt finns

Jag valde att lata mitt sto fola inomhus, detta pga att jag bor i norrland och stoet blivit draktig pa naturlig vag. Hon blev draktig tidigt och folade darmed tidigt, vi har sno har lange.

Lite nyfiken på hur ett sto kan bli dräktig på onaturlig sätt??

Alla hastar passar att sta pa losdrift, det ligger dock pa vart ansvar att skapade ratta forutsattningarna.
En frusen hast behover tacke da det ar for kallt, och attdet finns bra vindskydd.
For att ta et exempel.

Här håller jag inte med dig. Men det beror säkert på att jag tävlar mina hästar året om dessutom är de helklippta. De mesta är fullblod jag har och hittils har jag inte haft ett enda fullblod som klarat av ett sommarbete utan att fodras vid sidan om.

Och jo vi har haft lösdrift året runt för vissa hästar, men vi kan även se att alla hästar inte klarar av det.

och jo mina hästar åker ut i hagen kl 7:00 och kommer in vid 15-16 tiden

och jo de tävlar för fullt på hög nivå i både fälttävlan och hoppning
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag har bara läst TR första inlägg....

Hahahaha

Det klart inte en häst kan vara ute för mkt. ;)

Men tror att hästen får gå ute dygnet runt till den 1 okt lr 1 nov. utan ligghall / vidskydd. Sen så måste hästarna ha till gång till detta.


jag har aldrig min ute dygnet runt, men tycker inte det är fel att låta dom gå ute dygnet runt om hästen är anpassad för det. tex bra i hull osv..
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nu har jag själv inga tävlingshästar eller så, men hur kan en häst vara lycklig med 2 timmars utevistelse, ½ timme i skrittmaskin, 1 timme (?) i solarium, 2 timmars annat pysslande och sedan stå i box resten av dygnet? Jag kan bara säga att varken mina eller några av mina bekantas hästar skulle trivas så. Aldrig någonsin att de skulle gå med på något sådant.

Hur mäter du en hästs lycka eller trivsel? (jag noterar, men värderar inte det du skriver i övrigt - bara nyfiken på hur du gör din bedömning av hästens upplevelse av lycka) :idea:


/Cecilia :D :)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Min krets?? typ de flesta uppfödare av stora hästar menar du. Vi har fött upp connemaror och vet många andra som också gör det och där föddes fölen i box. Man tog in från lösdrift när man trodde det var aktuellt. Inte lät man fölen födas hej vilt utan uppsyn. I mina öron låter det ganska vanskligt med tanke på de risker som faktiskt finns

Du har en förutfattad mening. Att fölningen sker utomhus betyder inte att det sker hej vilt utan uppsyn.

/Cecilia - som gärna under årens lopp låtit stona föla utomhus om årstiden och vädret varit lämpligt - och det har givetvis skett under full uppsyn :)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

:bow: Tack Mackan, och även Olgaklara för att ni orkar.

Jag rider själv inte på högre nivå än ganska låg amatörsådan och prioriterar hyfsade utevistelsetider för min häst då jag inte har tid/ork att sysselsätta honom nog genom ridning. Hade jag haft möjlighet att rida två ggr/dag eller talang nog att träna hårdare de pass jag rider hade nog även min kuse med stort rörelsebehov mått bra av att stå inne mer än han gör.

Och helt ärligt hade jag hellre haft honom ute sju timmar/dag och lagt på en timme i skrittmaskin på morgonen än ute tolv timmar - då jag tror han mått bättre av det i kroppen. Att gå och äta i hagen är ju inte direkt uppbyggande för någon häst.

Att hävda att lösdrift och fri tillgång är en salig lösning i alla lägen känns enormt onyanserat. Visst, rider man trettio-sextio minuter utan större ansträngningskrav på hästen känner man säkert ingen skillnad - men tom jag känner skillnad på min häst vad gäller energi och "gnista" nu när han går ute mycket mer, blir liksom lite "mattare" än annars.

Nu väljer jag att ha det så ändå, då jag tror det är den bästa lösningen utifrån de möjligheter jag har och han älskar att gå ute - men inte tusan är det odelat positivt.

Fri tillgång har han också - hittills har det visat sig bäst för hans mage, men å andra sidan blir han lite väl fet vilket inte heller är bra - så tja, pest eller kolera antar jag.

Jag ser dagligen hästar som står i små hagar och endast kanske runt fem-sex timmar/dag - och de ser helt klart välmående och lyckliga ut ändå. De rids och tränas mycket, är blanka, välmusklade, välmående och fungerar bättre än massor av andra hästar jag också har runt mig, min egen inkluderad måste jag väl tyvärr erkänna, både hållbarhetsmässigt, magmässigt och prestationsmässigt.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Mmm, men dom undervisar ju i bra hästhållning, men går inte efter vad dom själva undervisar med sina hästar ;)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Detta har du fel i. Idag så betyder årgångschampionaten väldigt mkt och därför vill man ha tidiga föl


For vissa ar det intressant, for andra ar det inte. Inte alla halvblod som fods har uppe iallafall.






och var har hästar inte någon kontakt med människor, enl lag skall hästar ha tillsyn DAGLIGEN

Tillsyn och kontakt ar inte samma sak.

Manniskor komer i kontakt med mustangerna med. De blir inte tama for det.

Tycker inte det skiljer sig speciellt mkt från andra uppfödare som har unghästar faktiskt. Dessa hästar ser ju säkert människor varje dag så "vilda" är de ju inte i den bemärkelsen.


Men om det inte skiljer sig sa innebar det ju att de har hastarna pa losdrift aret om. Och att stoet folar utomhus.


Min krets?? typ de flesta uppfödare av stora hästar menar du. Vi har fött upp connemaror och vet många andra som också gör det och där föddes fölen i box. Man tog in från lösdrift när man trodde det var aktuellt. Inte lät man fölen födas hej vilt utan uppsyn. I mina öron låter det ganska vanskligt med tanke på de risker som faktiskt finns

Jag menade inte pa nagot satt att din krets skulle vara dalig.
Jag syftade pa de manniskor du har omkring dig.
Och uppenbarligen har du inte de manniskor jag har omkring mig.
Du pastog att det inte fods mycket hastar utomhus nufortiden.
Jag pastar motsattsen.




Lite nyfiken på hur ett sto kan bli dräktig på onaturlig sätt??
Inseminering... ex. det ar inget naturligt over det.

Sedan anser jag aven att betackning dar stoet och hingsten halls fast ar onaturligt.
Det vet jag att manga inte gor. For mig ar det inte langt ifran valdtackssenarion eftersom stoet inte har valet att saga nej till hingsten och flytta pa sig.

Jag vet ocksa varfor man valjer det. Det gor det inte mindre fel i mina ogon.



Här håller jag inte med dig. Men det beror säkert på att jag tävlar mina hästar året om dessutom är de helklippta. De mesta är fullblod jag har och hittils har jag inte haft ett enda fullblod som klarat av ett sommarbete utan att fodras vid sidan om.

Men det innebar att du andrat pa hasten.
Grundhasten, den hast som du skulle ha om de fotts upp pa losdrift hela sitt liv, och dar mamman ocksa gatt pa losdrift under draktigheten och dar du inte andrar pa hasten (ex klipper den), Den hasten klarar av att ga pa losdrift. Under forutsattning att losdriften och dess forhallanden anpassas efter den.
Det innebar att om det behovs har man tacke pa hasten, skog, ordentligt vindskjul som ev tom. ar uppvarmt och att hasten tas in om den ar riktigt frusen och det blir for kallt for den.
Sedan kravs normala, gynsamma, vaderforhallanden.

Ett sto som gar draktigt ute dygnet runt, och dar folet fods ute i kylan, forbereder sitt folk pa kylan.
Folen fods mer taliga. Det ar bara att se pa skillnaden pa hur folen fods med mer pals pa den ostra sidan av uralbergen i ryssland.
Eller jakarnas ungar, dar man tydligt kan se skillnaden. Samma ko kan kalva tva ar i rad, forsta aret gar hon ute dygnet runt, kalven har mer pals. Andra aret star hon inomhus halva dygnet, kalven har inte lika mkt pals.


Jag har massor med fullblods exempel som klararr av et bete utan extra foder.
Det beror valdigt mycket pa hur betet ar. Givetvis kan det inte vara hur kraftigt som helst, eftersom det skulle ge fang, men man kan skapa Battre forutsattningar genom att erbjuda ett varierande bete, inte bara gras, utan orter, och annan naturlig flora.
Det kanske inte racker for alla hastar, men det ar betydligt battre an ett sterilt grasbete.
Det kan dessutom sas in valdigt enkelt pa ett sterilt bete.



Och jo vi har haft lösdrift året runt för vissa hästar, men vi kan även se att alla hästar inte klarar av det.


De klarar inte av Eran losdrift under Era forhallanden och Er traning. Det ar en skillnad.


och jo mina hästar åker ut i hagen kl 7:00 och kommer in vid 15-16 tiden
och jo de tävlar för fullt på hög nivå i både fälttävlan och hoppning


Jag har inte klagat pa din hasthallning. Du far ha som du vill.
Jag har hastarna langre i hagen, det betyder inte att jag ser ner pa din hasthallning eller dommer dig.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hade jag haft möjlighet att rida två ggr/dag eller talang nog att träna hårdare de pass jag rider hade nog även min kuse med stort rörelsebehov mått bra av att stå inne mer än han gör.

Matt bra pa vilket satt om jag far fraga? Utveckla.


Och helt ärligt hade jag hellre haft honom ute sju timmar/dag och lagt på en timme i skrittmaskin på morgonen än ute tolv timmar - då jag tror han mått bättre av det i kroppen. Att gå och äta i hagen är ju inte direkt uppbyggande för någon häst.

Att ga i en platt liten hage, men fa och trakiga hastkompisar, ar inte direkt uppbyggande, som du kallar det.
Men att ga i en kuperad hage med en blandad hastflock ar daremot det, for alla hastar, oavsett traning.

Bara for att du rakar ha en for din hast trakig hagsituation innebar inte att du inte kan skapa en hagsituation som skulle aktivera honom.





Att hävda att lösdrift och fri tillgång är en salig lösning i alla lägen känns enormt onyanserat. Visst, rider man trettio-sextio minuter utan större ansträngningskrav på hästen känner man säkert ingen skillnad - men tom jag känner skillnad på min häst vad gäller energi och "gnista" nu när han går ute mycket mer, blir liksom lite "mattare" än annars.


For dte forsta, det behovs inget langt huff och puff pass for att hasten ska bygga upp kondition, muskler och styrka.
Det ar bara att se pa den akademiska ridningen dar man anser att 15 min dar man gor fa men bra rorelser ar ett bra pass.
Sedan tar man ut hasten igen lite senare pa dagen och kor ett till pass.
Gors det ratt har hasten inget emot dte och den bygger kraft, styrka, smidigthet, balans och allt annat, pa dessa korta men effektiva pass.

Sen att din hast har, som du kallar det, tappat gnistan ar inte att den forlorat sin gnista, utan att den har fatt gora sig av med sin uppdamda energi.
Jag personligen skulle inte tycka det var nagot bra att rida en hast dar jag rider pa uppdamd energi... men det ar jag det.


Nu väljer jag att ha det så ändå, då jag tror det är den bästa lösningen utifrån de möjligheter jag har och han älskar att gå ute - men inte tusan är det odelat positivt.

Det ar inte odelat positivt ur Din synvinkel.

Varfor tror du att snitthastar pa losdrift sa ogarna sover inne i vindskjulet? Aven om det ar uppvarmt.





Fri tillgång har han också - hittills har det visat sig bäst för hans mage, men å andra sidan blir han lite väl fet vilket inte heller är bra - så tja, pest eller kolera antar jag.

Det gar att lata han ha begransad tillgang till hoet och anda ha fri tillgang till det. Ex kan man se till att det blir svart for honom att fa loss hoet fran balen, sa att han far arbeta pa ett naturligt satt och inte kan gluffsa i sig ohammat.
Nu menar jag givetvis inte att det ska vara omojligt att fa loss hoet, utan att han far slita och riva precis som nar han betar, istallet for att det ligger sa lost sa han kan skyffla i sig stora mangder.



Jag ser dagligen hästar som står i små hagar och endast kanske runt fem-sex timmar/dag - och de ser helt klart välmående och lyckliga ut ändå. De rids och tränas mycket, är blanka, välmusklade, välmående och fungerar bättre än massor av andra hästar jag också har runt mig, min egen inkluderad måste jag väl tyvärr erkänna, både hållbarhetsmässigt, magmässigt och prestationsmässigt.


Hade din hast fotts upp pa losdrift och under andra forhallanden kunde den ha haft en battre mage.
Stress skapar ex, valdigt daliga magar.
Det behover inte betyda att du skapat en dalig hast medvetet, eller att de problem han hade inte fanns dar om du kopte honom.

Sedan kan du stalla dig fragan hur hastarna du namnde skulle ma om de fick ga pa en for dom valanpssad losdrift. Troligast annu battre.

En losdift och en valanpassad losdrift ar inte samma sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

For vissa ar det intressant, for andra ar det inte. Inte alla halvblod som fods har uppe iallafall.

Det beror på vilken typ av uppfödning man har och vad man vill uppnå :crazy: Vill man inte förda upp en framgångsrik avkomma så är det upp till dem men jag anser att man bör avla för att föra sporten vidare.

Tillsyn och kontakt ar inte samma sak.

Manniskor komer i kontakt med mustangerna med. De blir inte tama for det.

Det är väl självklart att tillsyn är samma sak som inspektion av sina hästar, alla nadra som inet gör det är i mina ögon totalt oseriösa!

Mustangerna lever inte med daglig tillsyn av människa inte heller har de ligghallar, stödutfodras etc

Men om det inte skiljer sig sa innebar det ju att de har hastarna pa losdrift aret om. Och att stoet folar utomhus.

Du skrev ettåringar och vad jag vet så har de flesta sina ett åringar på lösdrift på större stuterier men det betyder inte att man har stona på lösdrift under fölning

Jag menade inte pa nagot satt att din krets skulle vara dalig.
Jag syftade pa de manniskor du har omkring dig.
Och uppenbarligen har du inte de manniskor jag har omkring mig.
Du pastog att det inte fods mycket hastar utomhus nufortiden.
Jag pastar motsattsen.

Inte vet jag men någon orsak är det väl att vi här nere i Skåne har över 200st unghästar som startar på unghästtävlingar. Och nej tror inte någon halvblodsuppfödare vill att deras nyfödda föl skall gå ute dygnet runt i mars/april vilket är den vanligaste fölningsperioden här ner

Inseminering... ex. det ar inget naturligt over det.

Sedan anser jag aven att betackning dar stoet och hingsten halls fast ar onaturligt.
Det vet jag att manga inte gor. For mig ar det inte langt ifran valdtackssenarion eftersom stoet inte har valet att saga nej till hingsten och flytta pa sig.

Jag vet ocksa varfor man valjer det. Det gor det inte mindre fel i mina ogon.

Är det bättre att utsätta ston för de risker som faktiskt finns :eek: Det tycker jag i mina ögon är betydligt mera fel

Men det innebar att du andrat pa hasten.
Grundhasten, den hast som du skulle ha om de fotts upp pa losdrift hela sitt liv, och dar mamman ocksa gatt pa losdrift under draktigheten och dar du inte andrar pa hasten (ex klipper den), Den hasten klarar av att ga pa losdrift. Under forutsattning att losdriften och dess forhallanden anpassas efter den.
Det innebar att om det behovs har man tacke pa hasten, skog, ordentligt vindskjul som ev tom. ar uppvarmt och att hasten tas in om den ar riktigt frusen och det blir for kallt for den.
Sedan kravs normala, gynsamma, vaderforhallanden.

Jag har tävlingshästar av lättare blod, dessa är förfinade mer än tex islandshästar och andra raser som är vana vid hårdare väder.
En häst som är elittränad har en hel annan muskelmassa och är således betydligt känsligare för kyla. Detta glömmer många lösdrifthuliganer bort och därför är det inte relevant att diskutera detta med dessa eftersom de inte är insatta i vad en vältränad häst behöver.

Ett sto som gar draktigt ute dygnet runt, och dar folet fods ute i kylan, forbereder sitt folk pa kylan.
Folen fods mer taliga. Det ar bara att se pa skillnaden pa hur folen fods med mer pals pa den ostra sidan av uralbergen i ryssland.
Eller jakarnas ungar, dar man tydligt kan se skillnaden. Samma ko kan kalva tva ar i rad, forsta aret gar hon ute dygnet runt, kalven har mer pals. Andra aret star hon inomhus halva dygnet, kalven har inte lika mkt pals.

Nu glömmer du bort de olika hästraserna :angel: För det är skillnad och det kan varken du eller någon intala mig att det inte är för så mkt erfarenhet har jag så det har jag sett under alla de år jag själv och min släkt fött upp hästar


Jag har massor med fullblods exempel som klararr av et bete utan extra foder.
Det beror valdigt mycket pa hur betet ar. Givetvis kan det inte vara hur kraftigt som helst, eftersom det skulle ge fang, men man kan skapa Battre forutsattningar genom att erbjuda ett varierande bete, inte bara gras, utan orter, och annan naturlig flora.
Det kanske inte racker for alla hastar, men det ar betydligt battre an ett sterilt grasbete.
Det kan dessutom sas in valdigt enkelt pa ett sterilt bete.

Vilda hästar klarar sig på vilket bete som helst :angel: Och nej jag har inte sett ett enda fullblod som ser fint ut på bete, vare sig i verkliga livet eller här på buke på bilder

De klarar inte av Eran losdrift under Era forhallanden och Er traning. Det ar en skillnad.

Våra förhållanden på vilket sätt??? Våran träning på vilket sätt??

Jag har inte klagat pa din hasthallning. Du far ha som du vill.
Jag har hastarna langre i hagen, det betyder inte att jag ser ner pa din hasthallning eller dommer dig.

För att vara hästar som tävlar internationellt så tycker jag nog att mina hästar går bra mkt mer ute i hage än andra. Och jo jag tror faktiskt att de mår betydligt bättre än många lösdrifthästar
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hur mäter du en hästs lycka eller trivsel? (jag noterar, men värderar inte det du skriver i övrigt - bara nyfiken på hur du gör din bedömning av hästens upplevelse av lycka) :idea:


/Cecilia :D :)

Hur man mater en hasts lycka? Elelr hur man vet att en hast ar lycklig?

Hasten kan vara lycklig, men den kan alltid bli Mer lycklig..

En hast som lever onormalt ar inte lycklig eftersom den har behov som dne inte far stimulerade, oavsett olm den far ga i skrittmasking eller inte.

En skrittmaskin ar inte naturlig rorelse, den ar konstant tills dess att passet ar klart och hasten har varken mojlighet att valje nar, hur, om och varfor den ska ga.

Den far heller inte nagon social kontakt med andra hastar under tiden den ar i skrittmaskinen.

Darmed inte sagt att den bara ar ondo, om man bara har den som alternativ ar det vall battre i sig men det ar inte den optimala losningen for en hasts valbefinnande.


Det finns en skillnad i den kropssliga tillfredsstallelsen av rorelsebehovet, och den mentala tilllfredsstallelsen for att rora sig.

En hast kan fa rora sig hur mycket den vill och vara olycklig for forhallanderna ar inte ratt, den far da utlopp for det kroppsliga behovet men inte det mentala.
For att ge utlopp for bade det mentala och det okroppsliga kravs en val sammansatt flock med olika individer och olika aldrar pa individerna, en bra hage som erbjuder kuperat landskap, skog, slattmark och olika andra egenskaper, skydd for nedervord och sol, vattendrag/sjo, och helst av allt 24 timmar er dygn utomhus.

Nu ar det fa som kan erbjuda detta dock pga. att deras traning som de haller pa med hasten inte pasar med detta satt att ha hast, anmindre har mojlighet att ha hast pa detta satt for att de inte har de hagmarkerna.


Bent sager Dressyr for hasten och inte hasten for dressyr.
Jag sager vi for hasten, inte hasten for oss.
Varat ego, vart ansvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 033
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp