Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Inte vet jag men någon orsak är det väl att vi här nere i Skåne har över 200st unghästar som startar på unghästtävlingar. Och nej tror inte någon halvblodsuppfödare vill att deras nyfödda föl skall gå ute dygnet runt i mars/april vilket är den vanligaste fölningsperioden här ner

Vad är problemet för ett föl att gå ute på våren? Det är betydligt renare ute än inne. Så risken för infektioner är ju mycket större inne än ute.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det beror på vilken typ av uppfödning man har och vad man vill uppnå :crazy: Vill man inte förda upp en framgångsrik avkomma så är det upp till dem men jag anser att man bör avla för att föra sporten vidare.

En framgangsrik avkomma enligt Dina matt (a med en prick) matt (a med 2 prickar) menar du?

Alla har vi olika varderingar pa vad vi avlar efter, och vilken sorts avkomma vi vill ha.
Inte alla vill ha hast for att tavla.
Givetvis ska man inte tumma pa hastarnas exterior eller mentalitet men man behovr inte avla fram den basta tavlingshasten om man har ett Annat syfte med sin avel.



Det är väl självklart att tillsyn är samma sak som inspektion av sina hästar, alla nadra som inet gör det är i mina ögon totalt oseriösa!

Mustangerna lever inte med daglig tillsyn av människa inte heller har de ligghallar, stödutfodras etc


Nar de har 50 hastar i olika hagar och alla inte kommer fram utan haller sig undan, sa blir resultatet ofta att de inte bemodar sig med att jaga en hast genom ett 10 hektar stor hage. Det tycker jag ar forstaeligt.



Du skrev ettåringar och vad jag vet så har de flesta sina ett åringar på lösdrift på större stuterier men det betyder inte att man har stona på lösdrift under fölning

Citera garna det for jag vet inte vad du pratar om.



Inte vet jag men någon orsak är det väl att vi här nere i Skåne har över 200st unghästar som startar på unghästtävlingar. Och nej tror inte någon halvblodsuppfödare vill att deras nyfödda föl skall gå ute dygnet runt i mars/april vilket är den vanligaste fölningsperioden här ner

Ni har battre forutsattningar an resten av landet.
Det innebar inte att ni ar battre pa att avla i overlag. Det innebar att ni har battre vaderforhallanden och marker.

Bara for att det ar halvblod innebar det inte tat de maste fa folet sa tidigt som mojligt.
Jag vet halvblod som fotts utomus och som ska anvandes inom hoppning eller dressyr.
Varav en uppfodare finns i Laholm och tavlar pa hog niva och ar kand.


Är det bättre att utsätta ston för de risker som faktiskt finns :eek: Det tycker jag i mina ögon är betydligt mera fel

Nej, det ar battre att inte avla pa ston som ar ilskna, och hingstar som inte kan betacka pa ett vettigt satt.
Men det ar dagens hasthallning som skapat dessa individer.

Jag anser att man inte ska avla pa hastar till vilket pris som helst...



Jag har tävlingshästar av lättare blod, dessa är förfinade mer än tex islandshästar och andra raser som är vana vid hårdare väder.
En häst som är elittränad har en hel annan muskelmassa och är således betydligt känsligare för kyla. Detta glömmer många lösdrifthuliganer bort och därför är det inte relevant att diskutera detta med dessa eftersom de inte är insatta i vad en vältränad häst behöver.


Sa vad du sager ar, att islandshastarna inte ar valtranade muskelpaket... ujuj... jag skulle inte vilja sta i narheten om du sa det till islandshatseliten...

Du tror att det bara ar slit och slanghastar som gar pa losdrift och inte dyra valtranade hastar...
Nu vet jag inte vad du raknar som en dyr valtranad hast, men med tanke pa att manga AR hastar slar en dressyrhast i muskler och vilka rorelser de kan utfora och de Anda star pa losdrift...
Men i dina ogon ar AR troligast bara lulla runt i skogen riding antar jag.

Sen att de gor battre piaffer och passager och att de kna levad, caprioller mm... det hor ju inte till saken for det kan man alltid forsoka blunda bort.









Nu glömmer du bort de olika hästraserna :angel: För det är skillnad och det kan varken du eller någon intala mig att det inte är för så mkt erfarenhet har jag så det har jag sett under alla de år jag själv och min släkt fött upp hästar

Som jag sa, ratt anpassad losdrift for varje hast.
Och ett fol som fods utomhus och dar stoet har gatt utomhus Ar battre forberedd pa livet an en hast som fods i en box.
Damed inte sagt att det passar sig att fola i maj...
Men det ar ju upp till var och en, fragan ar bara vem som betalar priset for att manniskan ska fa fram en hast sa tidigt som mojligt pa aret?





Vilda hästar klarar sig på vilket bete som helst :angel: Och nej jag har inte sett ett enda fullblod som ser fint ut på bete, vare sig i verkliga livet eller här på buke på bilder

Nej, en vild hast klara sig inte pa vilket bete som helst.

Traskigt for dig att du inte sett ett enda fbl som klarar sig pa betet enbart.
Det maste jag saga att det far mig att reagera och undra vad for sorts hastar och vilken sorts uppfodnign och hasthallning du har omkring dig.

Speciellt med tanke pa att jag sett fbl som klarar sig och ser valmaende ut. Men sa har de et harmoniskt liv utan stress och var uppfodda under andra forhallanden.




Våra förhållanden på vilket sätt??? Våran träning på vilket sätt??


Ja pa det sattet som du har hast givetvis.
Det ar darfor jag sager att losdrift och ratt anpassad losdrift inte ar samma sak.
Det var inte en kritik mot dig, utan ett papekande att du troligast inte haft dina hastar pa en losdriftssituation som passade just dom.


För att vara hästar som tävlar internationellt så tycker jag nog att mina hästar går bra mkt mer ute i hage än andra. Och jo jag tror faktiskt att de mår betydligt bättre än många lösdrifthästar.


Tja, manga losdriftshastar misskotts, precis som manga icke losdriftshastar.
Sa du har sakert inte fel i det.

Men att att dina hastar mar battre an en losdriftshast som star pa en for den valanpassad losdrift tvivlar jag pa.

Traning, framgang, dyrt foder och skrittmaskiner ar inte samma sak som den mest valmaende hasten.

Darmed inte sagt att din ahastra inte har det bra. Det har de sakert.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vad är problemet för ett föl att gå ute på våren? Det är betydligt renare ute än inne. Så risken för infektioner är ju mycket större inne än ute.




Sådana generaliseringar gör att du i mina ögon inte låter specielt trovärdig.


Mina tankar med.

Jag sager inte att alla hastar som inte gar pa losdrift har det daligt. jag sager att hasten mar bast pa en for den valanpassad losdrift.
Sedan om det innebar uppvarmt vindskjul, tacke, skor och massage varje dag ar en annan sak.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

KL
Håller ni på än?

det kanske vore dax att inse att en som vill ha vilda fria oklippta hästar som går ute dygnet runt, knappast kommer att komma till en överenskommelse attitydsmässigt med någon som rider, tränar och tävlar på seriös nivå, ang denna fråga.
tycker dock det är synd att man inte kan se längre än dit det svarta eller vita börjar/slutar, och inser att hästar kan få sina behov tillfredställda på många sätt, och att alla inte innbär 24 timmars hagvistelse. Framför allt innebär det inte att sveriges lösdriftshästar är välskötta och välhanterade för att de går på lösdrift - snarare finns det lika många skräckexempel som bra exempel. Dessutom kan man inte ens prata om att hästen upplever lycka i mänsklig bemärkelse, eller att den är "olycklig" i mänsklig bemärkelse. för det krävs en mänsklig medvetenhet.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vad är problemet för ett föl att gå ute på våren? Det är betydligt renare ute än inne. Så risken för infektioner är ju mycket större inne än ute.

Vem pratar om att gå ute?????? Men att föla ute i mars kanske inte är ett alternativ här i skåne direkt
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Sådana generaliseringar gör att du i mina ögon inte låter specielt trovärdig.

Eh!!!

Jag säger vad JAG sett vad är det som är konstigt med det???

Och nej jag har inte sett ett välmusklat fullblod i bra hull som går på sommarbete.

Visa mig gärna ett
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

KL
Håller ni på än?

det kanske vore dax att inse att en som vill ha vilda fria oklippta hästar som går ute dygnet runt, knappast kommer att komma till en överenskommelse attitydsmässigt med någon som rider, tränar och tävlar på seriös nivå, ang denna fråga.
tycker dock det är synd att man inte kan se längre än dit det svarta eller vita börjar/slutar, och inser att hästar kan få sina behov tillfredställda på många sätt, och att alla inte innbär 24 timmars hagvistelse. Framför allt innebär det inte att sveriges lösdriftshästar är välskötta och välhanterade för att de går på lösdrift - snarare finns det lika många skräckexempel som bra exempel. Dessutom kan man inte ens prata om att hästen upplever lycka i mänsklig bemärkelse, eller att den är "olycklig" i mänsklig bemärkelse. för det krävs en mänsklig medvetenhet.

Du pratar om tillfredsstallelse.

Men vad du missar ar att dte finns olika tillredsstallelser.
Mental och fysisk.
Tror du fangarna mar bra bara for att de far komma ut och rora sig lite da och da?
Givetvis inte.
Nu menar jag itne att hastar i en box ar likamed en fange pa en anstalt, vad jag syftar pa ar att bara for att man far komma ut och rora sig sa far man inte det mentala valbefinnandet.



Att det skulle innebara ett likamedtecken mellan misskott och losdrift som du far det att lata som tycker jag ar orealistiskt.
Hastar som star pa stall kan vara lika misskotta som en hast pa losdrift.
Det gar inte att dra upp misskottsel i samband med losdrift.



Det gar att mata hastens valbefinnande aven om det inte gar att mata lycka och olycklig.
Just eftersom vi har en mansklig hjarna som kan satta sig in i hur en vild hast under bra forhallanden lever.



om du vill gora en moralpost om att vi fortfarande haller pa som du kallar dte, sa kom inte och lagg in dina egna varderingar for da skapar du bara en ny spinn pa att fortfarande halla pa...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Våra går ute från kl 6:30 till 18-19 nån gång...Bättre det än dem står inne tycker jag..
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vem pratar om att gå ute?????? Men att föla ute i mars kanske inte är ett alternativ här i skåne direkt
Nu stallde du fragan till Thomas men svaret ar sa uppenbart att jag svarar...

Jag citerar dig

Och nej tror inte någon halvblodsuppfödare vill att deras nyfödda föl skall gå ute dygnet runt i mars/april vilket är den vanligaste fölningsperioden här ner
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Eh!!!

Jag säger vad JAG sett vad är det som är konstigt med det???

Och nej jag har inte sett ett välmusklat fullblod i bra hull som går på sommarbete.

Visa mig gärna ett

Ja nu måste jag ju faktiskt:D
009COPY.jpg


28 juli 2006, efter att ha gått på bete sen mitten av juni.
Har haft honom i tre år, han går ute minst 2 månader varje sommar. vi har ganska bra bete men inget övermänskligt.
Noteras ska att han kommer in och äter lite kraft varje dag, samt rids.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Du läser som fan läser bibeln.
jag skriver (för andra gången dessutom) att det finns lika mkt dåligt skötta hästar på lösdrift som det finns dåligt skötta hästar på stall!

Att det skulle innebara ett likamedtecken mellan misskott och losdrift som du far det att lata som tycker jag ar orealistiskt.
Hastar som star pa stall kan vara lika misskotta som en hast pa losdrift.
Det gar inte att dra upp misskottsel i samband med losdrift.

Hur skulle det INTE gå att dra upp misskötsel och lösdrift i samma mening menar du? det finns ett antal lösdrifter där hästarna lämnas vind för våg, ej har godtyckligt skydd, eller tillgång på mat. Det finns ett antal lösdrifter där tillgången på mat är för liten och tas av de ranghöga hästarna, och där ytan för fodring ej är tillräckligt stor, att det blir så stress bland hästarna att få äta, att vissa ranglåga individer far oerhört illa, och hästägarna/lösdriftsägarna ej är så kunniga att de ens förstår det!
jag kan fortsätta om du vill, men återigen så var poängen att det inte är svart eller vitt, och att det inte är så att uppstallning är helvetet medans din ide av lösdrift är himmelriket i samtliga fall.

var i helsicke får du det till att betyda att hästar på lösdrift = dåligt skötta? det får väl vara nån måtta på färgade glasögon, har du inga nyanser i ditt resonemang?

varför skriver du inte med prickar över å,ä och ö?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Sedan staller jag dig fragan vem som sagt att fola ute ar ett likamed tecken med att hasten maste fola i maj?
Juni gar alldeles utmarkt inom vissa raser.
Aven for halvblod som ska anvandas till tavling.
Inte alla anser att det ar ett maste att komma ut tidigt pa banerna eller visa upp unghasten.

Sen maste jag fraga, tar inte dommarna hansyn till att hasten ar fodd en manad senare an sina medtavlande pa en bedommning? Det tycker jag i sadanafal visar stor brist i kunskap och eget logiskt tankande hos domarna...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nu stallde du fragan till Thomas men svaret ar sa uppenbart att jag svarar...

Jag citerar dig
Du hann före.

Men jag förespråkar inte lösdrift åt alla. Det kommer inte att fungera. Vi har tex inte lösdrift ens till våra islandshästar här nere. Vi hade lösdrift innan men faktum är att klimat och markförhållanden inte alls är så gynnsamma vintertid här.

Det jag är mot är de värsta avarterna med små frimärkshagar där en ensam häst står 2-4 timmar per dag för att sedan stå på stall resten.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Du läser som fan läser bibeln.
jag skriver (för andra gången dessutom) att det finns lika mkt dåligt skötta hästar på lösdrift som det finns dåligt skötta hästar på stall!

var i helsicke får du det till att betyda att hästar på lösdrift = dåligt skötta? det får väl vara nån måtta på färgade glasögon, har du inga nyanser i ditt resonemang?

varför skriver du inte med prickar över å,ä och ö?

Alltsa raring... jag forsoker verkligen fa in det du just skrev med fet text i denna mening, som ar ett citat... men det Gar verkligen inte!?


Framför allt innebär det inte att sveriges lösdriftshästar är välskötta och välhanterade för att de går på lösdrift - snarare finns det lika många skräckexempel som bra exempel.


Jag ar en fjortis som tycker det ar skitskoj att sitta och skriva utan prickar for det ser sa javla haftigt ut!!!111
KK PLXPLX!111 LOLROFLMAO!111
Jag tankte skriva Lixom Sahara For Jag Tycker Det Ar Sa Urhaftigt Att Trycka Pa Shift Sa Fort Jag Skriver Ett Nytt Ord Men Jag Fick Inte For Min Mamma..... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :bump: :bump: :banana: :banana: :banana:

(ologiskt spammande av smiliesemotes)

...eller sa sitter jag pa ett engelskt tangentbord for forsta gangen denna vecka och har inte en aning om hur man gor for att fa å,ä och ö (som jag just kopierade fran dig) och inte har nagon lust att forsoka fa fram dom heller eftersom datorn inte ar min... nar jag sriver å,ä och ö sa blir det [] och ' *gasp*


Alternativet ar att anvanda e for ä och o for å men det seroftast mest ut som om man inte kan stava...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det handlar om kostnader. En hästuppfödare vill ha ut hästarna så snabbt som möjligt.

Ja men det ar det jag tycker ar sa synd. Att det ska handla om pengar och darfor sa ska hastarna fodas pa en tid pa aret som inte ar lamplig for en hast.

Jag tycker att det ar manniskans egoism och pengabegar som styr hela industrin och det ar synd och fel imo.

Och huvuderna (hogt upsatta) inom ridsport/travsport borde ta sitt ansvar och se till att forebygga detta.

Som jag sager, vi for hasten, inte hasten for oss...

till vilket pris ska man ha hast och vinna?


edit. Jag tar ordet ut i din mening som att du menar ut pa banorna?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Givetvis kommer det inte att fungera med losdrift at alla.
Eftersom behovet man har varierar.
vad jag anser fortfarande ar att det akktid gar att ha en hast pa en for hasten Valanpassad losdrift.

Ex du hade problem med klimatet. Sag att det var for regnigt.
Skog, och uppvarmt vindskjul ar ett steg narmare att det skulle funka. Men...
Det stora Men...
Det ar inte alltid Latt att ha hast pa losdrift.
Har man en hast man rider svettig sa maste den sta inne i varme tills den torkat. Klipper man den maste man kunna byta tacke efter vaderforhallanderna.

och det ar inte alltid det ar latt.

Man kanske inte bor pa garden dar hasten/arna star exvis.


Eller sa kanske man vil tavla pa elitniva och kanner att det ar besvarligt att ha pa losdrift...


vad jag menar ar att det Ar mojligt om man skapar de ratta forutsattningarna men alla kan inte det eller har mojlighet att erbjuda det.
det i sig innebar inte att man ar en dalig hastagare, sa lange man kan erbjuda ett alternativ som stimulerarar hasten menatlt och fysiskt.




Jag haller med dig om att kort hagvistelse i sterila frimarkshagar ar doden for en hast.



Nu borjar jag fa ont sa ha talamod med alla felstavningar eftersom jag inte orkar ratta eller skriva ordentligt.



Du hann före.

Men jag förespråkar inte lösdrift åt alla. Det kommer inte att fungera. Vi har tex inte lösdrift ens till våra islandshästar här nere. Vi hade lösdrift innan men faktum är att klimat och markförhållanden inte alls är så gynnsamma vintertid här.

Det jag är mot är de värsta avarterna med små frimärkshagar där en ensam häst står 2-4 timmar per dag för att sedan stå på stall resten.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

En framgangsrik avkomma enligt Dina matt (a med en prick) matt (a med 2 prickar) menar du?

Sysslar man med halvblodsavel så anser jag att man skall avla för ändamålet med den hästrasen. Halvblod är en tävlingshäst liksom fullblod eller travare.

Alla har vi olika varderingar pa vad vi avlar efter, och vilken sorts avkomma vi vill ha.
Inte alla vill ha hast for att tavla.
Givetvis ska man inte tumma pa hastarnas exterior eller mentalitet men man behovr inte avla fram den basta tavlingshasten om man har ett Annat syfte med sin avel.

Då skall man absolut inte avla utan köpa en redan framfödd häst som inte kanske håller de mått som krävs av en tävlingshäst! Seriös avel är inte att avla fram ett fulblod som inte kan galoppera tex bara för att ens eget avelsmål inte är att starta hästan!!

Nar de har 50 hastar i olika hagar och alla inte kommer fram utan haller sig undan, sa blir resultatet ofta att de inte bemodar sig med att jaga en hast genom ett 10 hektar stor hage. Det tycker jag ar forstaeligt.

Jag anser inte att man skall ha så många hästar att man inte kan visitera dem dagligen, det är oseriöst. Hantering från början är väldigt viktigt och inget man bör göra avkall på!

Citera garna det for jag vet inte vad du pratar om.

Du skrev om när de tog in sina ettåringar och då svarade jag samtidigt att åringar brukar gå på lösdrift hos de flesta uppfödare oavsett det är fullblod eller halvblod!!

Ni har battre forutsattningar an resten av landet.
Det innebar inte att ni ar battre pa att avla i overlag. Det innebar att ni har battre vaderforhallanden och marker.

Detta var verkligen dages absolut strörsta skämt :rofl: Du är så välkommen hit ner i vintertid så kan du själv se hur det ser ut här. Både med blåst och regn i minusgrader öppna slätter utan naturliga vindskydd.

Nädu både småland Enköping och Stockholm har betydligt bättre både markförhållanden och väderförhållanden vintertid än vad det är här nere. Här skulle jag aldrig hålla någon häst på lösdrift där vi bor :crazy:

Jag menade inte att man hade bättre avel (vilket ibland säkert kan stämma :p ) utan att det föds betydligt fler föl här nere än i övriga landet.

Brukar alltid förundras när upplänningar kommer ner och tävlar och blir förvånade när de inte är felfria eller får så höga poäng i dressyren..

Bara for att det ar halvblod innebar det inte tat de maste fa folet sa tidigt som mojligt.
Jag vet halvblod som fotts utomus och som ska anvandes inom hoppning eller dressyr.
Varav en uppfodare finns i Laholm och tavlar pa hog niva och ar kand.

Jo idag så är det en stor fördel om de är födda tidigt, och observera att det är inte min personliga åsikt, men för att kunna vara ikapp de andra så är det ganska bra att de inte är födda i juni eller senare med tanke på att man börjar kvala redan i januari det år de fyller 4år

Nej, det ar battre att inte avla pa ston som ar ilskna, och hingstar som inte kan betacka pa ett vettigt satt.
Men det ar dagens hasthallning som skapat dessa individer.

Vem pratar om ilskna ston/hingstar???? Jag pratar om de RISKER som finns vid naturlig betäckning dvs olika smittor, penetreringsskador etc

Jag anser att man inte ska avla pa hastar till vilket pris som helst...

:confused: Förstår inte vad du menar med denna komentaren!!

Sa vad du sager ar, att islandshastarna inte ar valtranade muskelpaket... ujuj... jag skulle inte vilja sta i narheten om du sa det till islandshatseliten...

Inga problem jag står för det! Att jämföra en fulltränad fullblodshäst i löpträning eller en fälttävlanshäst som skall gå 3dagars med en islandshäst går inte.

Du tror att det bara ar slit och slanghastar som gar pa losdrift och inte dyra valtranade hastar...
Nu vet jag inte vad du raknar som en dyr valtranad hast, men med tanke pa att manga AR hastar slar en dressyrhast i muskler och vilka rorelser de kan utfora och de Anda star pa losdrift...
Men i dina ogon ar AR troligast bara lulla runt i skogen riding antar jag.

I mina ögon så är inte en dressyr häst det mest signifikanta med muskler :angel: oavsett om det är Ar eller klassisk. och tja jag rider även AR så se vad fel man kan ha

Sen att de gor battre piaffer och passager och att de kna levad, caprioller mm... det hor ju inte till saken for det kan man alltid forsoka blunda bort.

Det är fortfarande inget mot vad fälttävlanshästarna hoppar i terrängen :devil:

Som jag sa, ratt anpassad losdrift for varje hast.
Och ett fol som fods utomhus och dar stoet har gatt utomhus Ar battre forberedd pa livet an en hast som fods i en box.Damed inte sagt att det passar sig att fola i maj...
Men det ar ju upp till var och en, fragan ar bara vem som betalar priset for att manniskan ska fa fram en hast sa tidigt som mojligt pa aret?

Visa mig gärna bevis för att detta är sant så kan jag tro dig, men innan det så tror jag inte ett dugg på att själva födseln påverkar hästen i framtiden. det enda som påverkar hållbarheten i framtiden är hur den tränas och om den tränas och hur tidigt man tränar dem och hur de går i hage som unghästar


Nej, en vild hast klara sig inte pa vilket bete som helst.

Jo de starkaste överlever

Traskigt for dig att du inte sett ett enda fbl som klarar sig pa betet enbart.
Det maste jag saga att det far mig att reagera och undra vad for sorts hastar och vilken sorts uppfodnign och hasthallning du har omkring dig.

Återigen vill jag gärna se bevis för det, men allmänt känt så behöver ett fullblod tillskottsfodras när den rids och tränas. Har inget med hästhållning att göra utan erfarenhet av just fullblod i hård träning!

Speciellt med tanke pa att jag sett fbl som klarar sig och ser valmaende ut. Men sa har de et harmoniskt liv utan stress och var uppfodda under andra forhallanden.

Jag har inte sett några fullblod som rids och tränas som ser välmående ut på endast sommarbete. Visa mig gärna!

Ja pa det sattet som du har hast givetvis.
Det ar darfor jag sager att losdrift och ratt anpassad losdrift inte ar samma sak.
Det var inte en kritik mot dig, utan ett papekande att du troligast inte haft dina hastar pa en losdriftssituation som passade just dom.

och på vilket sätt har JAG mina hästar?? Och jovisst fungerade lösdriften vi hade i Enköping utmärkt för de hästar som gick på den dvs unghästar och en godkänd connemara hingst. Dock inget jag skulle utsätta en fulltränad elithäst för.

Tja, manga losdriftshastar misskotts, precis som manga icke losdriftshastar.
Sa du har sakert inte fel i det.

Men att att dina hastar mar battre an en losdriftshast som star pa en for den valanpassad losdrift tvivlar jag pa.

Du drar allt över en kam och inser inte att olika hästar behöver olika behov. Och jo mina tävlingshästar trivs utmärkt med det sättet de tränas och går i hage på. Jag tror inte att de skulle trivas bättre i lösdrift.

Traning, framgang, dyrt foder och skrittmaskiner ar inte samma sak som den mest valmaende hasten.

Darmed inte sagt att din ahastra inte har det bra. Det har de sakert.

Framgång behöver inte vara det primära inte heller dyrt foder eller skrittmaskin. Men jag är så pass vidsynt att jag kan se vaför vissa använder sig av det liksom jag kan inse varför vissa vill ha lösdrift. Men åter igen en högpresterande klippt häst tror jag behöver andra behov än vad grannens hobbyhäst behöver!!

Och jag tror inte heller att en häst som tävlas måste må dåligt eller skulle må bättre i lösdrift. Det finns de hästar som faktiskt trivs med att arbeta och få den uppmärksamheten som tävlingshästar får
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja nu måste jag ju faktiskt:D
009COPY.jpg


28 juli 2006, efter att ha gått på bete sen mitten av juni.
Har haft honom i tre år, han går ute minst 2 månader varje sommar. vi har ganska bra bete men inget övermänskligt.
Noteras ska att han kommer in och äter lite kraft varje dag, samt rids.


Då får ju din häst stödfodring :p Och det har jag ju skrivit att de måste
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 033
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp