Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Bara det att det låter som du menar att mina hästar är vanvårdade...
Tänker inte ens gå in mer på det!

Men då missförstod du mitt svar. Jag känner inte alls till dig eller din hästhållning. Och jag är en förespråkare för mycket utegång (har själv hästar på alltid utegång).
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Bara det att det låter som du menar att mina hästar är vanvårdade...
Tänker inte ens gå in mer på det!

Men vad är vanvårdad för något, för en människa med anknytning och kunnighet om häst så vet vi vad det är. För en människa med ingen kunnighet är vanvård, när hästen inte får komma in och sova inne nattetid, när den måste vara ute i regnet, när den inte ser ut som en medicinboll för då får den inte tillräckligt med mat, när stalltempraturen är lägre än +20 grader osv.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men vad är vanvårdad för något, för en människa med anknytning och kunnighet om häst så vet vi vad det är. För en människa med ingen kunnighet är vanvård, när hästen inte får komma in och sova inne nattetid, när den måste vara ute i regnet, när den inte ser ut som en medicinboll för då får den inte tillräckligt med mat, när stalltempraturen är lägre än +20 grader osv.


Jag skulle vilja säga att i den "fetstilade" satsen har du grovt fel i många fall. Många hästägare tror att hästar MÅSTE stå inne för att må bra, eller att de måste ha flera täcken så fort det börjar regna, eller att man måste ha järnskor på hästen. Och en del av dessa tycker att motsatsen är vanvård.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ok, men då är det hela lite luddigt å det kan skilja från år till år? Nu har vi ju haft 15grader å sol, undrar om det inte är ännu varmare, känns ju så. å min gräsmatta har ju börjat växa här hemma så då har ju tillväxt månaderna påbörjats då;) .. visserligen är det minusgrader på natten, men men, som jag tolkar det då skall det väl vara ok att ha hästarna ute nu utan ligghall?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

knapplån

När veterinären var här så frågade han hur mycket hästarna var ute, ca femton timmar om dagen sa jag "bra, bara ut med dem" sa han då. Dock har de tillgång till "vindskydd" i form av en gran dunge i hagen, vet inte om det kan kallas för vindskydd? De är i gott hull och den ena har täcke vid behov. Om det är riktigt dåligt väder kan de få komma in en stund och äta hö men efter en timme står de och bankar på dörrarna, så vi kör "utevistelse-om hästen själv får välja" hemma hos oss. Till nästa vinter kommer det nog att bli en ligghall och dygnet runt utevistelse eftersom det är så de verkar vilja ha det...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ok, men då är det hela lite luddigt å det kan skilja från år till år? Nu har vi ju haft 15grader å sol, undrar om det inte är ännu varmare, känns ju så. å min gräsmatta har ju börjat växa här hemma så då har ju tillväxt månaderna påbörjats då;) .. visserligen är det minusgrader på natten, men men, som jag tolkar det då skall det väl vara ok att ha hästarna ute nu utan ligghall?

Jätteluddigt är det där egentligen. Stallet där jga står har gemensamt kommit överrens om att vi låyter dem gå ute dygnet runt utan vindskydd när temperaturen ligger runt 5 grader på natten. Fast jag skulle gärna låta mina gå ute redan nu.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja du man slutar aldrig förvånas. Tycker att djurskyddsmyndigheterna ska ta och kolla över sina bestämmelser eller iaf ta fram en ritning på vindskydd som hästar anväder.

Har tidigare stått i stall där dom haft vindskydd i hagarna, gissa om dom blev använda som vindskydd?! NOPE, snarare som toalett. Hästarna gick bara in och bajsade i vindskjulet sen gick dom ut igen. Sammanlagt rör det sig om 15 hästar, endast 1 av dessa använde vindskyddet när det blåste mkt...

Tycker snarare att dom ska gå på sånna som har sina hästar ute för lite, undrar vilka hästar som egentligen mår sämst, dom som står ute 16 timmar per dygn (eller mer) utan vindskydd eller dom som bara står ute 5...:smirk:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

JaHar tidigare stått i stall där dom haft vindskydd i hagarna, gissa om dom blev använda som vindskydd?! NOPE, snarare som toalett. Hästarna gick bara in och bajsade i vindskjulet sen gick dom ut igen.

:rofl: :rofl: :bow:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Man kan flytta hästen till ett annat stall.. Jag tycker att 6 timmars utevistelse är alldeles, alldeles för lite.

Nej, faktiskt inte. Förutom hagarna är stallet jättebra. och det finns inte så många stall där jag bor som har allt jag kräver . och hästen mår inte dåligt av det.:D
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nja... 6 timmar ute, och sedan 1,5-2 timmars ridning/rykt...
16 timmar i en box? Låter många timmar...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Alltså jag menade att jag inte kan flytta till ett annat stall med "Nej, faktiskt inte"
Jag tkr också att 6 timmar är för lite.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

jaha! :idea:
jag missuppfattar allt nuförtiden, märker jag! :D
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

mina hästar går ut vid halv nio på morgonen då jag kommit hem ifrån jobbet och går sedan in mellan 17-21 helt beroende på väder och vind!! det är hästar och behöver vara ute mycket för att stärka sig!!

Förstår dig helt och hållet att du hettsar upp dig!! det skulle jag också gjort!!:bow:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

*kl*

Vi har våra ute så mycket som möjligt. Några på box och de är ute från 07.30 till :eek: 20.00-21.00 oj överskrider 12 timmars regeln.... Men med täcke på.

De som går på lösdrift går som bekant ut och in som de vill med täcke på och fri tillgång på grovfoder.

Jag ringde Djurskyddsmyndigheten i höstas för att fråga om det där med vintermånader. Man skulle stalla alt. ge tillgång till ligghall senast när medeldygnstemperaturen var 4 plusgrader. Då upphör betestillväxt.
Du får ha dina djur ute dygnet runt tills dess oavsett om de klarar sig på betet eller ej, för stödutfodring är ok. Men som sagt betestillväxten anses upphöra vid 4 graders medeldygnstemperatur. Hur det nu var här på vårkanten har jag glömt.

Sedan berättade en god vän till mig att om man har ekologisk och krav? (han har både och) så finns det något som heter förlängd betesperiod eller vad det nu kallas och de kan då gå förbi den här 4 graders regeln , men han har kossor.....b Har inte brytt mig om att luska i det där, men han brukar ha stenkoll på sånt där -allt med myndigheter och eu-stöd och annat.


Gira :banana:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Då är det ju du som väljer, säg inte att du inte kan göra något åt det. Vad är det för fel på hagarna då? Du menar alltså att det inte finns ett enda stall där du bor som har längre utevistelse än 6 timmar? Det tror jag vad jag vill på.

Man får ju prioritera. Jag själv skulle hellre ta ett stall med 18 timmars utevistelse och stora hagar, men utan t.ex. uppvärmd sadelkammare, duschspilta osv, än ett stall med alla lyxigheterna men bara 6 timmars utevistelse och för små hagar.

Att stå 16-18 timmar i box är inget liv för en häst.

Du gör ju som du vill, men säg inte att du inte kan göra något åt det.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Precis så har jag haft! :eek:

Och nu ljuger jag inte:
*2 st paddockar
* 1 ridhus
* ridvägar
* fodringar och in-och utsläpp som igick i hyran

MEN; 2 timmar utevistelse/dag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp