Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag är så djävla arg!!
Mina hästar går ute för mycket tydligen! :mad: :mad:

Kan nån säga till mig; HUR LÄNGE FÅR DE GÅR UTE, innan de är ute för länge?

Allvarligt talat?! Gud, va arg jag är! Nu har jag fått kommunen på mig! Mina hästar går ute för mycket!!! :mad: :mad: :mad:

Mina hästar kommer ut vid 05.00 och har då fått kraftfoder inne, och har en rundbale hö ute. När det är minus grader så får dom även varmvatten ute.
Alltså fri tillgång till hö, hela ute vistelsen.
Sedan kommer dom in vid 16.30.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Bättre än ingenting... Och katastrofalt lite är det ju inte trots allt, ändå sex timmar...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Skriv inget om min min eller andras hästhållning förrän du själv varit & kollat.Hoppas det var ett knapplån, annars har du inte läst ett skit av vad jag skrivit.

Var detta till mig?,, hänger inte riktigt med här.
I vilket fall som helst så refererade jag till Tussinussen´s svar som tidigare hade svarat mig. Jag har Inte påpekat någon annans hästhållning, utan bara berättat om min hästvardag så som har jag den! Om ngt känns fel, så ber jag om ursäkt.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

*kl*

Förstår att du blir arg och upprörd. Önskar att mian hästar fick vara ute längre än de är. Är irriterande när okunnigt folk lägger sig i. Men vi ska nog faktiskt inte utgå från att det är intehästfolk.

Stallägaren där jga har mina tycker att jag som sköter utsläppen släpper ut alldeles för tidigt och då kommer jga aldrig loss före 08.30 för att släppa ut. SEdan får de om de har tur vara ute till 20.00.

Mina två hästar är skitirriterade och vill vara ute mer. Stallägaren såg helst att hästarna inte släpps ut före klockan 10-10.30 vilket är på tok försent tycker jag.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hej!
Det känns ju verkligen konstigt att man kan åka på ngt sådant för att de är ute för mycket?:confused:
Och visst är det tråkigt för dig att behöva gå igenom hela den tidskrävande prosseduren (som jag antar att det är)...
Men samtidigt så kan jag tycka att det är onödigt att bli så hemskt uppretad om det nu är så att du inte har något att dölja.
Det är ju bra att de reagerar även om man kunde önska att de skulle lägga ner sin tid på något "av större betydelse"..

Dålig prioritering, eller man kanske borde säga sållning, av kommunen, men enligt mig en överdrivet stark reaktion av dig.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men eftersom allting uppenbarligen står rätt till och de har ligghall osv så är det ju inte kommunen du har fått på dig utan en (visserligen då obefogad) anmälan.
Kommunen har ju bara fullgjort sin uppgift och kontrollerat en anmälan, och hellre tio obefogade besök än en nonchalerad befogad anmälan i mina ögon.

Inspektörerna kan ju knappast ha gjort annat än konstatera att allt var okej antar jag om ligghall/vindskydd uppfyller reglerna?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Visst finns det en sådan regel. Följande är kopierat från Djurskyddsmyndighetens sida:

Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.


Vilken period räknas som den kalla perioden? oktober-mars?
Undrar när man kan börja ha hästarna ute dygnet runt utan att ligghall krävs? april-sept?

vi får tyvärr inte bygga ligghallar/vindskjul i våra hagar för markägaren, så därför undrar jag.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det är när gräset inte växer längre, som dom räknar det som den kalla årstiden.
Förra året var "sommaren " lång, gräset växte långt in i november hos oss...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Den kalla perioden är olika beroende på var i Sverige man bor. Här i Norrland bör man nog inte ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall förrän i maj ialla fall men till september är nog OK.

Undra om det kan skilja på vindskydd och ligghall? Tror att ett vindskydd inte har ngt torrt underlag för hästarna att ligga på medan en ligghall ska ha det. Kan det vara problemet som tråd-skaparen ställs inför?

Anser att hästar ska vara ute länge men att man kan anpassa hagtiden efter årstid och väder. Vintertid går mina hästar ute från ca 8.00 till ca 16.00 men vår, sommar och höst betydligt längre.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men eftersom allting uppenbarligen står rätt till och de har ligghall osv så är det ju inte kommunen du har fått på dig utan en (visserligen då obefogad) anmälan.
Kommunen har ju bara fullgjort sin uppgift och kontrollerat en anmälan, och hellre tio obefogade besök än en nonchalerad befogad anmälan i mina ögon.

:bow: :bow: :bow:

precis

vi blir arga här på Buke om det verkligen är ett fall av misskötsel och tycker att djurskyddet "gör ingenting".
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Undra om det kan skilja på vindskydd och ligghall? Tror att ett vindskydd inte har ngt torrt underlag för hästarna att ligga på medan en ligghall ska ha det. Kan det vara problemet som tråd-skaparen ställs inför?
.

Ja, nu kommer hon imorgon, så får jag se vad hon har att anmärka på.
Är lite orolig faktiskt; vi har ett gammalt stall.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Visst finns det en sådan regel. Följande är kopierat från Djurskyddsmyndighetens sida:

Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Vilka hästar anses inte kunna gå ute dygnet runt?
Såvitt jag känner till bedrivs lösdrift med ligghall för såväl varmblod, fullblod samt halvblod. Så länge hästarna har tillgång till en ren liggplats, dvs ligghall så anses den ersätta ett stall.

Nu är den här regeln inte enbart för häst, det finns en hel del importerade djur som räknas in i denna regel.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

dom har vindskydd, plus täcke på sig

då får dom väl gå ute dygnet runt ? eller.
som jag har förstått det så är det lag på att det ska finnas en torr "ligghall" om dom går ute merän 12 timmar.

Sen får dom väl gå ute från 1april - ??? utan vindskydd/ligghall
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ojdå. Men har du ett bra vindskydd, kan dom inte säga något. Kommunen måste väl be någon komma ut och kolla innan de gör något förhastat, då kan du ju visa på att du HAR vindskydd och då ska det vara ok.

Inget att bli arg för, men jag förstår att man blir irriterad och känner sig hjälplös på något sätt. Jag hade mått jättedåligt om någon hade anmält mig för något som inte var sant, men det är ju jag det :p
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

att folk bryr sig om hästarna, när det inte angår dem öht

Nu gör det ju det. Självklart ska man anmäla missförhållanden om man ser dem där djur far illa. Kanske var anmälaren övertygad om att dina hästar for illa?

Det går ju faktiskt snabbt för kommunens inspektör att reda ut saken.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

vad menar du med det???

Jag menar bara att om anmälaren är övertygad om att dina hästar far illa så ska man självklart anmäla. Även om anmälaren är okunnig och övertygad på helt fel grunder. (Är man i den sitsen så vet man ju inte om det själv, eller hur?)

Det är fel att resonera så som att ingen annan har att göra med det överhuvudtaget. Många djurskyddsärenden, ren vanvård, upptäcks genom anmälningar av förbipasserande, besökande.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Bara det att det låter som du menar att mina hästar är vanvårdade...
Tänker inte ens gå in mer på det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp