Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

dom har vindskydd, plus täcke på sig

Om du har vindskydd (och det är tillräckligt stort för antalet hästar) ser jag inte varför du skulle få skit av någon på Kommunen...
Då kommer du ju helt sonika bara få ett besök som kollar av och sen händer det inget mer ... Inte mer illa än om det var ett inplanerat besök från början ju.

Har själv haft inspektion på stallet (kommunen åkte runt och kollade alla stall) och visst tycker man det är "millimeterorättvisor" i många fall men som sagt efter att ha sett en del andra stall förstår jag varför det behöver åka runt å kollas...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Finns som sagt ingen sådan regel, dock bör hästar som har längre utegång än 12 timmar ha tillgång till minst ett vindskydd.

Jo det finns en regel som säger att hästar som går ute mer än halva dygnet under den kalla årstiden skall ha tillgång till ligghall eller liknande med torr liggplats. I förslag till nya regler har det pratats om att det blir tillåtet med 16 timmar ute per dygn men vi får se om det blir så.

Nu snart kan man ju dessutom hävda att det inte är den kalla årstiden längre här nere i södra Sverige och då kan ju hästarna vara ute dygnet runt utan ligghall.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

mina hästar går ute dygnet runt , å dom är i fint skick ! hästar är gjorda för att gå ute hela tiden !:mad:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Read my lips, även om det blir svårt. Du kan ha hästen ute dygnet runt om du vill, det finns ingen gräns för hur länge de får vara ute. Men för hästar som stallas in, men går ute mer än 12 timmar bör ha tillgång till vindskydd. Är de utegång dygnet runt, krävs ersättning för stall av typ ligghall.

Tolkninge ligghall kontra vindskydd kommer DSM, något som insepktören i våran kommun tog reda på.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Våra hästar åker ut vid sex-tiden varje morgon och kommer in runt 17-17.30 på eftermiddagen. Ser absolut ingen anledning att ta in dem tidigare, dels är det så fint väder samt att hästarna i vårt stall hostar, vilket jag inte vill att min ska börja med igen.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

det kallas avundsjuka, så länge du har hästar lär du vara er utsatt än andra av det, tro mej, jag vet:smirk:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men snälla, det är ju inte Boj som kommit på dessa regler, bättre att klaga till jordbruksverket eller liknande.Klart vi förstår att hästarna mår bäst av att vara ute länge.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Varför reta upp sig på sådant, detta handlar ju uppenbarligen om en okunnig människa och eftersom du inte har något att dölja varför bli arg?

Jag förstår reaktionen. Det hela tar så mkt tid, och pengar om man har otur, i anspråk bara för att ngn okunnig eller för all del hämndgirig person inte kan lägga band på sig.

Sedan säger jag inte nej till djurinspektioner bara för det, för det behövs helt tydligt nu för tiden.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag kan köpa att dom måste ha vindskydd och har de en sådan så är vi inne på ett krav som jag tycker att det är viktigare än vindskydd, ligghall- det är att dom måste få grovfoder...många som har hästarna ute så pass mycket brukar väll ha fri tillgång ?

Hur gör ni ?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Tycker ni att era hästar får vara ute tillräckligt! *asg* "mina hästar kommer ut vid lunch och in på efter middan" :confused: vad gör de där imellan då? står i box? vilket liv...
en häst är gjord för att röra på sig, inte stå uppstallad. Mina hästar kommer ut vid sju på morgonen och in klockan nio på kvällen. Är det dåligt väder, som hellregn hela dagen tar jag in dem tidigare. Men annars? En häst klarar kyla bra, vätan kan vara värre även om man lägger på täcken.

Till kommunen:
"Jag lovar att ta in mina hästar tidigare för er skull. För att ge dem ett drägligare liv."

Vilket j*vla skämt! Sverige i byråkratin!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

VA?
Våra 3 hästar kan vara ute allt mellan 2 h - till 7-9 h.
En riktigt blöt (vintern i Skåne = Bara ösregn!) kall, ruskig dag, ja då släpps dem ut och så fixar vi allt i stallet och sen går de in igen = ungefär 1 1/2 h. De står och huttrar vid grinden..:crazy:
Men en fin varm vinterdag med strålande sol, då får de lite lunch ute och är ute i cirkus 5 h.
Men nu när våren kommit till oss, 14 grader varje dag sol och vindstilla, då står de gärna ute och solar och njuter tills kl blir
18-19.00. De kommer ut allt mellan 10.00 - 11.30, beronde på när jag är hemma från jobb.

Jag måste säga att jag tycker det låter otroligt lite. Mina går ut kl 6 på morgonen (lite senare på helgen) och kommer in mellan 17.30 och 20, beroende på när jag tar mig loss från familjebestyren på kvällen. Och då bor jag i nedre Norrland, vi har haft -25 grader och ibland snöstorm under vintern och ändå har dom gått ute. Nu är dom inte ute kortare än 11-12 tim.

Dom går och gömmer sig i skogen när det blåser och är nederbörd och dessutom har dom täcke så dom blir inte kalla.

Ut med dom bara!! :banana:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Read my lips, även om det blir svårt. Du kan ha hästen ute dygnet runt om du vill, det finns ingen gräns för hur länge de får vara ute. Men för hästar som stallas in, men går ute mer än 12 timmar bör ha tillgång till vindskydd. Är de utegång dygnet runt, krävs ersättning för stall av typ ligghall.

Tolkninge ligghall kontra vindskydd kommer DSM, något som insepktören i våran kommun tog reda på.

Jag hängde bara upp mig på att du skriver att hästar som är ute mer än 12 timmar per dygn bör ha ligghall eller motsvarande. Enligt DSM så skall djur som går ute mer än halva dygnet på vintern då betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall. Märk skillnaden mellan skall och bör.

Och jag läser inte dina läppar. Varför skulle jag?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Förstår att du blir ill!
Har du vindskydd och dessutom täcke på dom så vad är problemet???:mad:

Har själv råkat ut för sånt dyngfolk som inte vet ett piss om hästhållning.
Hade dock "turen" att det bara var grannar till stallet som gnällde, blev ingen anmälan.
Men jag flyttade mina hästar då ist.
Tål inte gnällspikar som inte vet nåt, men ändå ska ställa till besvär.
Hade också tillgång till ligghall, minns dock inte om jag hade täcke tom. Möjligen på gamlingen...

Ofta är det "gammfolk" som minns hur det va förr. Gamla Brunte som fick stå inne mest hela dagarna efter ett hårt dagsjobb i skogen.
Då behövde dom inte gå i hage tydligen, dom fick ju röra sig i skogen:smirk:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Finns som sagt ingen sådan regel, dock bör hästar som har längre utegång än 12 timmar ha tillgång till minst ett vindskydd.

Visst finns det en sådan regel. Följande är kopierat från Djurskyddsmyndighetens sida:

Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag måste säga att jag tycker det låter otroligt lite. Mina går ut kl 6 på morgonen (lite senare på helgen) och kommer in mellan 17.30 och 20, beroende på när jag tar mig loss från familjebestyren på kvällen. Och då bor jag i nedre Norrland, vi har haft -25 grader och ibland snöstorm under vintern och ändå har dom gått ute. Nu är dom inte ute kortare än 11-12 tim.

Dom går och gömmer sig i skogen när det blåser och är nederbörd och dessutom har dom täcke så dom blir inte kalla.

Ut med dom bara!! :banana:

Alla har sina upplägg.
Vi har vårt upplägg såhär då jag börjar jobba 04.30, och ta ut hästarna vid 04.00 på morgonen är inte jag såå jätte pigg på!
Sen beroende på när de kommer planerar jag lite efter hur dagens ridning och träningar ligger. Det brukar dra igång runt 17.00. Om jag åker iväg med 3 hästar som ska tränas och är hemma vid 21,22 tiden så är det foder och godnatt! De kan ju inte gå ut då!?:smirk:
En sådan dag har de gått ut vid 10.00, fått lunch och e.m ute och in vid 16.00 görs iordning etc sen träning hela kvällen. Så rörelse och kondition har dem.
Har man en mamma och pappa som inte är så hajj på att ta ut Stora och oftast unga (finns ju spöken i gräset;)) hästar så tycker jag att min vardag och hästarnas vardag funkar bra!
Givetvis ser jag till att de får röra sig extra om kanske himmelen har öppnat sig totalt en dag.. Genom löshoppning, lite mer löst i ridhus etc. Mina hästar mår bra och ser bra ut genom välplanerad träning och foder!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Skriv inget om min min eller andras hästhållning förrän du själv varit & kollat.Hoppas det var ett knapplån, annars har du inte läst ett skit av vad jag skrivit.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag tror att detta är ngt vi får vänja oss vid. I bland finns det fog för anmälan och ibland inte. Jag tycker att man ska granska djurägare och att vi djurägare får se till att ha rent mjöl i påsen och följa lagarna.
Teacuptoy, tänk istället på vad bra det hade varit om nån lagt sig i och du faktiskt hade brutit mot lagen :idea:
Själv har jag vindskydd och hästar som är ute minst 12 tim per dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp