Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag har också blivit anmäld för att jag hade hästar ute på vintern utan täcke och utan vindskydd ! Jaha, mina hästar har päls och går in på natten (inte ute 12 timmar på vintern). Miljö och hälsa kom ut och vi pratade en liten stund och så var det inte mer med det. De måste tydligen åka på alla anmälningar.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

dom har vindskydd, plus täcke på sig

har för mig att dom ändrat till 16 timmar och då måste man ha vindskydd sen kan dom ju inte säga nått om hur länge...för det är inte reglerat i lagen...vilket är vansinne...de är alltså bättre domstår inne på ca 9 kvm och tuggar på väggarna osv.

suck....dom som skriver lagen...varför är de inte folk som kan nått???
cat
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

har för mig att dom ändrat till 16 timmar och då måste man ha vindskydd sen kan dom ju inte säga nått om hur länge...för det är inte reglerat i lagen...vilket är vansinne...de är alltså bättre domstår inne på ca 9 kvm och tuggar på väggarna osv.

suck....dom som skriver lagen...varför är de inte folk som kan nått???
cat

Det är ett förslag och gäller väl inte än. Men vi får hoppas att det blir så att 16 timmar blir tillåtet.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Och alla vet ju att man fryser mer när det är mörkt även om det inte är kallare....:angel: :smirk:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Har de varit ute hos dig och kollat?
Hur gick det?

De har väl inte mkt att anmärka på, det är många som har sina hästar ute länge.

/ Lisa
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nu när det blivit sommartid går våra ute till kvällsfodringen. Dvs. de kommer ut på morgonen senast kl. 9 och ska vara inne senast kl. 20.

De har ca 11-12 timmars utevistelse alltså.



Vinter tid gick de ute från samma tid, senast kl. 9 ska även då alla hästar vara utsläppta men de kommer då in vid ca kl. 16-17, så då har de utevistelse ca 7-8 timmar. Det är vad som ingår i själva inackorderingen, vill man får man givetvis ha hästen ute längre även vintertid men då ansvarar man själv för att den kommer in också.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hoppas det går bra!
Om hästarna får mat och mår bra och får gå ute så förstår inte
jag varför folk måste klaga på allt och alla.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag är så djävla arg!!
Mina hästar går ute för mycket tydligen! :mad: :mad:

Kan nån säga till mig; HUR LÄNGE FÅR DE GÅR UTE, innan de är ute för länge?

Allvarligt talat?! Gud, va arg jag är! Nu har jag fått kommunen på mig! Mina hästar går ute för mycket!!! :mad: :mad: :mad:

Hur länge går dom ute? :smirk: Konstigt att folk anmäller hela tiden :(
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vill ta Elischa i försvar även om jag också tycker att hästar ska ha många timmars utevistelse per dag. Det är klart att man som hästägare måste välja och prioritera angående stallplats men det finns faktiskt fler viktiga saker att tänka på än utevistelsen. Det kan t ex vara närheten till ridhus eller ridbana om man tränar regelbundet och kanske inte kan få skjuts el. har råd med bil o transport. Annat är var o hur långt bort stallet ligger beroende på om man åker buss, cyklar eller inte har råd med så mkt bensinpengar (bensinen är DYR). Det tar också mer restid om stallet ligger längre bort. På ett ställe där vi hade hästarna fanns det ingen plats att ställa min transport och det blev besvärligt då den inte får stå där jag bor heller.

Ytterligare prioriterade skäl kan vara stalltjänsterna. Har man möjlighet att ta de stalltjänster som krävs? Priset är en annan sak och som sista exempel kan jag ta upp fodret. Har stallet bra kvalitet på fodret och får man det foder som ens häst behöver äta? Eller måste man själv fixa allt foder? Alla kan inte det kanske. Det är ju många överväganden när man ska välja ut den bästa stallplatsen åt sin häst och en själv. Tycker jag i alla fall, men jag har ju tävlingshäst och inte så bra ekonomi pga arbetslöshet, dock massor med tid.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hur har det gått ? Bra förmodar jag :)

I vårt stall åker hästarna ut mellan 5.30-7.00 varje morgon och tas in mellan 21.00-21.30 på kvällen. De har visserligen vindskydd men det är inte ofta man ser dom därinne :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Anonym456
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp