Hur kräsen är du?

Vita tecken på bringan är ju inte vita tecken i den bemärkelsen, det är ju mest att "färgen tog slut". Hade utan tvekan tagit en hund med vitt på bröstet om den var bra i övrigt och då har jag med en black and tan ras. I en ras under uppbyggnad eller i en ras med mycket problem är ju lite vitt verkligen piss i Mississippi.
Det var ju det jag skrev :up:

Skiter totalt i rasstandard. Men är noga med hälsa och mentalitet.

Ni har nog bara haft otur. Om det är väldigt vanligt att valpar i rasen får anmärkning på besiktningen skulle jag välja en friskare ras. Jag skulle inte sänka kraven på god hälsa för att rasen är under uppbyggnad.

Men om det är en frisk ras vanligtvis så hade jag nog acepterat mindre fel (efter att ha diskuterat det med en kunnig person utanför rasen)

Jag tar hellre emot en något defekt valp än att stödja tveksam avel.

Färg bryr jag mig inte om.

Det vore märkligt om uppfödarna inte ville ha med er att göra i framtiden för att ni tackar nej till valpar som inte fått ua.
Tror absolut att det bara har vart otur. Som sagt så upplever jag uppfödarna seriösa. Och att alla hundar är hälsotestade innan avel.

Skönt att se att vi är fler som har lite krav på våra hundköp. Började fundera på om vi är för kräsna och bränner våra broar att få köpa hund i framtiden genom att tacka nej..

Vi är intresserade av två raser som är snarlika varandra och är under uppbyggnad. Så det finns inte så många uppfödare att välja på.

Har blivit erbjuden att komma och titta på tre olika valpar och alla tre har haft någon anmärkning vid besiktningen. Eller en var UA men där uppfödaren var ärlig (vilket vi uppskattade) och sa att hon kände en öppning i fontanellen. Där blev tyvärr stämningen inte så rolig efter vi tackade nej.
Nu har vi precis börjat vårt letande så vi har ju såklart blivit erbjudna valpar som blivit över i kullen.
Och våra önskemål är UA på besiktningen (kan tänka oss ett litet överbett vid 8 veckor om övrigt känns bra). Inga vita tecken, lite vitt i bringan är okej. Där föräldrarna till kullen är hälsotestade UA i enlighet med rasen och där föräldrarna är storleksmässigt inom rasstandard något större kan vara okej. Och självklart mentalt trevliga föräldrar.

Vi söker hund i grupp 9 alltså till sällskap, som en ny familjemedlem som får följa med på våra upptåg. Som vi gärna provar på olika aktiviteter med. Då kanske kraven behöver sänkas?

Är rädd att vi kommer få dåligt rykte om vi har för ”höga” krav och då kanske inte alls få komma att köpa en valp av någon av de raser vi är intresserade av. Men samtidigt känner jag att köper jag en hund för 25’- 30 000kr så vill jag ändå att det ska kännas rätt samt kunna kräva UA på besiktningen. Eller?
(De hundar som haft anmärkningar har legat mellan 20-25 000).
Vad menas med att raserna är "under uppbyggnad"?

Jag tycker det låter som om ni har absolut rimliga krav. Kanske finns det andra raser där det är lättare att hitta en hund som passar er?

Tror absolut att det bara har vart otur. Som sagt så upplever jag uppfödarna seriösa. Och att alla hundar är hälsotestade innan avel.

Ja vi får hoppas på otur då.

Vad är det för hälsotester? Tänker att om rasen är helt ny kanske man inte riktigt vet vad man ska testa för än? Så att man mer får se att de individer som finns faktiskt är friska.

Är det en liten ras så får man kanske vänta något år innan man hittar något som kan passa.
Den ras jag har nu finns det mellan 400- 500 hundar i Sverige, det brukar var runt 10 kullar om året (ev mer nu med Corona).

Ett krav jag hade var bph och det är väldigt få som gör det. Så bara den kriterien skållade bort många.
Gärna skulle tiken/hanen gjort mer än bara utställning och helst röntgat ed/hd (vilket inte gick att hitta, så fick ta bort det kravet).

Vad menas med att raserna är "under uppbyggnad"?

Jag tycker det låter som om ni har absolut rimliga krav. Kanske finns det andra raser där det är lättare att hitta en hund som passar er?
Det innebär att rasen är ny i Sverige så det finns inte så stor bas med avelshundar, så man får importera och ibland mönstra in nya hundar. Vilket i sin tur gör att det kan förekomma stora variationer. Det tar väl många år innan man har en bra grund.

Vet bara inte vilken annan ras som skulle kunna passa oss 🙈

Det innebär att rasen är ny i Sverige så det finns inte så stor bas med avelshundar, så man får importera och ibland mönstra in nya hundar. Vilket i sin tur gör att det kan förekomma stora variationer. Det tar väl många år innan man har en bra grund.

Vet bara inte vilken annan ras som skulle kunna passa oss 🙈
Ah.
Alltså, om kraven är "glad sällskapshund som kan hänga med på lite allt möjligt och testa lite olika hundsporter" så passar ju extremt många raser in! Schnauzer, sheltie, papillon/phalene, bichon havanais, pudel! och så vissa spanielraser, kanske t.o.m. vissa vinthundar (beroende på hur seriösa ni vill vara med träningen).

Vad är det som gjort att ni fastnat för två extremt ovanliga raser?

Ah.
Alltså, om kraven är "glad sällskapshund som kan hänga med på lite allt möjligt och testa lite olika hundsporter" så passar ju extremt många raser in! Schnauzer, sheltie, papillon/phalene, bichon havanais, pudel! och så vissa spanielraser, kanske t.o.m. vissa vinthundar (beroende på hur seriösa ni vill vara med träningen).

Vad är det som gjort att ni fastnat för två extremt ovanliga raser?
Pudel har vi vart inne på men drar oss lite för att det verkar kräva endel pälsvård? Vi har vart lite intresserade av Italiensk vinthund för några år sedan men vet inte hur dom fungerar i en barnfamilj, men kan ju vara värt att kolla upp.
Får kolla upp de andra raserna. 👍

För att vår förra hund var av en av de raser vi letar valp i. Där står vi i kö hos två uppfödare. När jag satt och kollade runt så snubbla jag in på ras två som är väldigt lik vår förra hund på både utseende och mentalitet. 😁

Pudel har vi vart inne på men drar oss lite för att det verkar kräva endel pälsvård? Vi har vart lite intresserade av Italiensk vinthund för några år sedan men vet inte hur dom fungerar i en barnfamilj, men kan ju vara värt att kolla upp.

För att vår förra hund var av en av de raser vi letar valp i. Där står vi i kö hos två uppfödare. När jag satt och kollade runt så snubbla jag in på ras två som är väldigt lik vår förra hund på både utseende och mentalitet. 😁
Pudel går ju att hålla "sportklippta" (dvs kort päls över hela kroppen) och som jag förstått det så behövs inte mycket pälsvård alls då, och klippa ska gå att lära sig göra hemma själv. Har dock inte egen pudel, så exakt vad som krävs är jag fel person att svara på, vi har dock flera med pudel här i forumet. Vet att @pepp borde ha koll på den biten :)

Själv är jag, trots att jag har vinthund, mycket förtjust i dvärgschnauzer och just pudel samt papillon. Har även ett gott öga till bichon havanais även om det inte är något för mig. Lärde känna en hel del hundar som andra hade när jag pluggade hundgymnasium och senare jobbade på hunddagis och som hundrastare. Gemensamt för dem var att de var positiva och att det inte spelade någon roll för dem om man tränade rallylydnad, lydnad, spår eller agility, så länge de fick vara med och fick någon typ av mental träning lite då och då så var de jätteglada.

De dvärgschanuzers jag lärde känna var lite mer "egensinniga" än pudel och papillon, men jag älskade det :p och att bichonen inte är något för mig var just avsaknaden av den egenskapen. Nu lärde jag bara känna en bichon havanais, men den var verkligen den perfekta familjehunden. Glad, glad och glad, mysig och busig men fruktansvärt enkel. Ingen jaktlust men tillräckligt med föremålsintresse för att gå att belöna med leksak och inte speciellt skällig heller som många småhundar kan vara. Om den var rastypisk så förstår jag inte varför inte alla som vill ha glada, enkla familjehundar skaffar sig just bichon havanais.

Pudel är inte så jobbiga att hålla efter.
Klipper man bara ner regelbundet (tar väl ca 1h om man har en dvärgpudel) jag borstade min ytterst sällan då han hatade det, klippning gick däremot bra!

Tyvärr ingår det plockning av öronhår på (de flesta?) pudlar, det är nog enda nackdelen jag kan komma på :)

Pudel är inte så jobbiga att hålla efter.
Klipper man bara ner regelbundet (tar väl ca 1h om man har en dvärgpudel) jag borstade min ytterst sällan då han hatade det, klippning gick däremot bra!

Tyvärr ingår det plockning av öronhår på (de flesta?) pudlar, det är nog enda nackdelen jag kan komma på :)
Kan bara instämma :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 278
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 563
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka