Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När ni ska köpa hund har ni som krav att hunden ska vara u.a på besiktningen? Om inte vilka avvikelser tycker ni är okej?
Skulle ni kunna köpa en hund som har diskvalificerande fel utifrån rasstandar? Men som inte har någon betydelse för hundens hälsa.
Vi har nämligen börjat leta hund och har vart i kontakt med några kennlar. Men nu börjar jag fundera på om vi har för höga krav/ kräsna när vi letar valp.
Det är väl skillnad på anmärkningar och noteringar tänker jag. Om något uppmärksammas som inte påverkar djurets välfärd och hälsa men finns där, så spelar det inte roll för mig.Vad för brister tänker du då att är ok? Om man tar tex på veterinärintyget så är det ju just om de har något som kan påverka hälsan som det blir anmärkningar, annars är det U.A.
När ni ska köpa hund har ni som krav att hunden ska vara u.a på besiktningen? Om inte vilka avvikelser tycker ni är okej?
Skulle ni kunna köpa en hund som har diskvalificerande fel utifrån rasstandar?
Navelbråck är ju sällan något problem med om det inte är stora bråck.Jag har köpt valpar där testiklarna inte ramlat ner, och skulle acceptera saknad tand eller liknande. Vill inte köpa med navelbråck eller något värre.
I vissa raser är det vanligare med defekter och vissa uppfödare avlar trots defekter av olika anledningar.Skönt att se att vi är fler som har lite krav på våra hundköp. Började fundera på om vi är för kräsna och bränner våra broar att få köpa hund i framtiden genom att tacka nej..
Vi är intresserade av två raser som är snarlika varandra och är under uppbyggnad. Så det finns inte så många uppfödare att välja på.
Har blivit erbjuden att komma och titta på tre olika valpar och alla tre har haft någon anmärkning vid besiktningen. Eller en var UA men där uppfödaren var ärlig (vilket vi uppskattade) och sa att hon kände en öppning i fontanellen. Där blev tyvärr stämningen inte så rolig efter vi tackade nej.
Nu har vi precis börjat vårt letande så vi har ju såklart blivit erbjudna valpar som blivit över i kullen.
Och våra önskemål är UA på besiktningen (kan tänka oss ett litet överbett vid 8 veckor om övrigt känns bra). Inga vita tecken, lite vitt i bringan är okej. Där föräldrarna till kullen är hälsotestade UA i enlighet med rasen och där föräldrarna är storleksmässigt inom rasstandard något större kan vara okej. Och självklart mentalt trevliga föräldrar.
Vi söker hund i grupp 9 alltså till sällskap, som en ny familjemedlem som får följa med på våra upptåg. Som vi gärna provar på olika aktiviteter med. Då kanske kraven behöver sänkas?
Är rädd att vi kommer få dåligt rykte om vi har för ”höga” krav och då kanske inte alls få komma att köpa en valp av någon av de raser vi är intresserade av. Men samtidigt känner jag att köper jag en hund för 25’- 30 000kr så vill jag ändå att det ska kännas rätt samt kunna kräva UA på besiktningen. Eller?
(De hundar som haft anmärkningar har legat mellan 20-25 000).
Jag vet även små brock som har blivit större och behövt op senare när hunden blivit äldre.Navelbråck är ju sällan något problem med om det inte är stora bråck.
är rasen under uppbyggnad så skulle jag absolut inte ha för höga krav färgmässigt eller storlek, tar många många år innan saker som färg och storlek blir som önskat inom rasen och ändå dyker avikelser som dessa då och då upp i etablerade raser.Skönt att se att vi är fler som har lite krav på våra hundköp. Började fundera på om vi är för kräsna och bränner våra broar att få köpa hund i framtiden genom att tacka nej..
Vi är intresserade av två raser som är snarlika varandra och är under uppbyggnad. Så det finns inte så många uppfödare att välja på.
Har blivit erbjuden att komma och titta på tre olika valpar och alla tre har haft någon anmärkning vid besiktningen. Eller en var UA men där uppfödaren var ärlig (vilket vi uppskattade) och sa att hon kände en öppning i fontanellen. Där blev tyvärr stämningen inte så rolig efter vi tackade nej.
Nu har vi precis börjat vårt letande så vi har ju såklart blivit erbjudna valpar som blivit över i kullen.
Och våra önskemål är UA på besiktningen (kan tänka oss ett litet överbett vid 8 veckor om övrigt känns bra). Inga vita tecken, lite vitt i bringan är okej. Där föräldrarna till kullen är hälsotestade UA i enlighet med rasen och där föräldrarna är storleksmässigt inom rasstandard något större kan vara okej. Och självklart mentalt trevliga föräldrar.
Vi söker hund i grupp 9 alltså till sällskap, som en ny familjemedlem som får följa med på våra upptåg. Som vi gärna provar på olika aktiviteter med. Då kanske kraven behöver sänkas?
Är rädd att vi kommer få dåligt rykte om vi har för ”höga” krav och då kanske inte alls få komma att köpa en valp av någon av de raser vi är intresserade av. Men samtidigt känner jag att köper jag en hund för 25’- 30 000kr så vill jag ändå att det ska kännas rätt samt kunna kräva UA på besiktningen. Eller?
Vill ni ställa ut/avla eller varför har ni krav på färg/teckning?Skönt att se att vi är fler som har lite krav på våra hundköp. Började fundera på om vi är för kräsna och bränner våra broar att få köpa hund i framtiden genom att tacka nej..
Vill ni ställa ut/avla eller varför har ni krav på färg/teckning?
Om ni bara ska ha en sällskapshund så är en vit fläck på bringan väl helt klart att föredra än anmärkning på veterinärbesiktning? Hälsa måste väl ändå gå före skönhet?
Jag som är intresserad av att även ställa ut och evtl avla på mina hundar köper såklart inte en hund med fel teckning/färg, dålig pälskvalitet eller knick på svansen. Dock har jag en väl etablerad ras. Skulle jag börja avla på en mycket liten ras under uppbyggnad hade fel färg kanske varit mindre viktigt, men det beror ju på hur rasen ser ut och vilka problem den har. En extra sporre här och där skulle jag ej bry mig om.
Skulle dock aldrig köpa en hund med bettfel på besiktningen eftersom det kan bli väldigt dyrt att korrigera och leda till sämre tandhälsa och försäkringen kommer inte ersätta om det anmärks på besiktningsprotokollet. Överlag köper jag inte en valp om den inte är UA på protokollet. Jag vill inte ha problem längre fram.
Tack för din input. Vi får helt enkelt tänka om på storleken.är rasen under uppbyggnad så skulle jag absolut inte ha för höga krav färgmässigt eller storlek, tar många många år innan saker som färg och storlek blir som önskat inom rasen och ändå dyker avikelser som dessa då och då upp i etablerade raser.
Så ja jag personligen tycker det är för höga krav på en hund som kommer från en ras som är under uppbyggnad.
Min lilla orientaltjej hade också en sådan förändring (om vi pratar om samma sak - sternumkrok). Jag skulle ha haft två siameskillar egentligen och uppfödaren hade tänkt behålla Prillan till avel. När detta upptäcktes, så ringde hen och frågade om jag ville ta Prillan istället för ena siamesen och det gjorde jag. Ångrade mig aldrig och hon fick aldrig problem med sitt skönhetsfel.Inte hund, men när jag nu senast köpte katt visade det sig att han hade en liten broskförändring på bröstkorgen, jag är inte helt säker på den kliniska benämningen. Uppfödaren ringde mig och förklarade läget så att jag fick ta beslut. Han skulle ju ändå kastreras och inte ställas så för mig spelade just det ingen roll. Det är ingenting som förekommit tidigare på mödernet, vi är inte 100% på pappans sida, men hon kommer inte att använda den hanen igen.
Skulle absolut köpa från samma uppfödare igen, hon är öppen och toppen. Mycket beror på det också tycker jag, särskilt när man söker sällskapsdjur.
Skiter totalt i rasstandard. Men är noga med hälsa och mentalitet.När ni ska köpa hund har ni som krav att hunden ska vara u.a på besiktningen? Om inte vilka avvikelser tycker ni är okej?
Skulle ni kunna köpa en hund som har diskvalificerande fel utifrån rasstandar? Men som inte har någon betydelse för hundens hälsa.
Vi har nämligen börjat leta hund och har vart i kontakt med några kennlar. Men nu börjar jag fundera på om vi har för höga krav/ kräsna när vi letar valp.
Skönt att se att vi är fler som har lite krav på våra hundköp. Började fundera på om vi är för kräsna och bränner våra broar att få köpa hund i framtiden genom att tacka nej..
Vita tecken på bringan är ju inte vita tecken i den bemärkelsen, det är ju mest att "färgen tog slut". Hade utan tvekan tagit en hund med vitt på bröstet om den var bra i övrigt och då har jag med en black and tan ras. I en ras under uppbyggnad eller i en ras med mycket problem är ju lite vitt verkligen piss i Mississippi.Oj jag kanske var otydlig i det jag skrev? Hundens hälsa går alltid först oavsett! Lite vitt på bringan eller övertecknad bryr vi oss inte om eller sotiga tan tecken. Men önskar helst inte köpa en hund med stora vita fläckar då hunden ska vara black and tan färgad. Det innebär helt plötsligt att man har en tre färgad hund vilket är ett diskvalificerande fel. Även om vi i inte huvudsak har utställning eller avel i tanken så känns det tråkigt? Tänk om man om något år vill ställa ut. Men vi får kanske tänka om?