Hur kräsen är du?

Shpongle

Trådstartare
När ni ska köpa hund har ni som krav att hunden ska vara u.a på besiktningen? Om inte vilka avvikelser tycker ni är okej?
Skulle ni kunna köpa en hund som har diskvalificerande fel utifrån rasstandar? Men som inte har någon betydelse för hundens hälsa.

Vi har nämligen börjat leta hund och har vart i kontakt med några kennlar. :love: Men nu börjar jag fundera på om vi har för höga krav/ kräsna när vi letar valp.

Well, förra året föddes det ca 140 salukis i Sverige. Jag importerade från USA för att få det jag ville ha :angel:

Tycker att man får vara precis så kräsen man vill, så länge man inte tummar på hundhälsan. Däremot får man ju vara beredd på att ju mer kräsen man är, desto svårare att få valp. Jag tänker att eftersom man förhoppningsvis lever med hunden 10-15 år så är det ju kul att känna att man fått en hund som passar en perfekt, inte bara "en som duger".

Angående besiktningsprotokoll skulle jag inte ha problem med mindre tandfel, men i övrigt känns det inte troligt att det dyker upp anmärkningar som inte kan påverka i framtiden?

Min ras har inga diskvalificerande fel, men även om det skulle finnas så hade jag inte brytt mig så länge hunden mådde bra. Jag köper inte hund för utställning.

Sjukt kräsen. Finns bara några få linjer jag vill ha hund ifrån inom min ras. Skulle inte köpa en valp som hade några fel redan som åtta veckors. Jag vill främst ställa ut och då vill man ha rätt förutsättningar från början.

Min senaste valp fick att hon var lite tjock på besikningen men jag har inget emot ett matvrak! 😅😂 Nu är hon normal/smal så det löste sig snabbt.

Mycket kräsen. Inte bara med hunden som enskild individ utan med linjerna som helhet och med uppfödaren. Nu ville jag ha en hund som även skulle gå att ställa ut så denna gången hade jag inte köpt en med skönhetsfel (min andra har färgfel och är för stor)

Valpbesiktningen ska vara UA för mig. Även "små" fel som navelbråck och bettfel kan bli värre och en nick på svansen kan vara en defekt av fler på ryggraden och jag vill inte chansa.

Jag anser inte att det är att vara kräsen att vilja ha en hund med UA på veterinärbesiktningen. Shiban kom visserligen med ett mycket marginellt överbett, men det kändes överkomligt och växte bort. Jag valde henne ändå, trots att det fanns två andra tikvalpar jag kunde fått istället. :)
Jag skulle absolut ha överseende med diskvalificerande fel i form av färgavvikelser om det var rätt valp/kombo för mig också... även om jag gärna skulle vilja ställa nästa hund är det inte i första rummet. Annars tror jag inte att jag är jättekräsen. Frisk och sund och gärna med en aktivitetsmerit här och där, helst mentaltestat samt en uppfödare som har en tänk jag gillar känns inte som höga krav. Jag kommer att titta främst i skandinavien/norden och eventuellt nederländerna när jag söker nästa valp. Inte UK.

Min hund har ett litet navelbråck som han fick anmärkning för på besiktningen. Fler fel än så skulle jag inte acceptera. Eventuellt ett litet överbett som kan växa bort, men vill ändå gärna ha bra tänder och bett från början.

Jag vill kunna ställa ut så hade inte velat ha färgfel, men känns helt rimligt att acceptera det annars.

När ni ska köpa hund har ni som krav att hunden ska vara u.a på besiktningen? Om inte vilka avvikelser tycker ni är okej?
Skulle ni kunna köpa en hund som har diskvalificerande fel utifrån rasstandar? Men som inte har någon betydelse för hundens hälsa.

Vi har nämligen börjat leta hund och har vart i kontakt med några kennlar. :love: Men nu börjar jag fundera på om vi har för höga krav/ kräsna när vi letar valp.

Jag har väldigt höga krav för att ens vara intresserad av en kull. Men finns det en sådan kull är rena skönhetsfel inget jag bryr mig det minsta om, inte heller något som är relevant enbart om hunden är tänkt för avel. Det som är relevant är att valpen är frisk och sund mentalt och fysiskt.

Jag köpte valp som kommer från välrenommerad uppfödare. Hans intyg ar blankt frånsett att kan är krypt. Det spelar ingen roll alls för mig för jag hade inte tänkt ha honom till avel. Även om han haft två kulor så hade jag inte velat avla på honom eftersom hans temperament är tveksamt.

För mig som inte tänkt tävla eller avla är han ganska perfekt när vi väl tagit oss igenom unghundsstadiet.

Hade inte köpt honom om det hittats nåt på besiktningen dock. Även om han inte ska avlas på eller tävla så vill jag ha en hund som har förutsättningar att må bra.

Oj, jag har inte tänkt tanken att skaffa hund som inte är UA veterinärt. Och har inte heller stött på säljare som vill sälja annat än hund som besiktigats UA.
Förvisso köpte jag min förra hund som 5-åring där veterinären trott att några framtänder var mjölktänder och dragit dem. Men det var ju liksom veterinärens klanteri och fanns intyg så att man fick ställa ut om man ville. Vilket jag iaf inte vill. Det var inget hunden led av, inget som var fel i aveln etc.
Nuvarande 2 hundar har båda lite vitt på varsitt öra. Det är inte önskvärt riktigt. Men går att avla på om man väljer rätt hane. Vi fick då rabatt för det och för att jag känner uppfödaren väl och hon ville att de skulle hamna hos mig.

Även om jag bara vill ha sällskapshund så vill jag ju ha en frisk och sund hund! De ska ju må bra, leva långa och roliga liv och följa med på det mesta. Jag tycker inte det är att vara kräsen. Det handlar om att supporta friska, vettiga individer/raser/uppfödare/avelsmål och minimera risker för lidande hos hund och ägare.

Jag har inte ens reflekterat över det, för alla aussies jag är intresserade av har alltid varit ua på besiktningen.

Själv känner jag att det är viktigt att jag funderat redan innan resultat från besiktning och ögonlysning är klart vad jag är ok med för resultat. När den infon kommer är det ju snart dags att hämta valpen och jag vill inte bli tagen på sängen, så att säga.
Alla mina hundar har varit UA också, men jag har varit beredd på att de inte skulle vara det och på vad jag skulle göra då.

Jag är varken utställningsintresserad vill avla eller tävla så för mig spelar utseendet mindre roll.

Jag hittade en ras som passade mig och nu har jag 2 som ser helt olika ut men är ganska lika i sättet då jag gick efter rasbeskrivning.

Så för mig hade utseendet inte spelat något roll så länge hunden är frisk.

Jag är mycket tacksam till de som är väldigt kräsna/nitiska för det gör ju att rasen behålls. Hade alla varit som jag hade det spretat hejvilt överallt :D

Inte hund, men när jag nu senast köpte katt visade det sig att han hade en liten broskförändring på bröstkorgen, jag är inte helt säker på den kliniska benämningen. Uppfödaren ringde mig och förklarade läget så att jag fick ta beslut. Han skulle ju ändå kastreras och inte ställas så för mig spelade just det ingen roll. Det är ingenting som förekommit tidigare på mödernet, vi är inte 100% på pappans sida, men hon kommer inte att använda den hanen igen.
Skulle absolut köpa från samma uppfödare igen, hon är öppen och toppen. :) Mycket beror på det också tycker jag, särskilt när man söker sällskapsdjur.

Vad för brister tänker du då att är ok? Om man tar tex på veterinärintyget så är det ju just om de har något som kan påverka hälsan som det blir anmärkningar, annars är det U.A.
På sätt och vis. Jag godtog som sagt både shibans lilla överbett och kisses broskfärändring. De fick ju gott betyg annars, men det finns ju ändå med i anmärkningarna så de är på papperet inte UA. Skulle vilja säga att de är vid normal hälsa för sin ålder. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 278
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 563
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka