Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Ja den bilden var bättre och där ser man ju att hästen inte står med bakbenen bakom sig.

@Mabuse

Så här står det i anvisningar till hur man visar en häst i Svenska avelsföreningens egen "hjälp" till hästägare inför denna del av avelsvärderingen.

"Uppställning Uppställning skall ske på av domaren anvisad plats och halten förbereds i god tid. Efter halt ställer sig visaren framför hästen med en tygel i var hand. Tygeln skall fattas ca 20 cm under bettringarna och tygeländan skall vara väl uppsamlad. Hästen ställs upp med "den öppna sidan" mot exteriördomaren d v s. närmaste framfot något framför den andra och närmaste bakfot lite bakom den andra. Kroppstyngden skall ändå vara jämt fördelad på alla fyra benen. Hästen skall varken stå "framför, under eller bakom" sig. Hästens huvud hålls i ett naturligt läge och visarens uppmärksamhet hålls i första hand på hästen. När domaren vill se hästen framifrån tar visaren ett steg åt sidan så att hästens framben kan ses. Går domaren sedan över till andra sidan ställs hästen med lätta tag i tygel/bettring så att den sidan blir den "öppna sidan".

Länk till hela dokumentet
http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Visa-hÑst-vid-hand.pdf

Att man vill ha hästen i balans när man utvärderar dess exteriör, i synnerhet den strukturella proportionella delen, trodde jag var ganska elementärt. Har ni aldrig visat en häst för hand?.
Jo, det har jag. Och jag vet tillräckligt om exteriörbedömning för att kunna se att travarhingsten står med bakbenen bakom sig betydligt mer än vad dressyrhingsten gör när de är uppställda på samma sätt. Samt att det går att bedöma bakdelens vinklar oavsett om hästen sneglar på fotografen.

Jag frågar igen: ser du, eller ser du inte skillnaden i bakstället mellan travaren och dressyrhästen?

i ridtravarfilmen så är det en ridhästdomare som tittar på en travhäst, så vad travhästmänniskor vill se exteriört framkommer inte.

Nu tycker jag att det är en rätt fin modell på travhästen om man ska rida på den, men det sägs också att den inte fungerat i traven, bla. galopperat ut sig- och det kanske ger en fingervisning på att denna häst har lättare för galopp än vad man vill att den optimala travaren har.
Även om denna inte breddar sig jättemycket när den travar bak, så ser man ändå tendensen. Och i filmen sägs tydligt att man på travet inte vill ha en linjegångare utan en som breddar sig, något som inte är önskvärt i ridning.

jag tänker att en optimal vinkel, är optimal för den sporten hästen ska prestera i, den optimala vinkeln ska rymmas i spannet normal vinkel, dvs. en vinkel som inte blir exteriört skadlig för hästen.

Ta tex, islandshästar med deras extra gångarter, de har tex ofta ett mer sluttande kors än vad vanliga ridhästar har, precis som travarna har. Och det finns travar som kan tölta, och tävlingar som körs i passgång i USA.

Huruvida en travare kommer att kunna placera sig i lätta klasser i dressyr kommer bero på

A hur duktig ryttaren är
B hur mycket tid och pengar ryttaren vill lägga på utbildning av hästen
C vilken typ av motstånd som hästen ska tävla mot

tyvärr är det väl så att de flesta som är duktiga nog att skola om en travare så att den kan ta sig trevligt igenom en lätt klass i dressyr, vill rida på andra typer av hästar som har lättare för sig och vidareutveckla sin egen ridning.
Jag håller med dig i det mesta, men inte om vinklarna.

För normen, den optimala vinkeln, den är balanserad så att hästen med minsta påfrestning på leder, muskler och ligament, kan röra sig optimalt i alla riktningar, för att "bära", för att "skjuta på" och för att "länga" . Det är vetenskap och mångårig erfarenhet från många olika delar av hästvärlden som ligger bakom denna norm.

Ingen av avvikelserna från normen/det optimala är något positivt, men vissa avvikelser kan vara mindre negativa och därmed utgöra mindre problem för vissa prestationer.

Gångartshästars olika talanger tex, det har ju visat sig ha väldigt lite med vinklarna att göra, det forskas det rätt mycket på just nu.

Angående ridtravarfilmen så handlar den om exteriörbedömning generellt, därav att jag lade in den som "bevis" på att detta sätt att bedöma utifrån strukturen anammas även i Sverige.

Jag håller med dig i det mesta, men inte om vinklarna.

För normen, den optimala vinkeln, den är balanserad så att hästen med minsta påfrestning på leder, muskler och ligament, kan röra sig optimalt i alla riktningar, för att "bära", för att "skjuta på" och för att "länga" . Det är vetenskap och mångårig erfarenhet från många olika delar av hästvärlden som ligger bakom denna norm.

Ingen av avvikelserna från normen/det optimala är något positivt, men vissa avvikelser kan vara mindre negativa och därmed utgöra mindre problem för vissa prestationer.

Gångartshästars olika talanger tex, det har ju visat sig ha väldigt lite med vinklarna att göra, det forskas det rätt mycket på just nu.

Angående ridtravarfilmen så handlar den om exteriörbedömning generellt, därav att jag lade in den som "bevis" på att detta sätt att bedöma utifrån strukturen anammas även i Sverige.
Tror du att det är samma vinklar som är optimala för att skjuta på (trava fort), bära (samla sig) och skjuta ifrån (avstamp)? Hur är det ens fysiskt möjligt?

@Fiador

Om jag förstår så argumenterar du att bra hästar i olika raser har bra exteriör. Och så långt håller jag med dig. dvs, man vill se en häst som ser balanserad ut, en framtung häst är sällan funktionell i någon disciplin.

men, olika hästar behöver inte länga, bära och skjuta på samma sätt för sin sport. Vad jag vet har de inte fastställts optimala vinklar för hästar i grader som gäller för alla hästar.

du får gärna länka till den studien i så fall, även det som gäller gångarter och talang och vinklar

även här håller jag inte med dig, det handlar om vad man vill se för en ridhäst främst. Även fast man inte vill se ett kasst benställ eller en framtung häst i någon sport.

Jo, det har jag. Och jag vet tillräckligt om exteriörbedömning för att kunna se att travarhingsten står med bakbenen bakom sig betydligt mer än vad dressyrhingsten gör när de är uppställda på samma sätt. Samt att det går att bedöma bakdelens vinklar oavsett om hästen sneglar på fotografen.

Jag frågar igen: ser du, eller ser du inte skillnaden i bakstället mellan travaren och dressyrhästen?
Då kan du väl förklara hur du kommer fram till detta? På vilket sätt ser du att travhingsten står mer bakom sig? Eller är det bara ditt subjektiva tyckande?

Då kan du väl förklara hur du kommer fram till detta? På vilket sätt ser du att travhingsten står mer bakom sig? Eller är det bara ditt subjektiva tyckande?
Du ser inte skillnaden, med andra ord?

Eftersom du vill att jag ska förklara den för dig?

Kan du inte bara svara på frågan - ser du, eller ser du inte skillnaden?

Det finns folk här i tråden som har många, många års erfarenhet av att ha arbetat med exteriörbedömning vid unghästtester. Menar du på allvar att du tror att de inte förstår vad exteriörbedömning är?
Jaa, vad är annars problemet? Balans och goda proportioner och korrekta vinklar är ju inget nytt under solen precis och inte okänt i Sverige väl?

Du ser inte skillnaden, med andra ord?

Eftersom du vill att jag ska förklara den för dig?

Kan du inte bara svara på frågan - ser du, eller ser du inte skillnaden?
Nej, inte en gång till. Gå tillbaks och läs, jag har redan gett min syn på båda hästarna. Och den nya bilden på travhingsten bekräftade min teori, att den har bäst balans i vinklarna, även i bakbenen. Det är DU som inte kan förklara, hittills har du undvikit mina frågor om skillnader i vinklar på travare, galoppörer, hopphästar och dressyrhästar tex. Varför då? Kan du inte motivera? Eller vad?

Jaa, vad är annars problemet? Balans och goda proportioner och korrekta vinklar är ju inget nytt under solen precis och inte okänt i Sverige väl?
Balans på det specifika sätt som det beskrivs i de amerikanska filmer du la ut är okänt, jo. Man har inte samma ideal när det gäller proportioner i svensk halvblodsavel, och man bedömer det inte på samma sätt. ”Balans” handlar här i första hand om huruvida hästen bär sig eller är framtung, om den håller eller tappar sin balans i rörelse. Inte om undersidan på halsen är hälften så lång som översidan, eller om båldjupet är lika stort som avståndet mellan marken och magen.

Ja, äntligen har vi nått pudelns kärna!

Här har du två stycken högt bedömda 3-åriga hingstar som även har fungerat bra i sporten. Både är alltså 3 år gamla, vilket innebär att de har fått i princip exakt samma träning (inridna och löshoppade).

171010ungafaderdominerartinaberglund-940x627.jpg

floricello.jpg

Här ser du en VÄLDIGT annorlunda vinkel i den bakkärrorna på hästen. Titta på korset. Titta på vinkeln mellan knä och has. Titta på längden på skanken på båda hästarna. Ser du vinkeln mellan höftben, lårben och skank, hur annorlunda den är?

Den ena hästen är bygd för att kunna komprimera sin bakkärra först under sig och sen bakom sig till ett språng, som en fjäder, och hoppa HÖGT. Den andra är bygd för att kunna bära med sina bakben under sig.

Visa bifogad fil 11700
På vilket sätt är vinklarna olika annat än ytterst marginellt?
Svansansättningen, ja.
Muskulaturen, ja
Men vinklarna ? hur var på vilket sätt vilka?

Exakt genom vilka anatomiska riktmärken är det tänkt att dina linjer (speciellt de på bakdelen) ska gå egentligen?

Jag har smuttat cava hela dagen och läst ikapp tråden på telefon så jag har inte hittat ditt svar @Fiador på frågan @Angel ställde tidigare, i alla fall inte konkret nog för att jag skulle hänga med. Har du lust att förtydliga vad det är strecken markerar? :)

Nej, inte en gång till. Gå tillbaks och läs, jag har redan gett min syn på båda hästarna. Och den nya bilden på travhingsten bekräftade min teori, att den har bäst balans i vinklarna, även i bakbenen. Det är DU som inte kan förklara, hittills har du undvikit mina frågor om skillnader i vinklar på travare, galoppörer, hopphästar och dressyrhästar tex. Varför då? Kan du inte motivera? Eller vad?
Du kan inte svara ja eller nej på en rak fråga?

Jag har redan förklarat skillnaderna. Hopphästen har en annan lutning på sitt bäckenben än travaren. Travarens bäckenben är mer stupande än hopphästens. Vinkeln som utgör triangelns spets vid hästens bärbensknöl är således i regel mindre för hopphästen än vad den är för travaren. Vilket syns rätt tydligt på de bilder jag och andra lagt ut.

@Fiador

Om jag förstår så argumenterar du att bra hästar i olika raser har bra exteriör. Och så långt håller jag med dig. dvs, man vill se en häst som ser balanserad ut, en framtung häst är sällan funktionell i någon disciplin.

men, olika hästar behöver inte länga, bära och skjuta på samma sätt för sin sport. Vad jag vet har de inte fastställts optimala vinklar för hästar i grader som gäller för alla hästar.

du får gärna länka till den studien i så fall, även det som gäller gångarter och talang och vinklar

även här håller jag inte med dig, det handlar om vad man vill se för en ridhäst främst. Även fast man inte vill se ett kasst benställ eller en framtung häst i någon sport.
Jag har lagt in en massa underlag för detta i tidigare inlägg, dock inte rena forskningsresultat (det har jag inte sökt efter än:devil:), utan snarare vilka normer man kommit fram till vad gäller vinklar och proportioner genom mångårig erfarenhet och många olika studier.

För hur ska man annars veta vad som är en liggande bog? Ett rakt kors? Att hästen står bakom sig? Är "sickle hocked" ?. Hur ska man bedöma det utan en mall som beskriver/visar hur vad man ska utgå ifrån?

Kan den vara olika för olika raser/typer/prestationer?

Jag skulle gärna vilja höra någon förklaring på det, mer detaljerad och konkretiserad, vilka vinklar bak som är annorlunda på en travare och ett dressyravlat halvblod tex? Gärna med något slags faktabelägg för detta? Vem, var, hur , vilken avelsförening, dokument, påstår det?

Du kan inte svara ja eller nej på en rak fråga?

Jag har redan förklarat skillnaderna. Hopphästen har en annan lutning på sitt bäckenben än travaren. Travarens bäckenben är mer stupande än hopphästens. Vinkeln som utgör triangelns spets vid hästens bärbensknöl är således i regel mindre för hopphästen än vad den är för travaren. Vilket syns rätt tydligt på de bilder jag och andra lagt ut.
Annan lutning? Hur får du fram den, kan du motivera? Visa? Rita?

Jag har smuttat cava hela dagen och läst ikapp tråden på telefon så jag har inte hittat ditt svar @Fiador på frågan @Angel ställde tidigare, i alla fall inte konkret nog för att jag skulle hänga med. Har du lust att förtydliga vad det är strecken markerar? :)
Det kommer du nog underfund med om du tittar på filmerna eller går tillbaks och läser tidigare inlägg.

Annan lutning? Hur får du fram den, kan du motivera? Visa? Rita?
Jag kan inte visa mer än genom att lägga ut bilder på två hästar och i ord beskriva skillnaden mellan dem, vilket jag redan gjort. Det är ju inte precis kärnfysik, ser du på riktigt inte?

Bäckenbenet går mellan korsets högsta punkt och bärbensknölen. Man drar en rät linje mellan dessa två punkter, och jämför sedan lutningen på denna linje med en horisontell linje. Därigenom får man fram lutningen på bäckenbenet.

Sen handlar ju exteriörbedömning inte i första hand om att ta fram en linjal och mäta skelettdelar på hästen, utan om att hur hästen är byggd. Det är därför @fio t ex genast kunde se tidigare i tråden när det lades ut en bild på en ”framgångsrik hingst” att det var en travare. Det syns på bakstället som helhet att det är en travhäst, man ser vad den är optimerad att göra.

Jag har lagt in en massa underlag för detta i tidigare inlägg, dock inte rena forskningsresultat (det har jag inte sökt efter än:devil:), utan snarare vilka normer man kommit fram till vad gäller vinklar och proportioner genom mångårig erfarenhet och många olika studier.
Nej du har inte lagt in några underlag för dina ståndpunkter utan enbart tagit allmän grundinformation om hållbarhet och sedan applicerat det på special egenskaper. Det du egentligen säger är att för att en bil har fyra hjul så har de alla lika långt mellan fram och bakhjul samt är lika breda. Världen funkar inte så. Om den funkade så skulle vi ha massor av travhästar i både världscupen i dressyr och hoppning och massor av ridavlade varmblod på travbanan.
Jag ska nog lägga ner den här diskussionen nu. Tyvärr läste jag tråden första gången utan att vara inloggad men jag ska akta mig för det i fortsättningen.

Det där är för övrigt inte alls vetenskap, det där är hur man bedömer halterhästar i USA. Men nu handlar ju diskussionen om hopp- och dressyrhästar i Europa.

De hästar som i de amerikanska filmerna sägs ha en bra exteriör skulle inte få höga poäng på en halvblodsbedömning, därför att de brister på punkter som amerikanarna inte bryr sig om alls, t ex halsansättning, högställdhet, korsets form, resning, osv.

Fast amerikanarna bryr sig mycket om exteriör och vinklar på dressyrhästar om de ska användas till just dressyr. De köper därför väldigt gärna SWB . Samt andra dressyravlade hästar från Europa.
Hopphästar också med exteriör som efterfrågas för framgångsrika hopphästar :up:

Fast amerikanarna bryr sig mycket om exteriör och vinklar på dressyrhästar om de ska användas till just dressyr. De köper därför väldigt gärna SWB . Samt andra dressyravlade hästar från Europa.
Hopphästar också med exteriör som efterfrågas för framgångsrika hopphästar :up:

Det tror jag säkert, men i filmerna @Fiador länkade till är det inte tal om hopp- och dressyrhästar, och inga halvblod syns till på bilderna.

@Fiador du har nog gravt missförstått (i bästa fall) . Även om femtielva folk försökt ta upp detsamma femtielva (tusen) gånger nu och öppnat upp för dig ang din attityd gällande diskussionen att utifrån det ge dig möjligheten att kunna nyansera och modifiera dina påståenden.

Nej det handlar inte om att folk missat grundläggande kunskaper om exteriör och enligt dina flera inlägg nu ”säkert har någon bok i bokhyllan” (ditt exempel anno 1994) , ang detta som de enligt din uppmaning för att utbilda sig bättre, borde ta sig en refesher att läsa igen .

Lägg ner eller byt inställning? Ett helt ärligt genuint förslag /tanke ?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka