Jo, det har jag. Och jag vet tillräckligt om exteriörbedömning för att kunna se att travarhingsten står med bakbenen bakom sig betydligt mer än vad dressyrhingsten gör när de är uppställda på samma sätt. Samt att det går att bedöma bakdelens vinklar oavsett om hästen sneglar på fotografen.Ja den bilden var bättre och där ser man ju att hästen inte står med bakbenen bakom sig.
@Mabuse
Så här står det i anvisningar till hur man visar en häst i Svenska avelsföreningens egen "hjälp" till hästägare inför denna del av avelsvärderingen.
"Uppställning Uppställning skall ske på av domaren anvisad plats och halten förbereds i god tid. Efter halt ställer sig visaren framför hästen med en tygel i var hand. Tygeln skall fattas ca 20 cm under bettringarna och tygeländan skall vara väl uppsamlad. Hästen ställs upp med "den öppna sidan" mot exteriördomaren d v s. närmaste framfot något framför den andra och närmaste bakfot lite bakom den andra. Kroppstyngden skall ändå vara jämt fördelad på alla fyra benen. Hästen skall varken stå "framför, under eller bakom" sig. Hästens huvud hålls i ett naturligt läge och visarens uppmärksamhet hålls i första hand på hästen. När domaren vill se hästen framifrån tar visaren ett steg åt sidan så att hästens framben kan ses. Går domaren sedan över till andra sidan ställs hästen med lätta tag i tygel/bettring så att den sidan blir den "öppna sidan".
Länk till hela dokumentet
http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Visa-hÑst-vid-hand.pdf
Att man vill ha hästen i balans när man utvärderar dess exteriör, i synnerhet den strukturella proportionella delen, trodde jag var ganska elementärt. Har ni aldrig visat en häst för hand?.
Jag frågar igen: ser du, eller ser du inte skillnaden i bakstället mellan travaren och dressyrhästen?