Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Fast det är ju pga såna här tolkningar som diskussionen går på villovägar. Du hårdrar och förenklar och hånar. Varför då? Har du inga riktiga EGNA argument i sakfrågan? Om du nu ändå känner dig tvungen att citera mig så kan du ju göra det korrekt. Orkar du inte leta på dom ord jag skrivit kanske det är bättre att helt låta bli. Jag menar om du nu är mån om att diskussionen går "rätt" till kanske du ska ta dig en tankeställare själv.

Nej. Det är varken jag eller andra som drar iväg. Jag hårdrar inte, förenklar inte, och hånar inte. Det är snarare en högst neutral tempererad reflektion utifrån sammanhanget som rent faktiskt stämmer.

Utifrån det så nej - jag har redan skrivit tydligt sen dag ett i tråden med tydliga argument, liksom femtielva andra tålmodiga sansade övriga skribenter. Hade så inte varit fallet hade tråden varit låst sen länge.

Så nej - faktiskt inte behöver jag per din ordination någon ”tankeställare” .

Den enda ”tankeställaren” isåfall skulle vara att jag vet att det aldrig någonsin går att ”diskutera” något med dig - om det så är jag, någon annan , Jesus, påven eller vem som. Just utifrån det du tillskriver andra - du själv tar dig aldrig en tankeställare någonsin i de trådar du väljer att fullständigt löpa amok i med påståenden och vrängande och vridande på de mest märkliga sätt.

Titta bara på hur du adresserar @Vinur nu när denne ifrågasätter något som kräver av dig att konkret svara .
Samma som du bemöter alla när du inte kan ignorera /vända in på något annat spår .

Senast ändrad:
Fast det är ju pga såna här tolkningar som diskussionen går på villovägar. Du hårdrar och förenklar och hånar.

Är det någon som har hånat är det du, vet inte hur många inlägg du har börjat skrattande ( ha ha) för att du tycker det som skrivs är helt galet fel.

Och ja, mjukdelarna har enligt min syn mycket mer betydelse just därför att det är dom som påverkar lederna.

Varför går inte din häst bättre då? nu när du har ridit i så många år och tränat för dressyr? varför får du inte din hästs mjukdelar att ta i så din häst kan länga sig ex, och ta i så poängen blir högre??

Ryttarfel?, lat häst?, eller kan det vara att vinklarna i bak har lätt för o samla men svårt för att länga?

På hästar som är byggda som ovan så blir längningarna aldrig mer än marginellt bättre.

Det är samma diskussionteknik nu som du har haft med vilka dressyrpoäng som domaren ska eller bör sätta vid missar. Du har stridit dig blå om en manual där allt ska vara förklarat in i minsta detalj vad gäller poängsättning.
Du kan inte förstå att den biten kan vara svår och att det händer så mkt under en ritt att domare i nuläget får lita på ögat och välja ut det viktigaste.

Nu är det samma med önskade vinklar i dressyrhästens bakben. Du förstår helt enkelt inte att det är oerhört komplext, att mindre variationer på olika sätt i olika vinklar/ leder kan göra bakbenen bättre eller kanske sämre.
För egen del ser jag utan problem vad som är bra eller jättebra eller mindre bra eller dåligt lätt och när hästen rids, däremot kan jag inte- vilket jag också skrivit förut- och även om jag kunde så skulle jag verkligen inte lägga tid på det till dig- se exakt på bild eller ens en stilla häst hur bra den kommer bli i dressyr.

Jag behöver se rörelsen för att först då ser jag hur vinklarna samverkar och hur bra den samverkan kommer kunna bli med träning.

Däremot vet jag att travare inte kan vinkla sina bakben på samma vis som ett halvblod och därför har generellt större svårigheter, svårigheter som värdens bästa muskel och senträning med värdens bästa ryttare inte kan råda bot på.

Ja, äntligen har vi nått pudelns kärna!

Här har du två stycken högt bedömda 3-åriga hingstar som även har fungerat bra i sporten. Både är alltså 3 år gamla, vilket innebär att de har fått i princip exakt samma träning (inridna och löshoppade).

171010ungafaderdominerartinaberglund-940x627.jpg

floricello.jpg

Här ser du en VÄLDIGT annorlunda vinkel i den bakkärrorna på hästen. Titta på korset. Titta på vinkeln mellan knä och has. Titta på längden på skanken på båda hästarna. Ser du vinkeln mellan höftben, lårben och skank, hur annorlunda den är?

Den ena hästen är bygd för att kunna komprimera sin bakkärra först under sig och sen bakom sig till ett språng, som en fjäder, och hoppa HÖGT. Den andra är bygd för att kunna bära med sina bakben under sig.

Fint exempel! Här har vi en annan hingst(vet inte om han är 3 eller 4 på bilden) som också är avelsgodkänd och har presterat mycket bra på tävlingsbanorna.

image.jpg

Nej vet du vad. Tänk efter, vad är skillnaden på muskler och skelett? Vad är en vinkel? Hur kan en muskel i sig själv skapa en vinkel?

Det jag säger, om man diskuterar vinklar, som ju inte var jag som drog upp utan andra (14 gånger och ett antal gånger till om lägger till dom senaste sidorna i diskussionen), så är det just strukturen (skelettet) som bestämmer det. FYSIK heter det.

Vinklarna/strukturen är grunden, om den är defekt så kommer hästen få problem oavsett ras/typ/inriktning. Denna del av hästens exteriör är universell, dvs den gäller med lika villkor för alla. Skillnaden i vinklar mellan hästar är på individnivå, INTE för rastyper. Förstår du skillnaden?

Förstår du att dressyravlade hästar kommer att ha skillnader i strukturen? Likväl som travavlade hästar? Men när man bedömer/värderar hästens förmåga till prestation så utgår man från samma mall vad gäller optimala vinklar och bedömer hur mycket dessa avvikelser kommer påverka hästens prestation, både för dressyrhästen och travhästen.

DÅ kommer dom andra aspekterna in, muskler, rörelsemönster, mentalitet, massa, osv.

Men grunden, den elementära som ALLA borde förstå i denna diskussion, den handlar om strukturen UNDER allt annat, strukturen som är svår att SE/BEDÖMA om man inte känner till hur denna struktur är uppbygd. DÅ är dessa ritade streck, som enligt fysikens lagar om vinklar som man kan få fram med rektanglar och trianglar, ett ypperligt (och vedertaget) redskap som hjälper ögat.

Jotack, jag är fullt medveten om skillnaden på muskler och skelett. Min utbildning inkluderar båda delarna relativt grundligt.

Godtyckligt ritade vinklar säger absolut noll och ingenting. Det går att trolla precis hur mycket som helst med. För att ritade vinklar ska säga någonting om underliggande strukturer och skelett och vara till någon som helat hjälp så måste man veta hur underliggande strukturer ser ut ytanatomiskt. Då kan det vara en hjälp.

Ryttarfel?, lat häst?, eller kan det vara att vinklarna i bak har lätt för o samla men svårt för att länga?

.

OK, ber om ursäkt för helt usel filmkvalitet - inte säkert att det egentligen går att se något. Men här är en sektion av en "normalbyggd" quarter som tar i helt OK i traven. Visst, fusk med bommar, men ändå. Vinklar in hyfsat under sig. (och hoppas att tekniken var med mig)

Jotack, jag är fullt medveten om skillnaden på muskler och skelett. Min utbildning inkluderar båda delarna relativt grundligt.

Godtyckligt ritade vinklar säger absolut noll och ingenting. Det går att trolla precis hur mycket som helst med. För att ritade vinklar ska säga någonting om underliggande strukturer och skelett och vara till någon som helat hjälp så måste man veta hur underliggande strukturer ser ut ytanatomiskt. Då kan det vara en hjälp.

Precis. Denna diskussion får mig att tänka på (utställnings)schäferfolkets påhittade idealvinklar som inte har någon grund i verkligheten utan som bara baseras på linjer dragna efter punkter där skelettet faktiskt inte befinner sig.

Skojar du nu eller? Jämfört med vad?

jämfört med quarterhästar som går och släpar benen efter sig.
Jämfört med rätt många hobbyridna swb som inte heller länger så värst bakifrån. Hästen är på LC nivå utbildningsmässigt, i dressyrmått. Inte tävlad.
Lite problematisk skalle.

Men du tycker inte att hästen tar för sig bakifrån i traven? Utifrån resonemanget att quarterhästar inte får in bakdelen under sig.

tillägg: och jo, hästen har en hel del rytm- och balansproblem som ger ojämn aktion och ojämna steg. Den är inte stadig i sina försök till steglängdsförändringar.

Senast ändrad:
jämfört med quarterhästar som går och släpar benen efter sig.
Jämfört med rätt många hobbyridna swb som inte heller länger så värst bakifrån. Hästen är på LC nivå utbildningsmässigt, i dressyrmått. Inte tävlad.
Lite problematisk skalle.

Men du tycker inte att hästen tar för sig bakifrån i traven? Utifrån resonemanget att quarterhästar inte får in bakdelen under sig.

Nej den har ju bakbenen rätt långt bakom sig eftersom ryttaren inte förmår att klara av att vinkla om bakdelen. Det ser väldigt obekvämt och slitigt ut när ryttaren fläskar på framåt i värsta obalansen. Den drar ju ut näsan i ett försök att hålla balansen eftersom den inte bär sig alls

Nej den har ju bakbenen rätt långt bakom sig eftersom ryttaren inte förmår att klara av att vinkla om bakdelen. Det ser väldigt obekvämt och slitigt ut när ryttaren fläskar på framåt i värsta obalansen. Den drar ju ut näsan i ett försök att hålla balansen eftersom den inte bär sig alls

Nej.
Nosen släpps fram i lite längre form. Vilket ju, om man läser hur ökad steglängd får se ut i LC, är synnerligen tillåtet.

Att ryttaren har rätt risig sits är en annan fråga men förvisso sann.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka