Vad menar du med oekonomiska?
Oekonomiska som i att ej kunna prestera till fullo pga av begränsning.
Vad har det med vinklarna att göra?För beroende på användningsområde vill man ju på t ex en hackney ha höga knälyft, medan en arab ska röra sig mer ekonomiskt och mer markbundet. Det beror ju på vad hästen ska göra, återigen. Det är inte i alla raser man vill ha ett ekonomiskt sätt att röra sig, ibland vill man istället ha luftiga, oekonomiska rörelser.
Min quarter som har en djup sluttande bog (som ju är optimalt), men ett mycket markbundet steg kan ju fortfarande lyfta upp benet om han vill och anstränger sig, men musklerna stramar och hela hans rörelseapparat (motorik) stretar emot.
Verkar det inte konstigt för dig att absolut ingen håller med dig om att man vill ha samma vinklar oberoende av hästens användningsområde? Återigen, om det verkligen är så att alla strävar efter samma vinklar, varför blir olika raser systematiskt olika? Varför ser hopp- och dressyrhästar olika ut i bakdelen redan när de är tre?
Jag tror det handlar om okunskap främst. Den okunskapen verkar större och djupare än jag själv kunnat ana. Intressant tycker jag. Men jag säger till dig som jag sagt till andra, skaffa dig en bok om hästens exteriör och biomekanik och dess betydelse för prestation, finns massor på marknaden.