Jag är en ifrågasättande jäkel...
Och min undran i detta sidospår är VAD är det som gör att vinklarna i hästens bakben blir som de blir?
Ett dött hästben är ju helt sladdrigt och det finns egentligen ingen stadig vinkel. Man kan se hur lång varje ben är och jämföra- men är det något som forskats på?
Förr pratades det om att man ville ha skenbenen korta för hållbarheten men det var väl inget man egentligen kan säga är en sanning.
Vad vi menar när vi pratar om hur en typisk dressyrhäst har bakbenen mer under sig än hopphästen- för visst är det ofta så- är det då LÄNGDEN på ex lårbenet eller?
För det är ju stora rörliga leder mellan dessa ben så vinkeln på hästen kan ju vara hur som beroende på hur man ställt upp den.
Menar vi vinkeln som naturligt blir när hästen står i sin egen "valda" balans så är det då längden på skelettbenen som bestämmer vinkeln- ELLER är det muskler och senor som håller i skelettet och bestämmer vinkeln... Både och?
Jag har min egen hypotes att det är både och men att dessa muskler inte går att träna likvärdigt hos olika hästtyper.
Rörselseomfånget hos en led- det som gör att jag inte kan gå ner i spagat- är ju ingey som har med hur min anatomi i skelettet set ut utan mer hur flexibel mjukdelarna är. Det kan ju tränas men är ju oxå något genetiskt. Alla kan inte bli elitgymnast. Om vi medvetet avlade på elitgymnaster skulle det säkert öka rörligheten i lederna.
En hopphäst har ofta långa bakben. Gissar att ingen sammanställt via röntgen men... Om bakbenet är långt finns det väl två saker som kan hända.
1. Benet blir ihoptryckt och mer vinklat i alla leder eller i den svagaste leden.
2. Hästen blir överbyggd och står mer bakom sig
En dressyrhäst har ofta kortare bakben. Den kan ha benet mer under kroppen utan att benet blir för vinklat i viloposition. Däremot kommer den inte kunna ha samma styrka när benet kommet längre bakom kroppen.
Om någon pallat läsa detta
@fio @mackan @ginnies @Fiador @Mabuse så berätta gärna hur ni tänker här
utveckla