Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Du menar att en häst i LC dressyr inte får länga formen och få fram nosen?

Det menar jag inte men denna häst faller ju helt isär i värsta obalansen och släpper bak och det enda sättet för hästen att rädda upp situationen är att dra ut näsan. Det är ju mil ifrån att öppna upp formen fram i en längning.

Det menar jag inte men denna häst faller ju helt isär i värsta obalansen och släpper bak och det enda sättet för hästen att rädda upp situationen är att dra ut näsan. Det är ju mil ifrån att öppna upp formen fram i en längning.

Jag vill också se.:cool:

Jag kan inte heller se den längre så den är nog borttagen.

Dock ser jag att @kryddelydd gjort vissa tillägg i sina inlägg som jag inte sett och som jag gärna vill bemöta.

tillägg: och jo, hästen har en hel del rytm- och balansproblem som ger ojämn aktion och ojämna steg. Den är inte stadig i sina försök till steglängdsförändringar.

Nej alltså hästen är rätt käck men ryttaren sabbar dess förutsättningar genom att fläka på mer än vad hästen klarar av att balansera sig. Att bara rida på framåt utan att koppla ihop hästen och sätta den på bakdelen först ger givetvis dessa problem. Särskilt med en ras som kanske inte har naturliga förutsättningar för längning.

Att ryttaren har rätt risig sits är en annan fråga men förvisso sann

Det handlar nog mer om vad ryttaren ger hästen för förutsättningar i förberedelserna till rörelserna även om sitsen inte är optimal. Som sagt hästen är rätt käck så förutsättningar finns absolut.

Men det är väl klart att en Quarter kan sätta rumpan under sig. Det är ju bara kolla på en häst som stoppar för att se att det går utmärkt. Men de är ju inte idealiskt byggda för att under en längre tid få upp framdelen eller bära mycket bak. Vilket för en häst som ursprungligen har extremt många användningsområden, men inget som kräver en hög form och bensprattel, är underligt alls.

@Fiador Duger den uppställningen? Det är lika tydligt på den att bakdelen är annorlunda än på ridhästarna.
Ja den står bättre. En fin häst, med mycket bättre balans än dressyrhästen för övrigt. Jag vill tex inte ha en sån rak rygg som dressyrhästen har, den kommer få problem med sadelläget, då har travaren bättre rygg trots att den inte är avlad för det ;) Men så här det med proportioner och balans, det brukar ofta hänga ihop med andra kvaliteter (eller avvikelser).

Men som jag sagt tidigare, för att ge en rättvis bedömning behöver båda hästarna stå i balans med båda bak- och frambenen under sig, plus att dom helst ska titta rakt fram och vara mer avslappnade (inte uppmärksamma på fotografen eller annat).

@Mabuse @ginnies @mackan @domesticus @Vinur @fio

Här är en film som förklarar det jag pratar om, angående strukturell balans kontra raskaraktärer, att kriterierna för god balans och strukturella vinklar är universell och gäller oavsett ras. Spola fram till 2.10 om ni inte orkar titta.

Här är en till mer som en "lärobok", spola fram till 17.30 för just den aspekten om struktur kontra raskaraktärer.

Här är en bra film som visar två hästar varav den ena har en del större avvikelser.

Och här har vi filmen som @Mia_R lade in. En "svensk" version av samma elementära grundtänk.

Detta är vetenskap, inte min syn eller uppfattning. Om ni fortfarande tvivlar, köp er en bok (en vanlig svensk finns massor i handeln) som handlar om hästar, exteriörer, raser, användningsområden, etc. Det står samma sak där. Jag har själv en från 1994 som jag fick i julklapp utgiven av en av våra största bokförlag så det kan inte vara särskilt svårt, dom flesta har säkert någon ståendes i hyllan.

Ja den står bättre. En fin häst, med mycket bättre balans än dressyrhästen för övrigt. Jag vill tex inte ha en sån rak rygg som dressyrhästen har, den kommer få problem med sadelläget, då har travaren bättre rygg trots att den inte är avlad för det ;) Men så här det med proportioner och balans, det brukar ofta hänga ihop med andra kvaliteter (eller avvikelser).

Men som jag sagt tidigare, för att ge en rättvis bedömning behöver båda hästarna stå i balans med båda bak- och frambenen under sig, plus att dom helst ska titta rakt fram och vara mer avslappnade (inte uppmärksamma på fotografen eller annat).
Kan du inte bedöma korsets lutning om hästen tittar på fotografen?:confused: Och återigen, ser du inte skillnaden i bakdelen mellan travhingsten och dressyrhingsten? :crazy:

De amerikanska filmer du länkar till utgår från amerikanska ideal och förhållanden. Inte vad man letar efter för hopp- och dressyrhästar. När det gäller att hästen ska stå bra på benen är det givetvis universiellt, men en häst kan stå bra på sina ben och ändå ha variationer i halsansättning, överlinje, vinklar i bakdelen, etc. Vad som är optimalt där är inte universiellt, det beror på vad man vill göra med hästen.

Men jag börjar faktiskt tro att grundproblemet är att du inte ser skillnad, att du kan för lite om hoppning och dressyr för att kunna urskilja vad det är som behövs och varför för att kunna prestera i de grenarna. :meh:

@Fiador nu har jag suttit och tittat litegrann på bruksprovets livesändningar. Efter att ha sett både hopp och dressyrhingstar så blir det oerhört tydligt hur de där vinklarna påverkar hästen och dess rörelsemönster. Det blir väldigt snabbt väldigt uppenbart att det inte har att göra med träning utan med exteriör.

Kan du inte bedöma korsets lutning om hästen tittar på fotografen?:confused: Och återigen, ser du inte skillnaden i bakdelen mellan travhingsten och dressyrhingsten? :crazy:

De amerikanska filmer du länkar till utgår från amerikanska ideal och förhållanden. Inte vad man letar efter för hopp- och dressyrhästar. När det gäller att hästen ska stå bra på benen är det givetvis universiellt, men en häst kan stå bra på sina ben och ändå ha variationer i halsansättning, överlinje, vinklar i bakdelen, etc. Vad som är optimalt där är inte universiellt, det beror på vad man vill göra med hästen.

Men jag börjar faktiskt tro att grundproblemet är att du inte ser skillnad, att du kan för lite om hoppning och dressyr för att kunna urskilja vad det är som behövs och varför för att kunna prestera i de grenarna. :meh:
Nej problemet är att du/ni inte förstått vad exteriörbedömning är för något, det finns beskrivet i min svenska bok från 1994, skaffa dig en egen och läs på. Eller "amerikanska" hästar har kanske en annan biomekanik än dom "Svenska"?

Sen jag skrev att det blir svårt att avgöra om ev. avvikelser exteriört beror på kamera vinklar och annat om hästen inte är fotad rakt från sida samt står i balans. uppställd ungefär som i en halt på dressyrtävling. Ganska elementärt om man ska mäta vinklar.

Nej problemet är att du/ni inte förstått vad exteriörbedömning är för något, det finns beskrivet i min svenska bok från 1994, skaffa dig en egen och läs på. Eller "amerikanska" hästar har kanske en annan biomekanik än dom "Svenska"?

Sen jag skrev att det blir svårt att avgöra om ev. avvikelser exteriört beror på kamera vinklar och annat om hästen inte är fotad rakt från sida samt står i balans. uppställd ungefär som i en halt på dressyrtävling. Ganska elementärt om man ska mäta vinklar.
Det finns folk här i tråden som har många, många års erfarenhet av att ha arbetat med exteriörbedömning vid unghästtester. Menar du på allvar att du tror att de inte förstår vad exteriörbedömning är?

i ridtravarfilmen så är det en ridhästdomare som tittar på en travhäst, så vad travhästmänniskor vill se exteriört framkommer inte.

Nu tycker jag att det är en rätt fin modell på travhästen om man ska rida på den, men det sägs också att den inte fungerat i traven, bla. galopperat ut sig- och det kanske ger en fingervisning på att denna häst har lättare för galopp än vad man vill att den optimala travaren har.
Även om denna inte breddar sig jättemycket när den travar bak, så ser man ändå tendensen. Och i filmen sägs tydligt att man på travet inte vill ha en linjegångare utan en som breddar sig, något som inte är önskvärt i ridning.

jag tänker att en optimal vinkel, är optimal för den sporten hästen ska prestera i, den optimala vinkeln ska rymmas i spannet normal vinkel, dvs. en vinkel som inte blir exteriört skadlig för hästen.

Ta tex, islandshästar med deras extra gångarter, de har tex ofta ett mer sluttande kors än vad vanliga ridhästar har, precis som travarna har. Och det finns travar som kan tölta, och tävlingar som körs i passgång i USA.

Huruvida en travare kommer att kunna placera sig i lätta klasser i dressyr kommer bero på

A hur duktig ryttaren är
B hur mycket tid och pengar ryttaren vill lägga på utbildning av hästen
C vilken typ av motstånd som hästen ska tävla mot

tyvärr är det väl så att de flesta som är duktiga nog att skola om en travare så att den kan ta sig trevligt igenom en lätt klass i dressyr, vill rida på andra typer av hästar som har lättare för sig och vidareutveckla sin egen ridning.

Inte relevant, det är dina ord. Jag har skrivit att det ger en fingervisning även om det inte är på mm, det gör bilderna som @Mabuse lagt in också (ger en fingervisning). Men om man ska bedöma huruvida en häst har balansen med bakbenen bakom sig bör man se till att hästen också står i sin egen balans och inte som om den tänkte pinka snart.
Ready Cash-01.webp

Skulle inte vilja säga att hästen står som om den ska kissa.. snarare rakt upp och ned.
Här är en annan bild på honom. Duger den uppställningen?
Vissa hästar ställer sig naturligt mer öppet för att de är byggda på ett visst sätt, andra ställer sig mer inunder för att det är lättare pga hur de är byggda.

@Mabuse @ginnies @mackan @domesticus @Vinur @fio

Här är en film som förklarar det jag pratar om, angående strukturell balans kontra raskaraktärer, att kriterierna för god balans och strukturella vinklar är universell och gäller oavsett ras. Spola fram till 2.10 om ni inte orkar titta.

Här är en till mer som en "lärobok", spola fram till 17.30 för just den aspekten om struktur kontra raskaraktärer.

Här är en bra film som visar två hästar varav den ena har en del större avvikelser.

Och här har vi filmen som @Mia_R lade in. En "svensk" version av samma elementära grundtänk.

Detta är vetenskap, inte min syn eller uppfattning. Om ni fortfarande tvivlar, köp er en bok (en vanlig svensk finns massor i handeln) som handlar om hästar, exteriörer, raser, användningsområden, etc. Det står samma sak där. Jag har själv en från 1994 som jag fick i julklapp utgiven av en av våra största bokförlag så det kan inte vara särskilt svårt, dom flesta har säkert någon ståendes i hyllan.
Det där är för övrigt inte alls vetenskap, det där är hur man bedömer halterhästar i USA. Men nu handlar ju diskussionen om hopp- och dressyrhästar i Europa. Visst är det intressant att se hur halterhästar bedöms, men det är inte så man bedömer halvblod. ”Balans” så som det beskrivs här bedöms inte öht. Man vill inte att hästens båldjup ska vara lika stort som mellan marken och magen, en sån häst skulle bedömas som lågställd. När det gäller muskulatur så tittar man inte så som beskrivs i filmen på hur hästen är musklad nertill i första hand, utan på hur överlinjen, ffa rygg och kors, är musklad. Jag har aldrig hört talas om att man vill att hästen ska vara bredare över låren än över höften.

Du kan ju inte ta en amerikansk instruktionsfilm om hur man bedömer halterhästar, och sen bara utgå från att hela världen bedömer hästar på samma sätt. Det är helt enkelt fel, det är ett annat system där man delvis tittar efter andra saker när man bedömer halvblod. De hästar som i de amerikanska filmerna sägs ha en bra exteriör skulle inte få höga poäng på en halvblodsbedömning, därför att de brister på punkter som amerikanarna inte bryr sig om alls, t ex halsansättning, högställdhet, korsets form, resning, osv.

Visa bifogad fil 11920

Skulle inte vilja säga att hästen står som om den ska kissa.. snarare rakt upp och ned.
Här är en annan bild på honom. Duger den uppställningen?
Vissa hästar ställer sig naturligt mer öppet för att de är byggda på ett visst sätt, andra ställer sig mer inunder för att det är lättare pga hur de är byggda.
Ja den bilden var bättre och där ser man ju att hästen inte står med bakbenen bakom sig.

@Mabuse

Så här står det i anvisningar till hur man visar en häst i Svenska avelsföreningens egen "hjälp" till hästägare inför denna del av avelsvärderingen.

"Uppställning Uppställning skall ske på av domaren anvisad plats och halten förbereds i god tid. Efter halt ställer sig visaren framför hästen med en tygel i var hand. Tygeln skall fattas ca 20 cm under bettringarna och tygeländan skall vara väl uppsamlad. Hästen ställs upp med "den öppna sidan" mot exteriördomaren d v s. närmaste framfot något framför den andra och närmaste bakfot lite bakom den andra. Kroppstyngden skall ändå vara jämt fördelad på alla fyra benen. Hästen skall varken stå "framför, under eller bakom" sig. Hästens huvud hålls i ett naturligt läge och visarens uppmärksamhet hålls i första hand på hästen. När domaren vill se hästen framifrån tar visaren ett steg åt sidan så att hästens framben kan ses. Går domaren sedan över till andra sidan ställs hästen med lätta tag i tygel/bettring så att den sidan blir den "öppna sidan".

Länk till hela dokumentet
http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Visa-hÑst-vid-hand.pdf

Att man vill ha hästen i balans när man utvärderar dess exteriör, i synnerhet den strukturella proportionella delen, trodde jag var ganska elementärt. Har ni aldrig visat en häst för hand?.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka