Det tror jag säkert, men i filmerna @Fiador länkade till är det inte tal om hopp- och dressyrhästar, och inga halvblod syns till på bilderna.
Det är nog rätt viktigt ändå utifrån den absurda diskussionen att vara noga .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag säkert, men i filmerna @Fiador länkade till är det inte tal om hopp- och dressyrhästar, och inga halvblod syns till på bilderna.
Det är DU som inte kan förklara, hittills har du undvikit mina frågor om skillnader i vinklar på travare, galoppörer, hopphästar och dressyrhästar tex.
Kopierat från sidan du länkade tillIntressant taktik ni har. Konstigt är det, att jag hittade ett kursmaterial, svenskt, nätbaserat, gratis bara att logga in själva och kolla. Annars kan jag ju alltid skärmdumpa som "bevis". Jag antar att ni kommer att skynda er nu att logga in och kolla. För detta kursmaterial är precis så och enligt den metod jag försökt förklara. Samma mätpunkter, samma värdering och beskrivning av optimala vinklar och struktur. Och ändå konstigare, inget om att dessa "vinklar" skulle vara mer rastypiska eller olika heller. Synd bara att det skulle ta 100 sidor av tjafs här innan jag hittade den.
Och ve och fasa, jag tror det är halvblod på bilderna.
http://kurs.svehast.se/
Känns ju som att det snarare bevisar att exteriören har betydelse för användningsområdet?Intressant taktik ni har. Konstigt är det, att jag hittade ett kursmaterial, svenskt, nätbaserat, gratis bara att logga in själva och kolla. Annars kan jag ju alltid skärmdumpa som "bevis". Jag antar att ni kommer att skynda er nu att logga in och kolla. För detta kursmaterial är precis så och enligt den metod jag försökt förklara. Samma mätpunkter, samma värdering och beskrivning av optimala vinklar och struktur. Och ändå konstigare, inget om att dessa "vinklar" skulle vara mer rastypiska eller olika heller. Synd bara att det skulle ta 100 sidor av tjafs här innan jag hittade den.
Interssant. Det är alltså tom en svensk som varit med och tagit fram mätsystemet (som ingen här hört talas om att det ens fanns).För alla som faktiskt är intresserade att läsa på om ämnet:
https://veteriankey.com/the-effects-of-conformation/
Här finns också sammanställningar av undersökningar som gjorts om exteriöra skillnader mellan elithästar i dressyr, hoppning respektive "vanliga" hästar.
hmm....men har det med vinklarna att göra? Du måste nog gå kursen...Kopierat från sidan du länkade till
"Exteriören har betydelse för hästens hållbarhet och vad den ska användas till"
Så hur får du det till att det finns 1 exteriör som är bra för alla områden.
Ja, men inte pga vinklarna (igen)Känns ju som att det snarare bevisar att exteriören har betydelse för användningsområdet?
För alla som faktiskt är intresserade att läsa på om ämnet:
https://veteriankey.com/the-effects-of-conformation/
Här finns också sammanställningar av undersökningar som gjorts om exteriöra skillnader mellan elithästar i dressyr, hoppning respektive "vanliga" hästar.
Jag har inte loggat in, men är inte kursen en beskrivning av bedömning av halvblod? Då kan du ju själv se hur idealen skiljer sig från idealen för halterhästar som du la ut tidigare. Det blir ju tydligt när man t ex tittar på bilden av Bellagio, som ju redan sedan tidigare finns utlagd i tråden. Han fick 10 poäng på typ när det begav sig. Jag tänker att man inte behöver vara expert för att se att han har andra proportioner än vad som i de filmer du lade ut beskrevs som idealet för amerikanska halterhästar. Notera exempelvis båldjup vs avstånd mellan magen och marken, ryggens längd, halsansättningen, överlinjen, osv.Intressant taktik ni har. Konstigt är det, att jag hittade ett kursmaterial, svenskt, nätbaserat, gratis bara att logga in själva och kolla. Annars kan jag ju alltid skärmdumpa som "bevis". Jag antar att ni kommer att skynda er nu att logga in och kolla. För detta kursmaterial är precis så och enligt den metod jag försökt förklara. Samma mätpunkter, samma värdering och beskrivning av optimala vinklar och struktur. Och ändå konstigare, inget om att dessa "vinklar" skulle vara mer rastypiska eller olika heller. Synd bara att det skulle ta 100 sidor av tjafs här innan jag hittade den.
Nä du hade inte rätt där hellerIntressant!
Jag har inte loggat in, men är inte kursen en beskrivning av bedömning av halvblod? Då kan du ju själv se hur idealen skiljer sig från idealen för halterhästar som du la ut tidigare. Det blir ju tydligt när man t ex tittar på bilden av Bellagio, som ju redan sedan tidigare finns utlagd i tråden. Han fick 10 poäng på typ när det begav sig. Jag tänker att man inte behöver vara expert för att se att han har andra proportioner än vad som i de filmer du lade ut beskrevs som idealet för amerikanska halterhästar. Notera exempelvis båldjup vs avstånd mellan magen och marken, ryggens längd, halsansättningen, överlinjen, osv.
Det du beskrev där man skulle dra streck och sen mäta hur långa de var för att se om hästen var balanserad eller inte? Nej, det finns inte i artikeln.Ändå intressantare är det att detta bedömningssystem, exteriört, inte rastypiskt, finns i Sverige.
Men det visste jag ju redan, jag har ju en bok från 1994.
Nå, på bilden är det iaf ett halvblod. Och jag kan inte tänka mig att de hävdar att det är samma ideal i alla raser, eftersom det vore stolligt. Skriver de verkligen det?Nä du hade inte rätt där heller
"Svenska Hästavelsförbundet (SH) bildades 1985 och har 30-talet medlemsorganisationer som representerar ungefär lika många raser. SH ska verka för att svensk hästavel ger sunda hästar med hög brukbarhet inom alla användningsområden. Högkvalitativ kunskap, utbildning och utveckling samt god service till medlemsföreningar och uppdragsgivare är våra ledord. SH är avelsorganisation för dartmoorponny, rysk basjkir, shagya-arab, kaspisk häst, american curly, irish cob, shire, haflinger, clydesdale, amerikansk miniatyrhäst och kigermustang. Vi utfärdar även pass till korsningar, hästar med okänd härstamning, renrasiga hästar utan svensk avelsorganisation samt övriga hästdjur som åsna och zebra."
http://svehast.se/
Nå, på bilden är det iaf ett halvblod. Och jag kan inte tänka mig att de hävdar att det är samma ideal i alla raser, eftersom det vore stolligt. Skriver de verkligen det?
Jag har aldrig i denna diskussion pratat om bedömning av någon specifik ras/typ, utan jag pratar om exteriörbedömning, vinklar och strukturer specifikt. För det finns det ett generellt, universellt, system. Det borde du kunna acceptera nu.Det du beskrev där man skulle dra streck och sen mäta hur långa de var för att se om hästen var balanserad eller inte? Nej, det finns inte i artikeln.
Förstår du inte skillnaden mellan det system du beskrev och det system som används i bedömningen av halvblod?
Man kan använda vilket system som helst för att beskriva vilken häst som helst, givetvis. Men det betyder inte att alla hästar har samma ideal. Ungefär som att jag kan använda en våg för att väga alla hästar, men det innebär inte att alla hästar har samma idealvikt.
Du kan inte tänka dig det? Men gå kursen då? Den är gratis. Jag pratar fortfarande om vinklar och proportioner strukturellt.Nå, på bilden är det iaf ett halvblod. Och jag kan inte tänka mig att de hävdar att det är samma ideal i alla raser, eftersom det vore stolligt. Skriver de verkligen det?
Varför kan du inte förstå att idealen skiljer sig åt? Kan du inte se bilderna? Har du problem med synen?
Ändå intressantare är det att detta bedömningssystem, exteriört, inte rastypiskt, finns i Sverige.