Nej, vinkeln ändras om du tex har en häst med för rak stupande bog. Ska se om jag kan hitta några exempel...återkommerHar inte alla hästar likvärdiga vinklar i så fall, eller har du något exempel på en häst med andra vinklar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, vinkeln ändras om du tex har en häst med för rak stupande bog. Ska se om jag kan hitta några exempel...återkommerHar inte alla hästar likvärdiga vinklar i så fall, eller har du något exempel på en häst med andra vinklar?
OK då, bättre så här? Jag var lite slarvig för jag tänkte inte det behövde vara så perfekt på mm.
Visa bifogad fil 11294
Eh? Du kan ju rita själv också då om du tror att du kan ändra hästens vinklar på det sättetNähä? när du samtidigt frågar själv om detaljer?
Smidigt också att kunna rita om på bilden själv för att du ska visa att du visst har rätt.
Alltså, rent allmänt så är jag jätteförvånad att en diskussion om gener dras in som om...ja menar, allt beror på gener såklart vad gäller vinklar o byggnad o mer eller mindre förmåga till olika saker.
Eh? Du kan ju rita själv också då om du tror att du kan ändra hästens vinklar på det sättet
Nej.
Men apropå kommentaren att "dragraser" inte kan få in bakbenen under sig utan skyfflar bakom sig.
Och att travarnas svårigheter med galopp och samling beror på att de är dragare som skyfflar med bakbenen bakom sig och inte kan få in bakbenen under sig pga fel "vinklar".
Och där drog jag in islandshästarna i resonemanget utifrån att de har samma problem med galoppen som vb-travarna, sannolikt pga samma genmutation.
Och då jämförtelsen med att få in bakbenen under sig.
Många vb-travare tar ju väldigt långa bakbenssteg i skritten också, där de får in bakbenen under sig i den gångarten.
Alltså verkar de inte vara hindrade från att få in bakbenen under sig... men har problem med takt och koordination i galoppen (och för all del ganska jobbigt med taktren, bärig trav också).
Min teori är alltså att det inte är "vinklar" som är boven i dramat utan en genmutation som påverkar koordinationen i rörelsemönstret.
Som stöd för min teori finns forskning via SLU, i visst samarbete med Hólar (Islands lantbruksuniversitet). Det pågår en studie för närvarande där man samlar in tagel för DNA-analys för travare (SLU) och försöker dra slutsatser gällande mutationens påverkan på galopp-förmågan.
En stor svaghet i den pågående studien är att det är hästägarna som ska skatta hästens galoppkvalitet och där blir det ju väldigt godtyckligt förstås.
Kolla via SLU, tror dock inte att det går att skicka in längre. Har pågått i 2-4 år om jag minns rätt.Vad är det för studie? Finns det möjlighet att skicka in fortfarande?
@kryddelydd men det är verkligen inget hittepå att vinklarna skiljer sig oerhört mellan olika typer av hästar avlade för olika prestation! Hur korrekt än hästen må vara så att säga.
Milliontals bekräfelser finns ju ang. detta. Kyra summerar det bra ang. dagens avel som ett exempel: https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/masterliga-kyra-samlade-zettermans-hopphast-ett.htm
Jag tycker det blir helkonstigt när man börjar resonera utifrån att alla hästar, bara de i grunden är "korrekt byggda" skulle ha samma förutsättningar med rätt träning? Det blir ju absurt.
Jag rider fullblod och även om min är ganska så fin då jag rider mycket dressyr och lagt ner massor på just dressyr, (MSV) så kommer den ju aldrig nånsin kunna mäta sig med ett dressyravlat halvblod tex. Mycket pga exteriör - lägre ansatt hals, mindre sluttande bog, längre lårben, osv. Detta trots att den är av fin ridhästmodell och det aldrig är någon som förstår att han är rent fullblod om de inte frågar om stam. Fullbloden liksom travarna är ju dessutom enbart prestationsavlade, ffa i Sverige, så ja - det blir stor skillnad.
Travarens förmåga och diskussionen i all ära men faktiskt så trådens KÄRNÄMNE var huruvida hobbyridande LA nivå TS som mest ville rida i skogen och sen bara för skojs skull starta några lätta klasser per år, undrade om läsare tyckte det var en alltför dum ide att då skaffa en ridtravare. Utifrån hur mycket jobb det är att skola en travare i dressyr så har de flesta avrått. Jag tycker inte det är ett dugg märkligt.
Sen har ju frågan nånstans blivit passé ändå eftersom TS bestämt letar efter en 170 häst och det lär man inte hitta någon travare som är med största sannorlikhet, ffa inte i kombo med att den tilltänkta travaren då även ska ha en viss ridbarhet....
Tack ändå!Kolla via SLU, tror dock inte att det går att skicka in längre. Har pågått i 2-4 år om jag minns rätt.
Tack för länk.
Har läst artikeln tidigare.
Det jag kan se, är ju inte att man hänvisar till "vinklar" annat än i termer om att hästen behöver "vinkla in bakbenen under sig".
Det handlar ju inte om att hästen har något slags "fasta vinklar" som är hit eller dit?
Som är bättre eller sämre?
Utan snarare, som jag läser det hela, att man behöver hjälpa hästen att korta underlinjen och därmed länga överlinjen. Och att vinkla in bakbenen mer under hästen vilket då blir samling.
Helt okontroversiellt och något som Kyra inte heller är ensam om att påpeka.
Jag tycker att det är positivt att det verkar som om fler och fler inser att det är underlinjen - buken - som kortar underlinjen och därmed länger överlinjen vid samling.
För att vinkla in bakbenen, behöver ju hästen - rent anatomiskt utifrån muskelfästen - korta bukmuskulaturen.
Nej jag tror inte heller man utifrån en bild kan avgöra hur en häst rör sig. Det är ju NI som påstår att vinklarna har så stor betydelse. Ändå kan ni inte förklara vilka vinklar ni avser och/eller hur dessa påverkar och när. Ni bara tjatar om vinklar som in inte verkar greppa vad det är.Nej jag kan inte, jag är inte ens säker på att de ritade av andra bilderna är perfekta och visar helt rätt.
Jag kan inte se säkert på en bild hur en häst kommer kunna arbeta, kan verkligen du det??.
Jag kan sålla bort en hel del som tydligt ex är byggda bakom sig eller andra oönskade variationer som ger svårigheter.
Men detta med vinkel är hur de kan komprimeras ihop och användas i arbete, det arbete man vill se hos en dressyrhäst, och det ser jag enbart i rörelse- där är jag helt enkelt inte tillräckligt eller så duktig som ex du menar att du är.
Jag är nämligen övertygad om att det är komplext, att höft, knä o has leder samverkar och inget är statiskt, men helt klart är att travare inte kan komprimera ihop bakbenen , eller få dem under ,som man vill se i dressyren. Och att om en häst, självklart oavsett ras, blir stressad om det promt ska göras o ridas sådant den inte kan klara av pga extriör.
Jag kan verkligen inte förstå ditt mantra att alla kan göra allt typ för alla har samma vinklar, då det torde vara oerhört stressande ( alltså inte på långa vägar din beskrivna "happy athlete") och göra sådant den egentligen inte kan, utan att för den skulle inte mena att en travare inte skulle kunna ridas.
Ja tänk vad lite muskler och hull kan göra. Fin rumpaKan också visa en före och efter bild på muskler på min första travare. Har tyvärr inga filmer.
Först direkt när jag köpte henne och 1 år senare. Då mest skrittat ute, klättrat och tömkört i paddock. Då jag anser att de har lättare att bära sig utan ryttare i pddocken där också utrymmet är begränsat.