Men ser du inte att vinklarna är olika på olika hästar? Det blir ju svårt att diskutera med dig när du ritar ut vinklarna på dressyrhästen jag la ut, och galoppörerna du la ut, där det är tydligt i din bild att vinklarna är olika, och sen säger du: titta, det är exakt likadant!Diskussionen dom senaste sidorna handlar om "vinklar" och inget annat, vore trevligt om vi kunde hålla oss till vad vi verkligen diskuterar och inte, bara för att det börjar bli obekvämt, känner oss tvungna att direkt misstolka och komma med felaktigheter om vad som egentligen sagts och/eller vad det handlar om. Jag påstår INTE att det inte finns skillnader mellan raser. Eller att travare har lika lätt för sig som ett dressyravlad häst. Jag hävdar bara att det inte handlar om att man vill ha "andra" vinklar.
Det är inte mitt påfund detta med hur man kan se och bedöma exteriörens proportioner och vinklar, det finns ett vedertaget system för detta.
Här är ett exempel, här förklarar man också lite om skillnaderna mellan olika raser som då handlar främst om "yttre" aspekter så som hårrem, hudens tjocklek, muskulaturen, mm, dock inte om strukturen där vill alla (prestationsraser) ha balans.
http://articles.extension.org/pages/72317/judging-horses-conformation-classes
Du verkar blanda ihop en sund exteriör med en optimal exteriör. Det finns givetvis exteriöra fel man inte vill ha på någon häst, oavsett ändamål, men det innebär inte att alla optimala hästar ser likadana ut, oavsett ändamål. Halsansättningen på hästen i det här inlägget är t ex helt bedrövlig ur dressyrsynvinkel. Det kommer inte spela någon roll hur man muskler den, halsen kommer inte flytta sig för det.