@kryddelydd om man sätter det i sitt sammanhang med att olika raser är avlade olika och har olika exteriör utifrån det så jo - det är olika vinklar.
Jag tror inte det är någon som påstått att dom har samma förutsättningar, det diskussionen handlar om är att några påstår att man vill ha "andra vinklar" på en dressyrhäst än på en travhäst. Så är inte fallet. Man vill träna hästen till att vinkla sin kropp på ett annorlunda sätt i dressyr och trav, men vinklarna, dom man föds med och som avlas fram, dom vill man ha lika goda i grunden. För dom sätter gränsen och/eller ger möjligheten. Men man måste träna MUSKLERNA för att hästen ska lära sig att använda hela sitt register, vare sig man fokuserar MEST på att träna på att "dra ihop" eller "sträcka ut" dessa vinklar.@kryddelydd men det är verkligen inget hittepå att vinklarna skiljer sig oerhört mellan olika typer av hästar avlade för olika prestation! Hur korrekt än hästen må vara så att säga.
Milliontals bekräfelser finns ju ang. detta. Kyra summerar det bra ang. dagens avel som ett exempel: https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/masterliga-kyra-samlade-zettermans-hopphast-ett.htm
Jag tycker det blir helkonstigt när man börjar resonera utifrån att alla hästar, bara de i grunden är "korrekt byggda" skulle ha samma förutsättningar med rätt träning? Det blir ju absurt.
Jag rider fullblod och även om min är ganska så fin då jag rider mycket dressyr och lagt ner massor på just dressyr, (MSV) så kommer den ju aldrig nånsin kunna mäta sig med ett dressyravlat halvblod tex. Mycket pga exteriör - lägre ansatt hals, mindre sluttande bog, längre lårben, osv. Detta trots att den är av fin ridhästmodell och det aldrig är någon som förstår att han är rent fullblod om de inte frågar om stam. Fullbloden liksom travarna är ju dessutom enbart prestationsavlade, ffa i Sverige, så ja - det blir stor skillnad.
Travarens förmåga och diskussionen i all ära men faktiskt så trådens KÄRNÄMNE var huruvida hobbyridande LA nivå TS som mest ville rida i skogen och sen bara för skojs skull starta några lätta klasser per år, undrade om läsare tyckte det var en alltför dum ide att då skaffa en ridtravare. Utifrån hur mycket jobb det är att skola en travare i dressyr så har de flesta avrått. Jag tycker inte det är ett dugg märkligt.
Sen har ju frågan nånstans blivit passé ändå eftersom TS bestämt letar efter en 170 häst och det lär man inte hitta någon travare som är med största sannorlikhet, ffa inte i kombo med att den tilltänkta travaren då även ska ha en viss ridbarhet....
Senast ändrad: