Jag tror fortfarande inte det handlar om "vinklar" och skelett.
Det verkar, för att upprepa mig, handla om andra saker.
Och jag lutar mig igen på den forskning som gjorts som funnit en genmutation som påverkar gångarternas "sammansättning".
Alltså, rent allmänt så är jag jätteförvånad att en diskussion om gener dras in som om...ja menar, allt beror på gener såklart vad gäller vinklar o byggnad o mer eller mindre förmåga till olika saker.
Mutationer är ju vanliga och sker det en som passar människans syften så avlas det vidare på mutationen, mkt av olika raser kommer ju från det.
Vad gäller vinklar och förmåga att komprimera dem för undertramp och tillbakatagande ex så har jag inte uppfattat någon skriva som om det är vinklarna i bakbenen hos travare som gör att de har svårighet att galoppera.
Travaren har generellt kass galopp, ej tretakt utan i varierande grad något annat.
Sedan verkar många dra in galoppen i vinkel diskussionen, nåja, så här är det, för att förtydliga: vinklarna är ytterligare en faktor som gör att travaren har problem med dressyrprogram- då de inte kan- som jag skrivit förut, vinkla ihop lederna, komprimera dem för att visa det som är önskvärt i ett dressyrprogram, vilket jag beskrivit förut.
För att förtydliga igen-Den dåliga galoppen är ett problem som jag tycker många ggr sätter hästen i en obekväm och stressande situation om den ska rasa runt och försöka svänga o bära sig med fart o andra fel.
Vinklarna, då säger jag såhär, där kan man rida runt ett program ( då inte i galopp om den är dålig) och liksom glida runt, vilket innebär typ LC o lägre utan längningar , och det behöver inte alls vara obekvämt för hästen, obekvämt blir det såklart om man rider högre klasser än ovan, drar nytta av frånskjutet i längningar men sedan funkar inte upptagningen pga vinklar, och det blir framtungt och handen bromsar o drar.