Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Men vissa raser har ju vinklar som är BRA för tex löp och mindre bra för att göra annat än springa på i maxhastighet för att sas hinna ifatt sin balans.
Eller som är BRA för att samla sig och röra sig rakt upp i luften men är sämre för att gasa på i högt tempo.
Jo men det har inte med olika vinklar att göra. Eller jo, dom som är bäst på att gasa på och dom som är bästa på att samla sig i ett skolsprång, det är dom med mest korrekta vinklar och balans exteriört. Sen är det annat som påverkar också såklart, lungkapacitet, syreupptagningsförmåga (blodets förmåga) och musklernas sammansättning, mm.

Man avlar på prestation, inte vinklar. Varför tror du att jag inte anser gener spelar någon roll? Gener styr allt. Även korrekta vinklar.
Men om gener spelar roll, så inser du ju att dressyrhästar och travare har helt olika förutsättningar för dressyrarbete? Och helt olika vinklar och exteriör?

Jo men det har inte med olika vinklar att göra. Eller jo, dom som är bäst på att gasa på och dom som är bästa på att samla sig i ett skolsprång, det är dom med mest korrekta vinklar och balans exteriört. Sen är det annat som påverkar också såklart, lungkapacitet, syreupptagningsförmåga (blodets förmåga) och musklernas sammansättning, mm.
Tror du att det är samma exteriör som ger förmåga att samla sig och förmåga att trava fort? Alltså att det finns en ”superexteriör” som gör att hästen kan allt: sätta under sig och öppna upp, trava fort och gå i piaff, galoppera fort på korta sträckor och göra en galopp-piruett?

Om det finns en optimal superexteriör, varför har dressyr- och hopphästar olika bakbensteknik över hinder då? Varför öppnar inte dressyrhästar upp? Varför är hopphästar överbyggda och har längre rygg, medan dressyrhästarna är byggda i uppförsbacke?

Varför har du så stort behov av att nervärdera den varmblodiga travaren och dess exteriör? Varför kan du inte erkänna att den har mycket sämre egenskaper för ridning än vad en normal varmblodig ridhäst har? Är travprestationer så lite värda i dina ögon att du inte kan se storheten hos rasen? Den prestation en varmblodig travare utför kräver andra saker än vad den prestation en varmblodig ridhäst ska utföra. Det medför givetvis att man får en annan exteriör vilket ger andra vinklar. En snabb googling på avelsdjur och deras avkommor visar att vinklar är styrda av gener då de ärvs ner direkt från föräldrar till avkomma.
Nej jag vill inte köpa mig en varmblodig travare. Jag skulle inte vilja lägga det arbetet som krävs. Däremot finns det många andra hästraser jag skulle kunna tänka mig att äga som inte är lika hårt avlade mot tävlingsdressyren som den varmblodiga ridhästen är.
Ja nu har du verkligen vridit till det. Storheten hos travaren är just att även den har (och behöver) balans och korrekta vinklar.

Jag diskuterar inte travarens sämre eller bättre egenskaper för ridning specifikt, utan att travarens behov av dressyrarbete för att fungera som ridhäst. Eller min fråga från början var, och du kanske kan svara på den då? Vad är dressyren till för om den inte är till för att hjälpa den häst som har svårt för sig? Och om dressyrtävling är dåligt (för det är det några som uttryckt här) för en häst som har svårt för sig, vad gör det dressyrtävling till då?

Ja nu har du verkligen vridit till det. Storheten hos travaren är just att även den har (och behöver) balans och korrekta vinklar.

Jag diskuterar inte travarens sämre eller bättre egenskaper för ridning specifikt, utan att travarens behov av dressyrarbete för att fungera som ridhäst. Eller min fråga från början var, och du kanske kan svara på den då? Vad är dressyren till för om den inte är till för att hjälpa den häst som har svårt för sig? Och om dressyrtävling är dåligt (för det är det några som uttryckt här) för en häst som har svårt för sig, vad gör det dressyrtävling till då?
Dressyrtävling är dåligt för en häst som har svårt för sig för att det just är för svårt. Det är ju inte konstigare än att hoppning är nyttig gymnastik för de flesta hästar, men det är dåligt att ta ut en häst som har svårt med hinder på en 1,40-bana, för den kommer slå sig halvt fördärvat och inte klara ett enda hinder. För en häst som hoppar bra är det inte dåligt, för då är banan inte för svår.

Det är väl aldrig särskilt snällt mot någon häst att försöka få den att göra alldeles för svåra saker som den inte har förutsättningar att klara? Sen spelar det ju ingen roll om det handlar om att galoppera genom en kortsida, hoppa ett högt hinder eller dra ett tungt lass.

Man ska ju ge hästen uppgifter som den kan klara.

Dressyrträning kan hjälpa hästen som har det svårt för sig. I dressyrtävling ska man prestera vissa moment, som kan vara för svåra för en häst som har svårt för sig.

Bara för att travarnas vinklar gör de mindre lämpade för dressyrtävling, de har generellt sett dåliga vinklar för det- ingen har bra. Ingen.
Där har du fel. Jag kollar annonser dagligen och dom raser som har sämst vinklar och balans exteriört är halvblod och PRE. Dom flesta travare har bättre vinklar och balans i sånt fall.

Bra vinklar för vad?
Balans och symmetri som möjliggör bättre prestation oavsett prestation.

fd1293fc5055260ab40b0ad79ebc8eeb--full-throttle-pet-supplies.jpg

f0216e2f138f376fbae792785ae0bd26.jpg

@ginnies @tuaphua @Mabuse Om ni tittar på dom här bilderna som visar det balanserade idealet.

Vilka vinklar och proportioner vill man ha annorlunda på den dressyrhäst?
Travhäst?
Individuella avvikelser hittar man alltid, men pricipiellt, på vilket sätt (vilka, hur) strävar man efter olika vinklar?

Senast ändrad:
Dressyrtävling är dåligt för en häst som har svårt för sig för att det just är för svårt. Det är ju inte konstigare än att hoppning är nyttig gymnastik för de flesta hästar, men det är dåligt att ta ut en häst som har svårt med hinder på en 1,40-bana, för den kommer slå sig halvt fördärvat och inte klara ett enda hinder. För en häst som hoppar bra är det inte dåligt, för då är banan inte för svår.

Det är väl aldrig särskilt snällt mot någon häst att försöka få den att göra alldeles för svåra saker som den inte har förutsättningar att klara? Sen spelar det ju ingen roll om det handlar om att galoppera genom en kortsida, hoppa ett högt hinder eller dra ett tungt lass.

Man ska ju ge hästen uppgifter som den kan klara.

Dressyrträning kan hjälpa hästen som har det svårt för sig. I dressyrtävling ska man prestera vissa moment, som kan vara för svåra för en häst som har svårt för sig.
Men du hör väl själv hur motsägelsefullt det blir? Dressyrträning hjälper hästen men på dressyrtävling är prestationen för svår?

Som sagt även högt värderade avelshingstar på internationell nivå (dressyr) rids i otakt och obalans mellan varven, är det för svårt för dom också då? Bör dom kanske sluta med dressyrtävlandet?

Bara av ren nyfikenhet, vilka hästar mer anses "Galopp-handikappade"? Har inte läst hela tråden än, kommer till det...
I mina ögon (som icke proffs):
alla raser med extragångarter eftersom de har samma genetiska defekt som vb-travarna i hör utsträckning har: islandshästar (försök få en femgångare att gå samlad galopp på liten volt, eller många femgångare på volt över huvud taget), paso peruano och liknande.
Frieserhästar har många gånger svårt för galopp.
Irish cob verkar ha det rätt jobbigt med galoppen med jämna mellanrum.

Och när det gäller vb-travarna och galopp-problem.
Färsk forskning antyder ju att det kanske inte är så mycket "vinklarna" som ställer till det, utan den där defekta genen som möjliggör pass och tölt, och som finns hos ca 95% av svenska vb-travare... Taktproblem verkar hänga starkt samman med genetiska faktorer som då kanske inte har med "vinklar" att göra.

Vad gäller kommentaren tidigare om fjordingar och misslyckande med samling: jag har hört flertalet olika sorters proffs (equiterapeuter, hovslagare, enstaka veterinärer) kommentera just kallblodens - och då har man syftat på fjord och bruksnordis - stora ledrörlighet och deras faktiskt goda förutsättningar för samling...

Jag har heller aldrig sett något "halvblod" ha så extremt underskjut (övertramp i skritt) med bakbenen som jag sett en del islanshästar (femgångare). De islandshästarna, som då har varit extrema på att skjuta under sig bakbenen, har misslyckats kraftigt i galoppen...
Jag har en islandshäst som trampar över ungefär tre hovlängder i skritten (alltså, för att förtydliga, i stort sett tre hovlängder mellan framhovsspåret och bakhovsspåret på samma sida) och det är ju rätt extremt. Men galoppera rent, det kan han inte (femgångare).
lägger in en bild på en av mina islandshästar i tölt - han är på inget sätt extrem utan rätt medioker, men man kan se att hans bakhov närmar sig framhoven på motsatta sida när han sätter i den och det är ju rätt ordentligt "övertramp". Just den här islandshästen har ganska bra galopp med ren takt även på tio-femtonmetersvolter vilket är relativt ovanligt.
21078486_1217320181747924_5499793861044215116_n.jpg

21151668_1220760154737260_753935548589544343_n.jpg

Skälet, som sagt, till att jag för in islandshästar i resonemanget är deras gemensamma nämnare med vb-travarna: en genetisk mutation som verkar påverka förmågan till tretaktig galopp, samtidigt som den ger "extra gångarter" i form av tölt och pass.

Vilka vinklar och proportioner vill man ha annorlunda på den dressyrhäst?

Man vill ha vinklar som har sådan förmåga att svikta, komprimera ihop sig. Travarens bakdel har inte det, den har frånskjut o breddning- det innebär att den ex vid en ökning dels inte kan samla innan då vinklarna i bak inte kan niga ihop sig, det innebär att det påskjut man vill ha istället går med frånskjut och till sist: den viktiga upptagningen blir inte för att bakbenens vinklar sätts under hästen utan det spjärnas med front och tas mer stöd i handen för att balansera upp det framtunga som blir.

Senast ändrad:
Jag har heller aldrig sett något "halvblod" ha så extremt underskjut (övertramp i skritt) med bakbenen som jag sett en del islanshästar (femgångare). De islandshästarna, som då har varit extrema på att skjuta under sig bakbenen, har misslyckats kraftigt i galoppen...

Jag tror inte någon påstår att ett väldigt stort övertramp i skritten per automatik ger en bra och balanserad galopp.

Om man läser (vilket jag just gjort) vad siffrorna "betyder":
1 - mycket dåligt
2 - dåligt
3 - ganska dåligt
4 - ej fullt godkänt
5 - med tvekan godkänt
6 - godkänt
7 - ganska bra
8 - bra
9 - mycket bra
10 - utmärkt

så då borde ju 55% betyda i stort sett godkänt.
Med tvekan godkänt är ju godkänt - med tvekan. Men inte underkänt.

Så din åsikt om att det behöver vara 62% för godkänt är ju just - en åsikt.
Där är det fel, 4:an är "ej godkänt".
Och sedan är godkänt 60 %. Inte lägre , utan den lägre gräns du tänker på är att en del klubbar har den gränsen vid programridning men det är egenntligen inte godkänt.

Vad gäller kommentaren tidigare om fjordingar och misslyckande med samling: jag har hört flertalet olika sorters proffs (equiterapeuter, hovslagare, enstaka veterinärer) kommentera just kallblodens - och då har man syftat på fjord och bruksnordis - stora ledrörlighet och deras faktiskt goda förutsättningar för samling...

Jag är väl den enda som skrivit någon rad om fjordisar och så skrev jag inte, bättre du citerar och bemöter det jag verkligen skrev.
Men när du har det uppe så är det raser som genetiskt inte kommer fram med bak, utan går mer bakom sig- inte konstigt , de är avlade för att dra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka