Bara av ren nyfikenhet, vilka hästar mer anses "Galopp-handikappade"? Har inte läst hela tråden än, kommer till det...
I mina ögon (som icke proffs):
alla raser med extragångarter eftersom de har samma genetiska defekt som vb-travarna i hör utsträckning har: islandshästar (försök få en femgångare att gå samlad galopp på liten volt, eller många femgångare på volt över huvud taget), paso peruano och liknande.
Frieserhästar har många gånger svårt för galopp.
Irish cob verkar ha det rätt jobbigt med galoppen med jämna mellanrum.
Och när det gäller vb-travarna och galopp-problem.
Färsk forskning antyder ju att det kanske inte är så mycket "vinklarna" som ställer till det, utan den där defekta genen som möjliggör pass och tölt, och som finns hos ca 95% av svenska vb-travare... Taktproblem verkar hänga starkt samman med genetiska faktorer som då kanske inte har med "vinklar" att göra.
Vad gäller kommentaren tidigare om fjordingar och misslyckande med samling: jag har hört flertalet olika sorters proffs (equiterapeuter, hovslagare, enstaka veterinärer) kommentera just kallblodens - och då har man syftat på fjord och bruksnordis - stora ledrörlighet och deras faktiskt goda förutsättningar för samling...
Jag har heller aldrig sett något "halvblod" ha så extremt underskjut (övertramp i skritt) med bakbenen som jag sett en del islanshästar (femgångare). De islandshästarna, som då har varit extrema på att skjuta under sig bakbenen, har misslyckats kraftigt i galoppen...
Jag har en islandshäst som trampar över ungefär tre hovlängder i skritten (alltså, för att förtydliga, i stort sett tre hovlängder mellan framhovsspåret och bakhovsspåret på samma sida) och det är ju rätt extremt. Men galoppera rent, det kan han inte (femgångare).
lägger in en bild på en av mina islandshästar i tölt - han är på inget sätt extrem utan rätt medioker, men man kan se att hans bakhov närmar sig framhoven på motsatta sida när han sätter i den och det är ju rätt ordentligt "övertramp". Just den här islandshästen har ganska bra galopp med ren takt även på tio-femtonmetersvolter vilket är relativt ovanligt.
Skälet, som sagt, till att jag för in islandshästar i resonemanget är deras gemensamma nämnare med vb-travarna: en genetisk mutation som verkar påverka förmågan till tretaktig galopp, samtidigt som den ger "extra gångarter" i form av tölt och pass.