Hur kör du egentligen?

Har upptäckt en massa bilister som ligger och trycker utmed strecket mot vägkanten. Det ser lite osäkert ut. Som att dom är rädda för mötande trafik. Hur placerar ni er på körbanan i dagsljus?

Jag lägger bilen där jag vill ha den (dvs jag ser till att köra aktivt, inte bara "hamnar" någonstans). Är det bra, bred väg ligger jag mitt i min körbana. Är det någon som vill om lägger jag mig så långt ut mot höger jag kan.

På vintern i Jämtland ligger jag lite för nära mittlinjen (men inte över). Det är självbevarelsedrift, som standard plogar de ut för långt dvs det som ser ut som kanten till höger bär inte...
 
Till jobbet varje morgon kör jag några mil på en liten landsväg på vischan utan mittlinje. Vägen är krokig och innehåller ett par riktigt snäva kurvor med skymd sikt. Jag placerar mig alltid ganska långt ut till höger på denna väg, i kurvorna placerar jag mig så att jag tryggt skulle kunna möta en lastbil utan att behöva flytta på mig. Väldigt många ligger mitt i vägen och kör, och det har hänt mer än en gång att bilar jag mött i kurvorna har fått paniksvänga mot kanten för att inte krocka med mig. Totalt livsfarligt! Jag upplever att de som ligger i mitten av vägen inte riktigt vet vart de har bilen.

Jag har fått höra att man numera lär sig på körskolor att köra så, vilket jag tycker är läskigt. Många verkar ha för stor tilltro till sin egen förmåga att reagera och hinna flytta på sig, jag har fått rädda upp såna situationer flera gånger genom att kasta mig halvvägs ner i diket.

Jag ligger närmare höger än vänster i filen om jag ligger i högerfilen, så lärde jag mig på körskolan och så tycker jag att de flesta av mina medtrafikanter också gör. Kör mest på motorvägar.
 
Till jobbet varje morgon kör jag några mil på en liten landsväg på vischan utan mittlinje. Vägen är krokig och innehåller ett par riktigt snäva kurvor med skymd sikt. Jag placerar mig alltid ganska långt ut till höger på denna väg, i kurvorna placerar jag mig så att jag tryggt skulle kunna möta en lastbil utan att behöva flytta på mig. Väldigt många ligger mitt i vägen och kör, och det har hänt mer än en gång att bilar jag mött i kurvorna har fått paniksvänga mot kanten för att inte krocka med mig. Totalt livsfarligt! Jag upplever att de som ligger i mitten av vägen inte riktigt vet vart de har bilen.

Så är vår väg första typ 12 kilometerna. Jag slickar gruskanten av samma anledning.
 
Jag har fått höra att man numera lär sig på körskolor att köra så, vilket jag tycker är läskigt. Många verkar ha för stor tilltro till sin egen förmåga att reagera och hinna flytta på sig, jag har fått rädda upp såna situationer flera gånger genom att kasta mig halvvägs ner i diket.

Jag ligger närmare höger än vänster i filen om jag ligger i högerfilen, så lärde jag mig på körskolan och så tycker jag att de flesta av mina medtrafikanter också gör. Kör mest på motorvägar.

De jag möter som ligger på min del av vägen har definitivt inte lärt sig det på en körskola i modern tid 🙈
 
Jag har fått höra att man numera lär sig på körskolor att köra så, vilket jag tycker är läskigt. Många verkar ha för stor tilltro till sin egen förmåga att reagera och hinna flytta på sig, jag har fått rädda upp såna situationer flera gånger genom att kasta mig halvvägs ner i diket.

Jag ligger närmare höger än vänster i filen om jag ligger i högerfilen, så lärde jag mig på körskolan och så tycker jag att de flesta av mina medtrafikanter också gör. Kör mest på motorvägar.
Det låter som bullshit. På fria raksträckor med bra sikt (smala vägar), så ja, men absolut inte genom kurvor eller där det är skymd sikt. De som hävdar att man lär sig det har knappast lyssnat på sin körskollärare.
 
Det låter som bullshit. På fria raksträckor med bra sikt (smala vägar), så ja, men absolut inte genom kurvor eller där det är skymd sikt. De som hävdar att man lär sig det har knappast lyssnat på sin körskollärare.

Nä, det låter ju galet att man skulle lära ut ett trafikfarligt beteende.
 
När jag tog körkort lärde jag mig att ligga ganska nära mittensträcket på landsväg när det var skymning osv, ifall att något djur skulle få för sig att hoppa fram. Men ligga i mitten om det var mycket trafik.
I dagsljus ligga i mitten och hålla ut lite till höger i kruvorna vid dålig sikt.
Sedan självklart lägga mig lite åt höger vid omkörningar.

På motorvägar ligger jag alltid i mitten av filen.

Allt det kändes logiskt för mig och jag kör automatiskt på det sättet utan att riktigt tänka på det.
 
När jag var osäker och relativt ny bilförare låg jag mer åt höger då mötet med andra bilar kändes närmre än vad det är.
Nu ligger jag mer i mitten av körsträckan och har god kännedom om hur bred min bil är och avstånd :)
 
Kör, medvetet, ganska så långt till höger, men självklart inte utanför linjen. Detta för att det är tystare än att ligga i spåren, speciellt på vissa vägar (blir trött i huvudet av vägbuller). Är även skonsammare åt däcken, men det är bara en bonus.
Samt att bränsleförbrukningen blir mindre.
 
Det låter som bullshit. På fria raksträckor med bra sikt (smala vägar), så ja, men absolut inte genom kurvor eller där det är skymd sikt. De som hävdar att man lär sig det har knappast lyssnat på sin körskollärare.

Det kommer från en kompis barn som tog körkort förra året.
 
Jag kör ganska mycket i jobbet. Olika tider på dygnet.
Jag kör effektivt. Försöker att alltid ligga mitt i filen. På småvägar håller jag mig alltid i högerkanten för att slippa trängas med bilister som är rädda för väggrenen. Kör ofta på små krokiga vägar så det har liksom blivit en reflex för att slippa veja för de som genar i kurvorna.
Kan bli fruktansvärt irriterad över folk som kör 60 överallt och gärna vinglar ut över mittlinjen. Det är nästan alltid de man blir fast bakom för det inte finns möjlighet att köra om så man blir sen till sina kunder. :meh:
 
Jag förstår de som slickar linjen.
När jag kör på E20 ligger jag så långt höger som möjligt, gärna i vägrenen.
Ca 1gång/vecka får jag slänga mig ut mot diket, eller t.o.m. köra bilen delvis utanför vägen, för jag har 1-2 mötande bilar i mitt körfält.

För inte så länge sedan blev jag och en annan utprejade utanför vägen, av två fordon som körde om och skar av vår färdriktning. Det var i infarten i en stad. Den andra föraren var så chockad, att han inte kunde köra vidare.

Man kan undra om folk får sitt körkort i flingpaketet nuförtiden?
 
Det kommer från en kompis barn som tog körkort förra året.
Jag tog för 2,5 år sen. Jag hade inte fått sitta bakom ratten om jag låg i mitten av vägen i en skymd kurva, det säger sig väl självt att det inte är något en körskola skulle lära ut? Kompisens barn har högst troligen missuppfattat någonting om hen tror att det är så hen blivit tillsagd att köra.
 
Jag har alltså allt oftare sett bilister som verkligen slickar de vita strecken vid kanten på normalbred landsväg med två körfält. Kör i rätt hastighet gör dom, inga konstigheter så. Men dom har ju absolut inget utrymme till höger om sig. Minsta rattvridning så är dom utanför vägen. Och vinglar gör ju alla någon gång. Själv är jag extremt noga med att hålla avståndet. Sen jag bytte jobb och nu kör 10 mil om dagen på landsväg samma sträcka varje gång så är jag ändå förundrad över hur det flyter på i trafiken. Men så är det vissa beteenden som sticker ut.
 
Jag tror själv att det är lektionen i kurvtagning som spökar (den gick ut på att räta ut kurvorna, vilket innebär att man automatiskt kommer ut i mötande körfält vid högerkurva, vilket iofs är bra om det inte finns annan trafik). I övrigt fick vi lära oss - nära höger kant i dagsljus för att undvika att köra i spår och nära mittstrecket vid dålig sikt för att inte riskera oskyddade trafikanter på vägrenen och för att få lite extra förvarning om vilt kom ut på vägen.

Tog körkort för ett decennium sedan
 
Har upptäckt en massa bilister som ligger och trycker utmed strecket mot vägkanten. Det ser lite osäkert ut. Som att dom är rädda för mötande trafik. Hur placerar ni er på körbanan i dagsljus?
Beror väl på. Har en bil som tidigare spårade så in i ____ så jag vid något tillfälle var nära att tappa kontrollen på dålig väg, dåliga däck och hög fart. Den försökte jag hålla bort från spår i vägen vilket på t.ex motorväg var mot vita strecken. Nu är däcken bytta och problemet lite mindre även om det är lite enklare att hantera. Slingerbulten och dylikt där folk försöker hålla högsta tillåtna hastighet som ofta är ca 70 trots att du ser kanske 50-100 meter framför dig pga kurvorna är jag definitivt på "min sida", risken att frontalkrocka med någon är alldeles för stor som det är. Fri sikt långt fram och bil som ligger stadigt kan jag absolut tänka mig att ligga mer mot mitten om jag finner behov av det.
 
Att aldrig skära en kurva om man inte har fri sikt, aldrig köra om om man inte har fri sikt, aldrig gå ut på vägrenen om man inte har fri sikt är knappast saker som ändrats sedan jag tog körkortet, likt förbannat är det allt för ofta jag ser det beteendet i trafiken.

Vad det gäller idioterna som kör om vid möten så är tyvärr min erfarenhet att de är piggare på att göra idiotomkörningar just vid möten där den andra föraren ligger vid kantmarkeringen/nära vägrenen.
 
Tog körkort för ett par år sedan och lärde mig att i dagsljus ska du ligga till höger, nära vägstrecken. I mörker mer mot mitten. Således är det så jag kör. Vilket antagligen har räddat mig från att krocka ett par gånger när galningar missbedömt sina omkörningar.
 

Liknande trådar

Tjatter Vill gnälla. Tog mig en cykeltur på grusvägen. Vägen är bred nog för två bilar utan problem och med lite planering kan en även möta...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 512
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 849
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp