Hur köper ni mobil?

Det är ju tråkigt att en så dyr telefon böjer sig i fickan, men man får ju räkna med att nya grejer kommer med bebis-sjukdomar ibland. Kommer Apple kompensera på något sätt?
Jag köper inte en telefon som inte funnits på marknaden ett tag för att slippa sådana överraskningar, plus att det finns mer recensioner att läsa.

Har inte läst allt innan jag skriver, men senaste två gångerna har jag köpt kontant. Första gången bytte jag abonnemang men då det var billigare att köpa direkt ändå. Räknade helt enkelt ut och tog det billigaste. :)

Senaste gångerna har jag köpt mobil med abbonnemang. Det är nästan alltid billigare. "minsta totala kostnad under uppbindningstiden" brukar se hutlöst mycket och kan tänka mig många tror det är billigare att köpa en telefon utan abbonnemang... Men många missar då att räkna in abbonnemangspriset som tillkommer senare. Väldigt ofta kostar de "dyrare" telefonerna 100kr/månaden som tilläggsavgift på abbonnemanget, vilket motsvarar 2400 kr - inte mycket för en telefon :)

Nu ska jag nog snart beställa en iphone 5 med studentrabatt, kostar bara lite mer än mitt abbonnemang jag har nu...

Köper ni med förhöjd månadskostnad under en bunden tid eller köper ni kontant?

Jag har alltid köpt med bunden tid, 0 kronor i butiken. Men nu när iphone 6 kommer så blir den så satans dyr om man inte köper kontant.

Hur tänker ni?

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :) Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)
Har alltid köpt kontant, men när sonen skulle ha sin senaste lur så skulle det bli dyrare att köpa lur kontant, än om jag köpte bundet 2 år med samtal, sms och surf.
Trodde de skulle lägga på någon fakturaavgift som de skulle göra pengar på istället, men eftersom jag kunde lägga den som e-faktura så kostar ju den inget. Så jag sparade ett par tusen på att välja bundet med lur.
Min egen har jag köpt kontant.

Senaste gångerna har jag köpt mobil med abbonnemang. Det är nästan alltid billigare. "minsta totala kostnad under uppbindningstiden" brukar se hutlöst mycket och kan tänka mig många tror det är billigare att köpa en telefon utan abbonnemang... Men många missar då att räkna in abbonnemangspriset som tillkommer senare. Väldigt ofta kostar de "dyrare" telefonerna 100kr/månaden som tilläggsavgift på abbonnemanget, vilket motsvarar 2400 kr - inte mycket för en telefon :)

Nu ska jag nog snart beställa en iphone 5 med studentrabatt, kostar bara lite mer än mitt abbonnemang jag har nu...

Som sagt, jag räknar alltid in abonnemanget och hamnar flera tusen lägre med att köpa kontant. Den avgörande faktorn verkar vara hur dyrt abonnemang man har tänkt sig ha.

Ja om man är så svartvit att man inte kan tänka sig annat än iPhone så. Det är ungefär som när en volvoägare inte kan göra annat än uppgradera sig med nyare volvo och gudförbjudeingetannat, inte prova andra bilmärken för volvo "är något helt annat'.

Som du säger - det är en mobiljävel, inget annat. ;)
Svartvit? Men herregud. Jag har haft två iphone och varit nöjd med dem. Varför kan jag då inte få fortsätta med iphone utan att kallas svartvit?

Min första smartphone hade Symbian som operativ. Det gillade jag inte. Min andra hade android, det gillade jag inte heller. Min tredje hade iOS och det gillade jag.

När jag byter bil blir det troligast en Hyundai igen, jag håller mig till hårprodukter från Jessicurl och jag fortsätter köpa ekologiskt Gevalia. Ingen har kallat mig svartvit för det.

Svartvit? Men herregud. Jag har haft två iphone och varit nöjd med dem. Varför kan jag då inte få fortsätta med iphone utan att kallas svartvit?

Min första smartphone hade Symbian som operativ. Det gillade jag inte. Min andra hade android, det gillade jag inte heller. Min tredje hade iOS och det gillade jag.

När jag byter bil blir det troligast en Hyundai igen, jag håller mig till hårprodukter från Jessicurl och jag fortsätter köpa ekologiskt Gevalia. Ingen har kallat mig svartvit för det.

Jag gjorde en tillfällig utflykt till HTC men bytte tillbaka inom ett par månader.

Varför byta om man är nöjd liksom?

Oavsett, jag säger som jag sagt massa gånger nu: Jag tycker inte att det är märkligt om det skrivs mycket om det. Det skrivs mycket om iPhone generellt liksom. Det är svindyra telefoner, hajpade som fan, och då blir det så.

Att du är nöjd är ju jättebra men det känns ändå märkligt att du, om du nu tycker hajp och krig är så tramsigt, skriver att du tror att det bara är för att det är en iPhone som det ses som ett fel att den kan böjas sönder. Detta baserat på att Xperian inte fått lika mycket uppmärksamhet. För mig känns det lite typiskt Apple-kund ska försvara Apple oavsett vad som händer. Skulle Aftonbladet och halva internet skriva samma sak om Samsung skulle jag inte ens reagera, skiter väl jag i. Jag har inget behov av att "försvara" min telefon, det är bara en telefon liksom.

Om du frågade hur folk brukade göra när de köper mobil, alltså binda eller köpa kontant, och det senare i tråden kom fram att det var en Samsung du skulle byta till - då skulle jag inte skriva att Du har väl läst i Aftonbladet att den viker sig? :eek:

Det är det som är skillnaden.

Jag gjorde en tillfällig utflykt till HTC men bytte tillbaka inom ett par månader.

Vi lär oss använda ett visst system och blir dessutom låsta av att vi laddat in en massa appar som vi kanske betalat för dessutom. Jag har alltid kört Android och Sony och är supernöjd. Jag fick en Iphone på jobbet och det är ett under att jag inte kastat ut den genom fönstret än. Den är så J-A dålig. Tycker jag.

Det här är väl det som är bra med konkurrens. Jag väljer en telefon som passar just mig.

Nej men precis. Och nu låter tråden lite som att alla iphones plötsligt börjat lägga sig dubbelvikta i fickan. Jag undrar dock fortfarande hur man överhuvudtaget får ner en 6+ i fickan. Den är ju nästa än lika stor som en iPad. Jag ska inte ha plus, jag ska ha en 6.

Det som oroar mig mer än vikningen är att iOS 8 inte funkat som det ska i sexan. Kanske väntar ett par dagar med att beställa tills det är löst.

Vi lär oss använda ett visst system och blir dessutom låsta av att vi laddat in en massa appar som vi kanske betalat för dessutom. Jag har alltid kört Android och Sony och är supernöjd. Jag fick en Iphone på jobbet och det är ett under att jag inte kastat ut den genom fönstret än. Den är så J-A dålig. Tycker jag.

Det här är väl det som är bra med konkurrens. Jag väljer en telefon som passar just mig.

Haha!

Jag väntade på "det är för att du inte fattar android"-inlägget men det gick fortare än väntat!

Jag är bara inne på min andra iPhone, jag principvägrade förr. Sen ville jag spela wordfeud och just då var det iPhone som var enda(?) alternativet.

Nej precis, man slipper ju inkörningen. Förra sommaren bytte jag laptop, gick från HP till Sony. Båda med Windows men jag har tamejfan fortfarande inte vant mig vid Sony. (Vilket iofs delvis beror på att jag gör nästan allt på Ipad som är mycket smidigare).

Haha!

Jag väntade på "det är för att du inte fattar android"-inlägget men det gick fortare än väntat!

Jag är bara inne på min andra iPhone, jag principvägrade förr. Sen ville jag spela wordfeud och just då var det iPhone som var enda(?) alternativet.

Är det något konstigt med det? Många som är vana vid Iphone förstår sig inte på Android. Jag däremot fattar inte Iphone.

Haha!

Jag tolkade inte Tomas så. Fast annars är det väldigt vanligt med "Iphone är jättebra för de som inte är så vana vid teknik". Som om användarvänlighet skulle vara ett minus :D

Fast jag undrar om inte Iphone och android är på väg att mötas när det gäller det. Android har blivit enklare och Iphone svårare. Häromveckan skulle jag hjälpa någon som gått vilse i sin Samsung och jag redde lätt ut det, den var intuitiv nog.

Min S3 (5,1") ryms utmärkt i jackfickan, så en 5,5" 6+ borde väl också fungera.

Jag har dock aldrig fått plats med en mobil i någon annan byxficka än mjukisbyxorna. Jag får ju knappt plats med ett kreditkort i fickan om jag har tighta byxor.

Jag ska egentligen inte supporta hur man hittar i androider på mitt jobb, men gör det ändå till viss del eftersom det går hur bra som helst att utgå från iPhone-guiden. Dom har blivit väldigt lika.

Min S3 (5,1") ryms utmärkt i jackfickan, så en 5,5" 6+ borde väl också fungera.

Jag har dock aldrig fått plats med en mobil i någon annan byxficka än mjukisbyxorna. Jag får ju knappt plats med ett kreditkort i fickan om jag har tighta byxor.

Jag ska egentligen inte supporta hur man hittar i androider på mitt jobb, men gör det ändå till viss del eftersom det går hur bra som helst att utgå från iPhone-guiden. Dom har blivit väldigt lika.
De har blivit lika, ja. Det var det jag tänkte.

Byxfickor är det bendgate handlar om, inte jackfickor. Men jag får inte ner min femma i byxfickan heller. Jag har den alltid i jackfickan eller om halsen.

Jag tolkade inte Tomas så. Fast annars är det väldigt vanligt med "Iphone är jättebra för de som inte är så vana vid teknik". Som om användarvänlighet skulle vara ett minus :D

Nej, fast det finns avgörande skillnader där utsagan är korrekt och relevant. Hela ekosystemet kring Android är betydligt mer öppet för den som verkligen är intresserad av tekniken. Det är dock inget som spelar roll för majoriteten av kunder.

Mest förvånande är trots allt inte att man gillar olika funktionalitet, varianter och märken, utan att man är beredd att betala 2-3 gånger mer, i de högra prisklasserna det gäller. Man kan säga att Apple verkligen har lyckats på varumärkesfronten och med funktionalitet som verkar gå att ta betalt för.

Nej, fast det finns avgörande skillnader där utsagan är korrekt och relevant. Hela ekosystemet kring Android är betydligt mer öppet för den som verkligen är intresserad av tekniken. Det är dock inget som spelar roll för majoriteten av kunder.

Mest förvånande är trots allt inte att man gillar olika funktionalitet, varianter och märken, utan att man är beredd att betala 2-3 gånger mer. Man kan säga att Apple verkligen har lyckats på varumärkesfronten och med funktionalitet som verkar gå att ta betalt för.

Men det med öppenhet håller jag med dig om, förutom att det verkar som om Google också är rätt dominant mot sina användare.

Den vanligaste kritiken jag hört från androidanvändare är just att "man blir så låst till Apple". Och nu menar jag inte dig men när jag ställt följdfrågan vad det är de upplever som låst - så har bara två kunnat svara. En var en kollega som bl a sa att hon var irriterad på att inte kunna ställa in hur många minuter det skulle gå mellan snoozarna - konkret och bra exempel. Den andra var en person här på buke, som kunde lista punkter där hon inte hade lika stor valfrihet med iphone som med android.

Men ingen annan har kunnat svara på min följdfråga. De har bara upprepat att man blir så låst - det verkar alltså vara ett väldigt inlärt svar.

Nej men precis. Och nu låter tråden lite som att alla iphones plötsligt börjat lägga sig dubbelvikta i fickan. Jag undrar dock fortfarande hur man överhuvudtaget får ner en 6+ i fickan. Den är ju nästa än lika stor som en iPad. Jag ska inte ha plus, jag ska ha en 6.

Det som oroar mig mer än vikningen är att iOS 8 inte funkat som det ska i sexan. Kanske väntar ett par dagar med att beställa tills det är löst.
OT.
En vän till mig fick sin 6+ nyligen. Det blev raka vägen till JC för inköp av nya jeans med djupare fickor. G-Star lär få ett uppsving på sin försäljning då de har väldigt djupa fickor. :)
6+ är dock alldeles för stor för mig, är tvungen att hålla den med bägge händerna. Lätt och snygg men nästan lika stor som min lilla surfplatta. Lite opraktiskt när man är i stallet eller har arbetskläderna på sig...

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar