Hur köper ni mobil?

Mest förvånande är trots allt inte att man gillar olika funktionalitet, varianter och märken, utan att man är beredd att betala 2-3 gånger mer, i de högra prisklasserna det gäller. Man kan säga att Apple verkligen har lyckats på varumärkesfronten och med funktionalitet som verkar gå att ta betalt för.
Jag tror att det är det många androidägare reagerar på, om de kostar så mycket så måste det ju finnas nåt MER i dem.

Men det med öppenhet håller jag med dig om, förutom att det verkar som om Google också är rätt dominant mot sina användare.

Den vanligaste kritiken jag hört från androidanvändare är just att "man blir så låst till Apple". Och nu menar jag inte dig men när jag ställt följdfrågan vad det är de upplever som låst - så har bara två kunnat svara. En var en kollega som bl a sa att hon var irriterad på att inte kunna ställa in hur många minuter det skulle gå mellan snoozarna - konkret och bra exempel. Den andra var en person här på buke, som kunde lista punkter där hon inte hade lika stor valfrihet med iphone som med android.

Men ingen annan har kunnat svara på min följdfråga. De har bara upprepat att man blir så låst - det verkar alltså vara ett väldigt inlärt svar.
Det jag inte gillar med Apple är att man inte bara kan lyfta in t.ex. en ljudbok utan att lägga in den i iTunes först. Och där kan hända massa konstiga saker med en ljudbok. Det tar dessutom väldigt lång tid om man jämför med en annan enhet som inte behöver konvertera filerna.
Köper jag en mp3-bok så tycker jag att en iPod skall klara det.
Nu har jag bara en stor iPod kvar, alla tre mini jag hade gick sönder någon/några månader efter att garantin har gått ut. En hade väl varit en tillfällighet men tre!? Och inte fått hjälp.
Så då blev det naturligtvis inte fler datorer, lurar, plattor eller lagringsmedia från Apple.
Trots att jag gillar designen.

Men det med öppenhet håller jag med dig om, förutom att det verkar som om Google också är rätt dominant mot sina användare.

Den vanligaste kritiken jag hört från androidanvändare är just att "man blir så låst till Apple". Och nu menar jag inte dig men när jag ställt följdfrågan vad det är de upplever som låst - så har bara två kunnat svara. En var en kollega som bl a sa att hon var irriterad på att inte kunna ställa in hur många minuter det skulle gå mellan snoozarna - konkret och bra exempel. Den andra var en person här på buke, som kunde lista punkter där hon inte hade lika stor valfrihet med iphone som med android.

Men ingen annan har kunnat svara på min följdfråga. De har bara upprepat att man blir så låst - det verkar alltså vara ett väldigt inlärt svar.

Fast det är ju det jag menar med att vara svart/vit - något som du reagerade starkt mot. Som androidanvändare har man massor av olika lurar att välja mellan, man är inte så bunden till en och samma tillverkare. Som Iphoneanvändare så finns bara en, med variabla inköpskostnader. Androidanvändare väljer lur efter funktionalitet med argument som den har bättre kamera än den, och den klarar att leva i stallmiljö, jag vill ha en liten lur/jag vill ha en robust lur, vissa lurar har applikationer som är märkesbundna som andra inte har osv.

OT.
En vän till mig fick sin 6+ nyligen. Det blev raka vägen till JC för inköp av nya jeans med djupare fickor. G-Star lär få ett uppsving på sin försäljning då de har väldigt djupa fickor. :)
6+ är dock alldeles för stor för mig, är tvungen att hålla den med bägge händerna. Lätt och snygg men nästan lika stor som min lilla surfplatta. Lite opraktiskt när man är i stallet eller har arbetskläderna på sig...
Men jösses, man behöver köpa ny garderob alltså? Fantastiskt :D

Jag tycker också att plus är alldeles för stor. Jag har ju en ipad. Och det verkar bökigt att ringa med en mobil som är nästan lika stor som en platta.

I texten om iphone 6 här finns en bild. De två i mitten är 6 och 6+
http://blogg.gp.se/teknik/

Men jösses, man behöver köpa ny garderob alltså? Fantastiskt :D

Jag tycker också att plus är alldeles för stor. Jag har ju en ipad. Och det verkar bökigt att ringa med en mobil som är nästan lika stor som en platta.

I texten om iphone 6 här finns en bild. De två i mitten är 6 och 6+
http://blogg.gp.se/teknik/
Haha, japp! Men snygg var den, skall medges.
Jag brukar ha min i BH:n när jag grejar hemma. Om jag skulle ha en 6+ där hade jag behövt en operation och gigantisk BH. Så jag nöjer mig med en mindre telefon.
Storleken har ju ingen betydelse har jag hört!

Om du frågade hur folk brukade göra när de köper mobil, alltså binda eller köpa kontant, och det senare i tråden kom fram att det var en Samsung du skulle byta till - då skulle jag inte skriva att Du har väl läst i Aftonbladet att den viker sig? :eek:

Det är det som är skillnaden.
Fast om jag skriver att jag ska köpa produkt X och undrar hur folk brukar gå tillväga och nån säger "Bara så du vet, den har rapporterats ha det här problemet" så nej, det har jag inga problem med. Antingen vill jag köpa produkten oavsett eller så tänker jag om.

Skulle nån ha varnat mig för ett problem med Samsung hade jag nog mest googlat och läst på snarare än känt att Samsung blir attackerat bara för att det är Samsung etc etc.

Fast det är ju det jag menar med att vara svart/vit - något som du reagerade starkt mot. Som androidanvändare har man massor av olika lurar att välja mellan, man är inte så bunden till en och samma tillverkare. Som Iphoneanvändare så finns bara en, med variabla inköpskostnader. Androidanvändare väljer lur efter funktionalitet med argument som den har bättre kamera än den, och den klarar att leva i stallmiljö, jag vill ha en liten lur/jag vill ha en robust lur, vissa lurar har applikationer som är märkesbundna som andra inte har osv.
Och mig spelar det alltså ingen roll eftersom iphone kan göra det jag vill att den ska göra. Det enda jag tycker är dåligt är samtalskvalitén - även om den blivit bättre är den fortfarande så bra som jag skulle vilja. Och det är bedrövlig ironi att man inte kan ringa med bra ljudkvalité med sin telefon.

Men som liten dator gör den allt jag vill.

(Och nu har jag säkert förlängt tråden med minst 40 inlägg om hur fantastisk samtalskvalitén är på alla androider.)

Som apputvecklare är det enorm skillnad.

Fast om jag skriver att jag ska köpa produkt X och undrar hur folk brukar gå tillväga och nån säger "Bara så du vet, den har rapporterats ha det här problemet" så nej, det har jag inga problem med. Antingen vill jag köpa produkten oavsett eller så tänker jag om.

Skulle nån ha varnat mig för ett problem med Samsung hade jag nog mest googlat och läst på snarare än känt att Samsung blir attackerat bara för att det är Samsung etc etc.
Fast det handlade inte om produkt X. Jag tror att jag t o m skrev att det inte spelar någon roll om det är iphone eller android. Det jag ville veta var om folk brukade köpa mobilen kontant eller till förhöjd månadskostnad på abonnemanget.

Från trådstarten:

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :)Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)

Fast det handlade inte om produkt X. Jag tror att jag t o m skrev att det inte spelar någon roll om det är iphone eller android. Det jag ville veta var om folk brukade köpa mobilen kontant eller till förhöjd månadskostnad på abonnemanget.
Fast det här är buke. Nämner man produkt X i en TS så kan det hända att folk kommer med oönskade råd. Och som sagt, hade det varit min tråd och den handlade om min telefon hade jag inte reagerat om någon sagt nåt om eventuella problem med telefonen. No worries liksom.

(Och nu har jag säkert förlängt tråden med minst 40 inlägg om hur fantastisk samtalskvalitén är på alla androider.)

Fast så är det ju inte, grejjen är att det finns inget likamedtecken mellan alla androider. Det skiljer sig oerhört mycket.

(min dotters LG G" har en uruuuuuusel samtalskvalitét, jsyk)

Fast det här är buke. Nämner man produkt X i en TS så kan det hända att folk kommer med oönskade råd. Och som sagt, hade det varit min tråd och den handlade om min telefon hade jag inte reagerat om någon sagt nåt om eventuella problem med telefonen. No worries liksom.
Men iphone/androidkriget är så jäkla uttjatat. Jag tänkte bara försöka slippa det en enda gång när jag skrev som jag gjorde.

Och även om jag inte svarat på det som gällde bendgate så hade tråden fortsatt leva sitt eget liv om hur jävla usel iphone är jämfört med android. Det är tröttsamt att alltid bli betraktad som teknisk idiot som av ren dumhet sprätter pengar på överprisade grejer bara för att hon väljer en viss mobil. Samma mobil som har miljoner och åter miljoner användare.

Är det något konstigt med det? Många som är vana vid Iphone förstår sig inte på Android. Jag däremot fattar inte Iphone.

Ja, det handlar mest om vana. Jag använder iphone i jobbet och har en privat android. Jag tycker båda har sina fördelar.

Det jag gillar mest med min egen telefon är skärmstorleken (det är en Samsung Note så den är stoooor). Det gör att jag aldrig efterfrågar ipaden (som jag också fått från min snälla arbetsgivare).

Så - skulle jag köpa en iphone 6 så hade det blivit den som heter 6+. Då kan man göra sig av med andra prylar på samma gång.

Sorry för OT.

Senaste gångerna har jag köpt mobil med abbonnemang. Det är nästan alltid billigare. "minsta totala kostnad under uppbindningstiden" brukar se hutlöst mycket och kan tänka mig många tror det är billigare att köpa en telefon utan abbonnemang... Men många missar då att räkna in abbonnemangspriset som tillkommer senare. Väldigt ofta kostar de "dyrare" telefonerna 100kr/månaden som tilläggsavgift på abbonnemanget, vilket motsvarar 2400 kr - inte mycket för en telefon :)

Nu ska jag nog snart beställa en iphone 5 med studentrabatt, kostar bara lite mer än mitt abbonnemang jag har nu...
Det beror nog på vad man har för abonnemang. Jag landar på under 400 kr i månaden om jag räknar ut kostnaden för mobil och abonnemang under två år, och det verkar inte gå att hitta något abonnemang som innehåller likvärdiga saker, inklusive den mobilen, för ett lägre pris. Så det går nog inte att säga generellt vad som är billigare eller dyrare.

Men iphone/androidkriget är så jäkla uttjatat. Jag tänkte bara försöka slippa det en enda gång när jag skrev som jag gjorde.

Och även om jag inte svarat på det som gällde bendgate så hade tråden fortsatt leva sitt eget liv om hur jävla usel iphone är jämfört med android. Det är tröttsamt att alltid bli betraktad som teknisk idiot som av ren dumhet sprätter pengar på överprisade grejer bara för att hon väljer en viss mobil. Samma mobil som har miljoner och åter miljoner användare.

Keep dreaming! :D

Att den debatten skulle dö ut är lika sannolikt som att sanden försvinner i Sahara, tror jag.

Vi är så otroligt bortskämda i det här landet och vi har det så förbaskat bra att vi kan dividera om vilken telefon som är bäst. Dessutom får Apple hackas på eftersom de är så stora.

Men jag håller med dig, det är så tröttsamt att man skulle vara tekniskt okunnig bara för att man uppskattar lite användarvänlighet. Jag tycker också om när saker och ting går snabbt att förstå.

Men nu - tja, jag kanske skall ta tillbaka diskussionen om sanden i Sahara. Android och Apple blir mer och mer lika, så skillnaderna i användarvänlighet är inte så stora. Så, egentligen är det kanske bara itunes man hänger upp sig på?

@mandalaki Ja, sjoberga gjorde ju precis vad du vad folk att låta bli men honungs post tyckte jag inte räknades dit. Hade du dessutom bara svarat att du inte ville diskutera just iphonen hade jag inte heller reagerat, det jag reagerade på var hur du bemötte det honung skrev för jag tyckte att dina argument var väldigt märkliga.

Såna här diskussioner uppstår dock i de flesta tekniktrådarna tror jag. När jag skulle köpa dator skrev jag "ingen mac" varpå då macinnehavare la ner massa tid på att försöka övertyga mig om dess storhet (som jag aldrig betvivlade, jag hade bara inte råd. Men det fanns det ingen förståelse för) och även om det var lite irriterande var det ju bara att göda den debatten så lite som möjligt.

@mandalaki Ja, sjoberga gjorde ju precis vad du vad folk att låta bli men honungs post tyckte jag inte räknades dit. Hade du dessutom bara svarat att du inte ville diskutera just iphonen hade jag inte heller reagerat, det jag reagerade på var hur du bemötte det honung skrev för jag tyckte att dina argument var väldigt märkliga.

Såna här diskussioner uppstår dock i de flesta tekniktrådarna tror jag. När jag skulle köpa dator skrev jag "ingen mac" varpå då macinnehavare la ner massa tid på att försöka övertyga mig om dess storhet (som jag aldrig betvivlade, jag hade bara inte råd. Men det fanns det ingen förståelse för) och även om det var lite irriterande var det ju bara att göda den debatten så lite som möjligt.

Fast då får man avstå att själv lämna påståenden som är svåra att inte få bemöta.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar