Hur komma till rätta med dåligt självförtroende? *långt*

Julle

Trådstartare
*suck*

Hur ska jag komma till rätta med mitt dåliga självförtroende när det gäller ridning på bana? Tycker efter över 20 års ridning att jag inte kan nåt alls... Kan ju inte ens rida min egen häst i form...:crazy:

Eller kan och kan... Det kan jag egentligen, problemet är att jag mesrider och är för "snäll". Därför kommer jag aldrig till riktig ridning. Teorin kan jag, jag vet vad jag ska göra och varför. Problemet sitter enbart i mitt huvud. Jag tänker och känner efter för mycket.... Och så börjar jag grubbla medan jag rider: Passar sadeln? Känns hon verkligen ren? Varför tjurar hon ihop när jag kräver lite av henne? Har hon ont? Borde jag rida överhuvudtaget? En massa sån skit...

Hon är uppkollad och igångsatt efter skada, så det är inget fel på henne. Sadel är vi på ständig jakt efter, men lånar nu en som funkar kanon!! Så det är enbart att hon testar mig tror jag... Hon känner nog mig bättre än vad jag känner henne...:angel:

Jag menar, jag har ändå byggt upp henne och satt igång henne nästan från scratch sen jag tog henne på foder för snart fyra år sen, så jag vet ju att jag har kommit nån vart. Och det konstiga är att det har känts super nu hela våren sen jag satte igång henne. Mjuk, och mer "framför mig" än vad hon nånsin vart och känts riktigt lösjord.

Sen tränade jag en gång och självförtroendet var puts väck... Inget har funkat känns det som. Och så har en kompis ridit henne åt mig och hon har gått kanon!!:love: Och kompisen har skällt på mig för att jag inte ställer krav när jag rider...:D Men jag tycker ju att jag gör det. Mycket mer än förr om åren, jag har tuffat till mig, jag vågar rida på ett annat sätt än innan. Men ändå kommer jag ingen vart och rider för mesigt?:confused: Alltså jag inser ju att jag gör det...

Och sadeln... När jag rider och pållan går emot och kränger ihop sig när det blir jobbigt (och jag får dåligt samvete för att jag rider...) blir det en massa rugg under... När kompisen rider-inte ett märke!! Och sadeln ligger verkligen jättebra, så det måste ju vara mig det är fel på?!

I vilken ände ska jag börja? Hur ska jag komma till rätta med alla mina mentala blockeringar?

Sv: Hur komma till rätta med dåligt självförtroende? *långt*

Jag är precis likadan!
Speciellt om jag rider i grupp, tittar på de andra och jämför och tänker bara på att det ser så fint ut när de andra rider och går så bra för dem.
Men då faller hela min egen ridning istället

Vad är det du vill kräva av hästen?

Kanske är det lättare om du bryter ner det hela i mindre delar. Om man inte är en ganska skicklig ryttare (och de flesta av oss är ju tyvärr inte det...) så tror jag att det är rätt svårt och abstrakt med just uttryck som att "kräva mer av hästen" eller "rida hästen i form."

Bestäm dig för vad du vill, dela in det in mindre delar och arbeta lugnt och metodiskt mot ditt mål är mitt tips!

Jag är precis likadan. Det enda som har hjälpt mig är att rida för tränare, en tränare som inte låter vare sig mig eller hästen att komma undan. Då inser jag liksom att han KAN och att jag också kan, lite lite grann.

Men det svåra är att hitta rätt tränare...

Sedan tror jag väldigt mycket på det Majola skriver!!! Man kan liksom inte förvänta sig att gå från "skogsmulle" till elitryttare i ett - man får bryta ned problemen och ta ett i sänder.

Tack alla tre!!:bow:

Nej, en stor del av problemet är ju att jag är otålig... Jag vill ha bra resultat direkt och känns det inte bra känns det som världens undergång och att jag rider sönder min häst...

Men det jag vill har jag rätt klart för mig: lång, låg form och en avspänd häst. Mer än så kräver jag inte, för jag vet att jag måste dit först innan jag kan komma vidare. Så fokus ligger på harmoni framförallt.

Har dock kommit fram till att jag rider andras hästar bättre för då är det inte så mycket känslor inblandat och ansvaret ligger inte på mig...

Nej, nu är jag flummig och måste sova...:)

Har dock kommit fram till att jag rider andras hästar bättre för då är det inte så mycket känslor inblandat och ansvaret ligger inte på mig...

Huvet på spiken!;)

Du är lååååångt ifrån ensam om detta fenomen ska jag säga.

Skaffa tränare om du inte har det redan, det gör så himla mycket.

Huvet på spiken!;)

Skaffa tränare om du inte har det redan, det gör så himla mycket.

Det kanske är så...:laugh:

Har ju inte tränat på länge p.g.a skada men har ridit ett pass privat för en av ridlärarna på klubben här och ska rida för henne några gånger till i sommar. Sen ska jag vara med på lite dressyr-och hoppkurser i höst!!

Det jag funderar över är självförtroendedippen efter träningen?? Innan i vår har det känts kanon att rida och som att det bara har gått framåt.... Trivs kanon med tränaren, så det är inte det. Kanske bara att hjärnan kom igång och att vi jobbade med lite mer "småpill" än vad jag gjort på egen hand?:confused:;)

Huvet på spiken!;)

Verkligen. Jag är precis likadan och tycker snarare att det är en regel än ett undantag.

Känner igen mej! Hade tidigare en häst som hade inflammationer som kom tillbaks hela tiden och vi fick till slut ta bort honom. Så jag är oxå j*vligt nojjig med att kolla om min nya häst känns lite ojämn när man rider osv, inbillar och oroar mej mkt för sånt :crazy:

Jag kan oxå känna att allt känns skit med ridningen vissa perioder, min häst stressar lätt och lyssnar inte och då blir jag otålig och irriterad så då blir det en ond cirkel. Då brukar jag låta bli att rida på några dagar och göra något annat med henne istället, för får hon villa helt blir hon oftast bara ännu piggare...

Nu har jag oftast inte problem att kräva att hon ska jobba, men jag red förut för en tränare som jag inte riktigt kom överrens med och jag ifrågasatte hennes metoder. Min häst behövde bla. tydligen bara böja på nacken och inte alls jobba med ryggen eftersom hon bara är 6 år (fullblod som håller på att skolas om) enligt den tränaren, hon knäckte mej verkligen totalt efter det :crazy: Kändes liksom som att jag har ridit i 10 år och att jag hade missuppfattat allting, då kändes det som att jag skulle kunnat sålt hästen för kändes inte alls som att jag klarade av att skola om henne... :crazy:

Men sen några dagar efteråt när jag red så red jag på "mitt" sätt dvs. nästan bara säte och vikt och då gick hon super! Så då kom mitt självförtroende tillbaks :D Så att ha en duktig tränare som kan hjälpa en och som kan få en att känna sig bra så att självförtroendet stärks tror jag är väldigt viktigt!

Det gäller väl att hitta en tränare som du trivs med. En skicklig tränare lägger nivån på träningen efter häst och ryttare. När du hittar rätt tränare kommer du garanterat få bättre självförtroende när du känner att du lyckas med det du vill. Tålamod är nödvändigt och även om det ibland tar tid så tänk på att det som tar tid det blir väl befäst.

Jag är precis likadan!
Speciellt om jag rider i grupp, tittar på de andra och jämför och tänker bara på att det ser så fint ut när de andra rider och går så bra för dem.
Men då faller hela min egen ridning istället

Samma här:crazy:

Men det jag vill har jag rätt klart för mig: lång, låg form och en avspänd häst. Mer än så kräver jag inte, för jag vet att jag måste dit först innan jag kan komma vidare. Så fokus ligger på harmoni framförallt.

Men vet du, harmoni och avspändhet kan du inte kräva av din häst. Inte heller kan du kräva en lång och låg form. Alla dessa saker är resultatet av andra faktorer.

Detta är absolut inte menat som kritik eller att märka ord! Snarare menar jag att du har fel när du skriver att problemet är att du är för mesig och inte kräver tillräckligt om det är detta du som första steg vill uppnå.

Kanske ska du försöka att se saken ur ett annat perspektiv eller analysera den på nytt? Jag är ingen duktig ryttare och jag har inte sett din häst - men om jag får spåna lite utifrån det du skriver så är problemet att hon inte går fram när du rider? Hon blockerar sig, tjorvar ihop sig och blir lite tjurig? Där skulle jag se som första steg att hästen går fram i ett friskt - inte överilat - tempo och börjar röra sig genom kroppen istället för att hålla emot. Kasnke lägga på en martingalring eller sätta ett handtag i sadeln så att man känner sig lite tryggare och stadigare (Jag har ju ingen aning om hur välbalansead sits du har t ex) och sedan rida på en stor ridbana, runda av hörnen för att få en så jämna runda som möjligt och bara trava och rida lätt eller galoppera i lätt sits på långa tyglar tills hästen går. Jag skulle nog koppla bort ben och hand så mycket det går, sätta den takt jag vill ha i en energisk lättridning och understödja med spö och röst vid behov. Till en början kanske det inte är så himla harmoniskt och avspänt dock. ;)

Ur detta kommer hästen förr eller senare att befästas i sin takt, bli varm och avspänd i musklerna och låta sin hals falla (om den inte har svåra kroppsliga problem eller du som ryttare stör den alltför mycket). Där har du din långa, låga form!

Detta var bara ett exempel på hur man eventuellt kan angripa ett sådant problem. Kanske passar det inte alls för dig. Jag tycker dock att det hjälper om man har en plan och har tänkt igenom vad det är man vill uppnå och hur man vill uppnå det. Det betyder ju dock inte automatiskt att det funkar vid första försöket...

Jag har själv haft brutal prestationsångest vid ridning (det finns nog ingen som har grinat så mycket av frustration som jag) men det har faktiskt gått över rätt bra. Nu försöker jag vara mycket coolare och ta saker och ting steg för steg istället för att bli hysterisk. :o

Det är skitjobbigt att ha det som du har det så jag hoppas att jag kunde hjälpa lite i alla fall!

Men vet du, harmoni och avspändhet kan du inte kräva av din häst. Inte heller kan du kräva en lång och låg form. Alla dessa saker är resultatet av andra faktorer.

Detta är absolut inte menat som kritik eller att märka ord! Snarare menar jag att du har fel när du skriver att problemet är att du är för mesig och inte kräver tillräckligt om det är detta du som första steg vill uppnå.

Kanske ska du försöka att se saken ur ett annat perspektiv eller analysera den på nytt? Jag är ingen duktig ryttare och jag har inte sett din häst - men om jag får spåna lite utifrån det du skriver så är problemet att hon inte går fram när du rider? Hon blockerar sig, tjorvar ihop sig och blir lite tjurig? Där skulle jag se som första steg att hästen går fram i ett friskt - inte överilat - tempo och börjar röra sig genom kroppen istället för att hålla emot. Kasnke lägga på en martingalring eller sätta ett handtag i sadeln så att man känner sig lite tryggare och stadigare (Jag har ju ingen aning om hur välbalansead sits du har t ex) och sedan rida på en stor ridbana, runda av hörnen för att få en så jämna runda som möjligt och bara trava och rida lätt eller galoppera i lätt sits på långa tyglar tills hästen går. Jag skulle nog koppla bort ben och hand så mycket det går, sätta den takt jag vill ha i en energisk lättridning och understödja med spö och röst vid behov. Till en början kanske det inte är så himla harmoniskt och avspänt dock. ;)

Ur detta kommer hästen förr eller senare att befästas i sin takt, bli varm och avspänd i musklerna och låta sin hals falla (om den inte har svåra kroppsliga problem eller du som ryttare stör den alltför mycket). Där har du din långa, låga form!

Detta var bara ett exempel på hur man eventuellt kan angripa ett sådant problem. Kanske passar det inte alls för dig. Jag tycker dock att det hjälper om man har en plan och har tänkt igenom vad det är man vill uppnå och hur man vill uppnå det. Det betyder ju dock inte automatiskt att det funkar vid första försöket...

Jag har själv haft brutal prestationsångest vid ridning (det finns nog ingen som har grinat så mycket av frustration som jag) men det har faktiskt gått över rätt bra. Nu försöker jag vara mycket coolare och ta saker och ting steg för steg istället för att bli hysterisk. :o

Det är skitjobbigt att ha det som du har det så jag hoppas att jag kunde hjälpa lite i alla fall!

Vet du, det är precis det här tänket jag har haft under alla år jag har haft henne. Skippat banan helt i långa perioder, bara ridit ut, klättrat, byggt muskler m.m. Vilket har gett enormt resultat, hon är jättetrevlig att rida mot vad hon var då. Då var hon en liten speta med inte en muskel på kroppen, en enorm hjorthals, hade gått bakåttryckt i martingal och hade noll framåtbjudning... Nu är hon pigg och glad och enormt framåt!! Gick knappt att rida på volt alls... Jag ville helst att hon skulle hitta fram till det långa, låga själv.

Men nu måste jag komma vidare därifrån och då måste jag ju ställa mer krav på henne. Alla tränare jag ridit för har hållt med mig i mitt tänk, men även poängterat att hon behöver stöd för att hitta formen och att jag där låtit henne komma undan. Och som det är nu kör hon faktiskt med mig. Kör upp huvudet och tjurar ihop. Men så fort nån sitter upp som kan rida på ett mer professionellt sätt än jag går hon super på två sekunder utan tjafs med en väldigt mjuk ridning.

Med ställa krav och bli tuffare menar jag inte hård, tuff ridning på nåt sätt utan bara att vara bestämd och komma nån vart. För samtidigt som man bygger rätt muskler genom klättring och liknande behöver hon ju hitta rätt muskler genom rätt arbete på banan med.

Förstår du hur jag menar?

Ja, jag förstår vad du menar! Mitt exempel var just bara ett exempel på hur man kan tänka.

Vissa hästar är ju faktiskt svårare än andra och kräver duktigare ryttare. Men som du skriver så har du ju nått goda resultat, så antagligen är du inte så kass som du inbillar dig! :bow:

Nu ska detta inte bli en tråd med ridtips (och definitivt inte från mig!) men har du möjlighet att sitta upp och "rida efter" när en annan ryttare har ridit henne?

Lycka till!

Jo, det har jag!!:laugh:

Kompisen som har ridit henne lite nu när jag vart sjuk och hennes häst skadad kan ju rida först och jag sen. Hon har en fullblodskorsning som hon tävlat mycket hoppning med och ridit massor mer för tränare än jag. Hon har lovat att rida henne lite nu, både på marken och i hoppningen. Så vi kan ju rida samtidigt!! Hon rider jättemjukt och fint, men har samtidigt det här mer tränings-tävlingstänket än vad jag har.

Jag har ju mer kört på den mjuka linjen att bygga upp fysiken först á la skogsmulle. Lite främmande tänk för de som rider på bana och tränar och har uteritterna som lite variation...;). Men samtidigt har vi samma filosofi i det mesta, men hon tycker jag rider "för snällt" och jag förstår vad hon menar. För jag sitter mest och är rädd att bli hård i handen och att det ska bli "slit och dra-ridning", men eftersom det då blir ryckligt och glappigt blir det ju sämre än om jag varit lite stadigare. För då blir jag ju stadig utan att bli hård. Nu försöker jag vara mjuk och snäll, men det blir tvärtom...:crazy: Och min häst är inte förlåtande med folk som inte rider så det blir bekvämt för henne...

När vi hoppar funkar det förresten mycket bättre för mig med, även om inte hoppning är min grej egentligen. Eller har varit, för nu tycker jag det är superkul och där är pållan och jag verkligen ett team nu!! Dels så tycker hon det är mycket roligare när det är lite hinder och det blir fart och fläkt. Dels tänker jag nog mindre för hoppning är lite av en "issue" för mig. Och då rider jag säkert bättre för att jag grubblar mindre... Då har även sadel legat bra även för mig!!:D

Så det som främst stör mig är ju att jag vet precis vad som behövs och var felet ligger, men lik förbannat kan jag inte göra nåt åt det när jag rider!! Varför kan jag inte bara göra rätt och göra min häst nöjd och glad? Och inte ens när det verkligen går bra kan jag lita på min känsla där, utan tror att jag inbillar mig att det går bra...:cool: Det är ju nåt fel i huvudet på mig!!:devil:

Imorgon är det träning igen, så får väl häva ur mig lite frustration innan vi börjar så hon förstår vad jag grubblar över!! Och så ska jag rida några andra ponnier och se vart jag kommer med ridningen då!!

Tack för uppmuntran!!:bow:

Träningen idag kändes jättebra!!:bow: Jag var säkrare på mig själv och vågade rida lite mer, kändes som jag fick lite kläm på grejerna!! Så nu känns det bra att jobba vidare till nästa gång, förhoppningsvis kan denna känslan sitta kvar ett tag nu...:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama