Hur känsligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siekan
  • Startdatum Startdatum
S

Siekan

Hej!
Jag har ett sto som nu är dräktigt på 43 dygn.
Hon blir väldigt orolig när hon blir ensam, hon går runt och skriker.
Så jag undrar, hur känsligt är det? Finns det risk att hon kastar? :confused:
Det har krånglat för oss så vi vill vara på den säkra sidan.

Jättetacksam för svar

// Siekan

Sv: Hur känsligt?

Det är rätt så känsligt fram till dag 45 därefter har fostret "satt sig fast" och det är mindre risk att stoet kastar. Så sa min seminveterinär när jag frågade henne. Så försök att undvika stress, speciellt nu och fram till dag 45. Stress ska ju försöka att undvikas under hela dräktighetet men just nu är ditt sto extra stress känsligt.

Jag tror ärligt talat att vi överdriver denna känslighet en hel del...
Själv har jag haft ett sto som sövts och opererats på dag 35 ungefär, efter en akut skada. Och inget hände...

Tror inte heller att det är någon större fara. Det gäller nog mer den panikartade stressen. Resorberar de pga att vara ensamma en stund kan det inte vara ett livsdugligt foster ändå.

Ameo (och andra): Vad tror du om att byta stall runt dygn 37 - 40 då? Tror du det går bra? :confused:

Hon ska på UL dygn 49...

//MVH granger

Om man inte MÅSTE byta stall just de dagarna så kan man ju vänta en vecka extra...
Fast i ärlighetens namn har jag nog aldrig haft sån koll på var i dräktigheten stona varit när jag åkt på utställningar och sånt... :angel:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka