Hur kan man hjälpa hästen att få en bra ordning inne i boxen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 069
Sv: Hur kan man hjälpa hästen att få en bra ordning inne i boxen?

KL - lite

Dacke lägger allt i en hög.. men drar runt i pisset så att man ändå måste mocka ur hela boxen..bättre med Crow; han skiter överallt men drar inte runt halmen.. så det är bara att plocka skitarna.

*kl*

jag säger bara bläääää!

som vanligt då så fick jag ta ut 2 kärror med skit...

att hon bara orkar hålla på!

så nu så testade jag ett annat sätt. ni som sett min fina "lapp" i början på tråden, istället för att inte ha halm längst ner i boxen så la jag ingen halm framför boxdörren och neråt på kortsidan (boxen är lite rektangulär). sedan så la jag ny halm över hela boxen (utom på det området då) istället för att bara lägga det vid hösilaget.

men sen så tog jag en skithög från en hagkompis å la på betongen där det inte finns någon halm. hon gick fram och nosade på den men vände sig om å började äta igen.

nu funderar jag starkt på-som någon annan sa- att testa en boxmatta. kan det vara bra tror ni? för då kan jag ju lägga lite halm som nattmat under krubban samt en hög i ett hörn där hon kan kissa.

hur rinner pisset undan egentligen? blir det översvämning hos grannen då?

ni som har boxmatta-hur tycker ni att det funkar?

Jag har inte läst hela tråden men jag har också en sån liten gris och jag hade halmbädd (permanent) förut men det gick inte, för hon pinkar så mycket så efter ett tag kippade det under skorna när man gick i boxen. Den andra hästen har sån bädd och den är helt torr.
Dom får mkt halm men det hjälpte inte hon pinkar för mkt.
Nu har jag växelströbädd med halm och det är ju mycket att mocka ut varje dag men jag vet inte vad jag ska göra annars, jag har också funderat på spån eller torv under men det verkar ju inte vara någon bra ide enligt vad man läst här. Annars tror jag inte att min rör sej så mkt hon verkar stå still och släpper ur sej det mesta precis dår hon står. Jag har försökt att lägga skit i ena hörnet för att få henne dit men det struntar hon också i.

När jag hade höet och halmen vid vattenhinkarna så blötte hon ner så mkt i det hörnet så det gick inte att ha det så för all halmen äter hon ju inte upp och det som var kvar blev helt blött.

Hopplöst, önskar att jag hade möjlighet till lösdrift istället.

Nu har jag läst resten och såg att man ska lägga någon annans skit i hörnet det har jag aldrig provat, det måste jag testa. :banana:

Varför inte prova spån och ha halm i ett hörn, istället för boxmatta? Lägg bara halmen så hon kommer åt att äta men inte kissa på den.
Eller har du provat det?

Lägg spån i en del av boxen så kissar hon säkert där. Men man bör nog ha matta över hela alltså även där du har spån. Har du en mjuk matta i boxen behöver du ju inte ha spån i hela för då blir det ju mjukt att ligga ändå och kisset hamnar förhoppningsvis endast där du har spån.

hmm... kanske hjälper om du har en bädd under halmen? (eller så gräver hon en grop i bädden och vänder upp och ner på allt som vissa hästar jag mött gjort :angel: ) bara halm glider ju lätt iväg och så blir det kalt och kala fläckar..:p

*kl*

jag säger bara bläääää!

som vanligt då så fick jag ta ut 2 kärror med skit...

att hon bara orkar hålla på!

så nu så testade jag ett annat sätt. ni som sett min fina "lapp" i början på tråden, istället för att inte ha halm längst ner i boxen så la jag ingen halm framför boxdörren och neråt på kortsidan (boxen är lite rektangulär). sedan så la jag ny halm över hela boxen (utom på det området då) istället för att bara lägga det vid hösilaget.

men sen så tog jag en skithög från en hagkompis å la på betongen där det inte finns någon halm. hon gick fram och nosade på den men vände sig om å började äta igen.

nu funderar jag starkt på-som någon annan sa- att testa en boxmatta. kan det vara bra tror ni? för då kan jag ju lägga lite halm som nattmat under krubban samt en hög i ett hörn där hon kan kissa.

hur rinner pisset undan egentligen? blir det översvämning hos grannen då?

ni som har boxmatta-hur tycker ni att det funkar?

Om man ska ha boxmatta med nästan inget strö krävs det att boxmattan är dränerande och att urinen leds iväg. Något som de flesta glömmer. Utomlands är den typen vanligare dock.

När de kissar så det som inte sugs upp direkt av ströhögen, det kommer rinna åt det håll det lutar. Om det är in till grannen, till höet eller till mitten av mattan beror på hur det lutar/inte lutar.

Gummimatta + halm är ingen bra ide alls, man måste ha ngt som suger snabbt när det är matta inblandad. Dessutom gäller det att hästen väljer att dels kissa där ströet är, och att ströet är tillräckligt. En del hästar håller sig helt enkelt, och/eller kissar rakt på mattan.

De som är rörliga i boxen drar runt det minimala äckelspånet i boxen, och på morgonen har man en tunn, stinkande sörja i hela boxen, som hästen endera legat i (jättemysigt..) eller så avstår de från att ligga.

Däremot är boxmatta vettigt till de som rör runt så det blir betongrent på vissa ställen, då kan de iaf ligga/stå hyfsat mjukt.

Men gummimatta med lite strö framhålls ofta som en 'drömlösning', direktimporterad från bla England. MEN - det glöms bort att det då hänger på att urin dräneras bort. I box att mattan endera är dränerad eller att det lutar mot urinränna eller liknande. I spilta samma sak men där är det mkt lättare att luta det mot en urinränna bakom hästen.

Säkert kan det bli så som du säger om man bara har lite spån.
Jag tänker mig att man har ganska rejält med spån men på en begränsad yta. Kanske halva bakre delen av boxen. Det ska nog vara vanligt sågspån eller torv som suger snabbt. Tror inte det fungerar lika bra med kutterspån.

Hej jag hade samma problem med min häst. Det försvann när jag bytte box men en häst som hade bra ordning. Flyttade sedan tillbacka till sin box och efter det har hon hållit ordning. Ps detta är säkert 9år sedan :)

Har även hört att man kan ta skit från en annan häst och lägga där du vill ha skiten.

/karin

*delvis kl*

okej, men då är boxmatta inte något som jag kommer prova i första hand...

men jag är inne på bädd igen.

jag har kollat i hennes box nu dom senaste dagarna extra noga.

*har hon mycket halm så har hon rivit upp pissehalmen, inte mycket men ändå...
*har hon lite halm så är det inte upprivet alls
*har hon ingen halm vis dörren och nedåt i boxen så skiter hon på betongen och lite kanten där halmen börjar komma-det ligger alltså inte överallt i boxen utan mer i nedre delen av boxen snett neråt mot höger hörn...

så, tror ni att hon skulle kunna stå på spån eller torv, kanske både ock? bädd i så fall-alltså att jag bara tar ut skiten.

jag tänkte om jag har spån/torv då behöver hon ju inte vandra runt i boxen för att leta efter ren halm. så tänkte att jag kunde ge henne halm i ett hönät? alternativt i en vattentunna, 1mX40 cm. ställa den under hennes vattenhinkar...

vad tror ni om det? kan det åtminstonde vara värt att prova? annars är det ju bara att börja med halm igen...

får hon halmen i hönät så tar det ju längre tid för henne att äta upp det-alltså borde hon ha nattamat ett tag ändå.

nån som tror spån/torvbädd funkar??

å hur lägger jag den? kalk? hur mycket?

Tycker det låter som en bra ide. :) Sätt fast vattenkaret så att hon inte välter det bara.^^ (det väger ju inte mkt med halm i)

ta bajs från den ranghögsta i flocken och lägg i det hörn du vill hon skall bajsa i. då kommer hon till 80% bajsa där. det har alla våra gjort. mitt sto var super skit-grisig av sej, men nu r hon hur renlig som helst.

*delvis kl*

jag hade tänkt sätta fast den. men hon kan i alla fall inte skada sig på den för den är av plast :p

idag så tömde jag ur boxen på halm-fortfarande lika grisig.
å satte in spån, kalkade å sånt innan...

sen fick hon lite halm att tugga extra på under natten. jag väntar med spänning på att få se hur det ser ut imorgon :crazy:

får väl se hur det gått...

hon var enda stoet i hagen, men tyvärr så flyttade hon ut från hagen igår. det gick dessvärre inte att ha henne där eftersom 2 av valackerna har försökt att betäcka-inte fullt ut men några i stallet har sett dom hoppa upp på henne vilket i mina ögon inte är acceptabelt!

så då fick hon flytta istället... så nu går hon själv igen :cry:

men jag tog skit idag från det äldsta stoet i stallet å la i hennes box, får se om hon reagerar på det...

Mitt sto är JÄTTE grisig (upplever att sto är det överlag :confused: )

Jag har:
1. Hängt upp både vattenhink, höpåse (innan låg det på golvet) samt har en fast krubba.
2. Bädd med halm numera (spån är ÄNNU värre, hualigen) och låter ca 0,5 m längst bak i boxen vara fri som en gång - numera har hon lärt sig bajsa där (kissa gör hon bara på något ställe ändå!)
3. Mycket utevistelse
4. Fri tillgång på hö

Boxen är numera löjligt enkel att mocka! :) Lycka till!

jag tycker jag efterföljer det där också... det är väl bara så att hon föddes sån :angel:

jag har:

*satt vattenhinkarna så nära varandra samt höet som det går
*hon är ute från 07.30 till 19.00-20.00 varje dag
*hon har i princip fri tillgång till hö, numera kan hon ju inte äta mer halm än jag ger henne
*försöker visa henne var hon ska skita

sen så ska jag ta med ett hönät imorgon till stallet-dom är på vinden, å sätta upp i boxen. då har hon lite att göra...

sen är mina idéer slut...

lösdrift vore väl bäst, men jag vill inte ha det om det inte är ett absolut måste som typ en häst med bronkit eller nåt...

Mitt sto är JÄTTE grisig (upplever att sto är det överlag :confused: )

Jag har:
1. Hängt upp både vattenhink, höpåse (innan låg det på golvet) samt har en fast krubba.
2. Bädd med halm numera (spån är ÄNNU värre, hualigen) och låter ca 0,5 m längst bak i boxen vara fri som en gång - numera har hon lärt sig bajsa där (kissa gör hon bara på något ställe ändå!)
3. Mycket utevistelse
4. Fri tillgång på hö

Boxen är numera löjligt enkel att mocka! :) Lycka till!

Stackare då :rofl:
Häng henne i lyftkran om nätterna, så hon inte kan gå runt och fejja? :angel:

:rofl: det hade varit det allra bästa! men jag tror inte det är så uppskattat av övriga i stallet :D

eller så sätter jag en påse i rumpan på henne så kan hon skita i den :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 296
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 320
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka