Hur kan man hjälpa hästen att få en bra ordning inne i boxen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 069
Sv: Hur kan man hjälpa hästen att få en bra ordning inne i boxen?

Inte bra på lortgrisar. Men beror ju på hur illa din är. Rör de upp bottenlagret blir det sällan skådat äckel. Håller bottenlagret går det bra.

Men det är ju inte halvbädd du beskriver utan helbädd =) Men svaret gäller ändå =)

okej, men vad räknas som halvbädd?

jag har hört att man kan hjälpa sin häst genom att lägga skit i ett hörn av boxen? på så sätt skiter dom där?

hur jag än gör så känns det fel.

har jag spån så har hon ingen nattmat

har jag mindre halm blir det mycket skitigare samt ingen nattmat

har jag spån under halmen så är risken att hon river upp allt å det blir ännu svårare att mocka

pisset hamnar ju på samma ställe, i botten och där är hon inte och river runt. men sktihögarna ligger lite varsom :crazy:

kan man ha bädd på halm, hur funkar det?

för om jag kan få henne att skita på ett ställe så behöver jag ju inte röra resten av boxen i så fall. nackdelen med det är väl att jag tycker att det luktar så mycket mer amoniak av halm...

Man kan ha bädd på i princip allt, papper fungerar ganska kasst dock.

Så du kan ha halm ja. Och du kan ha halm med spånbotten (det har jag åt ponnyn), eller torvbotten, eller halmbotten, eller ;)

Det brukar funka bra att ha spån eller torvbotten under halm, ska du ha halmbotten lägg kakor som botten. SNåla lite med ströet medan den sätter sig.

Halvbädd har jag ingen aning om vad det är, kanske det som en del kör med i england, i veckorna tar man bara ur bajset, på helgen så mockar man ut kisset med?

Har du spån kan du ju ge 5 kg halm till natten?

Att flytta bajshögarna till ett ställe har JAG aldrig fått att fungera, men man kan ju prova, det finns många olika sätt att testa, vissa fungerar för vissa, andra för andra men inte för vissa etc. Är ganska mkt trial and error, både ang vad för bäddmaterial som passar, om det är bäst med tom ränna längst bak eller kanske ha vallar, etc etc.

okej, men det bästa jag kan göra nu då är att jag testar att lägga halmkakor i botten och bara tar ut skiten ett tag nu då. hon pissar som värsta neagarafallet :crazy:

så det blir till att ge henne lite extra hösilage nu då så bädden hinner lägga sig, för då borde hon inte vilja äta massa halm...

Tror jag förstår hur du menar. du vill ha spån som strö men vill också att hon ska ha något att äta?
I vårt stall står alla hästar på spån men vi brukar fodra med halm på kvällen tillsammans med höet. Lägger in kakor från en bal utan att strö runt det. Och bara så mycket så de äter det, annars ligger det i hela boxen ändå.

Jag tycker det är lättare och frächare att ha spån till en skitig häst. Det blir inte alls lika blött.

Hade jag varit du så hade jag investerat i en boxmatta som är mjuk och skön att ligga på sedan kan man ju prova sig fram att lägga spån på ett begränsat ställe och halm i en hög i hörnet så hon har lite att göra. Hästen vill ju inte kissa där det stänker så den kommer med största säkerhet att kissa i spånet som du lägger där du tror att hon inte behöver gå hela tiden.

Jag har samma problem med min häst och nåt som hjälpt en aning är att jag på kvällen när jag eftermockat, lagt en skithög (hästens egen eller ännu bättre, någon annans hästs hög) längst bak i boxen. Kan funka som att "Aha! ska jag bajsa där?" eller om det är nån annans hästs så vill hästen "revir"markera ovanpå.
Nu för tiden så händer det faktisk att han går bort till väggen och bajsar där.

Men jag förtår inte vad du ska med bädd till?
Det är jättejobbigt att få till en bra bädd till en häst som rör runt en massa. Det blir bara äckligt, speciellt om du har halm...
Ska en bädd vara bra för hästen gäller det att man verkligen inte kommer åt botten så det kommer upp amoniak, det kan till och med vara skadligt för hästen och stå i en massa amoniak ångor

Jag hade en skitgris och jag tog skit från hästen som var högst i rang i hagen och lade längst bak i boxen. Det var en som sa att det är den ranghöge som bestämmer ute vart de ska skita.... jag vet inte om det stämmer. Jag tyckte däremot att det hjälpte.
Det kanske funkar med vilken hästs skit som helst, men det funkade inte med grisens egen skit.

Du kan ju försöka med spån, och ha en ''halmhäck'' (kan vara en planka i ett hörn, så det blir en trekantig låda, typ) med halm att äta för henne.
Så har vi det i normala fall, till båda hästarna. Bara en som inte har så mycket hö att det räcker, men iaf.
Just nu har de halm.. det ser ju mysigt ut till jul.. :angel: Och Dackes box är alltid skitig..

Lägg in EN ANNAN hästs skit 5 dagar i rad där i boxen du vill att hon skall bajsa!

min är också jobbig i boxen. Vi har spån där han står uppstallad.
Lättast och snabbast att göra när man mockar åt honom är att ta en spade och skrapa ihop allt i ett hörn och sedan slänga ner det i skottkärran, sen får han nytt fräscht spån varje dag.

*kl*

ja idag var det såååå roligt att komma till stallet och mocka åt pållen...2 kärror idag igen...

idag hade hon lagt 13 högar lite var som i boxen, samt dragit runt halmen över det för att gömma några högar. högarna låg verkligen överallt!

så nu testade jag ett nytt sätt. jag mockade ut allt som vanligt. men lät 1 meter längst bort i boxen vara utan halm. sedan så la jag ingen ny halm på den gamla utan la den bara där hösilaget ligger. på så sätt behöver hon ju inte vandra runt i boxen för att äta ny fräsh halm. sen så flyttade jag vattenhinkarna så nära det gick att komma vattenkoppen. min man får hjälpa mig att ta ner krubban när han kommer hem från jobbet på söndag så jag kan flytta allt till samma vägg.

sen så fick hon 4 kg extra med hösilage ikväll. hoppas nu att det funkar!

idag hade hon lagt 13 högar lite var som i boxen, samt dragit runt halmen över det för att gömma några högar. högarna låg verkligen överallt!

sen så fick hon 4 kg extra med hösilage ikväll. hoppas nu att det funkar!

Mer mat lär ju producera mer avföring....:cool:

jo, men hon behöver inte vandra runt i hela boxen utan kan stå stilla å äta ;)

dessutom ger jag min häst det hon ska ha, jag ger ju inte mindre för att slippa mocka :crazy:

Jag har varit förtvivlad över min häst stökande runt i boxen (han backar gärna runt utan att lyfta fötterna :() men har börjat försöka se det positiva i det hela; Han rör ju på sig :) Står inte still och stelnar till.
Sen har jag oxå testat det med att lägga den nya, rena halmen längst fram men då måste grabben genast gräva/kasta runt i den nya halmen för där finns ju otröskad säd kvar.

:eek: säg inte så!!

jag ska snart till stallet så får se om hon rensat den nya halmen då...

gud så jobbiga hästar ska vara ibland, hade det varit jag hade jag hållt rent :D

jag ska se om jag kan övertala henne med nån annans hästskit om detta inte funkade...

jag borde ju se resultat nu ändå tycker jag.

dessutom ger jag min häst det hon ska ha, jag ger ju inte mindre för att slippa mocka :crazy:

Nej, det menade jag inte heller att du ska ge mindre, men det var ju du själv som skrev att du gav 4 kg hö extra för att se om det hjälpte..
Har du provat hönät? mina hästar har det, dels får dom 'jobba' lite mer för det och då varar det längre. Och så kan dom inte dra runt det i boxen. :)
Nu har jag förvisso mina hästar hemma, så jag mockar ut tollarna innan jag släcker för natten, det hjälper också.

Hoppas att du får ordning på det :)

men hon drar inte runt hösilaget, det är när det är slut som hon vandrar runt efter mer mat. hönät kunde varit en idé, men jag vet inte riktigt var jag ska få plats med det också...

jag ska se vad som hänt inne i boxen idag innan jag gör något mer. om det inte funkat idag lånar jag lite skit från en polare å lägger in...

men hon drar inte runt hösilaget, det är när det är slut som hon vandrar runt efter mer mat. hönät kunde varit en idé, men jag vet inte riktigt var jag ska få plats med det också...

jag ska se vad som hänt inne i boxen idag innan jag gör något mer. om det inte funkat idag lånar jag lite skit från en polare å lägger in...

jag ska faktiskt prova på det där med en annan hästs skit själv.
Mitt sto är lite av en märklig en, som drar runt på själva tollarna.
Medans vallacken, alltid håller snyggt och rent, och går ner i ena hörnana och lägger allt på samma hög.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 296
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 320
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka