Hur kan man hjälpa hästen att få en bra ordning inne i boxen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 069

RIA

Trådstartare
jag har ett sto...som lever rövare i boxen... :crazy:

ibland är det såååå enkelt att mocka åt henne!

men 3 av 4 gånger så ser boxen för :devil: lig ut!

hon står på halm, måste ha en hel del då hon äter upp allt, alltså måste hon ha mycket så hon inte hinner äta upp allt :o

hur kan jag hjälpa henna att tex bajsa på samma ställe? jag är så trött på att leka kurragömma nu :cool:

sen så pissar hon en hel del också, men det kan jag leva med bara resten är i ordning. hela boxen är huller om buller minst varannan dag om inte mer! jag tar ut 2 fulla kärror varje dag...

nån som har lite tips?

Sv: Hur kan man hjälpa hästen att få en bra ordning inne i boxen?

jag har haft samma problem som du
jag byte till spån har blivit mycket bättre

Jag har aldrig lyckats omvända någon 'äkta' skitgris. Däremot, vissa grisar blir renliga av att byta box t ex.

Annars kan man kika på vad hästen eg gör i boxen och hur mat och vatten är placerade. Om hästen t ex har höet på en vägg och vattnet på en annan, och man ser att hästen ofta går för att ta vatten mellan tuggorna kan man flytta om så hö och vatten är nära. Eller hästen som tar en hötugga, går och ställer sig vid dörren för att titta ut, hämtar ny tugga hö etc - den kan man flytta höet till dörren.

Sådana saker.

Annars så är det bara att bita ihop, försöka le och stå ut. Tyvärr. Jag har haft tre skitgrisar, modell ordentligt. Dvs som din. Två ston, och så nya herrn då *sucka* Och där har ingenting fungerat, utan de är helt enkelt 'bara röriga'

Byt strö & testa med det, men det går inte att ändra ett sånt beteende.

jag ser helst att hon fortsätter stå på halm då det ingår i hyran, men kanske om man stör med spån i botten så sugs pisset upp?
en lite halvbädd typ??

Jag tror inte ströbyte funkar i ditt fall. Din häst äter av halmen, och om du då tar bort' nattamaten' genom att strö med spån, tror jag hon blir värre.

Ponnyn här, var en gris på spån, men på halm, där han hela natten har något att noppa i, är han betydligt renligare. Han skiter fortfarande 'där han står', men han rör inte runt det, och bara lyfta ut högarna (jag har bädd) och släta till. Tar max fem minuter, och blir inte alls mycket i kärran (det blir en halv sån där lövkorg i plast). Innan var det en kärra ut från honom.

Så i ditt fall tror jag annat strö bara gör det värre om du inte ordentligt ökar på maten så den räcker ända till morgonen.

hon har precis fått byta box och det är MYCKET bättre i denna boxen!

innan så hade hon en häst till vänster om sig, en till höger samt en framför sig, lite instängd sådär...
nu står hon i sista boxen påen långradda i stället.

hon får höet till vänster i boxen, sedan är vattenhinkarna på kortsidan till vänster. dom måste vara där annas kommer hon inte in i boxen...

svårt att förklara hur det ser ut...

hon har precis fått byta box och det är MYCKET bättre i denna boxen!

innan så hade hon en häst till vänster om sig, en till höger samt en framför sig, lite instängd sådär...
nu står hon i sista boxen påen långradda i stället.

hon får höet till vänster i boxen, sedan är vattenhinkarna på kortsidan till vänster. dom måste vara där annas kommer hon inte in i boxen...

svårt att förklara hur det ser ut...

Om du ser att hon går mycket mellan, kanske du kan flytta höet? Fattade inte riktigt hur det såg ut, men har full förståelse för att det inte finns annan bra plats att sätta vattnet på (har likadant, inte mkt att välja på), men då kanske du kan flytta höet. Om det nu påverkar. Det är ju (tyvärr..) inte alltid så att det är så lätt, men just om man ser att de är väldigt rörliga mellan två ställen/saker kan man ju försöka ställa dem ihop och minska 'gåendet' lite.

Men, oftast är de tyvärr helt enkelt sådana av födsel och ohejdad vana, och då är det bara att bita ihop och stå ut.

Kanske prova sätta en boxgardin mot kompisen, eftersom hon reagerat positivt på att hamna lite mer 'ifred' och se om det hjälper? (Jag hade tvärtom en gång, tog ner en mellanvägg och fick en box som såg i princip orörd ut på morgonen, så ibland fungerar ju sådana saker med.)

Att försöka lägga tillbaka rent strö där man tog det KAN hjälpa men jag har aldrig haft någon större succe med det dock, men det finns de som säger det fungerat. Att inte när man mockar 'dra runt' ströet utan att det ligger kvar på samma ställe.

Det kan gå att förbättra skitgrisar något. Jag har en...han är åxå en :devil: i boxen. *suck* Har ett tunnt lager med torv under halmen. Det suger upp pisset och trampas till under natten så det inte fastnar i halmen som spån kan göra. Blir något bättre av det.
Sen strör jag inte hela boxen utan har tomt allra längst bak så han ska fatta (vilket han gör ibland) att han ska skita där. Nu har han börjat bajsa under vattenhinken så då lägger jag ingen halm där på kvällen. Han rör ju runt o petar ut halmen i kanterna ändå.
Min häst stod på spån förut o var då något bättre. Men tycker det är bra med halm då han har nåt att pyssla med på nätterna (det är en unghäst) och lite att stoppa i magen mer än hö o kraftfoder. Gör ju inget om han lägger på sej några kilo. Dessutom är halmen billig.
Lycka till!!!

här kommer en jättefin :angel: bild på boxen och dess ordning...

16838845.jpg

Kan du sätta vattnet mellan krubban och höet, eller flytta höet till vattnet? Om han går emellan alltså?

Så i ditt fall tror jag annat strö bara gör det värre om du inte ordentligt ökar på maten så den räcker ända till morgonen.

hon får 14 kg om dagen av ett hösilage med kvot på 5,4. samt lite kraftfoder...
plus då minst 5 kg halm varje natt!

kan jag verkligen öka maten ännu mer? utav dessa får hon 9 kg på eftermiddagen/kvällen...

Kan kan du ju alltid, och om hon äter 5 kg halm borde hon ju käka minst 5 kg silage till. Sen kan hon ju bli för tjock av silaget och andra sådana 'biverkningar', men rent kilomässigt är det klart du kan öka. Finns mer än en häst som gladeligen glufsar i sig 25 kg/dygn.

Min xx-dam åt 16 kg silage nu här innan hon togs bort, och hon hade lätt ätit minst 6 kg till om hon fått mer i hagen. Hon fick 10 kg inne nattetid (precis slut på morgonen) och totalt 6 kg i hagen. Matte gnuggade händerna och kraftfoderräkningen sjönk som en sten =)

Att hon äter såpass mycket halm visar ju att hon 'vill ha mer' så att säga. Lämnar hon hösilage nu? Då vill hon antagligen ha upp TS, men då kan du ju ge halm vid sidan om du har spån.

jag kan flytta krubban närmare dörren och sätta vattenhinkarna mellan krubban och vattenkoppen. fäster jag krubban lite längre upp så kan man lägga höet under/bredvid. hon får inte jättemycket kraftfoder så hon behöver inte stå där ätandes länge, det tar väl 30 sek sen är maten slut :angel:

nej, hon lämnar inget från kvällen, ibland nån tuss från morgonen beroende på hur snabbt dom kom ut. när maten är slut fortsätter hon på halmen. jag tror hon äter väldigt snabbt också, för igår när jag var i stallet länge då tandis var ute så hade hon hunnit äta upp 5 kg hösilage på lite mindre än 2 timmar...

risken är nog att hon skulle lägga på sig om magen, vilket jag inte tycker hon behöver... jag känner inte hennes revben någonstans så lite bantning i samband med mer motion skulle nog göra henne gott. dessvärre så är hon under inridning så kan inte göra så mycket än. jag har skrittat på henne 4 ggr nu...

här är en bild på henne, lite rund och go sådär, men inte i behov av ännu mer mat :p

16839519.jpg

Annars kan man kika på vad hästen eg gör i boxen och hur mat och vatten är placerade.

Tänker på samma sak, och ev byta strö, det är ju möjligt att något annat funkar bättre för just din häst. Annars har jag inga fler ideer... Tyvärr.

Har också en sån där stökfia. Hon är en riktig boxvandrare och jag har bytt box/stall/förutsättningar flera gånger under hennes liv men det blir tyvärr ingen skillnad. Hennes (och mitt) problem har varit att hon vill ut. Bråttom, bråttom, hoppar och studsar i boxen på morgonen och vankar runt på nätterna.

Har nu löst det hela genom att ha henne på utedrift och fått en mycket gladare och mer harmonisk häst!
Inte jättekul för mig men damen stortrivs!

Kanske inte är nått alternativ för dig, men jag ville bara berätta!
Hoppas du kommer på något som passar dig och din häst!

men om jag skulle göra en halvbädd? om jag köper spån/torv? och har i botten som ett packat lager? sedan strör jag med halm över det? då får hon ha kvar "nattmaten" samtidigt som jag slipper mocka ut pisset.
hur bra funkar sånt?

jag har haft så en gång i tiden till en av mina gamla hästar, men då var det fullskötsel i stallet å behövde alltså inte mocka...hon hade alltid rent och fint i sin box. men sen var hon ingen skitgris heller...

sedan då att jag flyttar krubban närmare dörren och sätter vattenhinkarna bredvid. då har hon all mat och vatten på samma vägg av boxen.

ingen som vet om halvbädd??

jag ska strax åka till stallet å hade gärna hunnit ordna med spån/torv innan om det nu är värt att prova :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 296
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 320
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka