Hur kan man förbättra galoppen??

R

Rigoletto

Jag har ett halvblodssto som har svårt men högergaloppen, så jag behöver tips på hur man kan förbättra den.
Vänstergaloppen är riktigt bra, jag brukar få 8:or på den, medans höger galopp inte är alls bra. Den känns "träig" på nåt sätt, svårt att förklara, men inte mjuk och skön utan stötig, hon sätter inte under sej ordentligt.

Någon som har några tips på bra galoppövningar?

Sv: Hur kan man förbättra galoppen??

Ska vara lite tråkig.. Om den är så oliksidig är det kanske nått fel? Är sadlar mm kollat? Är den spänd någonstans i kroppen?
Är det inget fel kan det vara bra att rida över bommar och galoppera ute i lite friskare tempo tex för att bygga upp musklerna. Var även noga med att rida lika mkt i båda varven. Ibland är det lätt att rida mer i det "problemfria" varvet eftersom det känns bättre:o

Sådär känns min också, men det är för att hon är extra stel i den sidan och svårare att komma igenom. Alla hästar har juh en "svårare" sida.
Som föregående talare skrev, rid mer i det varvet och ut och galoppera så blir det bra.

Tack för svar! Hästen är genomkollad och var väldigt mjuk och fin, det fanns inga spänningar någonstans och sadeln ligger oxå bra på henne och den är nyligen omstoppad och kollad av sadelmakare. Jag har vart inne på det själv också, att det kunde vara någon spänning men det verkar det ju inte vara.

Sen, som ni säger, så är jag nog lite dålig på att jobba igenom galoppen i det varvet eftersom det är jobbigare:o . Jag får skärpa mej med det, så det är väl bara att kämpa på då antar jag!!!

Rigoletto skrev:
Jag har ett halvblodssto som har svårt men högergaloppen, så jag behöver tips på hur man kan förbättra den.
Vänstergaloppen är riktigt bra, jag brukar få 8:or på den, medans höger galopp inte är alls bra. Den känns "träig" på nåt sätt, svårt att förklara, men inte mjuk och skön utan stötig, hon sätter inte under sej ordentligt.

Någon som har några tips på bra galoppövningar?

Nu håller jag med om att kolla ev fel först: Men sen:

När jag började rida min var hennes höger galopp bedrövlig. Hon hade ridits fel och bara rakt fram, (nästan 5 då). Hon kunde inte bära sig i höger och blev väldigt trist.
Hon var som en banan åt vänster i kroppen. Hon drev utåt med hägerbogen i vä varv och inåt i höger varv. Så det handlade om att leda bogen rätt och stötta mycket så att hon klarade det "svåra varvet". Hålla kvar stödet på inner i högerfattningen coh inte ge efter innan hon svarat på vä yttertygel. Vilket hon inte gjorde i början.
Bra övningar var att envisas med högerfattningarna ute där hon tyckte det var skojigast,och på så sätt bygga upp den sidan så att hon orkade bära och kunde hålla balansen även i höger. Då belv det allt lättare även på volten. Mycket övning och att arbeta med båda sidorna lika mycket i alla gångarter. Tempoväxlingar, mkt öppna o sluta, liksidigt arbete.
Det ger resultat.

Jag arbetade kanske för mycket med högergalopperna ett tag, mä'rkte att vänsterfattningarna en period blev sämre pga det. Men nu har vi rättat till det också.

Min häst galopperade illa i vä. när hon hade haft problem med en hov.märktes inte i traven.

Brinken rider på sin galoppbana för att förbättra den.
Har sett Briar med alla ben en ½ meter upp i luften o sen ett hopp över en ganska stor stock.

Utmärkt svar!! Ut och galoppera fort, så att hästen verkligen får en chans att stärka sin aktion genom hela kroppen!

Ja, hästen måste vara genom i kroppen och det blir den perfekt av att röra sig i friskt tempo, se till att den då galopperar en del i vänstergalopp också, så kan det släppa lite. Om hästen hela tiden arbetas och det aldrig släpper blir det så negativt. Ett annat knep som min tränare brukar köra är att galoppera utåtställd. Du kommer åt bog och yttersida på ett helt annat sätt. Du ska vara försöka få loss hästen med ditt innerben och flytta gärna fram skänkeln lite. Sen för att hålla hästen på volten så arbetar du med ytterskänkeln. Ett annat sätt är att göra öppna i trav och sedan fatta galopp efter utförd rörelse, för gör han öppna samlat så får du med samlingen vidare i galoppen. Lycka till med arbetet!

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 273
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar