Hur kan man ändra kvinnosynen i Indien? Ang. våldtäkter

Som jag förstått det så är det oerhörd skillnader mellan olika regioner i Indien. I området runt Chennai är det vanligt med högutbildade kvinnor som arbetar inom den blomstrande IT-industrin. Här är också brottsfrekvensen mot kvinnor relativt låg. De uppmärksammade, brutala våldtäkterna har framför allt tagit plats i de norra regionerna runt New Delhi.

Jag tror att kastsystemet bär en hel del av skulden till problemet, förutom den dåliga kvinnosynen. Om det vore så att alla kvinnor sågs som lägre stående varelser så skulle det inte finnas så många kvinnliga politiker i landet. Vad gäller politisk jämställdhet hamnar faktiskt Indien väldigt högt vid en internationell jämförelse - men placeringen för jämställdhet överlag är desto sämre.

Som jag förstått det så är det oerhörd skillnader mellan olika regioner i Indien. I området runt Chennai är det vanligt med högutbildade kvinnor som arbetar inom den blomstrande IT-industrin. Här är också brottsfrekvensen mot kvinnor relativt låg. De uppmärksammade, brutala våldtäkterna har framför allt tagit plats i de norra regionerna runt New Delhi.

Jag tror att kastsystemet bär en hel del av skulden till problemet, förutom den dåliga kvinnosynen. Om det vore så att alla kvinnor sågs som lägre stående varelser så skulle det inte finnas så många kvinnliga politiker i landet. Vad gäller politisk jämställdhet hamnar faktiskt Indien väldigt högt vid en internationell jämförelse - men placeringen för jämställdhet överlag är desto sämre.
Ja för de kvinnor som kommer ur de högsta kasterna så är nog vägen öppen. Men för alla som kommer fån de lägsta är det tvärtom, och ännu värre för tjejerna.

Kastsamhälle, klassamhälle... Kvinnoförtryck är inte djupare rotat i den indiska kulturen än i någon annan kultur. Brist på verklig demokrati, fattigdom och dåliga utbildningsmöjligheter är de största orsakerna. Så har det varit och är i många andra länder, självklart Sverige inkluderat.

Kastsamhälle, klassamhälle... Kvinnoförtryck är inte djupare rotat i den indiska kulturen än i någon annan kultur. Brist på verklig demokrati, fattigdom och dåliga utbildningsmöjligheter är de största orsakerna. Så har det varit och är i många andra länder, självklart Sverige inkluderat.
Du blundar lite för verkligheten nu, Kastsystemet har naturligtvis en klass permanentande funktion men det är även eligiöst förankrat vilket gör det betydligt mer komplicerat,

Det som händer i Indien är fruktansvärt men jag tror att det är nyttigt att hålla upp det som en spegel för hur det ser ut här i Sverige. Argument skulden till en våldtäkt mer eller mindre läggs på offret är inget vi är förskonade från här heller, långt ifrån. Det är lätt att förfasa sig över att något är så hemskt i ett annat land och samtidigt glömma att vi har saker kvar att jobba med även här.

Det som händer i Indien är fruktansvärt men jag tror att det är nyttigt att hålla upp det som en spegel för hur det ser ut här i Sverige. Argument skulden till en våldtäkt mer eller mindre läggs på offret är inget vi är förskonade från här heller, långt ifrån. Det är lätt att förfasa sig över att något är så hemskt i ett annat land och samtidigt glömma att vi har saker kvar att jobba med även här.
Skulden till en förbrytelse ligger alltid hos förövaren.
Samtidigt finns där fler aspekter att ta hänsyn till.
Vad hände, varför hände det och hur hade man kunnat undvika att det hände...

Sedan känner jag spontant att jag inte vill att fokus ska hamna på våldtäktsmännens uttalanden och åsikter. Varför ska de få sätta agendan när det finns så mycket bättre och viktigare budskap som kan leda till förändring?

Jyoti Singh:
"A girl can do anything"

Får man försynt fråga om vi inte skulle börja sopa rent framför våran egen dörr innan vi börjar med Indien?
Överfallsvåldtäkter som var tämligen okända för 30-40 år sedan är nu vardagsmat.
:confused:
Jaså, ökar Överfallsvåldtäkter?
då måste du veta något som inte Brå mfl. vet om.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/sa-har-utreder-polisen-overfallsvaldtakter/

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bra-statistik-anmalda-valdtakter-okar

Att du hör mer våldtäkter nu är däremot bra. För det betyder att man pratar om det och att gränsen för vad som är våldtäkt har flyttas.

Men du måste ha bott under en sten om du inbillar dig att överfallsvåldtäkter inte förekom för 30-40 år sedan.

Jaså, ökar Överfallsvåldtäkter?
då måste du veta något som inte Brå mfl. vet om.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/sa-har-utreder-polisen-overfallsvaldtakter/

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bra-statistik-anmalda-valdtakter-okar

Att du hör mer våldtäkter nu är däremot bra. För det betyder att man pratar om det och att gränsen för vad som är våldtäkt har flyttas.

Men du måste ha bott under en sten om du inbillar dig att överfallsvåldtäkter inte förekom för 30-40 år sedan.
@Oldie Helt seriöst, du tror alltså på fullt allvar att din mamma, mormor och mormors mor inte varnades för överfallsvåldtäkter? Pratar du med äldre? Läser du ens litteratur? Det riktigt sorgliga är de sannolikt inte varnades för den vanligaste formen av våldtäkter, eftersom det knappt sågs som ett brott...

Sedan känner jag spontant att jag inte vill att fokus ska hamna på våldtäktsmännens uttalanden och åsikter. Varför ska de få sätta agendan när det finns så mycket bättre och viktigare budskap som kan leda till förändring?

Jyoti Singh:
"A girl can do anything"
Sorry varken män eller kvinnor kan tillåta sig vad som helst. Ett visst riskmedvetande och agerande utifrån det sparar många bekymmer.
Går jag som äldre man ensam hem från krogen, på lyset i en av våra större städer så tar jag en uppenbar risk att få en bula + att man lättar mig från plånbok. klocka o nalle.

Som ensam onykter kvinna gäller samma eftertanke, ta en bulle eller gå.. det ena billigare men kan straffa sig mer än det andra.

Likaså bör man vara lite försiktig vem man följer med hem i onyktert tillstånd.
Statistiken talar sitt tydliga språk.

Och för att lufta mina åsikter i ursprungsfrågan; tycker kvinnosynen är rätt usel i hela världen. Det tar sig bara olika uttryck och olika länder har kommit olika långt i frågan.

Kommer inte ihåg var jag läste det men "feminismen behövs så länge ordet kvinnosyn är mer använt än ordet mansyn".

Ikväll 22.10 går det en dokumentär på SVT2 om just den omtalade våldtäkten i Indien. Såg nyss utdrag ur den i Agenda och jag mår illa.

@landsbygdsbo Att du skriver en mening med att skulden ligger hos förövaren innan du mal på i inlägg efter inlägg om att det är offrets fel börjar bli gammalt. Du är som en svensk version av snubben i artikeln i trådstarten. Ni säger båda att det är offrets fel att hon blir våldtagen, skillnaden är att du uttrycker dig mer polerat eftersom du bor i Sverige. Men du säger samma sak som han gör. Om du inte håller med honom kan det vara läge att kolla över dina värderingar och fundera om du vill vara som den snubben.

Och när jag tänker på det känns det riktigt jävla drygt. Vi hinner alltså med att diskutera i drygt femtio inlägg, redan har vi en som säger "inte alla män (i Indien)" och en som i lightversion håller med snubben det förfasas över i trådstarten. Det är riktigt riktigt tragiskt, såhär är alltså kvinnosynen i Sverige idag? Fy fan!

Tio säkra tips för att förhindra överfall

1.
Låt bli att lägga droger i folks drinkar för att kontrollera deras beteende.
2. När du ser någon som går för sig själv, lämna dem ifred!
3. Om du stannar för att hjälpa någon som har bilstrul, kom ihåg att låta bli att överfalla dem!
4. Öppna aldrig olåsta dörrar eller fönster om du inte är inbjuden
5. Om du är i en hiss och någon kliver in, ÖVERFALL DEM INTE!
6. Använd "kompismetoden". Om du är oförmögen att stoppa dig själv från att överfalla folk, be en kompis att följa med dig när du rör dig bland andra människor.
7. Var alltid ärlig mot folk. Låtsas inte att du är en omtänksam kompis för att vinna någons
förtroende, för att sen kunna överfalla denne. Berätta om dina överfallsplaner.
Om du inte pratar öppet om det finns det en risk att den andra personen tror att du inte planerar att överfalla denne!
8. Glöm inte: Man får inte ha sex med någon som inte är vid medvetande.
9. Ha med dig en visselpipa! Om du är orolig att du kommer att överfalla någon av "misstag" så kan du ge denne visselpipan så de kan kalla på hjälp, om du faktiskt genomför.
10. LÅT BLI ATT ÖVERFALLA FOLK.

Och när jag tänker på det känns det riktigt jävla drygt. Vi hinner alltså med att diskutera i drygt femtio inlägg, redan har vi en som säger "inte alla män (i Indien)" och en som i lightversion håller med snubben det förfasas över i trådstarten. Det är riktigt riktigt tragiskt, såhär är alltså kvinnosynen i Sverige idag? Fy fan!

Exakt!

Kvinnan som gjorde dokumentären Indiens dotter (som nu håller på att avslutas på SVT) påpekade särskilt hur vi inte får tänka "det där händer dem där borta" utan inse att problemet finns överallt.

--

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera följande för att det inte ska tas fel. Även om kvinnoförakt finns överallt så känns det så in i helvetes jävla orättvist att jag ändå har en enorm frihet i jämförelse med (till exempel) indiska kvinnor. För även om Sverige har långt kvar kommer nog aldrig en advokat sitta och säga i TV att om hans dotter drog vanära över familjen skulle han gladeligen släpa ut henne på bakgården, dränka henne i bensin och tutta på. Även om våldtäkt finns i Sverige har jag svårt att se hur en annan advokat kan sitta och säga "att dra ut tarmarna ur någon är som att ge någon ett knytnävsslag".

Jag blir helt mållös och så jävla ledsen över det brutala, brutala våldet. Det känns så hjälplöst. :(

@landsbygdsbo Att du skriver en mening med att skulden ligger hos förövaren innan du mal på i inlägg efter inlägg om att det är offrets fel börjar bli gammalt. Du är som en svensk version av snubben i artikeln i trådstarten. Ni säger båda att det är offrets fel att hon blir våldtagen, skillnaden är att du uttrycker dig mer polerat eftersom du bor i Sverige. Men du säger samma sak som han gör. Om du inte håller med honom kan det vara läge att kolla över dina värderingar och fundera om du vill vara som den snubben.
Är det fel att hävda att förövaren bär ansvar för sina handlingar?

Är det fel att alla människor som självbevarelseinstinkt, bör ha ett visst riskmedvetande?

Det ena förtar inte det andra.

Och var säger jag att det är offrets fel att hon blir våldtagen? möjligtvis i din snedvridna fantasi..
Det är så mycket ärligare om du står för dina åsikter istället för att fabulera upp en massa skit som du hävdar att jag säger och tycker,

Är det fel att hävda att förövaren bär ansvar för sina handlingar?

Är det fel att alla människor som självbevarelseinstinkt, bör ha ett visst riskmedvetande?

Det ena förtar inte det andra.

Och var säger jag att det är offrets fel att hon blir våldtagen? möjligtvis i din snedvridna fantasi..
Det är så mycket ärligare om du står för dina åsikter istället för att fabulera upp en massa skit som du hävdar att jag säger och tycker,

Du har i flera inlägg varit skuldbeläggande för offren, om du inte menar det så är det en bra idé att inte skriva det. :up: lämnar diskussionen eftersom vi inte kommer att komma någonstans och jag inte är intresserad av någon pseudodiskussion.

Du har i flera inlägg varit skuldbeläggande för offren, om du inte menar det så är det en bra idé att inte skriva det. :up: lämnar diskussionen eftersom vi inte kommer att komma någonstans och jag inte är intresserad av någon pseudodiskussion.
Du anser det. Och din diskussionsteknik lämnar rätt mycket att kritisera, först liknar du mig vid våldtäktsmän i Indien, sedan när jag ifrågasätter dina snedvridna uttalanden så" lämnar du diskussionen" Tydligen inser du att du snackat skit!!

Att framhålla riksmedvetande är knappast att skuldbelägga.
Det innebär bara att man tänker efter före. Det brukar spara både pengar och bekymmer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 887
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30