Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min valack född 2010 är också "okänd" pga icke registrerade föräldrar eller om det var pga tjuvbetäckning. Man vet precis vilka föräldrarna är (mamma rätt så känd travare, pappa knabstrupper/fjording), deras stam osv och han har bara haft två ägare innan mig (ägaren till mamman och sen ägaren jag köpte han av) så jag har fått informationen av den senaste ägaren. Men han står fortfarande som okänd.
Kanske för att det är onödig kostnad med dna-prov etc (?) när hästen ändå får "ogiltiga" papper. Mitt stos mamma står som okänd, fast jag vet stam. Morfar är icke godkänd o uppfödaren såg det som onödig utgift när det ändå inte förändrar färgen på papprena!
Varför skall det behövas ett dna-prov?
Du hann sekunden före!Annars kan man ju påstå att vem som helst är pappa/mamma. På sätt och vis. Dna prov är ju ett bevis på vilka som är föräldrar helt enkelt.
Annars kan man ju påstå att vem som helst är pappa/mamma. På sätt och vis. Dna prov är ju ett bevis på vilka som är föräldrar helt enkelt.
Antagligen icke godkända föräldrar. För att kunna registrera med stam krävs dels dna som visar att de uppgivna föräldrarna är rätt, och dels att hingsten löser licens i det förbund man vill registrera hästen i. Det brukar vara enklast och billigast att registrera i SH med okänd stam.
Jag köper det, men har ändå svårt att förstå det. Jag menar, det kan ju vara bra att veta vilka föräldrarna är ur sjukdomsperspektiv och även om man har ett sto som man vill ta föl på. Tänker jag.
Jag kan absolut inget om avel. men tar man verkligen dna-prov på alla föl som föds? Om man skriver in mamman och pappan i papprena direkt torde ju dna-prov inte behövas eftersom man vet vilka dom är? Tjuvparning möjligtvis undantaget då, men mamman lär man ju alltid veta vem hon är.
Det kostar och många tycker inte att det är värt alla kostnader. Licens plus dna-test plus passkostnader kan bli många tusenlappar.
Jag kan absolut inget om avel. men tar man verkligen dna-prov på alla föl som föds? Om man skriver in mamman och pappan i papprena direkt torde ju dna-prov inte behövas eftersom man vet vilka dom är? Tjuvparning möjligtvis undantaget då, men mamman lär man ju alltid veta vem hon är.
Ja, det förstår jag. Men då är det systemet det är fel på
Som sagt, en tjuvparning som var väldigt oönskad av stoets ägare (satte käppar i hjulet för stoets karriär). Han ville bli av med fölet asap så Hugo fick inte spendera många månader med sin mor. Ännu mindre få en registrerad stam.Varför gör man så? Helt idiotiskt ju. Om härstamningen inte är okänd, varför skall den stå som okänd då?
Står även uppfödaren som okänd?