Ska jag vara ärlig så vet jag inte, för jag har egentligen inte funderat på saken. Jag hade ingen aning om att det gick till såhär. Fram tills ikväll trodde jag, möjligtvis något naivt inser jag nu, att okänd stam faktiskt betydde OKÄND stam och inte "känd stam men vi har varken råd eller lust att registrera den"
För egen del är främsta anledningen för mig att vilja veta min hästs stam alltså ingenting som har med avel att göra eftersom han ju är valack. Däremot skulle jag gärna vilja veta hur gamla hans föräldrar blev för att få ett hum om hur gammal han möjligtvis kan tänkas bli.
När min tant blev skadad var det väldigt bra att jag kunde kontakta uppfödaren och genom henne få veta vad de utläkta skadorna som syntes på UL och röntgen var. Utan möjlighet att kontakta uppfödaren och tidigare ägare hade jag (och vet.) inte haft hennes sjukdomshistorik och utan den hade hon troligtvis inte blivit utdömd förrän långt senare och då behövt lida länge i onödan. Så det tycker jag också är en bra anledning.
Men som sagt, jag har egentligen inte tänkt så mycket på saken