Hur kan detta vara lagligt?

Sv: Hur kan detta vara lagligt?

Olagligt ja men du tycker vad jag förstått att det ändå är moraliskt ok om djuret bara är rymligt nog? Och man äger det själv då antar jag....

Och jag upplever inte att alla människor har en högre inlevelse förmåga än djur. Det beror på vilka djur och vilka människor vi pratar om. Vi är ju själva djur som "tycker vi är ngt".

Vad du borde förstå är att jag utelämnar mina egna känslor och värderingar när jag diskuterar saker, just för att kunna vara konsekvent, saklig och objektiv.

Människor tänker i tankar om igår, idag, imorgon, dåligt, mindre bra, bra, mer bra, jättebra, gott, äckligt, acceptabelt, oacceptabelt, skuld, skam, etc.

Djur har endast begrepp om just nu, behagligt, obehagligt, ätbart, icke ätbart.

Daidalos skrev:
För att man 1944 tröttnade på att skicka frustredrade bondsöner att knacka sten på fästingen. I samma veva legaliserade man även homosexualitet.

Varför är du upprörd för att de har spärrat sidan? Det är privat egendom och de har rätt att inte lyssna på 10001 egenrättfärdiga spammare som tror att allt de gör och säger är gott.

Oroa dig du mer för rattfyllon och rånare, du. Eller projicerar du dina egna skuldkänslor för att hästfolk har kastrerat, barerat och ägnat sig åt fascistoid dressyr?
Tölva skrev:
Påminner läsarna om din inställning till saken.
Utmärkt. Men om du tror att du kan framställa mig i dålig dager så tror du fel.

MVH
/D

Det klarar inte många gravt förståndshandikappade heller... Skillnaden mellan människa och djur är ganska liten enligt min mening.

Jag är själv nyfiken på hur folk funkar och vilka värderingar de har och varför. Hur mycket är kontexuellt och hur mycket är genetiskt betingat. Finns det en förbrytargen? Är vårat känsloliv bara kemi osv. För mig är det precis lika spännade vad folk grundar sina åsikter på som vad åsikterna är (om inte mer)

Men så är jag nog lite miljöskadad av mina universitetsstudier i etik, psykologi och medicin (som ju kan ha helt olika svar på samma fråga) och är sjukligt förtjust i att ifrågasätta saker...

Senast ändrad:

Bewelinn skrev:
och är sjukligt förtjust i att ifrågasätta saker...
Som jag då. Det är därför jag är emot en kriminalisering av tidelag. Jag har vänt, vridit och ifrågasatt och kommit fram till att en sådan vore inkonsekvent, svår att få att fungera i praktiken, plus att det blir tårta på tårta med andra, redan existerande lagar.

Tror också att det är svårt att lagstifta på ett "bra sätt". Oavsett ämne. Det är många lagar i dag som skulle behöva en "uppryckning" och förnyas lite ex runt våldtäkter vad gäller motstånd, nykterhet mm

Jag är ju personligen för aktiv dödshjälp också....

Inte_Ung skrev:
Men man får ju inte ha sex med andras djur utan lov heller.
Lika litet som man får tjyvrida hästar.

Det klassificeras som "Olaga tillgrepp" och är straffbart.

Lagrum för "olaga tillgrepp"? Det är inte egenmäktigt förfarande eller möjligtvis olovligt brukande du tänker på?

Senast ändrad av en moderator:

Kimz0r skrev:
Vad du borde förstå är att jag utelämnar mina egna känslor och värderingar när jag diskuterar saker, just för att kunna vara konsekvent, saklig och objektiv.

Människor tänker i tankar om igår, idag, imorgon, dåligt, mindre bra, bra, mer bra, jättebra, gott, äckligt, acceptabelt, oacceptabelt, skuld, skam, etc.

Djur har endast begrepp om just nu, behagligt, obehagligt, ätbart, icke ätbart.

Oj oj oj tänk om alla skulle utelämna sina egna känslor.
Att man är objektiv är ju en sak..men alla lagar grundar sig just på
att vi har känslor och intelligens annars kan vi lika
gärna klubba ner varandra i buschen utan att bry oss.

Det där om hur djuren tänker kan du/man inte uttala dig om
för det har vi människor inte tillräckligt med intelligens för
att kunna avgöra hur det verkligen förhåller sig.

Du har väl hört talas om Hästminne, Elefantminne!!

MVH

Stisse skrev:
Oj oj oj tänk om alla skulle utelämna sina egna känslor.
Att man är objektiv är ju en sak..men alla lagar grundar sig just på
att vi har känslor och intelligens annars kan vi lika
gärna klubba ner varandra i buschen utan att bry oss.
Lagar som grundas på känslor är morallagar, och sådana vill jag inte ha. Våra lagar grundas på huruvida ANDRA tar skada, jfr. mord, misshandel, kvinnofridsbrott, inbrott, etc.

Stisse skrev:
Det där om hur djuren tänker kan du/man inte uttala dig om för det har vi människor inte tillräckligt med intelligens för
att kunna avgöra hur det verkligen förhåller sig.
Etologi.

Stisse skrev:
Du har väl hört talas om Hästminne, Elefantminne!!
Djurs "minne" byggs på betingning och upprepning.

Kimz0r skrev:
Lagar som grundas på känslor är morallagar, och sådana vill jag inte ha. Våra lagar grundas på huruvida ANDRA tar skada, jfr. mord, misshandel, kvinnofridsbrott, inbrott, etc.

Etologi.

Djurs "minne" byggs på betingning och upprepning.

Lagar byggs p.g.a att vi har KÄNSLOR
annars skulle vi inte bry oss om att
vi kan bli skadade.

Möjligen p.g.a. att vi har ett konsekvenstänkande. Känslor ska inte ta överhanden vid lagstiftning.

Inte_Ung skrev:
Nej, jag tänker på "Olaga Tillgrepp".
Sök på "Tillgrepp" i denna texten.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

Men egenmäktigt förfarande och olovligt brukande fungerar det med.

Alltså jag vet inte hur obevandrad du är i juridik men tillgrepp är ett samlingsnamn på ett antal brott och inte ett brott i sig och därför inte straffbart. Stöld, snatteri, rån, tillgrepp av fortskaffningsmedel, egenmäktigt förfarande, självtäkt och några till är de som räknas in.

Olovligt brukande är inte ett tillgreppsbrott utan finns i 10 kap BrB som de andra trolöshetsbrotten. Det kan verkar lite rörigt med skillnaden på 8 kap. tillgreppsbrott, 9 kap. oredlighet och 10 kap trolöshet men indelningen är mycket logisk.

Du kan i vilket fall som helst aldrig säga att egenmäktigt förfarande eller olovligt brukande fungerar på en och samma situation eftersom flera rekvisit skiljer sig åt. Något olaga tillgrepp finns inte, däremot ett antal tillgrepp som på olika sätt är olagliga och som passar in i olika situationer beroende på vilka rekvisit som är uppfyllda.

Det var ju en alldeles utmärkt förklaring.
Tack för den.

Jag är oerhört bevandrad i JordaBalken och rätt bra på sådant som har med familj och ekonomi att göra.
Men urkass på BrottsBalken.

Det beror på att jag ägnar mig åt sådant som har med JordaBalken, familj och ekonomi att göra men inte åt Brott.

Kimz0r skrev:
Möjligen p.g.a. att vi har ett konsekvenstänkande. Känslor ska inte ta överhanden vid lagstiftning.
Nej helt rätt
men man utgår alltid från känslorna
för att sedan bli objektiv

Sådant som utgår ifrån känslor kan aldrig bli objektivt.

Med känslor, givetvis. Men då är det för mig, subjektivt. I en sådan här diskussion (perfekt exempel) måste jag vara objektiv för att kunna vara saklig, ergo, jag lägger mina känslor och min sociala programmering åt sidan.

Men om man inte får använda sina känslor för att avgöra vad som är rätt och fel, hur gör man då?

Det har jag aldrig sagt. Jag säger bara att min åsikt är i sammahanget irrelevant, eftersom man, när det gäller ett sådant här ämne, bör hålla sig så saklig och objektiv som möjligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 853
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama