Hur kan detta vara lagligt?

Vad är dom så nöjda med? Att slippa tvätta sig under förhuden? Att dom tror att en omskuren kuk är snygg? Att de tror att alla andra män kommer för tidigt?
Ungefär så.
Hygien var en viktig sak.
Ren och fräsch.
Särskilt under förhållanden då det kan vara svårt att komma åt att tvätta sig.
Som för soldater i krig och cowboys på prärien. (Eller romantiker på Hiking)
Amerikaner gillar att se sig själva som soldater och cowboys.

@CillaW Jag såg någonstans uppgiften om att 40 judiska pojkar per år omskärs i Sverige. Jag tycker att det låter lite, föds det inte fler? Innebär det alltså isåfall att alla inte omskärs?

Det här argumentet att man ska skära bort förhuden för att man senare i livet blir bättre älskare och att kvinnor gillar det bättre köper jag inte alls - inte bara för att jag inte tror på det fullt ut,
Jag kan avslöja att det inte ligger någon som helst sanning i det.
Det är inte så alls, det märks ingen skillnad.
utan för att det också utgår från att en man
1) ska ha en kvinna
2) lever för att behaga en kvinna.
Och så är vi på samma ruta som den kvinnliga könsstympningen.
Dessa män lever dock enligt just de principerna.
Så egentligen är det ett offer till kvinnornas ära.

Nej men det är likväl ett övergrepp som vuxna väljer att göra på ett barn. Ett barn som inte har någon möjlighet att låta bli om den så önskar.
Sant.
Allt har ju med den vuxnes kontroll av barnet att göra.
Nej det är välvilja.
En välvilja som visserligen kan ha gått fel, eller inte.
Helt ärligt så kan man inte vara säker på om det är en fördel eller nackdel för en man att bli av med förhuden som bebis.
Och det är därför som det inte är förbjudet.

Sant.

Nej det är välvilja.
En välvilja som visserligen kan ha gått fel, eller inte.
Helt ärligt så kan man inte vara säker på om det är en fördel eller nackdel för en man att bli av med förhuden som bebis.
Och det är därför som det inte är förbjudet.
Bara det att barnet inte kan välja gör att det blir ett övergrepp.

Länge trodde man att blindtarmen var ett onödigt bihang som inte tillförde kroppen något. Nu har man förstått att den är en viktig del i bl.a. imunförsvaret. Naturen behåller inget onödigt. Hade förhuden varit oviktig så hade den inte funnits.

Anledningen till att man gör det på små barn är just för att de inte kan välja. Man använder sin maktställning som vuxen och tvingar barnet att genomföra ingreppet.

Hade man väntat tills barnet varit vuxet så hade man riskerat att många valt att inte göra ingreppet och på det sättet bl.a. undergrävt religionens inverkan i människors liv. Ett sätt att kontrollera människor. Att skapa en grupptillhörighet. På det sättet bibehålls religionens grepp om individen.

Det kommer alltid finnas dom som försöker rättfärdiga stympning av barn och det är väldigt sorligt. Eftersom man tar bort en del av barnets kropp så är det stympning. Att kalla det något annat är bara förnekelse.

De vuxna männen som är fäder till dessa gossar är så nöjda att de vill att deras sönder skall få det på samma sätt.
Dessa fäder anser att det skyddar mot cancer hos partnern (vilket är sant) och att kvinnor gillar det bättre.
De ser det som en investering i ett bra sexliv för sina sönder.
De vuxna mammor som är mor till döttrar vill att deras döttrar ska könsstympas också.

Edit, såg nu att fler var inne på samma spår, va ju det där med att läsa hela tråden innan man svarar Sorry

Senast ändrad:
Jag är kluven i det hela. Jag tycker det är hemskt att göra ett medicinskt onödigt ingrepp på små barn som inte har något att säga till om det. Men samtidigt är det inget som jag uppfattat påverkar dem negativt senare i livet (jmf kvinnlig könsstympning).

I USA är det som nämnts en mycket större kultur att göra det, både inom religion och utanför. Där förekommer mobbning mot de som inte är omskurna, hur skevt det än må vara så i det fallet skulle det ju kännas bättre att vara det och slippa bli mobbad.

Personligen tycker jag att det är mer estetiskt tilltalande och ser vissa fördelar med det, samtidigt som jag också är väldigt osäker på om jag skulle vilja göra det på eventuella egna barn. Men ser hellre eftersom det är så utbrett att det finns lagliga och proffsiga vägar att genomföra det än på "svarta marknaden"

Ett sätt att kontrollera människor. Att skapa en grupptillhörighet. På det sättet bibehålls religionens grepp om individen.
Inte de män som jag har kommit i (när)kontakt med.
Där så var det Amerikansk överdriven renlighet som låg bakom.
Ingen speciell religion alls faktiskt utan alla möjliga religioner.
Åsikten var att moderna Amerikanska män är omskurna för att vara rena.
Avhårade och slätrakade av samma orsak. De vaxar hela kroppen.
Konstgjort är fint på samma vis som siliconbröst.

Anledningen till att man gör det på små barn är just för att de inte kan välja.
Det har faktiskt med blöjbyte att göra också. I USA då.
Lättare att göra rent för föräldern påstår de.
Vilket inte heller är sant, mina söner är inte omskurna och det var ingen skillnad mot att byta blöjor på deras söner.

Jag kan avslöja att det inte ligger någon som helst sanning i det.
Det är inte så alls, det märks ingen skillnad.

Och så är vi på samma ruta som den kvinnliga könsstympningen.
Dessa män lever dock enligt just de principerna.
Så egentligen är det ett offer till kvinnornas ära.
Jag tolkar dig som att vi nu är helt överens, trots att vi började med att vara på olika sidor skranket.

Jag tolkar dig som att vi nu är helt överens, trots att vi började med att vara på olika sidor skranket.
Inte riktigt.
Jag anser nog att omskärelse av små pojkar inte spelar någon roll.
Därför att man inte vet om det är en fördel eller nackdel rent medicinskt.
Medan könsstympning av flickor med säkerhet är en nackdel rent medicinskt och därför skall vara förbjudet överallt i världen.

Du anser att varje form av ingrepp är stympning och därför förkastlig.
Jag tror att du då också anser att det skall vara förbjudet, inklusive omskärelse av små pojkar.

Jag är helt enkelt slappare än du i mina åsikter.
För jag tror faktiskt inte att det spelar någon roll.
Om jag hade träffat missnöjda omskurna män eller fått läsa historier om det så hade jag antagligen haft en annan åsikt.
Eller om jag kanske inte hade träffat omskurna män alls i intima situationer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka