Hur kan detta vara lagligt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagstiftning
Vid en första anblick så ser det nog ut som att jag har uppfattat det rätt.
Jag som trodde att du skulle få träff på det allmänna rättsmedvetandet och sedan bita dig fast i det. ;)

Jag tolkar dock inte schemat på wikipedia som att Sveriges män kan skrika sig till en ett omskärelseförbud på barrikaderna. Som du ser är det ju en hel del steg efter "t ex vallöfte eller mediedebatt".

Jag tolkar dock inte schemat på wikipedia som att Sveriges män kan skrika sig till en ett omskärelseförbud på barrikaderna. Som du ser är det ju en hel del steg efter "t ex vallöfte eller mediedebatt".
Skrika sig och skrika sig, någon typ av opinion för ett förbud behövs ju för att det skall komma att hända.
Det finns många frågor som har börjat på just barrikaderna.

Jag hittar ingen inspelning med "The law is for protection of the people" med Willie Nelsson så ni får hålla tillgodo med Kris Kristofferson.

Läs om läs rätt! Att du dessutom låter påskina att jag ljuger är kränkande.
Very sorry, formulerade tydligen för hastigt.

Reformula:
Det här är ett av de mer korkade argumenten för att omskära män.

Så det är alltså bättre att ta bort en hudflik från början än att lära ut intimhygien?
Om nu detta verkligen är ett giltigt skäl för omskärning, vore det inte lika bra att då också plocka bort hudflikar från det kvinnliga könsorganet, med precis samma 'praktiska' motivering?

Jo det är ju så det är.
Och om det tveklöst hade funnits nackdelar eller t.o.m. varit skadligt så hade opinionen velat ha ett förbud.
Som med kvinnlig könsstympning som är klart och tydligt skadlig.
För trettio år sedan fanns det ingen opinion mot kvinnlig könsstympning i Sverige.
Betyder det att den inte var skadlig då?

Very sorry, formulerade tydligen för hastigt.

Reformula:
Det här är ett av de mer korkade argumenten för att omskära män.

Så det är alltså bättre att ta bort en hudflik från början än att lära ut intimhygien?
Om nu detta verkligen är ett giltigt skäl för omskärning, vore det inte lika bra att då också plocka bort hudflikar från det kvinnliga könsorganet, med precis samma 'praktiska' motivering?
Har jag framfört argument för manlig omskärelse?

Jag vet inte, men jag är rätt övertygad om att ett spädbarn skiter i om det får ligga mera.
Föräldrarna kanske anser att det är det bästa för barnets framtid att det just får ligga mer.
Det borde i alla fall öka den omskurna befolkningen, vilket kan vara ett skäl så gott som något.
"Jag omskär dig min son så att du skall kunna föra mina gener vidare så mycket som det bara går"
Det är bra evolution på det.

När det gäller mig kan du kanske notera att jag inte har framfört sexuella argument för omskärelse.
Jag tycker det är ett sidospår.
Det beror på hur man ser det, om det är ett sidospår alltså.
Vi kan nog alla konstatera att omskärelse inte på något vis är ett hinder när det kommer till sex.
Vilket jag tycker är viktigt att framhålla.
Det finns som jag ser det inga belägg för att manlig omskärelse stör mannens sexliv.

Om det verkligen hade varit så så är jag övertygad om att männen i världen för länge sedan sett till att den åtgärden upphörde.
Och det hade dessutom varit svårt för dem att låta omskära sina söner.

Nej. Det jag skriver är att jag inte har noterat att det har varit någon tydlig, för mig märkbar, skillnad för mina manliga partners som kan kopplas till mängden förhud.
Jag kommunicerar nämligen med mina partners, och det är inte särskilt svårt att avgöra hur de upplever situationen.

Blev det inte begripligt nu så tror jag att du helt enkelt inte vill förstå.
Bögar i min närhet som själva är omskurna och som har haft närkontakt med rätt många kukar med och utan förhud, säger ungefär som du.

Senast ändrad:
Det var ju det lagstiftaren var inne på i förarbetena. Religionsfriheten vägde tyngst, sedan kom riskerna för köksbordskirurgi:

Det finns i vårt land relativt stora befolkningsgrupper för vilka omskärelse är viktig ur religiösa och kulturella aspekter. Enligt Socialstyrelsens beräkningar omskärs ca 3 000 pojkar i Sverige varje år. Det vore naivt att tro att ett förbud mot omskärelse skulle medföra att människor slutade omskära sina pojkar. Omskärelse är, som tidigare redogjorts för en mångtusenårig tradition med djupa religiösa motiv för den judiska och muslimska befolkningen. Regeringens uppfattning är att ett förbud mot omskärelse är en sådan inskränkning av religionsfriheten som inte är tillåten. Redan på den grunden är det således uteslutet att införa ett sådant förbud. Vidare skulle ett förbud enbart medföra att verksamheten tvinga- des ut i det illegala fältet och att utrymmet för s.k. köksbordskirurgi skulle öka. Detta skulle inte på något sätt gagna de pojkar som det handlar om. Snarare skulle det strida mot hänsynen till barnets bästa.

(Int
e heller den här gången tar jag ställning för omskärelse)

Nåt mer vi ska passa på att tillåta att det skärs av i religionens namn?i

Vi kan ju också tillåta Barnäktenskap. Bättre att dom gifter sig här i Sverige än att de skeppas iväg till sina hemländer....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka