Hur kan detta vara lagligt?

Det låter ju rätt skumt och ovetenskapligt i mina öron.

I områden där det inte funkar med vanlig upplysning och kondomer i tillräcklig utsträckning har jag för mig. För att viruset fäster sämre eller hur d nu var. Men jag kan minnas helt fel.

Har f.ö inte omskärelselagen tagits upp en enda gång i den här tråden? O_o
Finns nämligen några få svar där på några av frågorna man läst härinne.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-2001499-om-omskarelse-av-pojkar_sfs-2001-499

Vet inte om den har länkats, jag har läst i alla fall men tog för givet att det redan länkats här. Den här delen är ju ganska anmärkningsvärd:
Pojkens inställning till ingreppet skall så långt det är
möjligt klarläggas. Ett ingrepp får inte utföras mot en pojkes
vilja.
Hur kan man då tillåta att det sker innan pojken kan uttrycka sin vilja? Det är ju faktiskt möjligt att vänta in att pojken själv får bestämma.

Vilket inte spelar någon roll alls. Möjligen skulle jag kunna tycka att det är mer okej att den lilla normbrytaren uttrycker sig respektlöst mot majoriteten.
Nä, det spelar ingen roll alls och jag skiter fullständigt i vilken religion eller vad man tror på. Vilket jag tror jag klargjort i tråden. Att däremot förminska andra som tror på gud, det tycker jag är fruktansvärt fult. Och uppenbarligen många med mig.

Det låter ju rätt skumt och ovetenskapligt i mina öron.

Här är ifrågasättandet jag tänkte på:
http://www.salem-news.com/fms/pdf/2011-12_JLM-Boyle-Hill.pdf

Jag är inte övertygad åt något håll, men fler studier verkar behövas. Jag förstår inte heller exakt vad rekommendationen innebär, WHO skriver att "informed consent" är viktigt, men också att
"A more rapid public health benefit will be achieved if age groups at highest risk of acquiring HIV are prioritized, although providing male circumcision services to younger age groups will also have public health impact over the longer term."

http://www.who.int/hiv/mediacentre/news68/en/

Nä, det spelar ingen roll alls och jag skiter fullständigt i vilken religion eller vad man tror på. Vilket jag tror jag klargjort i tråden. Att däremot förminska andra som tror på gud, det tycker jag är fruktansvärt fult. Och uppenbarligen många med mig.

Vad jag menade är att det inte är mängden troende som avgör hur allvarligt det är att uttala sig illa om en tro. Likadant så betyder inte det att många håller med dig att du har rätt. Jag håller för övrigt med dig också, men inte för att religion borde ha någon särställning, utan för att det är fult att vara hånfull över huvud taget.

Minns du källan? Jag tycker att det låter överdrivet, men jag kanske missförstår din beskrivning av proceduren.
Nej det var som sagt sist som det här var på tapeten. Det finns ju mängder av antigrupper i USA som har internetsidor, den ena värre än den andra och jag ville ju veta vad de som var anti sa. Det var för mycket för att leta igenom på min padda nu i alla fall. Procedurens grej borde ju gå att hitta hyggligt enkelt. Kanske om jag hänger i sängen och är sjuk i morgon att jag letar.

(Nåja fick mig att svänga till att antingen kan man väl tillåta både minsta symboliska snittet på flickor (ska finnas ett som inte tar bort något) och på pojkar (om nu läkarna tycker det är toppen) eller ingetdera. Man hymlar ju inte med att det ska minska lust och njutning för båda könen och speciellt onani för män. Jag är mot kort sagt, känns helt fel för mig att jag aldrig skulle acceptera religiösa/kulturella handlingar på flickor som jag sedan tycker är toppen på pojkar.)

De borde kunna bestämma sig vid högre ålder eller något. Även om de på forumen som jag läste om som hade gjort det och kände skillnaden sa att de ångrade sig något förfärligt. Notera dock att folk som inte ångrade sig rimligen inte skulle lagt sin historia där.

Vad jag menade är att det inte är mängden troende som avgör hur allvarligt det är att uttala sig illa om en tro. Likadant så betyder inte det att många håller med dig att du har rätt. Jag håller för övrigt med dig också, men inte för att religion borde ha någon särställning, utan för att det är fult att vara hånfull över huvud taget.
Precis som med ordet negerboll är det inte den som säger det som har företräde till tolkningen, det är den som tar emot budskapet. Jag har otroligt många vänner som inom alla tre abrahamitiska religionerna som skulle bli mycket sårade om någon nedvärderar deras rätt att tro och att den är fel (och eftersom detta är buke; självklart anser jag det lika åt andra hållet, jag vill inte bli hånad för att jag inte tror på något speciellt, det har dock inte förekommit i denna tråd men kan vara bra att lyfta fram, det är ju trots allt buke).

The law skrev:
Den som skall utföra ingreppet svarar själv för att informationen
ges eller att den ges av en medicinskt kunnig person.

Sådan information skall ges också till pojken, om han har
uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå
informationen.

Pojkens inställning till ingreppet skall så långt det är
möjligt klarläggas. Ett ingrepp får inte utföras mot en pojkes
vilja..

Vet inte om den har länkats, jag har läst i alla fall men tog för givet att det redan länkats här. Den här delen är ju ganska anmärkningsvärd:

Hur kan man då tillåta att det sker innan pojken kan uttrycka sin vilja? Det är ju faktiskt möjligt att vänta in att pojken själv får bestämma.

Ja, det är verkligen märkligt. Nästan ohållbart dumt.

:eek: "Om han uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen". :rage:

:turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd:
:turd:Om han uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen:turd:
:turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd:

:banghead::banghead::banghead:

Du tror ju också. Du tror på logiken, anser dig sitta inne med sanningen och häcklar de som tror annorlunda.

Måste dock inflika med att tron på logik inte är unikt icketroende.
Att dessutom jämföra den "tro" icketroende har, med den som troende har är felaktig.
Då den ena oftast i folkmun syftar på en vetenskaplig tro medan den andra är en teistisk sådan.

Tycker det är en otrevlig ton här nu och det är onödigt att diktera hur en annan människa ska framföra sina åsikter. Lägg av med påhoppen, klart att vederbörande från båda sidor bara kontrar som verbalt självförsvar då, men nu börjar det gå lite väl långt från ämnet.

Säga till och/eller rapportera kan man göra om man anser att det som skrivs är av kränkande material.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka