Hur kan detta vara lagligt?

Ungefär det här har jag sagt tidigare i tråden, men förstått att jag måste ha fel. Jag är övertrumfad av kvinnor som har mer erfarenhet än mig att ha penis.
Jag tycker det är konstigt rent ut sagt.

Nu blir väl alla sura på mig men.

Det är ju tydligt att omskärelsen är väldigt viktig i många religioner, religion är viktigt för många barn. Så om Sverige kunde tillåta att skära bort minsta möjliga yttepytte på endera könet/eller bara pricka. Bara läkare får göra det, så vore det kanske något? (På flickor är inte ens symbolisk sunnimuslimsk prickning tillåten).

Det är ju tydligen viktigare för pojkar än för flickor, antagligen eftersom pojkar är viktigare för religionen (våra stora) än flickor. Men det känns extremt ojämlikt att göra könsskillnad i lagen. Båda eller ingen måste i alla fall finnas som diskussion. Att tillåta något på pojkar som är otänkbar misshandel på flickor känns udda.

Som ateist är jag emot, men tycker man kan vara rättvis, ingen ska behöva råka ut för rakblad eller herpes eller felsnitt. Om någonting är extremt viktigt för många känns en easy way out snarare än hårt mot hårt som vägen mot ett sekulariserat samhälle där folk har sin tro (eller ingen) för sig och inte för politik. (Folk är ju faktiskt beredda att dö för religion, övertygelse, ideal, ismer)

Senast ändrad:
Jag tycker det är konstigt rent ut sagt.

Nu blir väl alla sura på mig men.

Det är ju tydligt att omskärelsen är väldigt viktig i många religioner, religion är viktigt för många barn. Så om Sverige kunde tillåta att skära bort minsta möjliga yttepytte på endera könet/eller bara pricka. Bara läkare får göra det, så vore det kanske något? (På flickor är inte ens symbolisk sunnimuslimsk prickning tillåten).

Det är ju tydligen viktigare för pojkar än för flickor, antagligen eftersom pojkar är viktigare för religionen (våra stora) än flickor. Men det känns extremt ojämlikt att göra könsskillnad i lagen. Båda eller ingen måste i alla fall finnas som diskussion. Att tillåta något på pojkar som är otänkbar misshandel på flickor känns udda.

Som ateist är jag emot, men tycker man kan vara rättvis, ingen ska behöva råka ut för rakblad eller herpes eller felsnitt. Om någonting är extremt viktigt för många känns en easy way out snarare än hårt mot hårt som vägen mot ett sekulariserat samhälle där folk har sin tro (eller ingen) för sig och inte för politik. (Folk är ju faktiskt beredda att dö för religion, övertygelse, ideal, ismer)

Men snälla du, på en flicka förstörs könet totalt och prickar du klitoris tar du bort njutningen och det ju också det som är den vidriga grundtanken.

På pojkar tas en bit hud bort som öht inte sargar själva penis utan snarare "förbättrar" hygien & samlagsmässigt.

HUR är dessa företeelser lika mer än att barnet inte får välja? Hade du velat sarga din dotters kön och i samma veva förbättra din sons och kalla det "lika inför lagen"?

Vill bara påpeka att oavsett är det ett medvetet övergrepp mot ett barn men tycker också att resultatet är ett förstört liv för flickorna och i många fall ett bättre för männen väger in.

Men snälla du, på en flicka förstörs könet totalt och prickar du klitoris tar du bort njutningen och det ju också det som är den vidriga grundtanken.

På pojkar tas en bit hud bort som öht inte sargar själva penis utan snarare "förbättrar" hygien & samlagsmässigt.

HUR är dessa företeelser lika mer än att barnet inte får välja? Hade du velat sarga din dotters kön och i samma veva förbättra din sons och kalla det "lika inför lagen"?
Men snälla du, varför uttala sig om saker som du uppenbarligen inte har en susning om?

Ungefär det här har jag sagt tidigare i tråden, men förstått att jag måste ha fel. Jag är övertrumfad av kvinnor som har mer erfarenhet än mig att ha penis.

Men vad tramsigt.
Jag antar att du menar mig - vad jag har skrivit och som du envisas med att missförstå är att jag har sannolikt har träffat och umgåtts med fler penisar än vad du har.
Utifrån det har jag dragit några slutsatser om förhudar.

Om någonting är extremt viktigt för många känns en easy way out snarare än hårt mot hårt som vägen mot ett sekulariserat samhälle där folk har sin tro (eller ingen) för sig och inte för politik. (Folk är ju faktiskt beredda att dö för religion, övertygelse, ideal, ismer)
Ja ungefär så.
Det finns ju inte direkt en massrörelse av män mot manlig omskärelse.
Om det gjorde det så skulle ju saken komma i ett annat läge.

Vill bara påpeka att oavsett är det ett medvetet övergrepp mot ett barn men tycker också att resultatet är ett förstört liv för flickorna och i många fall ett bättre för männen väger in.

Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision

"Circumcision did not become a common medical procedure in the Anglophone world until the late 19th century.[85] At that time, British and American doctors began recommending it primarily as a deterrent to masturbation"

"In 1855, motivated in part by an interest in promoting circumcision to reduce masturbation, English physician Jonathan Hutchinson published his findings that Jews had a lower prevalence of certain venereal diseases"

"In America, one of the first modern physicians to advocate the procedure was Lewis Sayre, a founder of the American Medical Association. In 1870, Sayre began using circumcision as a purported cure for several cases of young boys diagnosed with paralysis or significant motor problems. He thought the procedure ameliorated such problems based on a "reflex neurosis" theory of disease, which held that excessive stimulation of the genitals was a disturbance to the equilibrium of the nervous system and a cause of systemic problems."

Huffington post, http://www.huffingtonpost.com/brian-earp/does-circumcision-reduce-_b_9743242.html

"Lesson #1. The foreskin is part of the penis. It is made up of sensitive tissue (more on this below); so if you remove it, the penis loses sensitivity by definition. Specifically, it loses all of the sensitivity experienced in the foreskin itself, along with all subjective sensations that are unique to having a foreskin."

"Lesson #3. The United States is the only developed country that practices routine circumcision on a majority of newborn boys for non-religious reasons. Circumcision in this context is often described as “just a little snip,” and the foreskin as “a tiny flap of skin.” I won’t go into the details of what a circumcision surgery actually involves (here is a video for those who are not too squeamish), but “little snip” is not an accurate description.

As for the foreskin itself, it is not a “flap of skin,” but rather a double-layered, retractable, invertible sheath of tissue that functions seamlessly with the rest of the penis (here’s another video); and it’s only “tiny” when it’s connected to a baby. The adult foreskin has on average 30 to 50 square centimeters of tissue surface area (roughly the size of a credit card), with numerous specialized nerve endings that respond to tactile stimulation."

"But I still don’t see how the conclusion follows. It sounds like the foreskin is acutely sensitive to the lightest and most gentle of touches (as well as to mild sensations of warmth), while being somewhat less sensitive to outright pain. Is that supposed to count against the foreskin?"

"In the meantime, a precautionary approach suggests that we should leave boys’ penises alone until they can assess the sensitivity of their own foreskins as compared to other parts of the penis—as well as their role in sexual experience more generally—in light of their own considered sexual preferences and values."

Obs: Missa inte vvv

Den skillnaden jag märker är att den har blivit mer okänslig sedan förhuden är delvis borta än innan och att jag inte känner lika nu som innan !

Obs: Missa inte ^^^

Den här sortens insikt efterfrågades tidigare i tråden. Nu har vi den, om än bara från en person.

Hur påverkar det er syn på att utföra ingreppet på barn? För min del tycker jag att det stödjer min inställning att det är ett övergrepp.

Det kan vara för barnets bästa att hålla den stora supporterklubben lycklig.

Ja, pragmatiskt kan det vara så. Men notera att min poäng var att det inte är storleken på motståndet mot omskärelse som bör avgöra. Särskilt inte i ett land där flertalet inte omskärs eller ens tänker på saken.

Man kan också leka med tanken att det kan vara för barnets bästa att ta det ur en miljö som sätter egenintressen framför dess välbefinnande. Nu drar jag inte så stora växlar på mitt motstånd mot omskärelse, men när du lägger fram det på det sättet så är det problematiskt.

Hur långt är man beredd att gå för att gå föräldrar och community till mötes?

Hur långt är man beredd att gå för att gå föräldrar och community till mötes?
Det är väl den verkliga frågan som ligger bakom hela problemställningen.
Jag tror att man skall börja i andra änden.
Inte med förbud utan med att ändra på inställningen till ingreppet.
Annars så flyttar man bara ingreppen från den säkra sjukvården med utbildad personal till de farliga köksborden.
Samma resonemang förs även runt aborter som är en fråga för kvinnor.
Religiösa krafter vill där ha ett förbud i stället.
Alltid är det något.

Det är väl den verkliga frågan som ligger bakom hela problemställningen.
Jag tror att man skall börja i andra änden.
Inte med förbud utan med att ändra på inställningen till ingreppet.
Annars så flyttar man bara ingreppen från den säkra sjukvården med utbildad personal till de farliga köksborden.
Samma resonemang förs även runt aborter som är en fråga för kvinnor.
Religiösa krafter vill där ha ett förbud i stället.
Alltid är det något.

Du kan ha rätt i att skadan av ett förbud är för stor. Att övertygelsen är så stark att man väljer att bryta mot lagen och låta en amatör skära i sitt barn. Det kan vara ett giltigt argument för tillåtelse, men det är en svår avvägning. Som jag skrivit tidigare så är kvinnlig könsstympning ännu farligare att göra på köksbord (eller än värre platser). Borde man börja i andra änden där också, och "inte förbjuda" det?

Att "börja från andra änden" och "inte förbjuda" tycker jag är fel sätt att se på det.
"By default" så är omskärelse inte tillåtet. Normalt skulle man inte få göra det Det man har gjort är att man stiftat en lag som tillåter det. Ett undantag.

Ett undantag som möjligen är motiverat av vad som skulle ske om undantaget inte fanns. Ett undantag som bör omprövas när förutsättningarna förändras. Att en lag bara kommer att brytas ändå måste vara en av de tråkigaste motiveringarna till lagtext.

Hur stort underlag har du för det troendet?

Mitt personliga underlag är en förhud.

Hur stort underlag har du? Har du tillräckliga kukerfarenheter för att nå statistisk signifikans? Var ni alla dubbelblindade? p < 0.05? Hur många av dina samlagspartner var omskurna och hur många var intakta? Hur gjorde du urvalet? Hur bedömde du deras tillfredställelse, mängden "öööhrhhhhhh*ghah*"? Anskrevs det som positivt om deras orgasm kom tidigt eller sent? Vilka aktiviteter utfördes?

Du kan ha rätt i att skadan av ett förbud är för stor. Att övertygelsen är så stark att man väljer att bryta mot lagen och låta en amatör skära i sitt barn. Det kan vara ett giltigt argument för tillåtelse, men det är en svår avvägning. Som jag skrivit tidigare så är kvinnlig könsstympning ännu farligare att göra på köksbord (eller än värre platser). Borde man börja i andra änden där också, och "inte förbjuda" det?

Att "börja från andra änden" och "inte förbjuda" tycker jag är fel sätt att se på det.
"By default" så är omskärelse inte tillåtet. Normalt skulle man inte få göra det Det man har gjort är att man stiftat en lag som tillåter det. Ett undantag.

Ett undantag som möjligen är motiverat av vad som skulle ske om undantaget inte fanns. Ett undantag som bör omprövas när förutsättningarna förändras. Att en lag bara kommer att brytas ändå måste vara en av de tråkigaste motiveringarna till lagtext.
By default var området oreglerat, skulle jag säga. Har just tuggat mig igenom 20 sidor av den 50-sidiga propositionen som ligger till grund för lagen, och som @Tassetass citerade ur tidigt i tråden.

Så utgångspunkten var "hur gör vi det här på bästa möjliga vis för pojkarna". Man lagstiftade om ett område där tidigare inga regler gällt, man ville säkerställa att ingreppet utfördes av läkare eller, på spädbarn, personer med särskild utbildning, men alltid med smärtlindring av medicinskt ubildad personal.

(Det här betyder inte att jag tar ställning för omskärelse).

Men alltså, det har ju länkats tidigare i tråden att det finns "godkända" religiösa ceremonier att få pojkbarnet till det judiska folket utan omskärning, varför inte använda sig av den ceremonin och låta barnet omskära sig när eget beslut kan tas????

Mitt personliga underlag är en förhud.

Hur stort underlag har du? Har du tillräckliga kukerfarenheter för att nå statistisk signifikans? Var ni alla dubbelblindade? p < 0.05? Hur många av dina samlagspartner var omskurna och hur många var intakta? Hur gjorde du urvalet? Hur bedömde du deras tillfredställelse, mängden "öööhrhhhhhh*ghah*"? Anskrevs det som positivt om deras orgasm kom tidigt eller sent? Vilka aktiviteter utfördes?

Mitt personliga underlag är ett ansenligt antal mer eller mindre förekommande förhudar.
Jag har inte märkt någon skillnad som kan hänföras till mängden förhud, oavsett hur man avgör tillfredssällelse, varaktighet eller annat.

By default var området oreglerat, skulle jag säga. Har just tuggat mig igenom 20 sidor av den 50-sidiga propositionen som ligger till grund för lagen, och som @Tassetass citerade ur tidigt i tråden.

Så utgångspunkten var "hur gör vi det här på bästa möjliga vis för pojkarna". Man lagstiftade om ett område där tidigare inga regler gällt, man ville säkerställa att ingreppet utfördes av läkare eller, på spädbarn, personer med särskild utbildning, men alltid med smärtlindring av medicinskt ubildad personal.

(Det här betyder inte att jag tar ställning för omskärelse).

Okej. Då förhastade jag mig. Jag antog att kosmetisk kirurgi på barn borde fallit under någon existerande lagstiftning. Men man kan läsa om mitt inlägg som hur jag tycker att det borde ha varit så fungerar det fortfarande. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka