Nej det blev för obekvämt. Det blev kuligare och enklare att haka upp sig på gudstro kontra icke gudstroNån som har nåt mer att säga omskärelse?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det blev för obekvämt. Det blev kuligare och enklare att haka upp sig på gudstro kontra icke gudstroNån som har nåt mer att säga omskärelse?
Det är en komplicerad fråga uppenbarligen: https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Adolf_HitlerVar inte den Ateist?
Skulle gissa att det snarare handlar om vad människor utsätter andra (i det här fallet barn) för och försvarar det med hjälp av religion.
Ska vi tolka det som att alla de omskärelser som sker utan religiösa motiv - tex i USA - ses som harmlösa?Skulle gissa att det snarare handlar om vad människor utsätter andra (i det här fallet barn) för och försvarar det med hjälp av religion.
Gud har en väldig makt utan tvekan och oberoende av vilken ontologisk status hen egentligen har. I tråden just nu får jag känslan att guds belackare sitter särskilt hårt fast i hens grepp.Om man ska vara välvillig så är kanske drivkraften bakom tiraderna den faktiska förekomsten av barnomskärelse motiverat av tro på (bland annat-) en gud som sägs begära det av sitt folk, vilket den svenska staten berättigar.
Så även om man inte tror att gud existerar så måste man medge att han har viss makt.
Ska vi tolka det som att alla de omskärelser som sker utan religiösa motiv - tex i USA - ses som harmlösa?
DU ja. Acceptera att andra tror annorlunda. Som sagt. Du har rätt att tro på vad du vill. Jag tillhör dem som tror du har fel där, även om jag inte är religiös. Det innebär inte att jag har rätt att tycka du är korkad för att du inte tror som jag, när ingen av oss faktiskt inte vet vad som händer efter, eller före, livet, eller hur?
Verkar jobbigt att ha sådant behov av vendetta mot någon man inte ens tror på.
Gud har en väldig makt utan tvekan och oberoende av vilken ontologisk status hen egentligen har. I tråden just nu får jag känslan att guds belackare sitter särskilt hårt fast i hens grepp.
Nu har jag väl aldrig hört just det argumentet för könsstympning och med tanke på att vi har folkvalda som reviderar de svenska lagarna från tid till tid tror jag säkert att de vänt på argumenten för omskärning både en och två och tre gånger och lär göra det igen. Vill man att det ska gå fortare är det väl fritt fram att jobba ihop en motion själv också?Kanske mer mot vad människor hittat på under årtusenden, och fortfarande gör, i religionens namn. Omskärelse tex.... Fördömmande av homosexuella... Inkvisitionen....
Kanske skulle vi godkänna viss kvinnlig omskärelse för att vissa grupper har det som tradition.
Dom tar ju bara litegrann av blygdläpparna, nån cm högst... Det måste dom få lov. Dom har gjort så under så lång tid. Tänk om kvinnan inte känner sig som en del av sin community annars. Det är ju ett kontrakt med gud. Och alla möjliga argument som är fel när det gäller vissa saker men inte när det kommer till andra.
Som läkare kan man argumentera för detta ingrepp på klinik under lagliga former, utan att detta innebär någon religös tro. Orsaken är oavsett grunden för beslutet, måste någon kunna övervaka att detta sker på rätt sätt. Det behöver inte innebära ATG man har en tro, endast pga ingreppet är lagligt och kan ske under kontroll. För dagen finns inget sådant ingrepp legitimirat på kvinnor, därför behöver vi inte diskutera det i den här tråden utan ta det i en annan.Absolut...men som läkare enbart i medicinska syften. Det går inte att försvara manlig omskärelse för att det är ett religiöst påbud. Det är på tiden att på tvåtusentalet på allvar sätta stopp för religiösa ingrepp på människokroppen.
Ärligt talat - du argumenterar på samma sätt som en religiös fanatiker. Du tror ju också. Du tror på logiken, anser dig sitta inne med sanningen och häcklar de som tror annorlunda. Ett mönster mänskligheten har sett många gånger - och det lär inte vara slut nu. Även om vi gärna vill tro att vår egen tid är speciell. (Vilket den är - för oss.)Det är ju bara krass sanning. Det hade varit väldigt bekvämt och tryggt att tro på nån allsmäktig gud och ett liv efter detta. Tyvärr kan jag inte ignorera min logiskt tänkande hjärna till förmån för den tryggheten. Det skulle vara gravt självbedrägeri från min sida och sånt tror jag inte är bra i längden.
Som läkare kan man argumentera för detta ingrepp på klinik under lagliga former, utan att detta innebär någon religös tro. Orsaken är oavsett grunden för beslutet, måste någon kunna övervaka att detta sker på rätt sätt. Det behöver inte innebära ATG man har en tro, endast pga ingreppet är lagligt och kan ske under kontroll. För dagen finns inget sådant ingrepp legitimirat på kvinnor, därför behöver vi inte diskutera det i den här tråden utan ta det i en annan.
Ärligt talat - du argumenterar på samma sätt som en religiös fanatiker. Du tror ju också. Du tror på logiken, anser dig sitta inne med sanningen och häcklar de som tror annorlunda. Ett mönster mänskligheten har sett många gånger - och det lär inte vara slut nu. Även om vi gärna vill tro att vår egen tid är speciell. (Vilket den är - för oss.)
Någon skrev att du tycks ha en vendetta mot Gud. Jag känner att korståg är ett mer lämpligt ord i sammanhanget.
Och ja - mänskligheten har hittat på många otrevliga saker i religionens namn. Under 1900-talet utfördes många dåd som ett resultat av den moderna vetenskapen. Typ stridsgas, V2-raketer, atombomb. Och ändå tror många av oss på vetenskapen (jag, t ex). För att jag ser potentialen till att göra gott. Andra ser kanske detta i religionen - som faktiskt även den gör en hel del gott.
Word! Folk får tro på vilka tekannor de vill, så länge de inte packar på det på andra. Vilket inkluderar barnen! Att göra kirurgiska ingrepp på småbarn utan medicinska skäl är väl ett så stort övertramp att det inte kan vara ok enligt FN?Det är inte en religiös fråga överhuvudtaget, skulle man kunna säga. Det är däremot en barnrättsfråga. När barnet har fått sina rättigheter genom erforderlig lagstiftning så får religionen anpassa sig därefter, precis som religionen fått anpassa sig till att man inte får slå sin fru eller barn. Det handlar inte om att inskränka religionsfriheten utan om utvidga barns rättigheter.
(Jag vet att jag låter som en papegoja, men jag har hakat upp mig på att den här frågan ses och diskuteras bäst ur ett barnrättsperspektiv snarare än ur föräldrarnas religionsfrihetsperspektiv.)
Det var inte riktat till dig, framgår kanske genom citering. Sk kvinnlig omskärelse står inte i samma nivå som detta, och bör inte ens handla om omskärelse då det är en fråga om stympning och inget annat.Jag vet inte om det sista syftade mer till mitt tidigare inlägg. Men om man försvarar omskärelse med argumentet att det ser till att det sker "på rätt sätt" tycker jag att man öppnar för samma fråga vad gäller kvinnlig könsstympning. Svenska kirurger skulle förstöra en kvinnas underliv mycket säkrare än vad som åstadkoms i smyg.
Fråga WHO o UNAIDS, de förespråkar manlig omskärelse som ett led i kampen mot AIDS/HIV.Word! Folk får tro på vilka tekannor de vill, så länge de inte packar på det på andra. Vilket inkluderar barnen! Att göra kirurgiska ingrepp på småbarn utan medicinska skäl är väl ett så stort övertramp att det inte kan vara ok enligt FN?
Det låter ju rätt skumt och ovetenskapligt i mina öron.Fråga WHO o UNAIDS, de förespråkar manlig omskärelse som ett led i kampen mot AIDS/HIV.
Det var inte riktat till dig, framgår kanske genom citering. Sk kvinnlig omskärelse står inte i samma nivå som detta, och bör inte ens handla om omskärelse då det är en fråga om stympning och inget annat.
Det är framforskat på , som jag förstått det, realtivt säkra grunder, finns en del länkar tidigare i tråden.Det låter ju rätt skumt och ovetenskapligt i mina öron.
Det låter ju rätt skumt och ovetenskapligt i mina öron.