Hur kan detta vara lagligt?

Absolut. Men det är inte ens bara en religiös fråga utan även en rent allmän fråga bland många sekulära människor.

Nu är vi på sidan 37 och har glömt, men visst var religionen en viktig del till förarbetet* (det Tassetass citerade) för lagändringen i Sverige? Sen kan även icke-religiösa föräldrar som vill omskära sina barn förstås göra det när det är lagligt, men det tycker jag gör det till en religiös fråga. Särskilt om man vill att lagstiftningen ska ändras.

* eller vad det var

Tog orken helt slut efter skapelsen? Hela universum fixade hen, men att kontrollera sin avkomma det blev övermäktigt. Låter iofs som ett ganska vanligt föräldraproblem.
Förklaringen var ungefär så.
Som ett föräldraproblem.
Titta på oss människor, försök att hålla ordning på det den som kan.

Nu får du banne mig skärpa dig och sluta förminska de som tror.

Du får väl rapportera inläggen och se vad moderatorerna tycker. Jag tycker att inläggen är klumpiga, meningslösa och förringande men så förfärligt är inte "Exakt! Det är tryggt att tro. Människan har i alla tider sökt trygghet. Det är jobbigt att ta in att vi är ihopsatta av atomer som cirkulerar i ett kretslopp sen universums begynnelse.".

På internet är det ju nästan artigt.

Förklaringen var ungefär så.
Som ett föräldraproblem.
Titta på oss människor, försök att hålla ordning på det den som kan.

Ja människan hittar alltid förklaringar till guds önskningar och tillkortakommanden utifrån hur värden runt om ser ut.
Men han hade kanske kunnat skaffa fler barn. Flera miljarder jungfrufödslar. Det borde väl kunna styra upp endel. Jesus var ju en rätt hyvens kille.

Nu är vi på sidan 37 och har glömt, men visst var religionen en viktig del till förarbetet* (det Tassetass citerade) för lagändringen i Sverige? Sen kan även icke-religiösa föräldrar som vill omskära sina barn förstås göra det när det är lagligt, men det tycker jag gör det till en religiös fråga. Särskilt om man vill att lagstiftningen ska ändras.

* eller vad det var

Det är inte en religiös fråga överhuvudtaget, skulle man kunna säga. Det är däremot en barnrättsfråga. När barnet har fått sina rättigheter genom erforderlig lagstiftning så får religionen anpassa sig därefter, precis som religionen fått anpassa sig till att man inte får slå sin fru eller barn. Det handlar inte om att inskränka religionsfriheten utan om utvidga barns rättigheter.

(Jag vet att jag låter som en papegoja, men jag har hakat upp mig på att den här frågan ses och diskuteras bäst ur ett barnrättsperspektiv snarare än ur föräldrarnas religionsfrihetsperspektiv.)

Ja människan hittar alltid förklaringar till guds önskningar och tillkortakommanden utifrån hur värden runt om ser ut.
Men han hade kanske kunnat skaffa fler barn. Flera miljarder jungfrufödslar. Det borde väl kunna styra upp endel. Jesus var ju en rätt hyvens kille.
Vem vet?
Vi har kanske missat en massa Messiaser genom tiderna.
Typ bränt dem på bål som häxor eller något sådant.

När barnet har fått sina rättigheter genom erforderlig lagstiftning så får religionen anpassa sig därefter, precis som religionen fått anpassa sig till att man inte får slå sin fru eller barn.
Eller att man inte får ha flera fruar.
Något som verkar besvärande för vissa.

Det är inte en religiös fråga överhuvudtaget, skulle man kunna säga. Det är däremot en barnrättsfråga. När barnet har fått sina rättigheter genom erforderlig lagstiftning så får religionen anpassa sig därefter, precis som religionen fått anpassa sig till att man inte får slå sin fru eller barn. Det handlar inte om att inskränka religionsfriheten utan om utvidga barns rättigheter.

(Jag vet att jag låter som en papegoja, men jag har hakat upp mig på att den här frågan ses och diskuteras bäst ur ett barnrättsperspektiv snarare än ur föräldrarnas religionsfrihetsperspektiv.)
Det är också en jämställdhetsfråga, även barnrättsfrågan är tyngre.

Du får väl rapportera inläggen och se vad moderatorerna tycker. Jag tycker att inläggen är klumpiga, meningslösa och förringande men så förfärligt är inte "Exakt! Det är tryggt att tro. Människan har i alla tider sökt trygghet. Det är jobbigt att ta in att vi är ihopsatta av atomer som cirkulerar i ett kretslopp sen universums begynnelse.".

På internet är det ju nästan artigt.
Nä, lite mer respekt gentemot människor överlag hade inte varit fel. Tror de flesta människor vet att vi består av atomer. Mina troende vänner är fullt medvetna om det och det är därför en dumförklaring av troende att hävda något annat.

Sant. Jag släpper just den delen. Bra karta.
Kan vi gå vidare nu? du vann jag lägger mig platt och accepterar att du har rätt.
Eller behöver du banka vidare av någon orsak?
Det räcker liksom med att jag är överbevisad, det behövs ingen uppsträckning också.
Njaaa...alltså nu diskuterar vi ju på vuxna (tidigare senior) på bukefalos. Och i sann senior-anda så torde du bli bankad en bra stund till av minst 5 andra användare. Det är nästan ännu farligare att blotta strupen och erkänna fel, för då kommer fega skocken efteråt och hugger, hånar och förlöjligar. Fast det var på gamla goda senior tiden det. Nu med nytt fräscht namn så kanske de hackare jag tänker på vuxit upp.....

Det är inte en religiös fråga överhuvudtaget, skulle man kunna säga. Det är däremot en barnrättsfråga. När barnet har fått sina rättigheter genom erforderlig lagstiftning så får religionen anpassa sig därefter, )

Och då får du inte klippa hår eller naglar på barnet innan det bestämt vilken religion det har?

Okej, jag hade för mig att hänsyn till religion faktiskt nämndes.

I vilket fall som helst håller jag med. Om barnets rättigheter befästs så spelar det ingen roll vilka specialintressen som finns. Jag funderar nu lite på hur det påverkar sådant som blodtransfusioner och så vidare.

Och dessutom skulle vi slippa "grön ateist går lös med alla floskler". :)
(Fast jag kunde inte helt motstå att nappa själv heller...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka