Hur kan detta vara lagligt?

Igen frågade golit om den lock av hans hår som togs vid hans ettårsdag. golit har inte upplevt det som traumatiskt.
Den här tråden takes the cake när det gäller sanslösa argument alltså. Återigen, jag häpnar.

@CillaW Du gillar det där inlägget? Menar du att du också tycker att det är löjeväckande att vissa människor är missnöjda med deras föräldrars val att omskära dem? Jämför du det också med att klippa ungens hår?

Har du också något trivialiserande exempel som inte växer tillbaka?

golit har betraktat en hel del kukar. Ibland täcker förhuden, ibland inte. Ibland beror det på att någon dragit tillbaka förhuden. Ibland på att någon dragit tillbaka förhuden, fast lite tvärt om :)

... och jag vill tillägga att det finns en hel del skillnad i ingreppet omskärelse eller hårklippning om man inte går till världens sämsta frisör. Referera gärna till tidigare videor.

Nej, inte rent principiellt. Vad är vår kropp och vad kan stympas och av vilka skäl. Sikher klipper inte håret.

Vi kan väl stena folk när vi ändå håller på och följer traditioner. Homosexuella kan ju skutta tillbaka rakt in i garderoben också. Fast det är tydligen bara vissa vansinnigheter och övergrepp som det är fel på.

Vilken gud uppmanar en människa att offra sina barn för att bevisa att man tror på honom? Vilken allsmäktig gud låter miljoner och åter miljoner människor lida alla helvetets kval? För att inte tala om WW2, det passade att befria slavar från Egypten gör tusentals år sedan, det kunde hen dela havet för.... Men att rädda judar från gaskamrarna det ville inte gud ställa upp på... Och denne makabre "gud" är man villig att stympa sitt barn för?

golit har betraktat en hel del kukar. Ibland täcker förhuden, ibland inte. Ibland beror det på att någon dragit tillbaka förhuden. Ibland på att någon dragit tillbaka förhuden, fast lite tvärt om :)

Och ibland drar man förhuden fram och tillbaka flera gånger i följd :d. Om man inte hade otur med sina föräldrar förstås.

Nej, inte rent principiellt. Vad är vår kropp och vad kan stympas och av vilka skäl. Sikher klipper inte håret.

Okej, men jag syftade mer på det praktiska fysiska ingreppet. Jag tycker inte att Sikhers syn på hårklippning spelar roll, om de inte vill jobba i charkdisken. Jag vet inte riktigt vad socialtjänsten skulle tycka om föräldrar som aldrig klippte håret på sina barn.

I fråga om omskärelse är vi eniga. En ofarlig, medicinskt säkert, borttagande av något som i princip saknar betydelse är en rimlig respekt av judiska och antar jag muslimska (och andra) föreställningar om hur livet ska levas.
De flesta omskärelser här i världen är inte Judiska eller ens religiösa.
Vilket gör att jag har så oerhört svårt att göra det till en Judisk eller ens religiös fråga.
Den känns mera typ Amerikansk från USAmerika och Latin-Amerika.

Jag kan absolut ta att judendomen blir förlöjligad, jag är till och med ganska van vid det. Vad jag gjorde var att citera inlägg där religion hånats i den här tråden. Du förstår troligen inte hur nedvärderande det är.

Du är väldigt rabiat med dina påståenden om barnmisshandel och stympning och övergrepp, men jag är inte förvånad.
Däremot köper jag inte att du hela tiden försöker föra över spelet på din planhalva.

Och var vänlig följ netiketten genom att tagga mig när du skriver om mig.

Tycker du att jag ska visa lite mer förståelse för folk dom stympar sina barn menar du?
Vi kan väl skära av de inre blygdläpparna på flickor också, de är ju inte till så vansinnigt stor nytta trots allt. Och med lite bedövning och en utbildad "whatever" så bör tjejerna enbart känna sig nöjda sen när de växer upp. Det är viktigt att det känner sig som en del av den "valfritt epitet" -ska familjen.

Detta var nog den argaste tråden jag läst på buke.
Stundvis roande och stundvis oroande...

Jag är ateist och det färgar självklart min syn på rituell omskärelse på barn ( förhud på pojkar och klitoriskappan/prickning på flickor).

Men jag förstår när @CillaW pratar om skillnaden att bli omskuren jämfört med att tvingas in i en religion, så som vissa påstår sker.
Det handlar om tillhörighet och härkomst? Dvs att man är en del av folket, hur religiös man kan tänkas bli är en annan sak? ( minns jag rätt ..?)
Tanken tycker jag är fin och jag har respekt för att man vill sitt barn väl.

Det är mycket vi gör för att det känns rätt elker för att det är tradition som påverkar våra barn mer än avsaknad av förhud.

Men om man kan bortse från känslor och tro så är det uppenbart att det är pojken som ska bestämma över ickereversibla, medicinskt omotiverade ingrepp på sin kropp.
Om han växer upp som troende jude/muslim (eller är amerikan...)och av tradition vill omskära sig, så kan han ta det valet själv!

Vaccin och blodprovtagning syftar till att förebygga och upptäcka problem. Går inte att jämföra enligt mig.
Vi borde inte ha legaliserat omskärelse på barn enligt mig.
Ponera att jag har en dotter och att jag i min tonår hörde hur man hånade flickor med prominenta inre blygdläppar, att de var äckliga och ingen kommer vilja ha en tjej med sådant kön, att det var ohygieniskt och fult...får jag då i förebyggande syfte låta en läkare skära bort lite av dessa "hudflärpar"....? Det skulle ju inte påverka orgasm eller sexliv...? :cool:

Det är självklart att männen som deltar i diskussionen ha mer att säga kring det personliga med att ha/inte ha förhud!
Herregud, om en man skulle säga till mig att han slickat många fittor och därför vet mer om att ha fitta, än jag...O_o:confused:

De flesta omskärelser här i världen är inte Judiska eller ens religiösa.
Vilket gör att jag har så oerhört svårt att göra det till en Judisk eller ens religiös fråga.
Den känns mera typ Amerikansk från USAmerika och Latin-Amerika.
Va? Omskärelse är knappast vanligt i Latinamerika. Varifrån har du fått det att det är vanligare i Latinamerika än bland judar och muslimer?

Vi kan väl stena folk när vi ändå håller på och följer traditioner. Homosexuella kan ju skutta tillbaka rakt in i garderoben också. Fast det är tydligen bara vissa vansinnigheter och övergrepp som det är fel på.

Nej, jag tycker att omskärelse av små barn är ett övergrepp. Jag tycker att det är värt att inskränka religionen för det. Sånt här tar tyvärr tid. En del av anledningen till det är att religionen fortfarande har inflytande, men en del av bromsen är också att vi insett att man måste kompromissa. Religiösa har, precis som homosexuella, förtryckts av andra religiösa och ickereligiösa och tvingats assimilera och gömma sig.

Jag tycker att det är självklart att omskärelse är en sån sak man inte ska kompromissa om. Men jag tror mer på argument om barnets väl än religionens dumhet. Jag tror inte att ens ett fantastiskt formulerat inlägg på bukefalos kan bli dödsstöten för religiös tro.

Men att rädda judar från gaskamrarna det ville inte gud ställa upp på... Och denne makabre "gud" är man villig att stympa sitt barn för?

Jag skulle tro att ett försök att helt utrota ett folk för deras traditioner och härkomst gör det mer angeläget att bevara traditionen än tvärtom.

Vet du, jag tycker att du går alldeles för långt. Argumentera emot omskärelse du men snälla sluta pissa på den judiska tron.

Man får skära helt omotiverat i barn men inte ifrågasätta att man tror på en gud som låter sitt folk lida bortom alla föreställningar.

Och det är ju gemensamt för många religioner. En väldigt frånvarande "gud".

Man får skära helt omotiverat i barn men inte ifrågasätta att man tror på en gud som låter sitt folk lida bortom alla föreställningar.
Vad vill du med dina inlägg? Vem tror du att du kan övertyga när du på fullaste allvar drar in Förintelsen i det här?

Hela den här tråden ifrågasätter omskärelse så du behöver knappast oroa dig för att man inte "får" göra det. Däremot kan ju jag tycka att det vore trevligt om tråden kan finnas kvar och inte spårar ut i rena rama flashbacksörjan.

Men jag förstår när @CillaW pratar om skillnaden att bli omskuren jämfört med att tvingas in i en religion, så som vissa påstår sker.

Jag är ju en av dem som missuppfattats när jag skrev om detta. Jag menar att tron går ut över barnet eftersom handlingen (omskärelsen) drabbar barnet. Inte att barnet tvingas in i en religion.

Det finns ingen här som förespråkar omskärelse som oavsett argument kommer att byta åsikt. Är det verkligen någon tror att någon här kommer att byta sida?

Nu tycker jag att vi alla enas om att den här omskärelsestolen är fett swag:
Fauteuil_de_circoncision_%28%22Fauteuil_d%27Elie%22%29.jpg

Va? Omskärelse är knappast vanligt i Latinamerika. Varifrån har du fått det att det är vanligare i Latinamerika än bland judar och muslimer?
Inte vanligare men finns fler.
Antalet judar är ungefär 13,8 miljoner.
Latinamerika ungefär 385,7 miljoner
USA 314,6 miljoner och Canada 33,6 miljoner.
Människor då.
Varav de flesta av männen är omskurna.
Om så bara hälften av männen är omskurna i Amerika så blir det enormt många fler män än alla Judar tillsammans.

Det finns ingen här som förespråkar omskärelse som oavsett argument kommer att byta åsikt. Är det verkligen någon tror att någon här kommer att byta sida?

Ja, de som är "on the fence" kan påverkas. De som förespråkar omskärelse kan också påverkas förstås om de är reflekterande, även om ingen lär tväromvända på en kafferast om centrala övertygelser. Bra argument kan ligga och gro. Jag tycker att omskärelse av barn är fel. Till och med väldigt fel. Jag är nästan helt övertygad om att jag har rätt i frågan, men jag försöker ändå lämna öppet för möjligheten att jag har fel (observera dock att jag, i praktiken, aldrig har fel), annars blir diskussionen bara skräp.

Det är klart att bra argument kan ligga och gro. Diskussionen, inte bara den här på bukefalos förstås utan i stort, påverkar. Världen är inte statisk, och på grund av olika resonemang och strömningar lagliggjordes tråkigt nog omskärelse av barn. Det hjälper knappast motståndet mot omskärelse att uttrycka sig på ett frånstötande sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka