Hur kan detta vara lagligt?

Det ena är ett kirurgiskt ingrepp, det andra är ett utbildningssystem. Det känns inte som ett relevant anförande, även om det låter som att det behövs åtminstone reform - men det känns inte som vi kan täcka utbildningsfilosofi och snoppkarvande i samma tråd.
Jag for mest efter själva övergreppsgrejen. Barn formar man ju med fler medel än kniven.

Eftersom det verkar vara två identifierbara män som uttalat sig i den här tråden (före Skerper) så är det väl rimligt att jag tar åt mig, och ser ditt och Hyacinths argumenterande som översitteri.

Men jag lastar i alla fall inte övriga kvinnor för det :up:.

Jag såg inget skäl för dig att ta åt dig vad gäller kastrationsångesten. Förrän du tycktes göra det.

Det finns fler övergrepp än omskärelse. Om du upplevde skolgången så illa så var det förmodligen något som inte var bra. Det borde vara ett argument mot dålig obligatorisk bildning, inte ett argument för omskärelse.
Läs vad jag skriver om du vill diskutera med mig. Jag har inte anfört ett enda eget argument för omskärelse. Jag undrade över principen bakom idén att omskärelse bör förbjudas för att en del ser det som övergrepp. Hur är det då med annat som en del ser som övergrepp. För båda exemplen gäller att många inte ser dem som övergrepp.

Läs vad jag skriver om du vill diskutera med mig. Jag har inte anfört ett enda eget argument för omskärelse. Jag undrade över principen bakom idén att omskärelse bör förbjudas för att en del ser det som övergrepp. Hur är det då med annat som en del ser som övergrepp. För båda exemplen gäller att många inte ser dem som övergrepp.

Det blir ju lite svårt att diskutera när du inte förstår skillnaden mellan utbildning och icke medicinskt motiverat oåterkalleligt ingrepp på bebis.

Läs vad jag skriver om du vill diskutera med mig.
Det ligger tyvärr inte i min manliga natur.

Jag har inte anfört ett enda eget argument för omskärelse. Jag undrade över principen bakom idén att omskärelse bör förbjudas för att en del ser det som övergrepp. Hur är det då med annat som en del ser som övergrepp. För båda exemplen gäller att många inte ser dem som övergrepp.

Jag tycker det vänder på det. Som Tassetass skrev så är det naturliga med avseende på andra bestämmelser att omskärelse av barn skulle vara olagligt. Diskussionen borde snarare gälla varför det ska undantas och göras lagligt.

Jag tycker att tanken på en person som blivit skuren som barn som lider av det som vuxen är sorglig.
Det är också sorgligt när någon upplevt sin utbildning som ett övergrepp. Å andra sidan får det här senaste inlägget det att se ut som att du ser utbildningen som ett "typ övergrepp", annars känns det som om du tydligare skulle vilja att man gjorde (eller åtminstone hade gjort) något åt utbildningen snarare än att använda det som ett exempel på att man inte behöver ta omskurna män på allvar.

Det ligger tyvärr inte i min manliga natur.

Jag tycker det vänder på det. Som Tassetass skrev så är det naturliga med avseende på andra bestämmelser att omskärelse av barn skulle vara olagligt. Diskussionen borde snarare gälla varför det ska undantas och göras lagligt.

Jag tycker att tanken på en person som blivit skuren som barn som lider av det som vuxen är sorglig.
Det är också sorgligt när någon upplevt sin utbildning som ett övergrepp. Å andra sidan får det här senaste inlägget det att se ut som att du ser utbildningen som ett "typ övergrepp", annars känns det som om du tydligare skulle vilja att man gjorde (eller åtminstone hade gjort) något åt utbildningen snarare än att använda det som ett exempel på att man inte behöver ta omskurna män på allvar.
Det är klart att jag fattar att skolgrejen är lite långsökt. MEN ett exempel på upplevt övergrepp (inte typ övergrepp, skolan och jag var verkligen inte kompatibla) som inte var lagbrott. Det syftade INTE till att visa att man inte behöver ta omskurna män på allvar, utan frågan var som sagt hur rapporterna om upplevt övergrepp ska hanteras i sammanhanget mot bakgrund av de många omskurna män som inte ser det som övergrepp. Precis som de flesta som har gått i skolan inte ser det som ett övergrepp.

Det är något märkligt med de polariserande anspråken i tråden. Den som inte uttalat förkastar omskärelse antas aktivt förespråka det. Du brukar läsa bättre än så, om jag inte minns helt fel.

Jag VET INTE om jag tycker att omskärelse borde förbjudas. Proargumenten möter ju överhuvudtaget inte contraargumenten, vilket gör diskusssionen fortsatt märklig, utöver det där polariserandet i just den här tråden. Rösterna för att förbjuda det i tråden flyttar mig successivt längre från den positionen.

Kring mig är rätt många män omskurna. Ingen av dem har något negativt att säga om det, vad jag vet. Min son är det inte, men det är inte av princip utan för att ingen väckte frågan. Dvs det är inte tradition för mig att låta omskära sönerna. Det kunde ha varit det.

Precis. Och diskussionen bör ta sin utgångspunkt i barnets fri- och rättigheter, inte i föräldrarnas rätt till religionsfrihet. Dit tror jag dock att vi har lång väg kvar.

Jag skulle kunna tänka mig att lagstiftning kan göra situationen lättare för familjer som är mer reformvänliga, samtidigt som det förstås finns risk för fler olagliga ingrepp och alienation.

Jag skulle kunna tänka mig att lagstiftning kan göra situationen lättare för familjer som är mer reformvänliga, samtidigt som det förstås finns risk för fler olagliga ingrepp och alienation.

Den risken finns med all lagstiftning som tar rättigheter från en part och ger till en annan. Jag hoppas, även om förhoppningarna är låga, på en del sådan lagstiftning inom de närmsta 10-20 åren, när tillräckligt många rättsfall med barnkonventionen som grund tröskats igenom rättssystemet.

Det var visst någon i tråden som hade en släkting som var gynsyrra som blev svart i ögonen när man nämnde omskärelse.
Ett betydligt större problem är alla kvinnor med förlossningsskador som resulterar i fistlar o avsaknad av vägg mellan anus o slida. Om vi nu skall slänga oss med anhörigas utbildningar så var min mor överläkare i obstetrik o gynekologi o arbetade många år för läkare utan gränser i Afrika o på Sinaihalvön, främst Jemen.
Fistulasjukhuset hade varken el eller rinnande vatten. Kvinnor vallfärdade dit o fick hjälp. Afrika är stort o på den tiden fanns bara ett sjukhus där de blev mottagna o kunde få hjälp så resan tog ofta månader till fots.

Var det där en släng mot mig? Inte uppskattat i så fall. Dessutom helt fel, det var inte manlig omskärelse utan kvinnlig könsstympning som diskuterades. Jag tror inte en "gynsyrra" har så mycket att göra med omskärelse av pojkar/män :grin:

Det är klart att jag fattar att skolgrejen är lite långsökt. MEN ett exempel på upplevt övergrepp (inte typ övergrepp, skolan och jag var verkligen inte kompatibla) som inte var lagbrott. Det syftade INTE till att visa att man inte behöver ta omskurna män på allvar, utan frågan var som sagt hur rapporterna om upplevt övergrepp ska hanteras i sammanhanget mot bakgrund av de många omskurna män som inte ser det som övergrepp. Precis som de flesta som har gått i skolan inte ser det som ett övergrepp.

Ja, man får förstås ta med i beräkningen att många är kanonnöjda. Man måste också ta med förekomsten av skador. Man måste ta med påståendet att det ska vara säkrare och lättare vid tidig ålder. Man kan till och med ta med att många anser att det är snyggare, att många gör det ändå senare och så vidare.

Men för mig är det grundläggande att man ska vara väldigt försiktig med ingrepp på försvarslösa barn. Om det fanns ett överväldigande koncensus om hälsomässiga fördelar vore det en annan sak, men sådant koncensus finns inte - åtminstone inte tydligt nog för mig. Det som skulle kunna skifta min synpunkt är just att det praktiskt minskar lidande på grund av att ingreppet blir reglerat och på grund av demografi. Alltså rent praktiska åsikter. Om vi alla var Vulcans [förklaring för kvinnor: den logiska rasen i star-trek] så tycker jag att ett förbud skulle vara självklart. Nu tycker jag bara att det är rimligt.

Det är något märkligt med de polariserande anspråken i tråden. Den som inte uttalat förkastar omskärelse antas aktivt förespråka det. Du brukar läsa bättre än så, om jag inte minns helt fel.

Och de som är mot omskärelse tangerar att vara antisemiter, kvinnoförtryckare eller bara löjliga.

Det är en lång tråd med många inlägg. Många av dina bemöter ifrågasättanden av omskärelse, och särskilt den här senaste vändan med det slarviga "Jag upplevde merparten av grundskolan som ett övergrepp. Bör grundskolan förbjudas?" som svar på Niyamas (som var till CillaW, men det är ju svårt att hålla reda på) "Du har ju försvarat omskärelse av bebisar, vilket flera vuxna män vittnat om att de upplever är ett övergrepp. Varför förringar du deras upplevelse?" gör att det är lätt att placera dig i fel hink. Det ser helt enkelt ut som något en arg förespråkare skulle kasta ur sig.

Jag VET INTE om jag tycker att omskärelse borde förbjudas. Proargumenten möter ju överhuvudtaget inte contraargumenten, vilket gör diskusssionen fortsatt märklig, utöver det där polariserandet i just den här tråden. Rösterna för att förbjuda det i tråden flyttar mig successivt längre från den positionen.

Det är lite småsint att låta vårt dåliga argumenterande gå ut över små barn.

Kring mig är rätt många män omskurna. Ingen av dem har något negativt att säga om det, vad jag vet. Min son är det inte, men det är inte av princip utan för att ingen väckte frågan. Dvs det är inte tradition för mig att låta omskära sönerna. Det kunde ha varit det.

Hur gammal är han? Du kan ju fråga sen om han är intresserad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka