Missade du Ludde i himmelen?
Ni reagerar alltså starkare på att någon benämner en fantasi vid namnet Ludde än att man skär av kroppsdelar av barn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Missade du Ludde i himmelen?
Även om Ludde och Näsan är förlöjligande
Jag tycker att näsan är ytterst relevant. För precis som du frågar vart skall man dra gränsen då? Vid lemmar som kläder täcker? Då kan vi skära av oss alla tår, brösvårtor och lite annat som sticker ut, eller inte. Eller? VAD skall vara tillåtet att ta bort? Öron kan man ju täcka mer hår. Så dem kan vi ta bort
Sedan tycker jag även att det absolut minsta vi kan göra för de här barnen är att ge dem rätt till skadestånd från föräldrarna för grov misshandel.
Så staten ska betala skadestånd för något dom sanktionerat....?
Ni reagerar alltså starkare på att någon benämner en fantasi vid namnet Ludde än att man skär av kroppsdelar av barn.
Om inte judeförintelsen under WW2 hade inträffat så är jag övertygad om att omskärelse varit förbjudet, men ingen vågar ta i frågan för att dom är rädda att bli kallad antisemitister.
Det handlar inte om det. Må vara att många religioner har konstiga och knepiga seder och bruk, men vem är du att förminska att andra människor tror på Gud? Eller heliga texter? Nu menar jag generellt, överlag. Kristendomen har ingen omskärelse, du har inte rätt att trycka ner de som tror på bibel eller gud för det, sluta med det.Ni reagerar alltså starkare på att någon benämner en fantasi vid namnet Ludde än att man skär av kroppsdelar av barn.
Det går att ha en diskussion om religion utan att trycka ner troende med diverse skällsord för att de tror. Inte du tydligen, men de flesta har lyckats med det i den här tråden.Jag tycker att det är väldigt märkligt att det i religionens namn är tillåtet att stympa människor för livet. CillaW försvarar det för att det är religion men kan inte ta att andra anser att en gud som det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för att hen existerar och som inte har kommit med några nya kapitel i sin bok på flera tusen år kallas för ludde eller ett sagoväsen.
Det är mig scheiss egal huruvida det är kristna, muslimer, judar, ateister, osv osv som vill skära av en del av en kroppsdel från en person (barn!) utan att denne har uppnått myndig ålder och kan välja sjäv. Det är vansinne och barnmisshandel och ett rent övergrepp.
Det är ingen hemlighet att jag tycket att religioner helt uppenbart tillkommit för att människor sökt svar på livets gåtor och att dom är rädda för död, smärta och förlust.
Om inte judeförintelsen under WW2 hade inträffat så är jag övertygad om att omskärelse varit förbjudet, men ingen vågar ta i frågan för att dom är rädda att bli kallad antisemitister.
Det handlar inte om det. Må vara att många religioner har konstiga och knepiga seder och bruk, men vem är du att förminska att andra människor tror på Gud? Eller heliga texter? Nu menar jag generellt, överlag. Kristendomen har ingen omskärelse, du har inte rätt att trycka ner de som tror på bibel eller gud för det, sluta med det.
Må så vara, fortfarande ingen anledning att trycka ner andra. De flesta även bland kristna troende skulle nog ta ganska illa upp om man benämnde deras tro som sagor. Är man sekulär får man givetvis tycka det, men man bör nog visa lite mer respekt till merparten av jordens befolkning som tror på någon form av religion än så tycker jag nog.Det konstiga är ju att en del tycks reagera mer på det än på vad ett litet barn utsätts för.
Jag tycker att det är väldigt märkligt att det i religionens namn är tillåtet att stympa människor för livet. CillaW försvarar det för att det är religion men kan inte ta att andra anser att en gud som det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för att hen existerar och som inte har kommit med några nya kapitel i sin bok på flera tusen år kallas för ludde eller ett sagoväsen.
Det är mig scheiss egal huruvida det är kristna, muslimer, judar, ateister, osv osv som vill skära av en del av en kroppsdel från en person (barn!) utan att denne har uppnått myndig ålder och kan välja sjäv. Det är vansinne och barnmisshandel och ett rent övergrepp.
Det är ingen hemlighet att jag tycket att religioner helt uppenbart tillkommit för att människor sökt svar på livets gåtor och att dom är rädda för död, smärta och förlust.
Samtidigt kunde man önska att kirurgiska ingrepp på spädbarn nu för tiden gjordes enbart på medicinsk grund istället för att hålla 15000 år gamla idéer levande motiverat från korta textstycken med oklart upphov.
Det är här sekularitet blir besvärligt, och religionen tyvärr måste tåla att ifrågasättas.
Men kanske inte just med Ludde.
Judendomen tål att ifrågasättas. De som ifrågasätter mest är vi själva.
Förhoppningsvis leder det så småningom till reform i den här frågan. Det verkar ju finnas strömningar åt det hållet, även om de är små.
,Jag inser att jag jag antagligen bott under en sten eller nåt, när jag läser denna artikeln http://www.gp.se/nyheter/göteborg/spädbarn-skadad-vid-omskärelse-1.3440418
Hur kan det vara lagligt att ta bort en del av kroppen på ett barn? I Sverige? Om det nu inte är medicinskt befogat då vill säga, eller kan det alltid vara det?
Är det helt enkelt inte en så big deal som jag tänker, utan det är lite snipp snipp så är det klart? (inte för att det hjälper mig att förstå syftet..)
Upplys mig