Hur kan detta vara lagligt?

Nu får du banne mig skärpa dig och sluta förminska de som tror.

Det är ju bara krass sanning. Det hade varit väldigt bekvämt och tryggt att tro på nån allsmäktig gud och ett liv efter detta. Tyvärr kan jag inte ignorera min logiskt tänkande hjärna till förmån för den tryggheten. Det skulle vara gravt självbedrägeri från min sida och sånt tror jag inte är bra i längden.

Okej, jag hade för mig att hänsyn till religion faktiskt nämndes.

I vilket fall som helst håller jag med. Om barnets rättigheter befästs så spelar det ingen roll vilka specialintressen som finns. Jag funderar nu lite på hur det påverkar sådant som blodtransfusioner och så vidare.

Och dessutom skulle vi slippa "grön ateist går lös med alla floskler". :)

Det där var mina egna åsikter. Lagstiftaren hade helt klart med religionen i sitt resonemang. Jag var lite otydlig.

Nä, lite mer respekt gentemot människor överlag hade inte varit fel. Tror de flesta människor vet att vi består av atomer. Mina troende vänner är fullt medvetna om det och det är därför en dumförklaring av troende att hävda något annat.

Visst, jag håller med om att det inte är snyggt. Men det är inte särskilt dräpande heller och har inte fått något genomslag.

Det är ju bara krass sanning. Det hade varit väldigt bekvämt och tryggt att tro på nån allsmäktig gud och ett liv efter detta. Tyvärr kan jag inte ignorera min logiskt tänkande hjärna till förmån för den tryggheten. Det skulle vara gravt självbedrägeri från min sida och sånt tror jag inte är bra i längden.
Du får tycka och tro precis vad du vill. Men du har inte rätt att förlöjliga andra människor för vad de tror på. (som jag skrev, mina troende vänner är fullt medvetna om att vi består av atomer, många troligen mer välutbildade än dig, de har en stark tro i alla fall, låt de ha det istället för att kalla det sagor eller Allan i himlen eller vad som helst).

Det hade varit väldigt bekvämt och tryggt att tro på nån allsmäktig gud och ett liv efter detta.
Religion är en del av vad människor är.
Det handlar om vårt medvetande som abstrakt tänkande varelser.
Om någon för 200 år sedan hade sagt att vi skulle sitta hemma och få rörliga bilder på väggen av vad andra människor gör i andra delar av världen så hade den nog blivit ansedd som tokig.
Nu så anser vi att TV och film på datorn är en grundstandard för vårt liv.
Människans förmåga att tänka utanför det som finns är det som skiljer oss från andra varelser på jorden.
I dag så kanske vi inte logiskt kan förklara Gud men vem vet vad vi kan förklara i morgon?

Nä, lite mer respekt gentemot människor överlag hade inte varit fel. Tror de flesta människor vet att vi består av atomer. Mina troende vänner är fullt medvetna om det och det är därför en dumförklaring av troende att hävda något annat.

Du missförstod. Jag menade att atomerna återgår till kretsloppet och eftersom de är hjärnans beståndsdelar så gör vårt medvetande oxå det istället för att åka till ex "himlen". Det är mer tröstande att tänka sig att vi återförenas med gud och vår familj.

Jag känner precis likadant om gudstro Jag kan inte börja tro på gud nu, det går liksom inte.

Men med min logiskt tänkande hjärna kan jag också se att det förstås finns skillnader i mina erfarenheter och upplevelser än andras. Jag förstår inte alls vad som ger upphov till deras tro, och jag saknar uppenbarligen komponenten som ger dem övertygelsen. Om de vore dumma så vore det förstås enkelt. Men så är det bevisligen inte. Det finns religiösa som är smartare än både du och jag.

Du missförstod. Jag menade att atomerna återgår till kretsloppet och eftersom de är hjärnans beståndsdelar så gör vårt medvetande oxå det istället för att åka till ex "himlen". Det är mer tröstande att tänka sig att vi återförenas med gud och vår familj.
Det är vad du tror. Du har som de allra flesta, religiösa eller ej, ingen aning om vad som händer efter döden. Ingen aning.

Jag menade att atomerna återgår till kretsloppet och eftersom de är hjärnans beståndsdelar så gör vårt medvetande oxå det istället för att åka till ex "himlen". Det är mer tröstande att tänka sig att vi återförenas med gud och vår familj.
Vårt medvetande anses inte bestå av dessa atomer utan atomerna är bara bärare av själen under vår tid på jorden.
Den består av något annat, vågrörelser kanske?
Som ljus, det går att vetenskapligt bevisa att ljus är både en vågrörelse och materia.
Och ljus rör sig obehindrat genom tid och rum.

Vårt medvetande anses inte bestå av dessa atomer utan atomerna är bara bärare av själen under vår tid på jorden.
Den består av något annat, vågrörelser kanske?
Som ljus, det går att vetenskapligt bevisa att ljus är både en vågrörelse och materia.
Och ljus rör sig obehindrat genom tid och rum.

Om man nu tror att själen existerar.

Jag vet att jag inte saknade att leva innan jag föddes.... Det utgår ifrån att det blir detsamma när jag dör.
DU ja. Acceptera att andra tror annorlunda. Som sagt. Du har rätt att tro på vad du vill. Jag tillhör dem som tror du har fel där, även om jag inte är religiös. Det innebär inte att jag har rätt att tycka du är korkad för att du inte tror som jag, när ingen av oss faktiskt inte vet vad som händer efter, eller före, livet, eller hur?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka