För att många hundägare är intresserade av quick-fix av typen "hur får jag hunden att sluta...vad det nu kan vara". Har man då gått kurser på SBK så är man van vid konkreta upplägg. Till exempel, du måste träna på sitt-stanna-kvar. Då tar du en köttbulle, kommenderar sitt osv. Det är ganska konkret och enkelt om man istället ser till helheten och som tränare bedömer att hunden och ägaren relation är för dålig. Då kan jag inte säga till ägaren "ta en köttbulle och osv.." Utan jag måste till exempel lära hundägaren läsa sin hund, då måste jag på kort tid "sälja in" det konceptet. Det kommer inte gå snabbt, det är inte konkret men nödvändigt. Sen vet jag inte om jag håller med dig om att det finns många konkreta övningar på nätet om just relationshöjande övningar. Känner på rak arm bara till Svartbergs bok.
Eller om man går tillbaka till "Sitt-stanna-kvar-övningen" på en SBK så utförs den övningen på exakt samma sätt oavsett hund. Men ponera nu att
@hastflicka är där med sin rottis och
@Tonto är där med sambons dalmatiner. För att hunden ska ha förtroende för sin förare skulle jag gissa att det bör läras in helt olika.