1. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund på en gångbana? (alla hundarna är i koppel)
Helst totalt ignorera den andra hunden, bara fortsätta gå bredvid mig i vår bubbla - håller med i vad TS beskriver här, men med mina heeler är det nog inte helt troligt att det kommer ske. inte till 100%.
Mina tidigare shar-pei var det aldrig problem med så. Lite soffpotatisar som knallade förbi vilken hund som helst, hur nära som helst och sa aldrig något eller gjorde något. Drömläget.
Min nuvarande ras är rätt så mycket mer aktiv, har mer reaktivitet och oerhört mycket snabbare reaktion i alla lägen. Någon individ går förbi hundar utan att reagera alls, någon reagerar på vissa hanar, en annan reagerar på vissa tikar osv, någon reagerar bara på hundar som visar reaktion på oss. Jag skulle önska att alla även i flock, skulle kunna gå lugnt och sansat förbi alla mötande hundar även på nära håll, men i dagsläget är det inte så och i flock triggar dom lätt varandra och "hjälps åt"....
2. Vilken är din målbild av hur du vill att din/dina hundar ska bete sig när ni möter en annan hund längs en skogsväg då din hund går lös? (hoppa över denna om din hund inte går lös)
Faktiskt lite så som dom gör nu, fast kanske i lugnare tempo
Min hane markerar med antingen bara kroppen eller med rösten om han är lös och vi får hundmöten - lite beroende på hur nära den är. Sen kommer han till mig. Han vill inte ha nära kontakt med främmande jyckar. Han har varken intresse för det och så gillar han inte få oartiga hundar som ev rör vid honom. Ungtiken gör lite samma, fast kan spänna upp sig lite på avstånd och fladdra lite runt mig i fart först (lite blandat unghundskaxig/osäker). Hon är dock oerhört förig och har egentligen inget intresse hon heller för främmande hundar. Snart 2-års tiken är en mjukis och vill absolut inte ha främmande hundar "på sig" om hon inte är helt säker på vad det är för någon. Kan ge skall, men håller sig undan hos mig. Unghanen är fortfarande valp och är helt ointresserad av hundar han inte känner - fortfarande lite otäckt och oftast tittar han inte ens på dom och han säger ingenting, utan är lugn och kommer till mig. Summan är att hela flocken kommer till mig vid hundmöten (eller jag ropar in dom snabbt) när dom är lösa och jag kopplar upp vi kliver ut i buschen - i vilken ordning beror på hur snabbt den mötande dyker upp.
Önskedrömmen är väl kanske att dom skulle vara helt tysta, mer avslappnade och komma lugnare till mig och inte göra allt i rasande fart (fast dom är ju heeler och dom gör det mesta i tempo...)
3. När du möter en hund som bli uppenbart uppstressad vid hundmöten, vad tror du är orsaken till beteendet?
Oftast osäkerhet, eller flamsig unghund som vill hälsa/leka blandat. I mitt område finns en del även rejält aggressiva hundar, men dom har då ett mycket mer utåtagerande sätt. Sen är det skillnad med och utan koppel för många hundar och trånga hundmöten. Jag märker stor skillnad på mina hur dom agerar beroende på om dom är lösa eller om dom har koppel på. Tyvärr så blir det lätt så att man håller kopplet spänt/kort beroende på att vid trånga möten vill man inte riskera kontakt med främmande hundar och då blir läget automatiskt mer spänt direkt pga kopplen. Lite moment 22, för inne i området vill man inte ha lösa hundar och jag vill inte möta lösa stora hundar som agerar hotfullt.
4. Hur kan/bör man hjälpa en mötande hundägare som har en hund som beter sig illa vid hundmöten?
Går det så tar jag lite avstånd oavsett om mötande hund är lugn eller om den verkar osäker - mycket för att någon individ i min flock kan börja göra lite väsen av sig och risken är då stor att någon vill hjälpa till". Mina kan reagera rätt mycket på mötande hundar som "beter sig illa" och då kan mina gå igång och bli lika illa dom (bah - här känns det ibland som ett stort misslyckande, men men). Mina vuxna har erfarenhet av otrevligheter och det gör att dom triggas lättare.
Jag jobbar på att mina inte ska stirra, men det är inte alltid lätt att få allas uppmärksamhet om alla individerna är med. Dom vuxna vill helst inte vända ryggen helt åt främlingar pga erfarenheter - man vet aldrig om någon kastar sig över dom. Jag bor i ett oerhört hundtätt område, så risken för både lugna och otrevliga hundmöten finns konstant. Men i de allra flesta fall går det lugnt till