Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir mer och mer chockad av hur lika vi och hästarna är i våra snedheter, ju bättre jag lyckas rehabilitera min häst ju mer inser jag att vi är rätt lika trots att människan går på två ben och hästen fyra
Skillnaden kanske är att när jag skjuter på med vä bak så landar jag på höger bak, men hästen landar på höger fram
känsliga läsare hoppa över nedanstående
Ett bra sätt att identifiera sin egen snedhet är att tänka till lite när man varit på tjota och "gjort det stora" Vilken hand använder jag att torka med? - Kan jag använda den andra?
Vill man bli en bättre ryttare så kan man byta hand så man själv blir mer liksidig.
Ett annat test är ju att mocka åt andra hållet
Och då kommer man träna roterande muskler som tex i vår sida är varandras antagonister, dvs motverkar varandra - så tex högerstark - så kan man inte säga
Jo, vi är väl alla olika starka i våra sidor. Det jag funderar på är ju hela tiden hur jag ska kompensera för det, eftersom det tar ett helt liv att försöka bli jämnstark. Kanske det enda är att rida för bra tränare som kan utgå från den kropp man har och inte från en idealkropp?
Det måste de dödliga ha tränarhjälp för.Har, som sagt , varit på kurs med Anja Beran i helgen. En kvinna som på en långsida hade uppfattat vilken sida hästen var stel eller behövde jobba mer i (mer böjning, eller mindre...etc).
Hur gör ni när ni checkar av?
Vad använder ni för verktyg?