Hur identifierar ni snedhet

buffy_

Trådstartare
Har, som sagt :), varit på kurs med Anja Beran i helgen. En kvinna som på en långsida hade uppfattat vilken sida hästen var stel eller behövde jobba mer i (mer böjning, eller mindre...etc).
Hur gör ni när ni checkar av?
Vad använder ni för verktyg?

Sv: Hur identifierar ni snedhet

Volt arbeten och kollar av rörelsemönstret och hästens reaktion noggrant.
Jag använder mig också av att känna av hela hästen från marken med händer för att få idé om spänningar i musklerna, trigger punkter så att säga, som kan ge mer ledtrådar, men ofta är det och tex. att kolla på hovarna bara en dubbelkoll för man kan se tydligt enbart på rörelsemönster vilken sida hästen är tightare i, dominant osv.
Jag ser det mer som att hästar precis som vi är dominanta på en sida mer än en annan, men ibland är det ju också andra faktorer som spelar in, gamla skador och andra kroppsliga störningar som är mer än enbart vilken sida är dominant, så då får man ju jobba på det ocskå såklart.
Jag använder alltdi en vet och ET för att kolla av sådant, utöver dom andra teknikerna.
Hovar säger mycket och även som sagt hur hästen är musklad, och rörelsemekaniken.
Och väldigt viktigt att inte glömma, hur hästen reagerar i sig självt ocskå så att säga.

Ett tränat öga ser/känner snedheter på några steg antingen uppsuttet eller då hästen går förbi. Sedan är det ju det stora kvar, att bestämma sig för hur man ska attackera problemen och räta till snedheterna! :)

Jag ser efter dom "mothållande" musklerna, dvs muskelatur som hästen får av att hålla emot där den inte är igenom. Sen hur den arbetar i ramen, vilken bog som inte kan hållas på plats eller bak, spårning öht. Läser oxå av hur hästen bär sitt huvud, vid lösgjordhet släpper den sin nacke och helt andra muskelaturer syns på hals.

Finns inte lösgjordheten, igenomsläppet från bakhov till näsborre och ärlig eftergift kan hästen inte arbeta, muskelkedjan bryts och motorn bak kan inte aktiveras, mycket grundläggande dvs.
Finns alla delar på plats så kommer oxå energin, bjudning.

Senast ändrad:

Jag har har lite problem med termerna stelt/starkt och svagt, eftersom jag inte vet vad man avser med dessa. Alla de här olika sakerna har jag förstått att folk menar när de säger stel/stark/svag sida:
Starka sidan =
Hästen är stark på inner bakben
eller
Hästen går fram till handen / emot hand på ytter tygel
eller
Hästens assymetri är spegelvänd mot ryttarens assymetri och känns därför stark och genom i sin helhet
eller
Hästen prejar ytterbogen mot väggen
Det är ungefär dom sakerna jag tror att folk menar, men jag vet inte :confused:
Därför pratar jag hellre om assymetri eftersom det är ett begrepp jag är mycket väl bekant med :D
Assymetri tror jag uppstår i väldigt hög utsträckning genom ryttarpåverkan. Dvs ryttarens assymetri gör hästen sned. Detta pga att jag med flera många gånger upplevt att vi sitter upp på varandras hästar som beskrivs av sina ägare på ett visst sätt och där vi många gånger både ser och upplever motsatt problem! Och att många känner att alla hästar de rider har samma snedhet. Men självklart har hästen också sina egna medfödda assymetrier eftersom ingenting i naturen är rakt och egentligen vet jag inte hur stor roll det spelar, bara man gör nåt åt det.

Vad var frågan nu igen ;-) Jo, hur jag checkar av. Jag övervakar mitt eget bäcken och försöker känna om något av mina sittben kasat utför. Ligger mitt ena ben mer intill hästen, upptill vid låret och knät, och känns det benet längre och rakare än det andra? Har vinkeln överkropp-lårben blivit större på ena sidan? Vill jag tippa mina axlar lite åt motsatt håll och gärna skruva mig åt det hållet också (så att jag visar mitt bröst åt det hållet medan jag mer visar ryggen åt min långa sida). Känns det andra benet mer i kontakt med sadeln nertill, vid vaden? Är det mer baksidan på det benet som ligger nära sadeln?
Tyglarna kan också kännas ojämna men här tycker jag det är svårare att känna av på vilket sätt hästen är sned (har den en enda kurva genom kroppen som ett C eller ser den mer ut som ett S). Och givetvis; hästen är benägen att "bulla ut" med bogen och göra sig tung där och dra sin rumpa åt motsatt håll.

Jo såklart man ser det, men jag vill göra mer än det, jag vill se hur det påverkar i hela hästen och rörelsemekaniken, på helheten, och hur hästen reagerar vid ändring av krav etc.
SEN efter det och ET vet etc. DÅ gör jag en plan.
Vill ha mer kött på benen innan jag gör stora planer om hur jag ska lösa det.

(eller om du glömde KL haha då kan vi ju kalla detta ett förtydligande av mitt tidigare inlägg istället för svar till Lusidor)

från marken tycker jag det syns om hästen skjuter på med mer ena bak och då ramlar på diagonala bogen och håller den lite framför åt sidan

Uppsuttet så känns samma sak eftersom hästen då kommer sakna takt

Verkytg är då ögon och känsla för rytm och balans

Delvis KL

Spännande svar!
Jag har annars lite samma begreppsförvirring som Dreamer. Vad som avses verkar bero på vem som säger det, jag har faktiskt ingen aning om vilken sida som är min hästs starka eller svaga. Bara att han använder de olika.
Ser det mer som att ett bakben vill skjuta och ett bära.

(Har fått olika förslag av stark svag sida och ungefär exakt motsatta övningar av olika tränare vilket gör det hela än mer förvirrande. Så nu skulle man i korthet kunna säga att jag försöker få bakbenet som skjuter att vilja bära lite mer).

Iaf så här tänker jag. Bakbenet som skjuter tycker jag känns stelt och ngt ovilligt att böja sig samt att höften ibland känns högre och att jag skjuts över på motsatt sida. Särskilt vid voltridning.
Volten tenderar också att bli mindre på skjutsidan.
Är mest på voltridning som jag blandar in bogar och hur häst känns i tygeln.
Tycker det är svårt!!! och till råga på allt känns hästen ibland diagonalt sned och ibland samsidigt sned. :o

..slanger in en tanke:

Snedheten ar relativ, snarare bor man kanske fokusera pa jamn muskeluppbyggnad pa hasten.

I manga fall far hasten dessvarre "ta over" ryttarens Snedhet. Hur manga ser till att de sjalva arbetar liksidigt? Att var egen muskulatur ar jamnstark? Det ar mkt vasentligt i fragan - enligt mig. Ar ryttaren uttalat svagare/sned i ena sidan sa blir hasten det med, misstanker att det manga ganger ar dar problemet ligger.

Tillägg: Kom på ett till sätt för mig att upptäcka när assymetrier uppstår; att kolla upp vad jag försöker fixa med händerna :o
Vart åker dom? Vill de korsa över manken? Då måste jag påminna mig om att det handen försöker göra är det som sitsen inte orkar (eg tillfälligt glömt bort hur man gör) och lägger jag sen koncentrationen på att räta upp oss med sitsen istället försvinner handfixandet och jag kan lika gärna rida på en hand (nåt jag verkligen rekommenderar att man gör då och då, då ser man tydligt vad man skulle vilja göra med händerna).

Häromveckan red sambon för tränaren och han lyckades förändra hela ekipaget totalt när tränaren bad honom tänka att han red mellan två ringmurar på volten; det gällde att passa sig för att skrapa hästens bog blodig mot väggen. Då först började han rida noggrant! Och hästen började gå som en liten ballerina med försiktiga nätta kliv och var SÅ på jobbet. (Först föreslog tränaren att han skulle tänka att han red i ett dike men det blev inte alls bra, ett dike har ju diffusa kanter och är mycket mer tillåtande för avvikelser än två murar, lyckligtvis såg tränaren detta och gav honom en annan idé istället.)
Fast utan all teknikträning han genomgått hade detta antagligen inte funkat lika bra, man måste ju veta vad man ska göra med sitsen för att fixa så hästen inte blir skinnflådd :D. Men så intressant att dessa "bilder" kan göra så att hela ryttaren ändrar hela sig och sin häst på ett ögonblick, utan en massa tjat om olika kroppsdelar, och på ett hållbart sätt! Han behövde inte påminnas nåt mer utan kunde hålla ihop sig och hästen resten av lektionen.

Jag satt i flera år och försökte få ihop alla snedhetsteorier som folk har - jag lyckades inte

Jag tycker heller inte att tex vä bak skjuter på och hö bak bär - för de sätts ofta i snett och som du säger så lutar korset, och ytterligare en fakta - lyckas man använda vä bak rätt så är hästen ofta starkare där
det sista du nämner har med vår oförmåga att göra saker tvärtom, så om vi sitter på ett sätt rakt fram - så flyttar vi om oss i volter och rörelser och etc

så jag håller med bewildered

Håller nog också med där, det handlar för mig mer om ojämn i muskler och kankse mer dominant sida (därav kanske mer muskler på den sidan och potenciellt tightare, vilket för mig verkar blir att hästen då inte alltdi är lika lätt att "släppa" i musklerna på den sidan. Exempel: min häst är mer musklad i sin vänstra sida, och har svårt att aktivera höger bakben, och lägger sig på vänster frambog. Han har svårare att böja sig åt vänster med bålen, alltså är höger varv svårare för då måste han ju släppa där lite och även aktivera höger bakben= två svårheter på samma gång.)

Det är lite så jag tänker. Sen kan dom ju genuint vara sneda i bäcken etc. från olyckor eller liknande, eller sneda på ett mer ändringsbart sätt.

Jag tror man får se från muskel till muskel, tex är jag själv högerbent och högerhänt- är jag höger stark då ?
Nja -för att jobba med högerhand så måste vä rygghalva stabilisera så jag är mer stark i vä rygghalva och följaktligen så går höger axel före.

Jag bär kassar väskor hellre på höger sidan och då måste vä sidan hålla emot...

Jag blir mer och mer chockad av hur lika vi och hästarna är i våra snedheter, ju bättre jag lyckas rehabilitera min häst ju mer inser jag att vi är rätt lika trots att människan går på två ben och hästen fyra

Skillnaden kanske är att när jag skjuter på med vä bak så landar jag på höger bak, men hästen landar på höger fram
känsliga läsare hoppa över nedanstående :p
Ett bra sätt att identifiera sin egen snedhet är att tänka till lite när man varit på tjota och "gjort det stora" Vilken hand använder jag att torka med? - Kan jag använda den andra?

Vill man bli en bättre ryttare så kan man byta hand så man själv blir mer liksidig. :D

Ett annat test är ju att mocka åt andra hållet

Och då kommer man träna roterande muskler som tex i vår sida är varandras antagonister, dvs motverkar varandra - så tex högerstark - så kan man inte säga :crazy:

Senast ändrad:

Jag blir mer och mer chockad av hur lika vi och hästarna är i våra snedheter, ju bättre jag lyckas rehabilitera min häst ju mer inser jag att vi är rätt lika trots att människan går på två ben och hästen fyra

Skillnaden kanske är att när jag skjuter på med vä bak så landar jag på höger bak, men hästen landar på höger fram
känsliga läsare hoppa över nedanstående :p
Ett bra sätt att identifiera sin egen snedhet är att tänka till lite när man varit på tjota och "gjort det stora" Vilken hand använder jag att torka med? - Kan jag använda den andra?

Vill man bli en bättre ryttare så kan man byta hand så man själv blir mer liksidig. :D

Ett annat test är ju att mocka åt andra hållet

Och då kommer man träna roterande muskler som tex i vår sida är varandras antagonister, dvs motverkar varandra - så tex högerstark - så kan man inte säga :crazy:

Allvarligt talat så är det här jättebra tips, för precis som Bewildered skrev så är ju VI ryttare sneda, mer eller mindre ;)
Att bara prova att göra saker med "fel" hand gör att man blir uppmärksam på vad de små musklerna får jobba med, som att hålla i/stäcka ut/balansera upp mm.... :idea:
En så enkel sak som att korsa armarna över bröstet, man lägger "alltid" armarna på samma sätt...... prova att lägg dom tvärtom och känn i rygg, skuldror, bröst och armar vad som händer ;)

Jo, vi är väl alla olika starka i våra sidor. Det jag funderar på är ju hela tiden hur jag ska kompensera för det, eftersom det tar ett helt liv att försöka bli jämnstark. Kanske det enda är att rida för bra tränare som kan utgå från den kropp man har och inte från en idealkropp?

BINGO

Alla ridläror är också skrivna för raka hästar och raka ryttare

Du behöver en tränare som kan tala om hur du skall hantera din egen snedhet i varje rörelse

ring mig när du hittat en :p

Jag har fått lära själv, tjota tänket har varit till hjälp att få hästen att göra tvärtom sin snedhet.
men det refererar bata till axelvirdningen för om man gör tvärtom så brukar man vika sig i midjan glida utåt och kompensera med överkroppen innåt - för det är "tryggt" att balansera med vikten förkjuten åt höger.

Själv tänker jag i högerböjning att jag har en gärdgårdsstör genom sittben upp i axel - och utifrån det läget så går vä axel fram och vä sittben bak. Att ens hitta en stabilitet där - det känns ju helt absurt

jag har gjort en miljjon andra saker än just det

den bilden fixar en 6 meters volt i trav - utan den bilden - tjena :grin:

Alles kaputt

Jo, vi är väl alla olika starka i våra sidor. Det jag funderar på är ju hela tiden hur jag ska kompensera för det, eftersom det tar ett helt liv att försöka bli jämnstark. Kanske det enda är att rida för bra tränare som kan utgå från den kropp man har och inte från en idealkropp?

Funktionell träning. Lysande i sin enkelhet. När jag Omsatte det till Funktionell Ridning fick jag min största Aha.

Så är det.
Har haft hjälp av Mary Wanless tre "boards", sektioner av överkroppen där min vänstra är koko. Kan jag stabilisera där så kan det gå att rida volten vänster...

För mig känns det som att hästens snedheter är mycket mindre problem än mina.

Har, som sagt :), varit på kurs med Anja Beran i helgen. En kvinna som på en långsida hade uppfattat vilken sida hästen var stel eller behövde jobba mer i (mer böjning, eller mindre...etc).
Hur gör ni när ni checkar av?
Vad använder ni för verktyg?
Det måste de dödliga ha tränarhjälp för.

Vi kan rida dem sneda- snedare för att vi inte vet hur man ska upptäcka det i tid o heller inte veta vilket av alla verktygen man ska använda i en specifik situation. De skickliga rider många hästar dagligen o känner direkt om hästen måste uppmuntras att ta i lite extra någonstans för att just inte bli sned.

Förutsättningen är ändå som moa gör- att hästen är genomgådd o kollad- inga direkta fysiska aber.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
812
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar